Gå til innhold

Puma Defenderen "Alex"


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Joda, du har et poeng der. Alderen på bensinstasjonen er ikke avgjørende her;)

Vi må jo være glad så lenge de selger drivstoff der. Nå kjører vel alle forbi med el.bil snart 

Jeg er forresten blitt fast kunde der med å kjøpe ferske speltbrød jevnlig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.... 

Håper det blir lenge til. Kjenner de gjør det vanskeligere for oss her rundt Bergen nå som «pendler» til byen. Fra 2019 kommer det ekstra bomringer rundt byen. Nabokommunene setter opp egne bomstasjoner for å finansiere sine egne vegprosjekt. Jeg må fra neste år passere 3-4 bomstasjoner når jeg skal kjøre 3 mil. Bomprisen er pr i dag 29kr. I rushtiden 49kr, og dager med ekstra svevestøv er den 250kr.

For å være på den sikre siden så setter de opp 2 bomstasjoner inni i selve bykjernen også. En kommer langs Bryggen fordi de ikke ønsker biler der. 

Dieselbiler vil bli priset høyere enn bensinbiler.

Prisen på bussbillett stiger også på grunn av økt etterspørsel.

De samme politikerne klager over handelslekkasje ut av byen til handlesenter.... Jadda:wacko:

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkja. Logikk er ikke allemannseie.

Du får flytte inn i overfylt sentrum og forlange gratis parkeringsplass.

Eller virkeliggjøre 50-års krisen og kjøpe to-tre-fir-hjuling.

 

Gautesomgliserbredtvedhverpassering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trives best på landet, Gaute:)

2-hjuling har jeg kjørt i mange år. Først en Kawasaki VN 800 classic (typeB). Nå kjører jeg en BMW R 1150 GS med touringpakke. Fantastisk sykkel. Bruker den fra vår til høst. Sparer en del bompenger (og Km på Defenderen) med denne:wub:

Kriser har en vel gjennom hele livet. Jeg har overlevd både 20, 30 og 40 års-krisen. Kommer i 50-årskrisen i oktober, så blir spennende å se hva som skjer til høsten;) I følge kona er jeg visst dyr i drift.. 

 

053E176A-5201-48FD-B449-F648BE090FEE.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo relativt.

Vet ikke prisen på dop,men den og diverse kausjonsutlegg river vel godt i pungen også.

Happy man , happy wife , sa en god venn til min misfornøyde kone vedrørende brummende utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kloke venner:)

... ikke så verst klok du heller. 

Takk for alt du deler av gode råd og tips til oss «ferske» som driver med LR :)

Forumet trenger erfarne folk som deg - gir motivasjon og inspirasjon til å videreføre kunnskap til andre med samme genuine interesse for LR .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget i går at nedre høyre hengsel på passasjerdør fremme på bilen er knekt. Pinnebolten som går gjennom er kaputt. Er dette en bolt som kan skiftes ut - byttedel?

Jeg tok en tlf til VSI og bestilte ny hengsel. Viser seg at nedre hengsel fremme er den samme som til ex.mil. 170kr+mva. Regner med den kommer i posten en av de nærmeste dagene. Håper den passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Regnet med at hengselbytte var mest sannsynlig, ja. Inntil videre så blir det ex.milhengsel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag hengselen i posten. Levert fra AllMakes4x4 via VSI. Totalt 291 kr.

Frimerkene passer jo veldig bra:)

 

 

 

02BA4F60-3015-4765-A3FD-7C5E6DAF7101.jpeg

DB2E6254-8300-4085-BBA9-4027D6DB02B2.jpeg

A95D9B86-07C3-4B7D-A8DB-A64C78272C98.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nevneverdig slakk på original intakt hengsel. Den som er original og defekt kan jeg skyve ut av posisjon. Tydelig at senterbolt er knekt. 

Jeg har liggende komplett sett rustfrie/syrefaste bolter/skruer og muttere til alle hengsler rundaboat. Kjøpte det for noen år siden. Spørsmålet er om det er lurt å skifte, eller om jeg skal beholde de rustne originale... 

Blir jo aldri klok på hva som tærer på hva ift aluminium, stål og rustfritt. Ønsker ikke bruke rustfrie bolter hvis dette tærer på aluminium... <_<

Kloke råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluid er min gode venn - brukes til det meste her... til stor frustrasjon hos andre.

Alex lukter sau hele året.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2018 den 8.10, Paal Helge skrev:

Du har kloke venner:)

... ikke så verst klok du heller. 

Takk for alt du deler av gode råd og tips til oss «ferske» som driver med LR :)

Forumet trenger erfarne folk som deg - gir motivasjon og inspirasjon til å videreføre kunnskap til andre med samme genuine interesse for LR .... 

 

+1 på den. Uten sånne...ingen LR her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfri bolt i aluminium er en perfekt kombinasjon. Gå for det.  ( Ikke velg vanlig bolt ).

Fluidfilm eller  ( Mastinox om du får tak i ) på bolten ved montering blir ikke feil det heller. 

 

 (Tør påstå at jeg kan litt om dette;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger hjelp!!!!

Jeg må på hastetur til Kristiansand nå i kveld. Tar Defenderen. Problemet er at jeg skulle bare skifte nedre hengselen på passasjerdøren. Bolter på selve døren er gjennomgående og var lett å løsne. De som sitter på A-stolpen går rundt, men får ikke løsnet dem mer. Kommer ikke til på baksiden. Er tett på undersiden og fra innsiden bak matten er det tett plate...

Hva gjør jeg?????? Jeg må avgårde til Kristiansand så snart som mulig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner til designet på Defenderen akkurat der ved A-stolpen. Kan jeg innbille meg at de er montert i en Rivnut. Kapp/borr av hodet på bolten, slik at du får av hengslet. Da vil du få ett bedre overblikk om hva som er designet/ og problemet.

Er det en typ rivnut som er problemet, så borr den ut og skift den med en ny( Biltema har kanskje i rett størrelse  ). Alternativt siden du har det travelt kan du prøve å re-sette mutteren med å re-torque den ( komprimere den ytterligere ) slik at den setter seg igjen.

 

Kjent problem med slike type muttere.

 

Er det en sveiset mutter / som er blind. kan du erstatte den også med en rivnut.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar.

Er det et alternativ å bore ut hull i platen fra innsiden av bilen? Nede ved gulvet - mot A-stolpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Setter pris på respons. 

Løsningen ble at jeg skrudde fast delen av hengselen som festes i døren igjen. Døra hviler nå på hengsel. Får heller være forsiktig med å åpne og lukke døren. 

Skifter hengsel når jeg kommer tilbake igjen.

Må til krs pga telefon fra lege i morges om at min far ligger for døden. Da får heller hengsel vente. Ikke motivert for å kjøre en vanlig menneskebil sørover... 

God helg!

 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...