Gå til innhold

Diagnoseutstyr for P38 og Freelander 2


Velocette

Anbefalte innlegg

Har da inntrykk av at de fleste som går til den ene, også går til den andre. Forutsatt at man kjøper nødvendige lisenser altså. F.eks. Nanocom kan brukes på begge, men du trenger to kabler og to opplåsingskoder.

 

Skal du ha noe som tar "alt" av systemer og kan endre forskjellige parametere, eller skal du kun lese av feilkoder og verdier? Har du noe budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett? regner med at det koster over femtusen kr.

 

Karsten: hvor mye kom Hawkeye på ?

 

Terje: kr.1500.- ?? det var da billig! Er denne fullgod som diagnoseverktøy ?

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den saken som tnj linker til, er så latterlig billig at jeg tok likegodt å bestilte meg en. Hadde egentlig tenkt å kjøpe den tidligere, men den hadde gått i glemmeboken..

 

Hvis du har tid til å vente, så skal jeg teste den på P38'n min og sammenligne med Nanocom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger kun å leser eller slette feil koder er torque App for android (kr 79) og en ELM 237 noe få $$$ det billigst du kommer under for FR2, har ikke testet dings på en P38A, men fungert meget bra på en FR1.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iCarSoft ser etter det jeg har testet ut til absolutt å være et fullgodt diagnoseverktøy.

Ser pr i dag ikke at jeg går glipp av noe i forhold til manglende programmeringsfunskjoner.

ICarSoft fungerer ganske enkelt på de Jaguar og Land Rovere man kan plugge det inn i...

Ingen koder, man legger bare inn Jaguar og Land Rover fra nettet etter en svært lettfattelig initieringsprosedyre.

Har det liggende i bilen til eventuelle andre behov som dukker opp langs veien.

Blir spennende å høre WildRovers sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt

http://posytron.no/produkt/biltilbehor/bildiagnose/icarsoft-i930-bildiagnose-land-rover

 

Det ble faktisk billigere enn å handle på Ebay. Slipper den ekle regninga på moms og div andre gebyr.

Om den virker på både P38 og FL2 så kan det bli enklere å eie Land Rover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel, nå har jeg ihvertfall fått den.

 

Jeg har det ikke med å bli imponert over nettbutikker, men denne var meget oppegående. La inn bestilling rundt kl 22 på torsdag. Ved midnatt var dingsen pakket og lå klar til sending. I dag kom pakken hit. :)

 

Selve dingsen da, hva skal jeg si om den..? Kom i en hendig veske som rommer dings, bruksanvisning og en usb-kabel. Altså fin å ha med seg, evt ha i hanskerommet.

Bruksanvisningen er bortimot ubrukelig, det eneste nyttige der er nettadressen til produsenten. Det oppfordres til å oppdatere softwaren, men Avast protesterer heftig. Man kan selvsagt deaktivere antivirus, men jeg anser ikke oppdatering som så viktig at jeg gidder det.

 

Dingsen kobler fint til bilen og leser av feilkoder. På min P38 kommer jeg inn på motor og SRS (airbag). Dingsen forsøker å åpne cruise-control også, men da får jeg bare beskjed om å sjekke at bilen faktisk har cruise control. Tilsvarende med ABS også. Ja, jeg har både cruise-control og ABS på bilen.

Enten gjør jeg noe feil, ellers så kan ikke dingsen komme inn på resten av styreenhetene. Jeg kan ikke si jeg så verken hevac eller luftfjæring, som er de to mest diagnostiserte styreenhetene på P38. Til alle andre biler derimot (altså LR/Jag), ser det ut til å være en drøss med styreenheter man kan gå inn på. Hva man kan gjøre med de forskjellige styreenhetene, får jeg ikke testet så lenge jeg ikke har riktig bil til det.

 

Funket forøvrig på Audi også, men da kun til å lese av generelle OBD-II koder.

 

På grunnlag av dette, kan jeg dessverre ikke anbefale denne dingsen til bruk på P38. Jeg antar imidlertid at den funker greit på andre biler, deriblant Freelander. Hadde vært fint å lese andres erfaringer med denne dingsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en jeg også for den var billig og fikk den raskt i postkassen, men ... I følge bruksanvisningen, slik jeg oppfatter det, må den testeren oppdateres via USB før bruk, dette kan kun gjøres med Windows XP eller Windows 7. Jeg har Windows 10 og der stoppet oppdateringen og dermed bruken av den. Nå sitter jeg her med skjegget i postkassa og spekulerer ?

Harald


Kjøpte en jeg også for den var billig og fikk den raskt i postkassen, men ... I følge bruksanvisningen, slik jeg oppfatter det, må den testeren oppdateres via USB før bruk, dette kan kun gjøres med Windows XP eller Windows 7. Jeg har Windows 10 og der stoppet oppdateringen og dermed bruken av den. Nå sitter jeg her med skjegget i postkassa og spekulerer ?

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er alltid noe. ;-(

Jeg fikk min i dag. Men det drøyer nok før jeg kommer igang med den. Akillesen røk i går.

Skal sjekke om noen har XP eller Windows 7 i mellomtiden.

Håper jeg får høre av dere hvordan den virker.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei mbarendal !

 

Hvilken Land Rover har du ?

Holder du til i Arendal ?

Om du gjør det så kan du komme hjem til meg og teste hvordan den virker.

 

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel litt samme erfaring som WildRover når det gjelder dette diagnose verktøyet fra iCarsoft til bruk på Landrover/ Jaguar. Jeg lyktes ikke å oppdatere med USB og strengt tatt er vel det ikke nødvendig for å bruke den (P38 diesel) . I alle fall kom jeg inn på riktig bil osv, men ikke inn på HEVAC,EAS og Cruise Control som er mest brukt og sentral i feilsøking på disse bilene. Displayet viste gjerne : No connection with the ECU og derfor ble den elegante forpakningen returnert til leverandør.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...