Gå til innhold

Momentnøkkel til utlån?


hskor

Anbefalte innlegg

Lag en forlengelse til en vanlig rimelig 210Nm momentnøkkel.

Om du dobler lengden, dobler du momentet.

 

Del en liten 1/2" forlenger i to, lag to hull i hver sin ende av et flattjern som passer til bitene av forlengeren og sveis disse godt.

 

Takker for tips! Vil ikke momentnøkkelen "klikke" på 210Nm selv om man dobler lengden på armen?

Her er det ikke en ingeniør som spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har mulighet til å ta med nøkkel fra Moss i helgen er jeg takknemmlig. kommer ikke til å gyve løs på jobben før etter helgen.

Må også lage et motholdsverktøy først. Har selv en momentnøkkel som tar drøyt 200Nm. En forlenger til denne skal jeg få til, men da uten sveising, som foreslått over her.

Forstår jeg det riktig at momentnøkkelen fortsatt vil klikke på innstilt Nm selv om armen dobler lengden? Mao blir det vanskelig å ha oversikt på momentet.

Muttertrekker er også en idè, men hadde håpet å gjøre jobben uten å fjerne radiator. (som på discovery 2.co.uk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forstår jeg det riktig at momentnøkkelen fortsatt vil klikke på innstilt Nm selv om armen dobler lengden? Mao blir det vanskelig å ha oversikt på momentet.

Det er vel logisk? Om ein held langt inne på armen, langt ute, eller forlengar armen tre meter ekstra blir det det same momentet inne ved pipa...? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker aldri latmannsarm på momentnøkkel. Det det var siktet til var vel en arm fra momentnøkkelens firkantfeste til det man skal skru fast. Ikke anbefalt metode. Det finnes også "torque multipliers" med gir.

 

Bare for info så var veiledende pris på vår momentnøkkel oppunder 14.000,-. Handle with care...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takker for tips! Vil ikke momentnøkkelen "klikke" på 210Nm selv om man dobler lengden på armen?

Her er det ikke en ingeniør som spør...

Jo, om du forlenger fra håndtaket og utover.

 

Om du forlenger fra firkantfeste og "innover" vil du øke momentet.

Som nevnt av andre, ikke en anbefalt metode, men med tanke på å bruke kun en gang, absolutt anbefalt fremfor guesstimation.

 

Et tredje alternativ er å lage en nøyaktig momentarm på 1000mm med feste til en nøyaktig vekt. trekk 46Kg i rett vinkel fra armen.

 

(For oss som ikke har tilgang til å låne..)

Endret av Belgarath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...