Gå til innhold

Puma Defenderen "Alex"


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Takk for positive tilbakemeldinger?

Dekkene er kjøpt hos en lokal dekkforhandler i nærområdet. De har en fantastisk god kundeservice og gode priser. Var også der jeg kjøpte 5 dekk til ex.mil "Baltazar" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld fikk jeg tilsnakk av en overivrig formann i et borettslag. Han hadde fått klager fra andre beboere på at jeg parkerte i skogen. Jeg måtte parkere langs veien slik andre gjør. Hører også med til historien at det er en parkeringsplass ved siden av for over 100 biler, men der får ingen parkere som ikke tilhører borettslaget. Parkeringsplassen er sjelden mer enn halvfull av biler.

Begrunnelsen for at jeg ikke kan parkere i skogen er at de ønsker å ha plen der (!).

PS! Tror ikke han het Narvestad ... ?

 

image.jpeg

 

image.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja. Føltes nesten kjedelig å stille bilen opp langs veien sammen med vanlige biler ... Hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag har jeg fundert på hva jeg gjør ift vinterhjul på bilen. Har lyst å unngå å betale piggdekkavgift for å kjøre til jobb i Bergen, men det fulgte gode Conti piggdekk til bilen da jeg kjøpte den. Føler det kanskje er tryggest å kjøre første vinteren med piggdekk. Har ikke erfaring med hvordan en Defender oppfører seg på glatta... Noen som kan dele litt erfaringer med meg ift fremkommelighet med pigg/uten pigg/ helårsdekk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Def er litt "kjelkete" på glatt føre, men det er mulig min 90 er værre enn en 110. Føler meg som en konge på veien, men merker jeg må ta det litt mer med ro i svinger, men det er vel høyden/ krengingen som gjør dette. Jeg er mest komfortabel med pigg pga en del glatte veier i området der jeg bor. Jeg innbiller meg vel at det på din del av landet er en del mer bare veier så piggfritt vel kanskje er et bedre alternativ.

Det viktigste er uansett dekk med godt mønster og myk gummi. Helårsdekk er vel ikke en ideell løsning så det ville jeg styrt unna.

MEN når du nå allerede har piggdekk er det vel langt billigere å betale litt piggdekkavgift og fortsette å kjøre med de enn å selge de til bruktpris og kjøpe nye ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med helårsdekk som var helt nye. Cooper S/T Maxx. Supre dekk på sommerføre og skikkelig snøføre, men måtte hele tiden være varsom i svinger. Nå kjører jeg på nye Hakkapelitta piggdekk. Du verden for en forskjell. Bilen er stødig og forutsigbar i alle situasjoner. ALDRI mer helårsdekk på glatta. Det går fint, men du vil angre den dagen du trenger marginene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian: Sånn tenker jeg også. Jeg ringte litt rundt i går, og forhandler anbefalte Conti fremfor Hakka.. Er vel mye smak og behag. En annen anbefalte Blizzak..

Det du nevnte med 90 og 110 kan nok sammenlignes med Suzuki Grand Vitara og Suzuki XL7 - det er lengden det kommer an på ;-)

Kommer nok til å slite ut de 4 jeg har. Disse har en litt mindre rulleomkrets enn "vanlig", så turtallet blir nok litt anderledes. Mangler reservehjul pga dimensjonen, men vil ikke tro sjansen for å punktere er så stor med disse kraftige dekkdimensjonene.

 

Neverluren: Jeg føler meg nok heller ikke føle meg så sikker med helårsdekk på vinteren. I alle fall ikke på is..

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbudet jeg fikk på 5 stk i går var på:

Bridgestone Blizzak 235/75R16 var på 8266 kr.

Cooper Disc MS endte på 7953 kr.

Nokia Hakka R2, 245/70-16, 10 905 kr

Conti Contact 6, 245/70-16, 10 000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. Mulig jeg oppgav feil opplysninger, så da ble jo alternative dimensjoner deretter ..

Den dimensjonen som står oppført i vognkortet på bilen er 235/85 R16 på 7jx16 felg. Min. innpress 33 mm og maks sporvidde er 1486 mm.

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 235 som første vinterdekk på Defenderen min. De var gamle og lite representative, men de skar seg godt gjennom slaps og saltsørpe. Deretter har jeg kjørt på 275/70. Det går helt greit, men i likhet med 285/75 som jeg kjører på sommeren skyver det intet til siden, men rett frem. Det bremser skikkelig, og er vel en viss fare for planing ( hvilket likevel ikke skjer hvis farten er noenlunde avpasset). Jeg trives greit med 275 bredde på vinter, men må altså ta det litt mer rolig når det er mye "myk våt og tung masse" som må dyttes vekk.

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Jeg tror nok jeg går for 235 når det blir behov for nye (piggfrie) vinterdekk.. Inntil videre kjører jeg på de som fulgte med bilen. Har kjørt piggfritt de siste 20 årene, så vurderer sterkt å skifte til piggfritt hvis jeg føler det "trygt" på denne bilen også. Lite lysten på å betale 1200 kr i sesongavgift for å kjøre med piggdekk i til Bergen kommune når jeg skal på jobb hver dag.

 

Har skiftet over til vinterhjul i ettermiddag. Traversjekken slet litt pga tyngden på Defenderen, så hjulskiftet ble gjort på gamlemåten. Dette er piggdekk av typen Continental Conti Ice Contact 245/75 R16. Produsert i 2010. Omlag 8 mm mønster igjen. Kun 4 hjul av denne typen til bilen, så jeg skrudde av reservehjulet som hang på døra. Kan jo ikke brukes pga størrelsen uansett. Vet ikke om dette er et smart trekk, men sjansen for å punktere med disse dekkene er vel ikke så stor vil jeg anta. Burde kanskje kjøpt ett å ha i tilfelle, men får se.. Dumt å kjøpe et nytt hvis jeg skifter over til piggfritt etter hvert. Uansett greit å kjøre første sesongen på pigg inntil vi kjenner bedre hvordan bilen oppfører seg på vinterføre og isete veier. Har en bratt asfaltert bakke opp til huset vårt, så den er skøytebane de få dagene det er isete…..

 

P1060130.JPG

 

P1060131.JPG

 

P1060132.JPG

 

P1060133.JPG

 

 

 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos en dekkforhandler i dag ift et dekk til reservehjulet. Prøver å finne et brukt dekk som jeg kan sette på en felg... Nytt dekk evt koster 2200 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den mening at det ikke gjør noe eventuelt å måtte kjøre noe med ett hjul av annen dimensjon enn de andre på Defender, hvor det er differensial også i midten (mellom fremre og bakre mellomaksel) og ingen "dings" som blir overopphetet eller slitt av slikt, f.eks. som gamle Freelander. Det måtte i så fall være hvis ABS/Traction control blir lurt av ett hjul med noe annen hastighet, og legger inn bremsing, men jeg innbiller meg disse systemene må ha større og annen forskjell for å reagere. Hvis noen vet at jeg tar feil her er det fint å si fra, og hva jeg tar feil på, slik at jeg ikke driver og formidler vankunne her ^_^:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du nevner det. Var usikker selv på akkurat det der. Er jo "redd" for å gjøre noe feil, så da fant jeg ut at jeg prøver ett i samme dimensjon. Hører jo så mye rart her inne av hva som kan gå galt. Kan jo bli paranoid av mindre.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det løste seg med reservehjul i samme dimensjon som vinterhjulene. Bilen ser litt bedre ut med reservehjul på bakdøra.

Fikk et ubrukt dekk gratis hos en dekkforhandler. Gratis lagt på felg. Var et dekk som hadde ligget på lageret en stund, men det var helt og fint uten sprekker.

Jeg begynner visst å bli god kunde der nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fører ofte med seg noe positivt å være lojal?

Fikk prøvd bilen på skikkelig vintervei også denne uka. Skal legge ut noen bilder i løpet av helgen. Blir bare mer og mer glad i den bilen.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David og jeg er veldig begeistret for bilen. Begge gliser fra øre til øre når vi er på veien. Møter jevnlig motgående biler også som gliser og vinker når vi passerer hverandre. Har "advart" fruen mot at dette er en "bivirkning" med sånne biler.... Hittil klarer fruen i huset å styre sin begeistring for bilen, men spørs hvor lenge jeg får ha den i fred hvis det blir MYE snø ..., ?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...