Gå til innhold

Puma Defenderen "Alex"


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Tusen takk, Mats:)

Å holde på med LR er gøy hobby. Blir en livsstil... Viktig at vi kan inspirere hverandre med ideer og løsninger.

Jeg kom tilbake fra Dubrovnik i kveld. Skuffende få LR å se der nede. Ingen Defendere. Så kun 2 stk LR i løpet av de 5 dagene vi tilbrakte på dette fantastiske stedet. En by som har opplevd mye grusomheter og ødeleggelser under krigen 1991-1995. Nærmeste er vel dette:

 

 

 

image.jpeg

 

Denne bobla dukket opp i en bakgård i sentrum av Debrovnik, en by som har ca 46.000 innbyggere. Ca det samme som Åsane bydel utenfor Bergen.

Siste bildet er fra området den siste kvelden. +30 grader på dagtid... 

 

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser det er 2 måneder siden sist jeg postet noe på tråden. Ikke så mye nytt å melde siden bilen fortsatt går som en klokke;)

På tide å skifte til vinterhjul nå, og samtidig få inn litt One-shot i Knokkelhusene, så i dag fikk jeg 3 "skudd" levert med Posten. Greit å ta det samtidig når først hjulene skal av.

 

image.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet til vinterhjul i går. Fikk fylt på One-shot i pokalene også. God følelse med alt som er gjort;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet vindusviskere i dag ved 93.800 km. 

Har best erfaring med vindusviskere fra Champion. De forrige skiftet jeg 25/2-16, dvs fungert godt i nesten 2 år:)

Tror jeg betalte 128 kr for de jeg kjøpte nå sist:

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 21.11.2017 den 13.10, Paal Helge skrev:

Skiftet vindusviskere i dag ved 93.800 km. 

Har best erfaring med vindusviskere fra Champion. De forrige skiftet jeg 25/2-16, dvs fungert godt i nesten 2 år:)

Tror jeg betalte 128 kr for de jeg kjøpte nå sist:

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Hvor handler du disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Laloba:) Håper DU finner et godt eksemplar når tiden er inne for kjøp. Antar det blir lenge før min blir lagt ut for salg. Grei "børstraktor":D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer stadig om jeg burde forbedret vinduspyleren, men når hastigheten på bilen er riktig og vinden blåser fra riktig retning så treffer strålen der den skal - om jeg spyler lenge nok. Velger å se positivt på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt nye felger liggende til Defender om noen er interessert i julegave  til jul. Prisen er nå 3000kr for 4 felger i kasse. Nyprisen er over 8000kr.

Det er det ekstra settet som er identisk med mine sommerfelger. Kler bilen veldig godt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ønsker alle her på forumet GODT NYTTÅR!:)

Den 28/12 passerte Alex 10 år, så nå er det fritt frem for å montere inn resten av setene igjen. Vurderer sterkt å gjøre dette. 

Har ikke sjekket dette på nett, men er årsavgiften høyere når bilen er registrert på hvite skilt - ikke grønne? 

Her er 4 bilder av to nye prosjekt som er kommet inn i ene garasjen i år.

David kjøpte den ene av meg, så nå har vi hver vår boble å skru på. David har den lyse 1303s Big (1974) og jeg har den mørkeblå 1303s (1974).

Pumaen går og går, så det er ikke så mye å fikse på den... Får godt stell:wub:

Godt stell får forresten ALT som havner i min garasjeblush

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Svein:)

Må innrømme at etter å ha godkjent rust på bilene før jeg kjøpte dem, så var faktisk fargen noe som også påvirket valget med å kjøpe dem. Mange lakkeres i annen farge enn originalfargen - og det gjøres på rimeligste måte ved å ikke lakkere innvendig - fargeskille inni og utvendig. Jeg gremmes:wacko: Disse har originalfargene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neverluren:

Ååå! Herlig! Nå blir fruen gla' når hun hører at det ikke er dyrere årsavgift.

Håper MDG holder fingrene av fatet..:)

 

Gaute: 

Denne bilen skal i enda mindre biter før den er klar for veien igjen. Beregner ca 2 år på denne. All rust skal tas, ny motor på 1600ccm med 120hk skal inn og ombygging til ventilerte bremseskiver står på lista her.. 

Ja, den forrige bobla jeg eide på fra 1984-1996 var preget av alderen min på den tiden: Første bilen (1303s) og skulle ha full pakke:D

Var opprinnelig gullmetallic (Maja metallic) og med originalt soltak, men ble lakkert Porscherød. Bredda glassfiberskjermer (7" og 9") med dertilhørende polerte ATS-felger (bakdekk med 285/40-15 profil), PANASONIC stereo med equalizer og X antall høyttalere på 200w. Egensveisede stigtrinn i 3 mm vinkelstål med galv.plate over. 

Jaja. Kan vel trygt si at jeg kom til fornuft etter hvert og kjøpte en Land Rover. Stigtrinn på LR ble mer hensiktsmessig og mye gøyere å parkere med på P-plass...

Fargeskille innvendig og utvendig på seriebil er vel mer en regel enn et unntak, eller?

 

Bilde nr 5 er fra det fantastiske jubileumstreffet på Karmøy i 2015. 

Bilde nr 3 er siste treffet (Vårmønstringen) Baltazar deltok på i Bergen i 25. mai 2017 før jeg solgte den videre til en lykkelig kjøper. 

Denne hadde original farge innvendig og utvendig - ikke fargeskille:)

Alex kom attpåtil med i kalenderen for 2018 her i familien... Kan det bli bedre?

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

image.jpeg

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargespillet på seriebil er en del av patinaen, synes jeg.

Og seriebilene er litt i særklasse hvor tiden som arbeidsbil bør få 

synes.

Men en restaurert en er ikke et helt uakseptabelt skue det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Gaute. Baltazar har urørt kamo. Det var noe jeg bestemt ikke ville røre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må sette meg mer inn i hvordan denne Webastoen fungerer på min Puma;)

Hadde en liten diskusjon her i jula på FB. Jeg kommenterte at jeg har en Webasto på min, men at verken jeg eller forrige eier har brukt den, dvs ikke brukt "tidsstyringen" på dashbordet. I samme slengen kommenterte jeg at kupe i bilen blir fort oppvarmet, og blåser god og varm luft allerede etter noen minutter på veien. 

Fikk en kommentar tilbake at webastoen også har mulighet til å slå seg på når den når en viss temperatur når den ikke er i bruk (?) slik at motoren blir fort varm - og gir raskere varme i varmeanlegget. Noen som kan bekrefte dette?

Etter at jeg var ferdig på jobb i kveld kl 23 så testet jeg ut hvor lang tid det tok før varmen begynte å strømme ut av kanalen ved bena. Ute var det ca -1 grad. Det tok ca 4 minutter i 40 km/t før det kom varm luft.... Fikk bokstavlig en varm følelse i kroppen - privilegert over å ha en Defender med et veldig godt varmeapparat :wub:

 

God natt..... 

 

 

 

 

image.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte dette ja, i allefall på Defender opp til -06 Hvis man skal stole på det man blir fortalt da. Sensor i området grill foran passasjer måler temp, og vil fyre webasto ved temp kaldere enn 5 grader. Har vært noen som har klippet denne sensoren, eller satt på en bryter, da de ikke ønsket at webasto skulle starte av seg selv. (Skal være problematisk på kortere turer med brennkammer som vil kokse igjen er jeg blitt fortalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min puma satt temp sensoren på rammen ca ved høyre framhjul.  Og ja, når det er i orden så starter den automatisk når det er kaldt ute og motor ikke er driftsvarm. 

Jeg har tatt vekk sensoren, styrer den kun manuelt og bruker den Vær eneste gang jeg skal bruke bilen når det er kjølig for å unngå kaldstart og selvfølgelig digg å sette seg inn i lunken bil .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger fra dere. 

Vil anta at den bruker noe mer drivstoff hvis Webastoen skal putre for seg selv uten tilsyn, eller er det ubegrunnet tanke?

Det at brennkammeret kan/vil  kokse igjen om bilen brukes på kortere turer er ikke noe problem hos meg vil jeg tro. Bilen brukes stort sett ca 4 mil x 2 ca daglig ifm jobb. Vestlandshastigheten på hovedveiene inn til Bergen ligger på 50-70 km/t som er i tråd med skiltingen fra SVV som ligger jevnt på 50, 60 og 70 skilting. 

Jeg nevnte i innlegget på FB at jeg hadde litt betenkeligheter med å fyre opp webastoen siden, ut fra det jeg da visste, at den ikke hadde vært i bruk verken forrige eier eller meg selv. Ut fra det jeg nå vet så er jo webastoen nesten i daglig bruk, så da er det vel ikke noe unnskyldning mot å utforske den ovale fjernstyringen som sitter på dashbordet - jeg fryktet at hele sulamitten kunne ta fyr pga at den har stått ubrukt...

Jaja.... Lærer så lenge jeg lever - heldigvis:)

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenner seg ren tar jeg med en klype salt.

Min så ut som man hadde fyrt med strupt spjell.

Men etter elleve år er det kanskje greit.

Dog stoler jeg mer på den enn en fra en VW.

Der har det hendt meg et par ganger at bilen, og jeg, har blitt svidd i kantene..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...