Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Defender vs Defender på stuegulvet!

20190228_193935.jpg

 

20190228_193736.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en iherdig innsats mandag kveld med god hjelp av Knikeren, så kom Vedskjulet seg til PKK på tirsdag. Endelig! 

 

Små, men viktige ting som fiks av lys og spyler ble effektivt løst av Kennneth mens jeg konsentrerte meg om å få koblet ferdig noe bilstereo-greier og sette inn de sist setene. blush

 

Må si meg litt frustrert over en kontrollør som ikke gidder å åpne luka på lasteplanet og finne varesltrekant, ikke gidder å spør sjefen sin (som kontrollerte bilen for et år siden) om hvor rammenr er, og ikke gidder å vippe frem setet for å finne selen som lå bak ryggen. Når i tillegg han setter opp mangel for et ryggelys som aldri har vært der eller kommer til å være der, så topper det liksom kaka. Men når jeg allikevel må innom etter å ha strammet styresnekka (jepp, tar det litt forsiktig så det ikke kniper), så skal jeg vise de disse punktene også. :D

 

Nærmer seg nå! 

20190305_195635.jpg        20190305_200124.jpg

 

Samparkering for avreise til verkstedet. Kenneth parkerte D3'en sin fint i midten mellom min og juniors "Gulingen". 

image0000001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kulien skrev:

Må si meg litt frustrert over en kontrollør som ikke gidder å åpne luka på lasteplanet og finne varesltrekant, ikke gidder å spør sjefen sin (som kontrollerte bilen for et år siden) om hvor rammenr er, og ikke gidder å vippe frem setet for å finne selen som lå bak ryggen. Når i tillegg han setter opp mangel for et ryggelys som aldri har vært der eller kommer til å være der, så topper det liksom kaka. Men når jeg allikevel må innom etter å ha strammet styresnekka (jepp, tar det litt forsiktig så det ikke kniper), så skal jeg vise de disse punktene også. :D

 

Pleier alltid (!!) å være med på kontrollen, fra start til slutt, nettopp for at de ikke skal gjøre det som skjedde med deg her. Da kan du peke, forklare, vise, og kanskje lære bort noe kunnskap B)

 

PS. Det med å være med inn i hallen, på kontroll av din egen bil er en rett man har som eier :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, kulien skrev:

Etter en iherdig innsats mandag kveld med god hjelp av Knikeren, så kom Vedskjulet seg til PKK på tirsdag. Endelig! 

 

Små, men viktige ting som fiks av lys og spyler ble effektivt løst av Kennneth mens jeg konsentrerte meg om å få koblet ferdig noe bilstereo-greier og sette inn de sist setene. blush

 

Må si meg litt frustrert over en kontrollør som ikke gidder å åpne luka på lasteplanet og finne varesltrekant, ikke gidder å spør sjefen sin (som kontrollerte bilen for et år siden) om hvor rammenr er, og ikke gidder å vippe frem setet for å finne selen som lå bak ryggen. Når i tillegg han setter opp mangel for et ryggelys som aldri har vært der eller kommer til å være der, så topper det liksom kaka. Men når jeg allikevel må innom etter å ha strammet styresnekka (jepp, tar det litt forsiktig så det ikke kniper), så skal jeg vise de disse punktene også. :D

 

Nærmer seg nå! 

20190305_195635.jpg        20190305_200124.jpg

 

Samparkering for avreise til verkstedet. Kenneth parkerte D3'en sin fint i midten mellom min og juniors "Gulingen". 

image0000001.jpg

Alt for deg kompis :) nå får vi bare få den godkjent fort som fy sånn att vi kan få lille gul på veien til 1mai :wacko: kommenterte de ikke hullet i gulvet ei gang? Eller trodde de att det var drenneringshull som jeg sa :lol:

du får hilse de og si att de bør bare få den godkjent, hvis ikke kommer hele Hells Landys på besøk :rolleyes:

På 12.12.2018 den 16.04, kulien skrev:

One down!

 

 

20181212_155713.jpg

Godt att jeg også kan få lært deg litt og hjulpet litt tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, SiggenRRC skrev:

 

Pleier alltid (!!) å være med på kontrollen, fra start til slutt, nettopp for at de ikke skal gjøre det som skjedde med deg her. Da kan du peke, forklare, vise, og kanskje lære bort noe kunnskap B)

 

PS. Det med å være med inn i hallen, på kontroll av din egen bil er en rett man har som eier :)

 

 

Det har aldri vært nødvendig på det verkstedet før, men nye regler gjør at mekanikeren selv skal føre inn punktene. Da blir slike tullefeil ikke lenger filtrert av de voksne som faktisk kan noe om gamle biler;) dessverre. 

 

Nå har jeg et fagbrev i bunnen av min utdanning, så jeg har ikke tenkt til å være kunden som henger over mekanikeren. Men vurderer som sagt å legge med en veileder neste gang. ;)

Endret av kulien
EDIT: Modererte meg noe i forhold til unge uvitende mekanikere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "ryggsekk" og observatør , synes jeg.

Da jeg holdt på, innskjerpet forsikringsselskapet at kunder andre steder enn kundemottak og dassen ikke var forsikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PKK-veileder var i grunn en god idé Kjartan. Det er jo de samme tingene vi får mangel på alle mann. Plassering av rammenummer, varseltrekant, håndbrekk som subber om det strammes, lys som ikke skal være der osv. Førstemann som lager en enkel veileder til kontrolløren får dele det med oss andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid det blir så mye bilder når ikke @le er med i garasjen og dokumenterer. :)

 

Men altså, 

Strammet litt på styresnekka. Var ikke så mye å gå på før den begynte å knipe, men det var i grunnen ikke så mye slakk der heller. Fikk så fruen ut i garasjen en tur for å bevege rattet (garasjegodteri er en god ting som lokkemiddel), og da kom det frem ganske så tydelig at pitmanarmen på hjelpesnekka slarka en hel del. Dette viste seg å bare være å trekke til bolt og mutter og vips så var slakken borte. One down!

 

Tilhengerkontakten har vel på sett og vis vært en del av den dårlige samvittigheten i lang tid, så det var vel på tide at de fant den feilen ;). Kabelbrudd i flerlederen som går fra høyre baklys og ned til kontakten. Byttet litt rundt på kabler og fant lokal jording i kontakten og så ble det liv i alle punktene bak der også. 

 

Mens jeg holdt på i lysbransjen så tenkte jeg at jeg kunne se på den arbeidslyskasteren som tidligere stod bak på bilen. Dette er fortsatt ikke noe ryggelys, men lys gir den jo. Viste seg å være noe sammenblanding av releer foran i motorrommet og etter litt fomling så hadde vi lys bakover også. Det har jeg i grunnen savna så lenge jeg har hatt bilen. Jeg skal fortsatt motsette meg at dette var en mangel, men kjekt med lys er det. 

 

Var mye fusk og trøbbel på turen til PKK, men det ble det aldri mangel på. Fikk byttet fordelerlokk og rotor med bilen i garasjen og fant en dårlig pluggkabel også. Håper på suksess på den fronten også, men har ikke prøvestartet enda. 

 

Jeg må lufte litt mer på clutchen og håper på den måten å få girskiftene nedover i hastighet til å gå litt lettere. Det er litt trøblete å få til nedgiring, selv om clutchen tilsynelatende frir ut når vi står stille. Litt spent på den biten etter girkasseoverhalinga. Synes også den hadde tendens til å hoppe ut av reversen. Men alt for tidlig å rive av seg håret for dette. 

 

 

 

Hvordan lokke fruen ut for å hjelpe? 

 

Godteri og varmeovn!

20190314_202802.jpg

 

 

Har kanskje ikke postet bildet av taklekkasjen tidligere. Under litt forskning på hvorfor vannet kommer inn overnfra dukket denne sprekken opp. Tilsvarende på andre siden. Foreløpig bare utbedret med våtromssilikon, men det må vel et nytt tak til med tiden. 

 

20190304_183847.jpg

 

 

Og en liten tur ned "memory lane". Min far sendte meg bilde av et taueoppdrag på det som den gang bare var en hyttetomt med campingvogn som brakke. Hytta har vel stått der i ihvertfall 10 år nå, så det begynner å bli en stund siden. 

 

Bilder 02-03 001.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var Vedskjulet godkjent! 

 

Hurra!

 

Trøbler litt med girkassa og skriver om det i egen tråd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så hvor lenge var egentlig Adam i paradis og kjøpte øl, eller hvordan var det nå igjen? 

 

Uansett, har trøbla med girkassa og blir ikke helt klok. Når den står i fri, så triller bilen fint, men hvis jeg setter den i et gir (og selvsagt holder inne clutchen), så butter det liksom i mot. Er noe som henger igjen inni der. 

 

Så i morgen kveld begynner vi på jobben å ta den ut igjen. Kenneth (knikeren) har lånt ut mil kassa si, så det får bli militær girkasse mens jeg undersøker hva jeg har gjort galt med min egen. Også får vi hevet oss på et annet prosjekt. 

 

Ble litt metallsløyd i hui og hast for å lage mutterverktøy til girkassa. 

20190323_184234.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kulien skrev:

Så hvor lenge var egentlig Adam i paradis og kjøpte øl, eller hvordan var det nå igjen? 

 

Uansett, har trøbla med girkassa og blir ikke helt klok. Når den står i fri, så triller bilen fint, men hvis jeg setter den i et gir (og selvsagt holder inne clutchen), så butter det liksom i mot. Er noe som henger igjen inni der. 

 

Så i morgen kveld begynner vi på jobben å ta den ut igjen. Kenneth (knikeren) har lånt ut mil kassa si, så det får bli militær girkasse mens jeg undersøker hva jeg har gjort galt med min egen. Også får vi hevet oss på et annet prosjekt. 

 

Ble litt metallsløyd i hui og hast for å lage mutterverktøy til girkassa. 

20190323_184234.jpg

 

Gearkasser som trøbler er noe herk.

 

Skiftet du mye deler i din?

 

Jeg fikk levert deler til mitt gearkasseprosjekt som var produsert i feil metall.

Lagerbronsje skal ikke kunne løftes med en magnet. Man ser hvor ille det ble etter noen få kilometer.

IkWoqo12UaTJaODWjdgTubFXyWxXBvvPxpisT_qq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet alle lagre. Tror ikke jeg byttet tilsvarende del som den du viser der. Men kikket på olja, og den ser ut til å være full av spon, så noe er totalt galt oppi der. Skal bli spennende (om enn litt irriterende) å åpne den igjen og se om jeg kan se feilen. 

 

Jeg hadde planer om å bytte synkroniseringsringer, men de nye passet overhodet ikke. Gaute var inne på om jeg kan ha satt de gamle på plass feil, og det er vel der undersøkelsene starter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, @le skrev:

Tolker jeg det slik at du skrur i kveld?

 

Du tolker rett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagskvelden kom girkassa ut av bilen. Kenneth kom og hjalp til å skru, og Helge kom og drakk kaffe og holdt praten igang. Atle kom ikke, og derav ingen bilder. :o :) :D

 

Tirsdag ble hviledag og onsdag kveld fikk jeg flyttet over håndbrems og gjort klar for innløfting. 

 

Kenneths Exmil kasse klar for å løftes inn

20190403_200851.jpg

 

Og min kasse ute av bilen. Denne blir vel liggende en stund før jeg går igang for å finne feilen. 

20190403_200855.jpg

 

Tid for å holde Vespaer på veien også nå som det nærmer seg scootersesong. Bytta bensinslange her i sommer på den ene (som ikke er min), og den hadde begynt å lekke igjen. Finurlig hvordan italienerene får det til. Tanken har 8 mm slangestuss, og forgasseren 6 mm. Interessant hvordan de kom frem til at det var en god løsning siden de er forbundet med en slange. ;)

 

Vedskjulet sørger over girkasseproblemene ved å nekte å starte. Nye plugger og ledninger på vei fra England. 

 

Og Discoen har begynt å lage fæle lyder når jeg begynner å kjøre. Fikk til slutt litt feilmeldinger også og mistenker EPB. 

 

Jodda, det skjer jo litt i (og utenfor) kuliens garasje også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kulien skrev:

Mandagskvelden kom girkassa ut av bilen. Kenneth kom og hjalp til å skru, og Helge kom og drakk kaffe og holdt praten igang. Atle kom ikke, og derav ingen bilder. :o :) :D

 

Tirsdag ble hviledag og onsdag kveld fikk jeg flyttet over håndbrems og gjort klar for innløfting. 

 

Kenneths Exmil kasse klar for å løftes inn

20190403_200851.jpg

 

Og min kasse ute av bilen. Denne blir vel liggende en stund før jeg går igang for å finne feilen. 

20190403_200855.jpg

 

Tid for å holde Vespaer på veien også nå som det nærmer seg scootersesong. Bytta bensinslange her i sommer på den ene (som ikke er min), og den hadde begynt å lekke igjen. Finurlig hvordan italienerene får det til. Tanken har 8 mm slangestuss, og forgasseren 6 mm. Interessant hvordan de kom frem til at det var en god løsning siden de er forbundet med en slange. ;)

 

Vedskjulet sørger over girkasseproblemene ved å nekte å starte. Nye plugger og ledninger på vei fra England. 

 

Og Discoen har begynt å lage fæle lyder når jeg begynner å kjøre. Fikk til slutt litt feilmeldinger også og mistenker EPB. 

 

Jodda, det skjer jo litt i (og utenfor) kuliens garasje også. 

Har du nødutløst epb'en? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Here we go again! 20190408_182807.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, @le skrev:

Den sikringa passer jo perfekt! 

 

Det er vår venn nr 26. Stoppet 3 ganger på vei til Terneviga for å stoppe og starte igjen. Fikk ut sikringen og kom meg hjem i en tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, @le skrev:

Jau, men se på form og farge mann! Ikke mange sikringer som har samme utseende som varsellyset :D

 

:D:D:D

 

Perfect match!

 

Lampa blinka forøvrig mot rødt noen ganger på veien hjem da. Det er jo nesten som julaften! ^_^

 

Leste av noen feilkoder og lurer på om det kan være bryteren denne gangen? Noen som har opplevd det?

 

20190408_184130.jpg

 

Forøvrig ser jo denne ut til å være relevant da jeg også mistet speedometeret når juletrelysene går på i dashbordet: 

20190408_184007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag stilte gode forumvenner og hjalp til med å få kassa opp og inn i bilen. Det hadde ikke vært lett alene! 

 

I går kveld kom junior ut i garasjen, full av overskudd. Heiv seg på og skrudde til bakre mellomaksling og alle mutterene på girkassa. Hva kan en si? Heldig som får hjelp både av venner og sønner! 

 

Bare resten igjen! 

 

20190409_222819.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var vi på veien igjen! Herlig å begynne dagen i seriebil på vei til jobb. Et åtterbrøl på øret er bedre enn P1... 

 

20190411_075026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kulien skrev:

Og der var vi på veien igjen! Herlig å begynne dagen i seriebil på vei til jobb. Et åtterbrøl på øret er bedre enn P1... 

 

20190411_075026.jpg

Hvilken hastighet blir det med v8 og oneton kasse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...