Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hehe! Herlig! Har kontroll på magneten

 

Hvis vi er heldige så får vi dradd denne med oss opp igjen til Evje i helga. Har ikke skilter enda, men gøy å ha med bil på treff for det om. :-) Kanskje Gaute (med flere) har gode tips til mekanikere som ikke vet hva de gjør? :D Praksis sies jo å være når alt virker og ingen vet hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen ganger er godt verktøy mer enn halve jobben! :rolleyes:

20201012_221238.jpg

...og ja, den gule kom seg på treff og fungerte som overnatting for eieren og lillebroren! :)

 

20200919_212603 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering fra kuliens garasje: 

 

Freelander 1 fikk nye bremser rund baut, et nytt endeledd, nye vindusheisvaiere fremme og litt småpell og vips så var den godkjent med null hull. L'en er montert på bakluka og mellomsten godt igang med øvelseskjøring. 

 

D3 fikk 5 toere på PKK og er nesten klar for å godkjennes. I tillegg til tre småfeil måtte mansjettene på drivakselen fremme skiftes. I tillegg så er det slakk i venstre hjulager bak igjen. Det blir i såfall tredje hjulager på tre år. Det er litt i overkant og jeg skal lure på hva det er som gjør at de spises opp så fort? 

 

Vedskjulet fikk vondt i et par sylindere for lenge tilbake. Jeg har enda ikke fått forska mer og ikke en gang målt kompresjon selv om @les verktøy har ligget hos meg i mange måneder. Reservemotoren fra Evje er derimot hentet ned og står nå klar for å overta plassen. Så får vi se hva vi gjør med den som står i etterhvert. Hadde jo vært gøy å få fiksa opp den også. 

 

Det føles jo mer eller mindre som en endeløs rekke prosjekter dette, men det er vel sånn LR livet er og skal være! :)

 

Godkjent: 

IMG_20201111_155902.jpg

 

Drivaksel under kniven:

20201123_213229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vel, drivakselmansjettbytte var jo en rett frem jobb hadde det ikke vært for at undertegnede "skulle bare" trekke til en opphengskule og ikke "gadd" snu seg og bruke momentnøkkel. Makan til slendrian spør du meg!

 

Resultat; knekt opphengskukebolt og ny ventetid på deler. Nå er den montert og behørig trukket til med korrekt moment i dypeste ærbødighet.

 

Hjullager burde jo vært fullstendig plankekjøring når det har vært ute to ganger før i det siste. Men navet satt noe så inni (overlater neste ord til leseren), og ville ikke ut selv med 100 tonns pressa på jobb. 

 

Heldigvis tok vi oss en dag med Flodhest på nissetreff med Avdeling Sør og der fikk jeg luftet frustrasjonen. Alex foreslo slegge, og den ble testet straks etter middag. Full klaff, lottogevinst og fulltreffer på samme tid. Navet slapp taket den første millimeteren og da gjorde pressa resten. Innerbanen fra hjullageret måtte også få en real omgang varme for å slippe, men når misfargingen begynte å synes kom den greit av. 

 

Alt lot seg smyge pent på plass igjen i pressa og ligger nå klart i garasjen og venter på montering. Blir alltid bra til slutt! 

 

Alt må for makten vike :-):

20201206_200842.jpg

 

Med L-en på plass. Får jeg noen gang kjøre selv igjen?

20201206_140303.jpg

 

Litt snø på heia. Herlig med litt LR samvær igjen:

20201206_132740.jpg

 

Knekt opphengsbolt :(

20201126_205710.jpg

Endret av kulien
Edit: bildetekst og lagt til et bilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nye Xenonpærer på Discoen i romjula! Skal si det var forskjell i lyset på gamle og nye pærer. 

 

Ble montert ekstralys også i samme slengen, men de vil ikke lyse. Egen tråd under bilelektro om det temaet. 

 

Webastoen ville selvsagt ikke starte i kulda, men som tidligere vintere så hjalp det å topplade batteriet. Etter å ha hostet og harket litt og spydd ut en del røyk, så startet den og siden har den svevet fint igjen. Minner meg om at jeg en gang leste at disse bør startes jevnlig gjennom sommeren også. :-) 

 

Nyyyyydelig vinterbil dette! 

 

20210101_161052.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som ikke brukes jevnlig,  Kjartan,  virker ikke etterhvert.

Noe visner og dør sakte andre ting bare slutter å virke.

Og noe må lirkes igang med ymse sjokkterapi.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter en liten tur innom software så virker lysa også. Så da har vi både mykje lys og mykje varme. Kan det bli bedre? 

 

Ja, selvfølgelig kan det det! Har ikke selv erfaring enda, men konstaterer at det er flere forslag for å få mer lys i lyktene.

 

Noen som har erfaring med noe som ikke krever særlig ombygging, og gir mere lys?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha mere lys... Er nok beste løsning led lykter i samme str som de originale du har der. De gir I mine øyne ikke særlig mye lys. Eller en solid led bar. 

 

 

Enkleste er å prøve hid eller LED pærer I H7 innsatsene på hoved lykta. 

Led tar times tid å montere. Og gir bedre lys enn H7 halogen. 

 

Er sikkert ikke plass til særlig større pærer i de lr lyktene.... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, oggioffshore skrev:

Vil du ha mere lys... Er nok beste løsning led lykter i samme str som de originale du har der. De gir I mine øyne ikke særlig mye lys. Eller en solid led bar. 

 

 

Enkleste er å prøve hid eller LED pærer I H7 innsatsene på hoved lykta. 

Led tar times tid å montere. Og gir bedre lys enn H7 halogen. 

 

Er sikkert ikke plass til særlig større pærer i de lr lyktene.... 

 

 

 

Utfordringen er jo at jeg liker utseende på de originale lyktene. :-) 

En løsning kan selvsagt være å stappe en Ledbar inn i under A-baren eller et annet sted den ikke synes. Men tipset om LED i fjernlysene kan jo forskes på. Har du tips om leverandør og type LED pærer som virker? Har lest om diverse pærer med feil lysbilde, og vil jo gjerne treffe på noe som er bra. 

 

Får kanskje satse på +50% lyspærer eller lignende i ekstralysene inntil videre for å hjelpe litt på. Har jo enda ikke hatt bilen ute av garasjen med fungerende lys, så vet jo ikke hvor ille det eventuelt er. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På H7 fjernlys vil nok ikke lydbildet bli korrekt, men det lyser bedre enn halogen. 

Eg har bare kjøpt fra ebay... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

eBay forskning av empirisk art er jo morsomt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom 10-12 sett av H4-LED fra E-bay.

Fikk et sett av kompis som jeg brukte på mc og var veldig fornøyd.

Dessverre kortlivet moro av ymse grunner men prøver å finne tilsvarende.

Foreløpig uten hell.

Kastet noen pga svært lite avgitt lys.

De fleste gir endel strølys som blender møtende trafikk.

Noen har vifte i enden som egner seg dårlig pga veistøv mm.

Jeg har testet lykter med forskjellig utforming inni reflektor og det innvirker veldig på lysbildet.

Noen som har funnet noen gode pærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hittil også bare erfaring med en LED pære jeg har brukt på Vespaen, den røk også nokså fort ut igjen på grunn av lite og veldig rart lys. 

 

Men ja, skal handle litt og teste, så oppdaterer jeg etterhvert. Nå er det seriebiltid i garasjen igjen, så da blir sikkert Discoen værende akkurat som den er til det blir varmere i været igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen H4 led som fungerer optimalt i vanlig reflektor. 

Har man klart glass, uten brytninger. 

Tror eg Hid eller led prosjektor son festes i H4 sokkel er beste alternativet.

Da ser det ut som linse lykt. 

Nå kjører et m H7 led prosjektor i begge 

 

 

IMG_20201105_105514.jpg

6 minutter siden, kulien skrev:

Jeg har hittil også bare erfaring med en LED pære jeg har brukt på Vespaen, den røk også nokså fort ut igjen på grunn av lite og veldig rart lys. 

 

Men ja, skal handle litt og teste, så oppdaterer jeg etterhvert. Nå er det seriebiltid i garasjen igjen, så da blir sikkert Discoen værende akkurat som den er til det blir varmere i været igjen. 

Man sparer mye testing og bomkjøp ved å se igjennom YouTube videoer. Mange som har testet div der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt og montert LED H7 i vår D2 - av typen under - og er bra fornøyd. Har nå 4x2 på vei i H1 til bruk i en annen av bilene + ekstralys. Sikkert mye tvilsomt som selges - og verdien av det som måtte være av "uavhengige tester" er nok variabel ;-) . Har god erfaring med banggood på reklamasjoner - de svarer raskt / følger opp / erstatter / tilbakebetaler når der er grunnlag for dette. 

 

 

NovSight A500-N11 LED Car Headlights Bulbs H1 H3 H4 H7 H11 9005 9006 60W 10000LM 6000K

 

NovSight A500-N11 LED Car Headlights Bulbs H1 H3 H4 H7 H11 9005 9006 60W 10000LM 6000K

 

Type: H1 Type: H1

X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

Jeg har vært gjennom 10-12 sett av H4-LED fra E-bay.

Fikk et sett av kompis som jeg brukte på mc og var veldig fornøyd.

Dessverre kortlivet moro av ymse grunner men prøver å finne tilsvarende.

Foreløpig uten hell.

Kastet noen pga svært lite avgitt lys.

De fleste gir endel strølys som blender møtende trafikk.

Noen har vifte i enden som egner seg dårlig pga veistøv mm.

Jeg har testet lykter med forskjellig utforming inni reflektor og det innvirker veldig på lysbildet.

Noen som har funnet noen gode pærer?

 

Litt upresis vedr utforming , tror jeg.

Lykter med forskjellig utforming av hette eller skjerm foran pæra, uten skjerming  og med klart glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Flodhesten leverer storveis på øvelseskjøring og ungdomsbruk. Har fått veldig sansen for denne enkle og lettvindte lille bilen. 

 

Siden discoen går fast på hyttetrafikk med skiboks er det greit å ha et ekstra tak å sette kajakkstativet på også. 

 

20210130_095557.jpg

 

20210130_083905.jpg

 

20210130_094102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og innimellom forskes det litt på motorproblemer på Vedskjulet. Kompresjonstest viste ikke så åpenbare feil som jeg hadde forventet. Det var et avvik på ca 20% fra øverst til nederst, og det er jo utenfor godkjent, men ikke sånn fullstendig håpløst. En ting jeg imidlertid stussa på, var at jeg synes jeg kunne se bevegelse i olja i som ligger i overgangen mellom topp og blokk når jeg holdt på med komp test. Kan det være så enkelt som en blåst toppakning tro? Symptomene er elendig kraft i motoren, mye smelling i eksosen, og at den soter ned to av pluggene.

 

Motornr på de to V8-erne jeg har nå indikerer at den ene er en 3,5 SD1 motor med 9,35:1 i kompresjon (motoren den ble ombygd med), mens reservemotoren er en 3,5 Range Rover motor med 8,13:1 i komp. 

 

Jeg vet jo hva kompresjon vil si osv, men jeg tenker litt på hvordan opplevelsen av å kjøre disse to motorene vil være? Merker man forskjell i drift? I teorien har de vel omtrent samme antall hk (160 vs 156?).

 

20210131_210536.jpg

 

20210131_210653.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Joa, det skjer jo noe. 

 

Motor på vei inn igjen i Vedskjulet, og jammen har ikke junior begynt å handle deler til Flode på finn.no. Skjønner ikke hvor han har det fra. :D 

 

20210313_191957.jpg

 

20210314_173729.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, @le skrev:

:D

 

Savner mandagskveldene... 

 

 

 

Ja, det kommer vel en tid der det er innafor å møtes i en trang garasje og drikke kaffe og skryte litt igjen. cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, @le skrev:

:D

 

Hva er forresten status på motoren som er på vei inn igjen?

 

8 sylindre

1 forgasser

Osv. 

 

:rolleyes:

 

Prøvde å starte i kveld for gøy, uten videre hell. Men vi er på gli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...