Gå til innhold

Owatrol behandling, erfaringer


Anbefalte innlegg

Har prøvd Owatrol på ramma denne gangen, blir spennende å se resultat etter ett år.

For ett år siden skrapte jeg frem ramme nummer, pusset det helt til bart stål og la på Owatrol.

Nå etter ett år så er ramme nummer fullt lesbart og fortsatt rustfritt. (Sees som en liten rektangulært blankt merke i tectylen, som ett vindu)

 

Høyttrykkspylte under bilen, tok noen timer å komme til i alle krinker og kroker.

Lot den tørke i en uke, pluss noen kjøreturer på tørr asfalt i 80 for å blåse tørt.

Fjernet alt løst, med stålbørste, skrape, kniv og rustpikker.

 

La på Owatrol med børste og mini-lakkrulle, lot det tørke over natten og la på ekstra lag der det var bart stål.

 

Lurer på om det har noe for seg å legge på tectyl/understells masse utenpå dette igjen.

La merke til at Owatrolen gjorde den gamle harde tectylen myk igjen.

 

Inni selve ramma har jeg ikke gjort noe enda (Mangler egnet sprøyte utstyr).

 

Garantert noen som har prøvd dette og kan komme med gode innspill :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Bland litt bengalakk i Ovatrolen, du vil bli overrasket over effekten og ikke minst varigheten.

 

For en tid tilbake kjøpte jeg en Taunus 1961 mod, en bil jeg gjorde en formidabel jobb på i 1970/71.

Den ble den gang behandlet med Ovatrol i alle hulrom og understell. synlige overflater under ble ettersprøytet med spilolje.

 

Det finnes ikke synlig rust i understellet på bilen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ferdig med owatrolen, legger du på arcanol med rulle og pensel. Da får du en fin tørr ren ramme, Deretter kan du bruke en av biltemas spraybokser med understellsbehandling ( ikke tectyl )

 

Bengalakk arcanol ( sort ):

 

img_1915_62_59422_m.jpg

 

 

Også denne fra biltema feks:

 

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesmasse-for-understell-2000017149/

 

 

 

Det siste produktet tørker ikke på ett par mnd, men fungerer derfor bra som fuktsperre.

 

Inne i rammen og dører må du ha ett eller annet utstyr for å legge på, der anbefaler jeg til eks. Fluid film.

 

Sett boksen med fluid filmen i en tønne / bøtte med varmt vann ca 65 grader, det gjør den mer medgjørlig, så kan kanskje hagesprøyte benyttes.

 

 

mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale linolje heller enn understellsmasse. Den vil legge seg som et klebrig lag utenpå når man sprøyter ofte nok, og den massen tåler mye. Samtidig ser man hele tiden tilstanden, noe man ikke gjør med understellsmasse.

 

Sprøyter man på to ganger i året vil rammen få et tykt klebrig lag tilslutt. :)

 

Understellsmassen til biltema er bra den, har brukt den mye, særlig der sprut fra hjul vil slite på lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linolje er suverent på gamle biler; spyler på vår og høst.

 

Mener det er linolje i Owatrol?

 

 

Der jeg bruker Biltema bitumenmasse blander jeg i en skvett linolje; min erfaring er at den da holder seg myk/fleksibel mye lengere.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linolje på boks fra Biltema har jeg brukt på RRC'n og den har ikke vært kjørt, bare stått ute. Og der trengs det en ny omgang, så bare linolje er ikke bra nok.

 

Derfor brukte jeg Owatrol på Defender'n først denne gangen.

Grunnen til at jeg gikk på med dette var pga mye rust på A-ramme feste traversen i ramma og at baksete traversen var rustet bort.

 

Den nye traversen ble malt 2 strøk med owatrol før montering, samme 2 strøk fikk A-ramme traversen.

Etter montering fikk begge 2 tykke strøk med tectyl.

Resten av ramma ble bare Owatrol behandlet foreløpig.

 

Har ett spann med tectyl stående, tenkte å bruke det opp på ramma, så får jeg gi den en owatrol behandling til våren igjen.

Etter det kan jeg jo kjøre videre med linolje 2 ganger i året som dere anbefaler. (Vår og høst).

 

Høres ikke det greit ut, uansett må dette være bedre enn tectyl en gang på 5-10 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå eller kokt linolje?

 

Jeg har alltid brukt Owatrol, og har alltid hatt veldig god erfaring med dette ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige da :)

 

Rå linolje er tingen å bruke på ramme utvendig, innvendig, pluss kanaler i karosseri.

Da får RRC'n få en omgang til, siden det ser ut til å ha "tørket inn"

 

Og Defenderen får en omgang før kulda kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at linolje på filler kan selvantenne så ikke la sånt ligge å slenge rundt om i verkstedet.

Mange omganger med lite linolje er bedre enn massevis på en gang, min erfaring er at en sånn rød "oljedusjsprøyte" ment for avfetting osv er bedre enn en tectylsprøyte.

Inntregningsevnen til rå linolje er helt utrolig, noen tester hevder den kryper 5 ganger bedre/lengere/dypere enn Tectyl ML. Den kryper i hvertfall fra innsiden av døra på riskokeren, ned rundt dørramma og opp mellom ramme og dørskinnet:-)

 

Tung- tre olje er også utrolig bra greier til samme, denne kryper sannsynligvis enda bedre enn Linolje. Kanskje noe en kunne testet som "førstestrøk" på ei halvbra ramme?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som ikke tørker kryper. Men ikke alt vil trenge inn, for der er molekylstørrelsen avgjørende. Tranolje har mindre molekyler enn linolje.

Treolje du kjøper er tynnet ut, dvs, du kjøper olje med tilsatt stoff som fordamper. Med andre ord betaler man dobbel pris for å få halv vare.

 

Selv matolje gjør nytten, men det kan bli stram lukt når den tørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bedre enn ingen ting, men er det lurt å bruke en olje som leder strøm for å forhindre galvanisk spenning?

 

Og jeg tror heller ikke hydraulikolje er særlig kompatibelt med maling om man vil lakke ramma.

Og hva er vitsen når linolje koster 69 kroner literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lafterolf, linolje er billig på biltema.

Og enda billigere hos bønder/maleforetninger, 46,25 kr/liter inkl. mva. ved kjøp av fat på 200 liter med kaldpresset linolje.

 

Kaldpresset linolje har enda bedre kryp evne enn rå linolje.

Kokt linolje kryper dårligst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

 

Hehe. Vel, det er vel slik at alt som er skadelig og miljøuvennlig fungerer ganske bra... dessverre...

Hva får deg til å tro at hydraulikolje fungerer?

Hvorfor ikke bruke feks linolje, som er et rimelig alternativ?

 

Olje leder strøm og er ikke optimalt for å forhindre galvanisk korosjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...