Gå til innhold

Puma Defenderen "Alex"


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Kom til Kristiansand kl 03 i natt. Bilen gikk som en drøm. Den er absolutt ingen sinke i trafikken - tvert imot;)

Adskillig mer snø her enn borte på Vestlandet også. Store lokale variasjoner. Her hvor jeg er er det ca 50 cm snø...

 

 

CF833F8E-D2BB-41E3-AF95-5AD980E2159D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte tanken da jeg kom til Kristiansand. Hadde et par småturer lokalt også før jeg summet jeg til å fylle. Forbruket endte på 0,85 l/mil. Jeg er fornøyd med det:)

Til og med passasjeren (dtr) måtte innrømme at det var gøy å sitte på med Defender så langt.

Jeg har som vane å sitte med pledd over bena når jeg kjører. Alltid lunt og varmt med litt ekstra isolasjon. Fra før trekker det alltid litt fra nedre del av dørene. Vurdert å skifte pakninger, men er ikke noe prioritert «må gjøre»... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Paal Helge skrev:

Fra før trekker det alltid litt fra nedre del av dørene. Vurdert å skifte pakninger, men er ikke noe prioritert «må gjøre»... :)

 

Glemmes fort når det blir mai /juni... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en liten tur til Sørlandssenteret 19/3 merket jeg en svak ulyd ifm clutching på hjemveien. Lyden var så vidt hørbar. Opplevde også at den var litt tyngre å gire, spesielt nedgiring til 2.gir. Etter en del telefoner til ulike verksted i Kristiansand og Bergen lander jeg på å ta bilen til merkeforhandler her i Kristiansand for å avklare. Innhentet først diverse pristilbud. 

Takker for alle råd og tips her på forumet for å avklare årsak/tiltak.

Jeg så det som uforsvarlig å kjøre 52 mil tilbake til Bergen da bilen var enda tyngre å gire på turen til verkstedet i dag (min far døde i natt, så det gjorde ikke saken enklere). «Tekniker» på verkstedet bekreftet etter litt lytting at clutch må skiftes. I tillegg til skift av original clutch vil huset bli oppgradert med denne etter tips (Takk for tipset!):

 

http://www.praesto4x4.no/Shop/prestashop/driveline/467-mt82-output-shaft-kit.html

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer.

 

Kan være greit å sette bort jobben på bilen når livs situasjonen er der den er akkurat for deg nå, blir gjerne litt annet å bearbeide og styre med for en stund nå.

 

Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppmerksomheten. Det varmer:wub: Ja, er nok av ting som må ordnes og koordineres. Krevende å stå oppi situasjonen.

Jeg valgte å ta min far hjem søndag 11/3 siden all behandling ble avsluttet på helsenteret fredag 9/3. Fikk telefon fra legen fredag 9/3 som informerte om avgjørelsen. Min far klarte ikke å svelge tabletter og inntak av væske og annen næring var marginalt. Satte meg derfor i Defenderen på kvelden 9/3 og kjørte til Kristiansand. Kom frem til helsesenteret kl 03 natt til lørdag.

Siden jeg er sykepleier så falt det naturlig for meg å oppfylle hans siste ønske - å få dø hjemme i stuen.

Kom hjem i ambulanse søndag 11/3 kl 11.00. Da han kom inn i stuen på båre viste han «tommel opp» med begge hendene. Fint å se gleden i ansiktet hans. 

Hjemmesykepleie stilte også opp på kort varsel og tok ansvar for morgen- og kveldsstell videre. 

Jeg tok ansvaret for all medisinering (4 ulike medikamenter) som benyttes ved livets slutt - terminal pleie.

Tekniske hjelpemidler (elektrisk seng) ble levert på døren mandag 12/3 (sengen veide 200 kg).

Vi våket ved sengen hans 24 timer i døgnet de siste 10 dagene han levde. Holdt han i hånden. 

Han sovnet stille inn onsdag 21/3 kl 23.16. Ble holdt i hånden av min søster og meg.. 

God følelse kunne å gi min far den siste æren... Mye å takke han for at jeg har de interessene jeg har i dag.

Begravelse mandag 26/3 kl 13.00.. 

Et kapittel avsluttes - et nytt kapittel begynner... 

 

          XxxxxxxxxxxxxxxxxxxX

 

Jeg tenkte på en liten ting: Bilen nærmer seg 97 000 km. Jeg har ikke instruksjonsboken tilgjengelig - jeg gjør det meste av servicearbeid på bilen selv, men er det noen som kan nevne større ting som skal/må utføres iht serviceintervall på ca 100 000? Litt usikker på om Transitmotoren har registerreim eller kjede. Fasit er? :)

Vurderer å la verkstedet muligens ta ting som er av «større inngrep» når den først står hos merkeforhandler - Land Rover.

Foreløpig har jeg fått et godt inntrykk av verkstedet. Jeg er noe kresen, så de fikk noen instruksjoner fra meg... ;)

 

8F8C0E11-CAEE-40EF-8317-DC8A8FA52843.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:wub:

Et nytt kapittel har begynt på mange måter. Jeg liker å se fremover ... 

 

 

CEE4F47B-8A1F-4549-9534-43D331141DD1.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå tilbake i Bergen og Defenderen står igjen i Kristiansand. Den vil nå få clutchbytte, samt skiftet «aksel-kit»:

 

http://www.praesto4x4.no/Shop/prestashop/driveline/467-mt82-output-shaft-kit.html

 

I tillegg skal de skifte drivstoffilter og nedre hengsel på passasjerdøren. Hengsel tok jeg med da jeg dro til Kristiansand.

De skal også sjekke ladespenningen på startbatteriet, og skifte dette hvis dette er dårlig. Jeg må prioritere litt anderledes de neste ukene.

Jeg tar fly til Kristiansand i neste uke og henter bilen tilbake til Bergen. Skal innom Stavanger og hente noen bildeler på hjemveien (deler til bobla:).

I mellomtiden får jeg ikke gjort så mye LR- ting bortsett fra å drikke kakao fra LR-kruset;)

 

 

205C90B9-5C9B-4A28-8FFE-8AEE5AF04722.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristende å sette denne i glass og ramme:) Takk for komplimentet, Gaute... 

 

 

9B111A67-FE80-47C8-8E85-175CA8233139.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg og hentet ut Alex fra verkstedet. Endelig!

Satt i salongen i salgsavdelingen og ventet en stund på de siste justeringene på fakturaen + litt luft i systemet (dieselfilteret), så da var jeg bortom og beundret den nye el.bilen til Jaguar. Denne bør bli en heftig konkurrent til Tesla. Tok et par bilder. Kommer flere bilder fra reparasjonen av Alex litt senere, men her er i alle fall 2 bilder av I-pace HSE fra Jaguar som stod i lokalet:

 

ABC803F2-C852-4DF0-A6B2-B527EE7D9FE6.jpeg

10A5080D-E878-4E0C-A1C8-FFDA43EA08F1.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...