Gå til innhold

Puma Defenderen "Alex"


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Om det er som jeg tror, så har du originalgrinda som følger med Defenderen?
Den kommer til å ruste uansett, så prøv heller å få tak i ei alu-grind. Til slike får du masse utstyr, som antennefester, lysbraketter, jerrykanneholdere, surreringer mm.
Selv har jeg hatt to originale, da jeg fikk den første ny på garanti pga rust etter et drøyt år. Den nye jeg fikk solgte jeg nokså raskt.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok kanskje stemme, Ronny. Grinda ser egentlig ikke så verst ut, men det sitter en plate i fronten på grinda. Den trenger sandblåsing og TLC ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk rørene under og over plata. Det øverste har sitt laveste punkt der, og vann som på en eller annen måte samler seg der, og røret mykner.
Kjenner du at det er mykt, så er plasten rundt i ferd med å slippe taket, og jerngrinda under vil på sikt ruste.

Mulig du kan få av plasten, sandblåse grinda og galvanisere den.
Jeg mener jeg har lest noen om dette, og da sannsynligvis her på forumet. Men hva resultatet ble husker jeg ikke..

 

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grinda er ikke på "må gjøre"-lista. Den står på "vi-får-se-når-jeg-har-tid"- lista ?

Har kjøpt swing-out av god kvalitet, så den skal på først, men bilen skal få seg en omgang med fluid-film på torsdag. Har time kl 17 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem kl 21 i kveld. Bilen har nå fått en omgang med Fluid Film. Var til behandling fra kl 16.00 - 18.30. Resultatet ser bra ut :-) De siste dagene har jeg prøvd å få mest mulig av sand og støv ut av ramma. Brukte støvsuger med en tynn slange på....

Bilen var helt tørr i understellet da den ble levert. Dette skal jo ikke ha så mye betydning, men jeg syntes i alle fall at utgangspunktet ble bedre - gir en bedre følelse i alle fall :-)

Var lett regn da jeg kjørte hjem, så nå lukter bilen våt sau :-)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt på "Snow Cowl" i går morges før jeg kjørte avgårde til understellsbehandlingen:

 

P1060053.JPG

 

Resultatet av FluidFilm. Bilen fikk mye ros av verkstedeier da Alex ble sjekket under. Ros for velholdt/ pent behandlet understell og lite rust på understellet ? Forøvrig en svært sympatisk person som gav god og riktig kundebehandling!

 

Glemte å nevne at forrige eier har hund, så bilen lukter nå både sau og hund - usikker på om det var en sauehund ^_^

 

P1060050.JPG

 

P1060051.JPG

 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! "Snow Cowl" beskytter mot å få vann direkte inn mot varmeapparatet siden inntaket ligger på toppen av skjermen.

Jeg kommer også til å lage en forbedret utgave av snorkelen. Det beslaget som fester snorkelen mot vindusramma er av elendig stålkvalitet. Full av rust.. Som sagt: En LR er kun et halvfabrikat ?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Rolf! Litt rart å eie en nyere utgave av seriebilen, men overgangen kjennes ikke så stor. Er veldig spent på hvordan denne bilen oppfører seg på vinterføre. Er gode vinterhjul på denne bilen, men jeg må gjøre noe med de sommerhjulene som står på. Føles ganske ubrukelige i svinger. Står 195-profil på den nå. Er jo dårlig svingradius på disse bilene i utgangspunktet. Noe må gjøres...

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigering:

Mente selvfølgelig 295-profil. For å være eksakt: Det er montert 295/75R-16. Merket er Grabber AT2. Dette er vel helårsdekk antar jeg... Er mellom 9-10 mm igjen av mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

295 er bredden i mm på dekkets slitebane.

75 er profilen i % av bredden.

16 er felgdiameter i tommer.

Hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Med 295 dekk ville jeg nok også forbanne svingradiusen min.

255 dekk og riktige felger lar meg justere endestopperne der jeg vil ha dem.

Dvs. ute av bruk.Og hjula er akkurat på kanten innenfor de orginale skjermbredderne.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 tommere eller 285/75 er akkurat passe med spacere :D da er dekka innafor skjermbredderne ;)
Du må ha spacere i den dimensjonen for å beholde svingradiusen ellers subber det i radiusarmen eller ramma på seriebilene.

Jeg har testet dette og det funker. :lol:

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg går for dekk som ikke trenger å ha spacere. Fruen har noen minstekrav til bilen, så da synes jeg det er på sin plass at disse blir innfridd ?

Vinterhjulene er Continental ContiIceContact 245/75 R 16. Disse vil sannsynligvis gi bedre svingradius uten å skrape. Får bruke vinteren til å finne en god løsning. Akkurat nå er jeg på jakt etter reservehjul som passer til vinterhjulene. Trenger 1 stk felg med dekk i samme dekkdimensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

235 er riktig mht org str.

Jeg er blitt glad i 255/85-16 og passende felger.

Dog mest pga terrengfordelene og svingradius.

Vinterhjulene er fortsatt 235 da det er lite offroad da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg går for dekk som ikke trenger å ha spacere. Fruen har noen minstekrav til bilen, så da synes jeg det er på sin plass at disse blir innfridd ?

Vinterhjulene er Continental ContiIceContact 245/75 R 16. Disse vil sannsynligvis gi bedre svingradius uten å skrape. Får bruke vinteren til å finne en god løsning. Akkurat nå er jeg på jakt etter reservehjul som passer til vinterhjulene. Trenger 1 stk felg med dekk i samme dekkdimensjon?

 

285/75-16 subber ikke på 110 med 8" modularfelg fra Paddocks, med en offset på +8. De er innenfor det tillatte mht. rulleomkrets, men stikker noen millimeter utenfor karroseri, og ligger vel i praksis da på/over den ytterste grense av hva som er tillatt. Bilen blir litt høy for den som er litt lav i beina, og speedometer blir ganske eksakt.

 

Man trenger vel strengt tatt ikke være så opptatt av å ha reservehjul i samme dimensjon som de man kjører på, med mindre det utseendemessige vektlegges, at man vil ha likt utseende hjul under og bakpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide! Da kan jeg prøve ut smalere dekk foran med 2 hjul fra ex.mil. Så lenge dette står på samme aksling så har det vel ingen betydning at det er ex.mil hjul foran og 295 hjul bak? En liten test-tur bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...