Gå til innhold

Puma Defenderen "Alex"


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Skiven er skrudd, hardt, med 5 skruer, tror du trenger 14mm tolvkant. Biltemas kopper for torxskruene, mm og tommer er perfekt.

 

Jeg ville byttet hjullager fordi det er vanskelig å unngå at skitt kommer inn i lagrene. En muttertrekker er greit å bruke på skiven fordi den er vanskelig å holde fast uten stor skrustikka fastgjort i en solid benk.

 

To nye muttrer til hjullager med låseblikk er greit om du ikke har avstandshylser i forskjellige farger å velge i, for nye lager må skimses om du ikke går for gammeltype med to låseskruer med låseblikk.

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Pipesett-Multi-14-2000032153/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 1 stor mutter på den defenderen jeg gjorde det på og det gikk lett uten å få skit i hjullagerene da, må bare være nøye med rengjøring inkludert fingra, ha alt mest mulig rent og er det skit så få det vekk, one shot grease i begge nava hjullagrene er ikke dumt ;)

Jeg brukte bremserens til rengjøring ;)

Jeg brukte 13mm der på både rrc d1 og def

Har du ABS er det mer jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, Laurence?

Bilen er kun kjørt på vei, så det er lite dritt inni her vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her prøver jeg å være positiv, Simen?

Betyr det at jeg bør handle inn mer enn det jeg har FØR jeg begynner å demontere??? Hm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert fint å bytte basic, men du bør sjekke de andre tinga samtidig når du holder på ;) så lenge alt sølet som kommer ut, kommer friskt nytt inn, der det gamle rant ut, og det er like rent hjullager som før du begynte å skru så skal ikke det være noe problem :)
Dette klarer du ;) og husk bilder underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å demontere for et par timer siden. Begynt på høyre side. Har løsnet bremsecalipperen. Satt fast med 2 bolter som var festet med rød locetite. Satt utrolig fast....

Dette begynner å virke helt håpløst. Må jeg demontere hele pokalhuset for å skifte bremseskiven????????

Begynner å hate engelske biler..... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokal huset gjør du ikke noe med.

Ta av gummihetta på medbringeren, ta av låseringen. Skru av de fem skruene på medbringeren og trekk medbringer av.

Løsne mutteren som holder lagrene, 52mm. Den sitter hardt, 280Nm?

Trekk av hele navet.

Ps. Støvmansjetten på bremseklaven er borte, og stemplene har rust. Tror du kunne byttet dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Rolf? Da fortsetter jeg....

Begynner å skjønne det dere har skrevet om "møkk" i området her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å demontere for et par timer siden. Begynt på høyre side. Har løsnet bremsecalipperen. Satt fast med 2 bolter som var festet med rød locetite. Satt utrolig fast....

Dette begynner å virke helt håpløst. Må jeg demontere hele pokalhuset for å skifte bremseskiven????????

Begynner å hate engelske biler..... ?

Nei, du må ikke det. Kun to skruer på calipter, de fem på medbringer og den store muttera innenfor medbringer. Da drar du av bosset som skiva sitter på.

Calipterskruene sitter godt ja. Og det skal de gjøre, men jeg bruker aldri locktite når jeg monterer tilbake.

Sørg for å bruke en pipe som sitter godt på skruene, og bruk latmannsarm. Da løsner de.

Evt ta et rapp med slegge. ?

 

Edit: Rolf var før meg.

 

Jeg sprayer Fluidfilm på stemplene i calipter. Det smører godt.

Endret av Tom Rossing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så veldig likt ut som den jeg tok av ja, jeg gjorde som Rolf beskrev ja, også tok jeg av kalipperen.

Lykke til, og vær nøye med å holde det mest mulig rent:)

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er sitter bremseklaven, Rolf?

Skal det være en papirpakning på medbringeren?

 

image.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klaven er bak mener jeg ogforan er kalipper direkte.

Klave er festet til klapilleren ;)

Du må dra av 52mm mutteren du og de boltene kalipperen sitter fast i kalipperen som er 13mm 12kant.

Lykke til og ta mer bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...