Gå til innhold

Puma Defenderen "Alex"


Paal Helge

Anbefalte innlegg

 

Oppdatering angående å tro på nissen og utsettelse av gjøremål:

I natt kom det 15cm kram tung snø. Ubrøytet parkeringsplass. Da jeg skulle parkere på vei til jobb måtte jeg jo markere litt revir med å «ratte» litt rundt for å vise hvilken bil som er «sjefen over alle sjefer»:D. De andre satt jo bare i sine biler med motoren i gang og ventet på neste transportmiddel videre. Som sagt:

Ikke noe poeng i å utsette til i morgen med å gjøre ting i dag - av erfaring så er snøen smeltet bort i morgen.... :-)

Bilder kommer senere i dag når det begynner å bli skumring igjen... ;)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge var Eva (.... eller Adam) i Paradis?:( Da jeg skulle kjøre hjem i dag så var det meste av snøen smeltet. Nesten ikke noe poeng i ta bilde. Lite som minnet om vinterlandskapet som var i morges.. 

 

F738C7AE-2BA4-4B19-8726-5302C33DB9B9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.... nei, her kom jeg meg greitt frem uten å iverksette ekstraordinære tiltak:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmet han her fredagen da jeg var på vei hjem med Defenderen. Han gjorde 3 forbikjøringer i løpet av ca 2 kilometer. Etter siste forbikjøring i høyresving kom det en motgående bil. Han klarte å svinge inn i eget felt like før passering. Etter siste forbikjøring svingte han opp i sin egen oppkjørsel. Jeg tenkte: Er det mulig? 

Vurderte å svinge opp til han og spørre hva han syntes om sin vurderingsevne i trafikken, men lot det være. Dessverre ble det noen sekunder stopp i dash.cam opptaket. Ellers hadde det været godt «bevis» i saken;)

PS! Filmklippet er bare filmet av pc-skjermen, så dette opptaket er dårlig. Fikk reg.nr på bilen... 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handling er det som gjelder - hadde en situasjon selv hvor en riskoker bryter vikeplikten og suser inn fra en sidevei og treffer meg nesten, deretter kjører han på rødt i neste lyskryss og treffer nesten en stakkers fotgjenger. I neste lyskryss stopper han og da går jeg frem til han og spør hva f.. han tenker på. Typisk stresset familiefar med barn i barnesete i baksetet; jeg skulle bare..., var det rødt lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å peke finger i det hele tatt, så synes jeg det beste er å rapportere til politiet når man ser uvettig kjøring og andre hensynsløse og ulovlige handlinger. Intensjonen er nok god,men å opptre som lovhåndhever kan slå tilbake uante veier. Finnes dokumentasjon på kjøringen, så er dette fint å overlevere ordensmakten. Ellers er kjennemerke fint å legge merke til. Min erfaring er at politiet da tar kontakt med sjåføren. Åpenbart forsøk på promillekjøring bør man nok prøve å begrense, om man er vitne til det.

 

For øvrig en flott bil du har, som ser ut som den får godt stell:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For en ukes tid siden bestemte Alex seg for å tulle seg litt ved kaldstart:

 

9856FCA0-DD57-4B52-9935-D49B0AD93A75.jpeg

 

Sånn hørtes det ut:

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom inn mange ideer og forslag på tiltak. Jeg tippet på problemer med EGR som virker som hyppig årsak til problemer. Fikk tips om:

 

- Ta en diagnosetest

- EGR/ MAP

- Feil på injektorer (dyser)?

- Kondens?

- Kuldeproblem? 

- Feil på glødeplugger? 

- Feil/lekkasje på slanger/tilkoplinger fra dysene? 

- Kjøre en laaang tur?

- Batteri?

- Sammenheng med Webasto?

- Tilsette STP-produkter på tanken 

- Bytte VCV (Fuel Pump pressure regulator valve)

 

Kjøp av diagnoseapparat var fristende. Har fra før kun erfaring med diagnoseleser til VW (iCarsoft i908). Ble anbefalt Nanocom (https://www.nanocom-diagnostics.com/).

 

Konklusjon:

Jeg dro på Jula og kjøpte 2 flasker med ulike STP som Putte79 tipset meg om:

 

1A3BCC90-41C4-432B-9DC7-F3BA1CFD3F63.jpeg

 

Jeg var også innom Mekonomen og fikk alternativt anbefalt denne her:

 

 

61AB8F66-7FA6-4222-9887-FF83A9F857AD.jpeg

3FFB6ABC-36A9-411C-A969-5704E976890C.jpeg

 

Søndag fylte jeg på 2 flasker med STP. Tok meg en 7 mils kjøretur samme dagen. Gjenstår å se om jeg får løst kenguruproblemet. 

Bilbatteriet står nå på vedlikeholdslading noen dager. Hadde liggende en CTEK-lader. La inn en ladeplugg i batterikassen med støpselet hengende på utsiden av kassen - i retning mot pedalene:

 

 

F8891BAD-E0C0-43CE-A8C9-3459D528CED4.jpeg

3827DA92-9B9A-4CE2-8DA4-21A7B3F36F3E.jpeg

 

Da jeg koplet på laderen, så sjekket jeg polskoene (autostaving ville ha det til å bli «polakkene» :-). Polskoen til « + « har forøvrig en tullete løsning. Sannsynligvis originalen fra LR. Polskoen er ikke mulig å skru helt fast til polen. Ingen mulighet til å stramme inn. Sitter fast nok til at det er kontakt - og ikke løsner. Kommer uansett til å skifte denne i løpet av våren.

Oppdatering kommer når bilen er blitt kjørt litt mer. Ny jobb innebærer at jeg ikke kommer til å pendle med bilen. Blir mye kortkjøring, så buss blir et bedre alternativ for å «spare» Alex :-)

 

82295460-1788-42F9-8A60-FA159899B2CD.jpeg

9D84ECBC-9F54-495C-AC38-CDE84C969167.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 9.11.2018 den 19.06, Paal Helge skrev:

Skal teste ut Fluid Film BN Gel over vannlinjen i vinter. Har litt rust på listen (cappings) under vinduene i akterenden. Vil teste ut om FF holder det den lover her også. Kommer til å smøre på litt jevnlig i tilfelle solen smelter FF... 

Konklusjon kommer til våren:)

 

 

8D192D4B-14FF-42BE-BF31-F88BF1BBDDEE.jpeg

305BB457-1B52-44AF-B876-2834699543F0.jpeg

 

Hei,

 

Lettere inspirert har jeg kjøpt en liten bøtte med FF BN Gel som jeg også skal legge litt rundt om på bilen utvendig.

Har du gjort deg opp noen mening om hvordan det holder seg så langt?

Brukte du forresten bare pensel til å kladde rundt?

Spent på å høre :)

//Siggen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, Siggen..

Er en stund siden jeg var innpå forumet her, så nå er det på tide med litt oppdatering igjen på tråden her:

Ja, brukte kun en myk pensel som jeg smørte tykt på med FF BN Gel. Passet godt på å presse godt inn i eventuelle åpninger i området ved cappings.

Jeg skal legge ut litt bilder i løpet av dagen. 

 

Forøvrig så friskmeldte jeg Alex ift »Kenguru-syke» i går. Bruk av 2 produkter dieselens fra STP gjorde underverker. Bilen passerte ca 103880km i går. Bilen er den siste tiden kun blitt brukt til langkjøring - dvs unngått småkjøring. Etter 2 mnd, dvs etter ca 1/2 tank så er symptomene forsvunnet. Kjørt ca 30 mil. Bilen går nå jevnt og fint igjen slik den skal.

Takk til alle gode råd, tips og innspill i tråden jeg hadde om motorfusk ved kaldstart på Puma. 

 

I går var jeg også på årsmøte i avd.Hordaland kl 14-16. Var kjekt å prate litt bil igjen med andre som også har LR.

Jeg har litt prosjekter på gang med Pumaen for 2019. Ting som ikke ble prioritert i 2018;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er foreløpig resultatet av forsøket mitt med å bruke BN Gel på cappings. Dette er en nødløsning for å hindre rust gjennom vinterhalvåret. Det har nå stått på i 4 måneder. Ble smørt på i begynnelsen av november 2018. Det siste bildet viser hvordan BN Gel ser ut i dag. FF har trukket ut i saltlaken som ligger som et tynt lag på utsiden av bilen en «typisk» vinterdag... Jeg har ikke rørt Gel’n siden jeg smørte den på for 4 måneder siden. Ut fra det jeg kan se har ikke den lille rusten som var der utviklet seg videre i lakken... Ser ut som den er stabilisert.

 

90952F5B-60FB-476B-A53F-F5D4512BE197.jpeg

E7741D50-7755-4823-9B81-D05D26A010AF.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Paal Helge skrev:

Hei, Siggen..

Er en stund siden jeg var innpå forumet her, så nå er det på tide med litt oppdatering igjen på tråden her:

Ja, brukte kun en myk pensel som jeg smørte tykt på med FF BN Gel. Passet godt på å presse godt inn i eventuelle åpninger i området ved cappings.

Jeg skal legge ut litt bilder i løpet av dagen. 

 

Forøvrig så friskmeldte jeg Alex ift »Kenguru-syke» i går. Bruk av 2 produkter dieselens fra STP gjorde underverker. Bilen passerte ca 103880km i går. Bilen er den siste tiden kun blitt brukt til langkjøring - dvs unngått småkjøring. Etter 2 mnd, dvs etter ca 1/2 tank så er symptomene forsvunnet. Kjørt ca 30 mil. Bilen går nå jevnt og fint igjen slik den skal.

Takk til alle gode råd, tips og innspill i tråden jeg hadde om motorfusk ved kaldstart på Puma. 

 

I går var jeg også på årsmøte i avd.Hordaland kl 14-16. Var kjekt å prate litt bil igjen med andre som også har LR.

Jeg har litt prosjekter på gang med Pumaen for 2019. Ting som ikke ble prioritert i 2018;)

 

 

Hadde du noe mer eksosrøyk utenom det vanlige under oppstart/urent gange? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neverluren:

Mulig den var noe mer hvit eksos da den gikk urent like etter oppstart. Vanskelig å vurdere da det også var kjøligere i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens gode gjerning: Skift av defekt parklyspære høyre side. 12V 10W

 

3F6170F2-276F-43AF-8FF5-95281AE92D43.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pumaen står litt i dvale for tiden - vedlikeholdslading. Jeg tar buss og båt for å komme meg på jobben, men bilen blir brukt jevnlig for å holde den i drift. 

I dag har jeg funnet frem sommerhjulene. Tenker å skifte over til «sommermodus» i neste uke:)

Hadde en opprydding i bokhyllen denne uken: Fant en salgsbrosjyre (A4) i mint-condition. Er ikke åpnet med full utbredt. Tror den er fra 1998(?). Omhandler Defender, Discovery, Range Rover og Freelander. Er til salgs om prisen er rett. Ved interesse: Gi bud her i tråden.

Legger den ut kun på denne prosjekttråden inntil videre da den ikke må selges. Her er noen bilder:

 

7A27E1C4-A8AF-417C-A0E4-31321F74BC10.jpeg

1AF2DF46-435D-4899-A87C-55990789F35E.jpeg

53714BD6-6A19-4749-ADF1-407C889CE79D.jpeg

8A89ADF0-FCD2-4DA0-AC46-2D00C9311E72.jpeg

624812BD-0C92-48C9-9E94-7771FB2276BF.jpeg

09267F1E-8455-4399-A4C8-C4FDD9893C3C.jpeg

989F4FB3-A043-42A7-AF5C-950C004FBC53.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her er litt serviceoppdatering igjen:

Kjøpte motorolje her om dagen på Mekonomen siden de hadde «superlørdag» med 25% rabatt. Kjøpte for 2 oljeskift. Da endte jeg på 4 kanner på tilsammen 16 liter (Castrol Magnatec Stop-start fullsynt. 5W-30 A5).

Jeg har litt kvaler ift oljeskift på kjørelengde kontra tidsrom. Bilen er jo kun kjørt 3000km siden forrige oljeskift (august 2018), men ble en del småkjøring i perioden januar-mars 2019 med dertil motorfusk (se løsning tidligere i prosjekttråden) så det er vel like lurt å skifte etter der som «inntreffer først», altså 1 år siden forrige skift. Jeg tenker at det er bedre å skifte en gang for tidlig enn en gang for sent.

Kom gjerne med kommentarer for/mot som bekrefter valget mitt for å skifte motorolje etter kun 3000km.

Bilen er blitt jevnlig kjørt ukentlig for å ha den i bevegelse. 

Det blir langtur i uke 29 mot Ålesund, så da mener jeg det er godt å få ren olje og oljefilter på Alex.... Klar for tur - aldri sur

 

 

 

 

3921A1B5-A4E1-480C-A6C9-CC6E0F737645.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble wiren i warnvinsjen skiftet ut med tau. Tauet ble kjøpt på Landstreffet i Lærdal i 2018. Skift av wire ble utsatt av ymse årsaker, men nå er går det i 100 igjen :-)

Ser litt bedre ut også nå med gult og rødt:)

Eneste endringen som ble gjort var å skifte ut festeskruen som fester tauøyet til vinsjhjulet. Var for kort. Fant ut at gjengene måtte være UNC... kuttet til en ny som erstattet den som var der... 

 

BDEC3CD8-EDAC-440E-A655-6C7D854B6A9F.jpeg

1050946F-0C61-4E15-A434-21E08426B766.jpeg

53B8C5B1-3D0C-4A92-908A-7B72F0DF43DA.jpeg

EC88D476-0C0D-47F2-B42C-21546E4F66F2.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste prosjekt blir montering av ny CB-radio. Endte på CRT Mike. Skal få gjort det i løpet av de neste ukene, men før avreise mot Ålesund i uke 29.

Noen som har gode ideer til god plassering av antenne (Sirio Omega 27)? Ønsker ikke å bore i karosseriet... :-)

 

 

C18FD618-7739-431E-8035-37FBA0846E62.jpeg

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Paal Helge skrev:

I dag ble wiren i warnvinsjen skiftet ut med tau

 

Det betyr at du kan fjerne rullene og bruke fairlead i stedet, da slipper du gjerne den store boksen du har hengende der fremme. Tenker det kanskje ser bedre ut...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

CB-radio ble montert i bilen i dag. Dårlig valg av dag pga det lynet og tordner. Resultatet var at strømmen forsvant i området og 2000 var uten strøm i 2-3 timer. Måtte derfor jobbe med hodelykt og lodding måtte vente til strømmen kom tilbake. Nå ser alt ut til å virke - i alle fall strøm og med antenne tilkoblet. Får lese meg opp litt og se hva jeg får til av innstillinger på den.... 

B504CF95-5921-4E0C-8127-BDC2AFCF601C.jpeg

56FCD71A-9A47-42EB-80E0-C1EB70DC06A6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en spesiell kanal som brukes på treff? Har tidligere hatt en AM/FM som jeg hadde i yngre dager. Pleide å høre på «trafikken» som var på den.

Kjøpte denne nå for å være klar for årets tur.... Hadde en runder med meg selv hvor jeg skulle montere den uten å borre i karroseriet, men likevel ha god jording. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...