Gå til innhold

Puma Defenderen "Alex"


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Har selv en i3 og må ærlig innrømme at gocartfølelsen i denne er fornøyelig. I tillegg er det BMW med topp kjøreegenskaper. Kjørte nettopp til Trondheim som er nesten 80 mil tur/retur for oss. Null stress med hurtiglader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det alternativet var også vurdert, men siden utviklingen går så fort innen el.bil, så ble det bensinbil som bruker ca 0,39 på mila. Dessuten kjører vi ca 50.000km i året og det er som regel en bil som er i drift døgnet rundt.

Antar verditapet er større på en el.bil enn en liten bensinbil. Endte på en butikkny liten Skoda Citigo med diverse ekstrautstyr til ca 170.000kr. Har i alle år kjøpt brukt, så vi ønsket en ny pga garantier og driftsikkerhet. Erfaring viser også at det hjelper lite å behandle sin bil som det er av gull når forrige eier(-e) ikke behandler samme kjøretøy tilsvarende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I dag kom vinterhjulene på bilen:) Ble litt teamarbeid... 

Bilen går fortsatt feilfritt, så jeg er ikke så ofte inne på tråden min her. 

Det eneste jeg kan pirke på ifm hjulskiftet i dag, er at jeg er mer tilhenger av de store hjulboltene som hører til de originale alu.felgene (Alloy). Mer solid... Vurderer imidlertid å bestille noen nye bolter fra UK. En del av de som benyttes nå har mistet «blikket». Har sett på diverse på nett. Er det noen som har erfaring og har noen å anbefale?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal teste ut Fluid Film BN Gel over vannlinjen i vinter. Har litt rust på listen (cappings) under vinduene i akterenden. Vil teste ut om FF holder det den lover her også. Kommer til å smøre på litt jevnlig i tilfelle solen smelter FF... 

Konklusjon kommer til våren:)

 

 

8D192D4B-14FF-42BE-BF31-F88BF1BBDDEE.jpeg

305BB457-1B52-44AF-B876-2834699543F0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jope: Takk:)

 

Svein: Nei, er ikke så fint med Bremykt akkurat der, men hadde lyst å teste ut. Det går ikke mange dagene før gel’n er blitt transparent, så da sees det ikke så lett;)Tror FF gjør en god jobb under bilen. Fortsatt sitter det et tykt lag på ca 5mm med ren FF gel inni hjulhusene etter at bilen fikk full FF behandling for 1,5 år siden. Fikk tlf fra forhandleren om jeg ønsket etterbehandling, men etter å ha sjekket den minimale slitasjen diverse steder under bilen, så konkluderte jeg med at rebehandlingen kan utsettes til sommeren 2019 i alle fall. 

Når det gjelder å løfte taket, så får jeg se hva løsningen blir. Jeg har en mistanke om at ikke bilen blir tett hvis jeg løfter av taket nå som alt er originalt festet og 99,9% tett. 

Det som er prioritert nå er å få inn de ekstra (originale) setene som jeg har stående. Planen er å få gjort dette i løpet av 2019. Driver for tiden med «rehab» av skulderen etter en opr. så ting er litt på vent for tiden;) 

Hovedsaken er at bilen fungerer og gjør nytten. Den er utrolig pålitelig. Den innfrir på alle områder. Nå venter jeg på at det skal komme store mengder snø på Vestlandet og lage totalt trafikkaos.

Først da får en Defender virkelig vist hva den er god for.... 

Det nærmeste Puma’n er kommet vinteren hittil denne vinteren, er at de som har ansvaret for veiene saltet i +18 varmegrader for 3 dager siden. Det var sol fra skyfri himmel og tørre fine veier. Langtidsvarselet meldte rundt +7-10 grader de nærmeste dagene. Den siste uken har de vært ivrige med å kjøre rundt og spre saltlake. Senest i går var det +12. Jeg passerte en saltebil som spredde saltvann i begge kjøreretningene. Klarte å unngå å komme inn i saltsprutet siden vegen var fin og bred. Må likevel innrømme det var ekstra fristende å svinge ut på utsiden av vegskulderen siden terrenget var flatt og det var «nyslått» gress der - siden jeg kjørte Defender - klarte å styre mine lyster - enn så lenge :wub:

God helg til LR-venner som har lest dagens kåseri fra en sørlending i vest:rolleyes:

 

01CB935E-48FB-4978-BB55-D300BEC8CC9F.jpeg

DDC4A479-F6A3-4CAC-A652-0771FF4D465A.png

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd! Den derre saltlaken kunne vi kuttet ut spør du meg! Kan man ikke bare sette ned farten om vinteren? 

Noen utforkjøringer vil vi sikkert få i begynnelsen, men det er vel sånn vi lærer.... og så vil bilene holde...

hvem leverer alt saltet mon tro?

Kunne kanskje finne en liten konspirasjonsteori på dette... 

god helg folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon: Takk!

Siggen: Ja, vet at Sverige (søta bror:) testet ut sukker med god effekt. De testet jo ut dette for 8-9 år siden. Var en del i nyhetene på NRK. 

Kan jo ikke være bra for miljøet i lengden å salte med over 200 000 tonn salt på norske veier hvert år (ref. Avisen Nordlys  07.02.2008). I tillegg så er jo sau, rein og elg veldig glad i å stå midt i vegen og slikke i seg dette. Trafikkfarlig adferd;)

 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal Alex på PKK. Spent på om det blir noen merknader. Krysser fingrene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mr;)

 

Da var kontrollen unnagjort kl 13.00: Null hull.. GODKJENT! 

Km.stand: 102694.

Frist for neste PKK: 31.01.2021.

Avgass (CO%/m-1) var på 1,07. Grensen er 1,5 på denne bilen - altså godt innenfor;)

 

Eneste kommentaren i etterkant er at lysbildet på høyre frontlys bør stilles noe høyere. Er litt lavt stilt.

Har liggende noen nye hovedlykter (reflektorer) som jeg kjøpte fra UK i 2015 av merket Wipac. Noen som har erfaring dette merket til hovedlys - Defender? 

 

AC0BCC2E-C4FC-45D2-BD67-45B0325B928A.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som husker familiefilmen «Camilla og tyven» fra 1989 med blant annet Morten Harket i en av rollene? Jeg kommer fra området hvor «fengselet» var. I vår ble denne trafostastasjonen som ble benyttet som fengsel revet. Bygget i 1920. Jeg tok en del bilder fra rivingen av bygget. Her er et par bilder. Det første bildet er slik bygget var før demonteringen. Bildet er hentet fra fvn.no via Google. Det andre bildet viser litt av rivingen. 

 

 

BF3DB95E-E4AC-4DD5-9B2C-4E527B3677FB.jpeg

78EFD822-7BE9-416A-BC23-F2C8ADE5D6BC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser det er lenge siden jeg var innom på tråden min her. Jeg begynte i ny jobb i begynnelsen av januar, så bilen er nå i daglig bruk igjen. Blir nå ikke brukt så mye til pendling, men har en konsekvent vane med å holde turtallet på rundt 2000 omdr. Innbiller meg at det forebygger "koksing" og problem med EGR;) Tiden får vise om det hjelper. Bilen går som en klokke og det er ingen bekymringer. Jeg unngår å la den gå på ekstremt lavt turtall når motoren såvidt rekker å bli varm. Bruker den ca 15 min hver vei til jobb. Varmeapparatet i bilen fungerer perfekt, og bilen er varm før jeg har passert den første kilometeren... Fantastisk!

Vil forresten nevne en artig ting: På parkeringsplassen der jeg står parkert observerer jeg at "alle" må skrape vinduene på sine biler når de skal hjem om ettermiddagene. Jeg har ennå ikke opplevd å måtte skrape vinduene på Defenderen på grunn av is - Er bare å sette seg i bilen, la den gå 2-3 minutter på tomgang, og så tur og kjør. Kan det bli bedre?

 

Vårt siste tilskudd av kjøretøy i garasjen ble en Skoda Citigo som vi kjøpte i juli i fjor. Veldig fornøyd med denne også, men motoren er ikke sprek til tross for at dette er største motoralternativ til denne utgaven. Godt med en ny bil, men likevel velger jeg Defenderen når jeg skal ut på kjøretur... Når en først har kjørt en Defender, da er det gjort:wub:

    

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan du klarer å få varm bil etter en kilometer - min bil står normalt i oppvarmet garasje men selv med webasto er jeg ikke i nærheten av varm bil av en kilometer selv på 3000 omdreininger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrvikan:

Takk! Ja, var utrolig godt å begynne i jobb igjen:) 

Sven:

Er jo ikke den helt store kulden på Vestlandet, så det er vel kanskje litt årsaken. Definisjonen «varm bil» hos meg er når det blåser varm luft nede ved beina:) Det begynner nede ved beina og sprer seg opp i kroppen.... 

Jeg kjøpte en dings fra «MUD» for noen år siden som jeg monterte på utblåsningen. Denne blåser luften nedover i stedet for rett på leggen. Synes denne gir bedre fordeling av varmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven:

Jeg var også litt «skuffet» over det MUD-dekselet i begynnelsen. Følte at jeg mistet litt opplevelse av varme. Etter hvert synes jeg den har en god effekt på å gi en bedre varmefordeling helt fra torpedoveggen og nede langs gulvet. Spesielt med mye regn og vått på gummimattene så ser jeg at tørker bedre opp, samt holder bilen mer tørr inni.

Jeg er på vei til jobb nå. Tok en ny «brukertest» av varmeapparatet i bilen i morges kl 06.20. Temperaturen er 0 grader. Ca 8 cm snø. Startet opp bilen og lot den gå 2-3 minutter på tomgang slik jeg pleier. Innstillingen på dash er vindu/gulv. AC er av og innstillinghendel står på gjenbruk av luft. Hendel på hastighet er «1». De første 100 m går i 20 km/t for å komme ut på riksvegen. Nedoverbakke / flat strekning. Hastighet på hovedveien er 60km/t som er hastigheten som er lov på denne veien. 

Resultatet i dag var at det det kommer «lunken» luft etter 300 meter. Etter 800 meter kommer det «varm» luft. Etter 1000 meter er det «ekstra varm» luft fra anlegget. 

Som sagt så er jeg veldig fornøyd med denne bilen. Dette er førstevalg når jeg skal ut å kjøre - i alle fall på vinterstid. Håper hver dag at det er snøkaos på veiene, men jeg bor tross alt i Nordhordland - like ved Bergen. Det kan vel sammenlignes med å tro på nissen;)

 

Ha en fin dag alle som kjører LR....

 

Husk:

Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag. I morgen kan det være for sent..

 

 

A3A84C84-7017-4E92-A668-16D52D90B602.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt av livet med en LR da, Kristian? I morges var jeg så opptatt med å sjekke tempen på varmeapparatet at jeg glemte å sette på rumpevarmeren:) Den er etter min mening det viktigste ift varme - varme i setet.... 

For de som lurer så tester jeg ut FF utenpå karosseriet (cappings). Smørte på litt 9/11 i fjor. Forebyggende inntil vår og varmen kommer. Årstiden nå var ikke riktig ift lakkflikking. 

Er noen bilder tidligere i tråden her. Legger ut noen bilder i dag, 2,5 måned senere...

 

A92486C9-6935-42E6-B83B-9BFC258E5270.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...