Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen foretrekker selv å påføre, mange bedrifter tar jobben for deg.

Gjentaes med 12-18 måneders mellomrom.

Og noen som driver med sauefett som har trofaste kunder her på forumet.

Biltema har rimelig olje, og på sprayboks, men i følge pålitelig tips bør du investere i god sprøyte om du skal ta det hjemme på plenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Akkurat krøpet fram fra undersiden av min gamle Pajero; klar for EU-kontroll.

Den har fått en skikkelig omgang linolje hver sommer de siste 4-5 årene; det har bygd seg opp et seigt belegg som ser ut til p tette seg selv når det oppstår skader på det. Finner ikke rust noe sted. Rett og slett et kjempestoff!

I år ligger jeg på etterskudd så det blir linolje og regnklær i helga etter EU; kontolløren vil sikkert ikke ha linolje i hodet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som Guttorm. Linoljen blir liggende som en seig masse utenpå etter mange behandlinger. Selv der ramma erblankpussa forblir metallet blankt med linolje. Svært slitesterkt, og skitten sitter heller ikke fast slik som andre produkter kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min P28 ble påført Lanolin olje Januar 2014 og det holder vel men må gjenta behandlingen snart.

MEN det er jo noe kliss samt når solen varmer så gir det fra seg en noe ubehagelig lukt.

Dette er vel igrunn sauefett så noe lukt er vel å forvente.. Jeg vurderer å rengjøre og sandplåse understell og så påføre Tectyl neste gang evnt.

Min P28 ble påført Lanolin olje Januar 2014 og det holder vel men må gjenta behandlingen snart.

MEN det er jo noe kliss samt når solen varmer så gir det fra seg en noe ubehagelig lukt.

Dette er vel igrunn sauefett så noe lukt er vel å forvente.. Jeg vurderer å rengjøre og sandplåse understell og så påføre Tectyl neste gang evnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tectyl er et slitesjikt, utmerket om du ikke vil se tilstanden på bilen. Sandblåsning er fint, men det må lakkeres over før du kliner på understellsmasse.

Selv ville jeg brukt pengene på trekkspill og hornmusikk istedet og heller sausa på linolje utenpå alt.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Forsøkte med oljebehandling (Funderud)men det forsvant på ramma utvendig etter et år. Innvendig i ramme og ellers er det perfekt.

Mulig at det nye produktet lanolin olje er noe seigere og holder lengre men etterhva jeg hører så er det ikke men et par år.

Går for sandblåsing og 2 komponent så lakkering av de usatte stedene. Så får en finne ut hva en skal bruke utenpå.

Skrapte ned ei LR 3 ramme som ble påført Dinol et eller annet fra ny (2005)og som er blitt fulgt opp og den var veldig bra så det kan ikke være så dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinol, Tectyl og andre lignende tette understellsmasser er kjempebra å bruke på helt ny bil rett fra forhandler.

Krever oppfølging etter produsentens anvisninger.

Gamle biler som ikke har blitt fulgt opp eller aldri har hatt slik behandling bør ikke begynne å bruke slike tette stoffer.

Da er linolje, lanolin, Owatrol, og lignende produkter å foretrekke.

Hva du velger er opp til deg og det du føler er best.

Lafterolf holder en knapp på linolje.

Jeg bruker Fluidfilm(lanolin)

Noen bruker owatrol i en eller annen form.

 

Billigste løsning er vel Biltema sin linolje i literkanne beregnet for strøytepistol.

 

Lukten av Lanolin har ikke plaget meg, men jeg bor på landet så det er andre dyrerelaterte lukter som kamuflerer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linolje er topp, brukt biltema sin de siste årene. Kjøpte sprøytepistol også på biltema igår, tenkte å ta rammen innvendig, men det ble bare tull, fungerte ikke i det hele tatt. Noen som kan anbefale et bedre produkt?

(Oljen hadde innetemp, det begynte bare å boble nede i beholderen for så å sprute ut gjennom et lite luftehull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...