Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du kan ikke få de på Hydroscand i sørlandsparken til å lage en ny slange? Evt presse på ny koblinger eller noe? En kompis fikk presset nye oljeslanger til en tahoe hos de :)

På 28.11.2018 den 12.19, kulien skrev:

 

Hehe, det er notert Kenneth! Takk for det. Det bor jo et lite ekorn i meg også, så når jeg først måtte bestille deler til stabstaget bak så var det naturlig å hive på noen blinklyspærer. Når det gjelder sideblinklys så trodde jeg bestilte 4 pærer, men det viste seg å være 4 par med pærer. Så det har jeg nå på lager for en stund. 

 

Ble forøvrig byttet i går, så nå virker alt av blinkers igjen. Synes i grunnen de pærene fra AF var nesten røde i fargen. Sideblinkersene var fin og oransje. Ble litt bekymret når jeg så det stod LUCAS på pakka, men lys som er ment til å tenne og slukke må jo være midt i blinken for Lucas. 

 

En helt annen ting er at fruens Alfa, som fikk fornyet tillit her i høst, nå har funnet på å ta etter sine engelske brødre og begynt å lekke olje. Google er jo vår venn og fant fort ut at dette er en vanlig feil på disse. Slangene til oljekjøler ruster i stykker og olja kommer ut. Best å få en nærmere titt før hele greia knekker og den tømmer sumpen. Men i alle dager for en pris. ca 100 pund for ny, uoriginal slange. Takke meg til LR med snille delepriser... Får plukke ut slangen og oppsøke en slangeexpert og høre om de kan lage en ny heller. 

 

20181124_130543.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, grunneieren skrev:

Sjekk hva slags olje det er før du bestiller slanger til Alfaen, rørene til servostyringa kan også gå på disse, og de går på sammeplass (disse er vistnok ikke tilgjengelig lenger heller :angry: ) så ja er ikke bare prisen som er bedre på LR deler :huh:

 

Endte med å lappe dem med epoxylim på 156 en til guttungen

 

Godt tips Rune! Takker! ;)

12 timer siden, knikeren skrev:

Du kan ikke få de på Hydroscand i sørlandsparken til å lage en ny slange? Evt presse på ny koblinger eller noe? En kompis fikk presset nye oljeslanger til en tahoe hos de :)

 

 

Skal få tatt ut den som lekker etterhvert. Vi har Slangeexperten her i Vågsbygd også. De har utstyr til å fikse det meste. Jeg prøvde å få laget en servoslange på Tess en gang, men det ville de ikke ta i på grunn av trykket sa de. Men vi skal se hva vi kan få til. Men bilen står litt langt bak i køen over prosjekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kulien skrev:

 

Godt tips Rune! Takker! ;)

 

Skal få tatt ut den som lekker etterhvert. Vi har Slangeexperten her i Vågsbygd også. De har utstyr til å fikse det meste. Jeg prøvde å få laget en servoslange på Tess en gang, men det ville de ikke ta i på grunn av trykket sa de. Men vi skal se hva vi kan få til. Men bilen står litt langt bak i køen over prosjekter. 

Godt att girkassa og lille gul er før den i kø'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva tess driver med egentlig. Var innom der på mandag for å lage se om de kan presse på ny slange på et ac-rør til konas Alfa Mito. Men den gang ei. De påsto de ikke kunne det pga at det var gass som kunne lekke. Ble fristet å spørre om de ikke står inne for jobben de gjør.... håpløs gjeng altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2018 den 8.59, vegarj skrev:

Skjønner ikke hva tess driver med egentlig. Var innom der på mandag for å lage se om de kan presse på ny slange på et ac-rør til konas Alfa Mito. Men den gang ei. De påsto de ikke kunne det pga at det var gass som kunne lekke. Ble fristet å spørre om de ikke står inne for jobben de gjør.... håpløs gjeng altså

 

Enig!

 

Men det finnes heldigvis alternativer. ;)

 

Fin racerbil du har! Du trenger ikke flere Autobianchier vel? Ref nevnte kø, så kunne jeg gjerne kutta ned litt på lengden på den køen. :D Har nå hendene fulle med å holde Alfa og LR på veien, og tror jeg må gi opp å få Lille Hvit tilbake på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei Kjartan! Alfa selger du og kjøper en billig elbil til alfabruken. Så skrur du på Lille hvit og Disco. Vedskjulet blir fornøyd når girkassa er på plass. Kan jo også stå og få litt høydetrening på fjernlageret en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, @le skrev:

Neineinei Kjartan! Alfa selger du og kjøper en billig elbil til alfabruken. Så skrur du på Lille hvit og Disco. Vedskjulet blir fornøyd når girkassa er på plass. Kan jo også stå og få litt høydetrening på fjernlageret en stund. 

 

Skal du også begynne nå? ^_^cool

 

Vel, den Alfaen har jeg prøvd å selge. Men både kone og barn protesterer vilt! Så det ble med forsøket. Føler tosifret antall biler begynner å vokse meg litt over  hodet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid artig å følge med på denne tråden:D

Ja, en kommer til et punkt da antall biler blir litt altoppslukende... 

Alfa er fine biler, men har dårlig rykte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Paal Helge skrev:

Alltid artig å følge med på denne tråden:D

Ja, en kommer til et punkt da antall biler blir litt altoppslukende... 

Alfa er fine biler, men har dårlig rykte...

 

Evig eies kun et dårlig rykte! En fantastisk kjøremaskin. Nydelige seter, sterk og ikke minst dieselgjerrig motor og et utseende til å bli brydd av. :D Men du verden for en utfordring å skru på...

 

20180624_191508.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få de på Hydroscand i sørlandsparken til å lage en ny slange? Evt presse på ny koblinger eller noe? En kompis fikk presset nye oljeslanger til en tahoe hos de :)

På 28.11.2018 den 12.19, kulien skrev:

 

Hehe, det er notert Kenneth! Takk for det. Det bor jo et lite ekorn i meg også, så når jeg først måtte bestille deler til stabstaget bak så var det naturlig å hive på noen blinklyspærer. Når det gjelder sideblinklys så trodde jeg bestilte 4 pærer, men det viste seg å være 4 par med pærer. Så det har jeg nå på lager for en stund. 

 

Ble forøvrig byttet i går, så nå virker alt av blinkers igjen. Synes i grunnen de pærene fra AF var nesten røde i fargen. Sideblinkersene var fin og oransje. Ble litt bekymret når jeg så det stod LUCAS på pakka, men lys som er ment til å tenne og slukke må jo være midt i blinken for Lucas. 

 

En helt annen ting er at fruens Alfa, som fikk fornyet tillit her i høst, nå har funnet på å ta etter sine engelske brødre og begynt å lekke olje. Google er jo vår venn og fant fort ut at dette er en vanlig feil på disse. Slangene til oljekjøler ruster i stykker og olja kommer ut. Best å få en nærmere titt før hele greia knekker og den tømmer sumpen. Men i alle dager for en pris. ca 100 pund for ny, uoriginal slange. Takke meg til LR med snille delepriser... Får plukke ut slangen og oppsøke en slangeexpert og høre om de kan lage en ny heller. 

 

20181124_130543.jpg

Bare å sette vedskjulet opp til meg :) den har ikke godt av å bli stående så mye lengre nå :) vi får jobbe intensivt i jula :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Paal Helge skrev:

Alfa er fine biler, men har dårlig rykte...

Og det har ikke Landrover :lol: (og så må man lide litt for skjønnheten:wub: )

 

Dessuten skal man ikke høre på rykter er jeg blitt fortalt:blink:

5 timer siden, kulien skrev:

 

Evig eies kun et dårlig rykte! En fantastisk kjøremaskin. Nydelige seter, sterk og ikke minst dieselgjerrig motor og et utseende til å bli brydd av. :D Men du verden for en utfordring å skru på...

 

 

Pft, du er bare bortskjemt med hav av plass på de gamle seriebilene du fikler med :P, du får invitere meg bort neste gang dere har dugnad så skal jeg vise deg hvordan (så lenge det ikke er bytte av dynamo da blush )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, kulien skrev:

 

Enig!

 

Men det finnes heldigvis alternativer. ;)

 

Fin racerbil du har! Du trenger ikke flere Autobianchier vel? Ref nevnte kø, så kunne jeg gjerne kutta ned litt på lengden på den køen. :D Har nå hendene fulle med å holde Alfa og LR på veien, og tror jeg må gi opp å få Lille Hvit tilbake på veien. 

 

Skulle gjerne kjøpt den. Men har allerede for mange biler i garasjen med -69 Mini, -71 127 og -84 Abarth. 127 er til. Salgs, men tydeligvis ingen som vil kjøpe et nylakket karosseri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, grunneieren skrev:

Og det har ikke Landrover :lol: (og så må man lide litt for skjønnheten:wub: )

 

Dessuten skal man ikke høre på rykter er jeg blitt fortalt:blink:

Pft, du er bare bortskjemt med hav av plass på de gamle seriebilene du fikler med :P, du får invitere meg bort neste gang dere har dugnad så skal jeg vise deg hvordan (så lenge det ikke er bytte av dynamo da blush )

 

Bortskjemt jeg??? Er det ikke vanlig å sitte på forskjermen med et ben på hver side av motoren og skru??? :D

 

10 timer siden, vegarj skrev:

 

Skulle gjerne kjøpt den. Men har allerede for mange biler i garasjen med -69 Mini, -71 127 og -84 Abarth. 127 er til. Salgs, men tydeligvis ingen som vil kjøpe et nylakket karosseri...

 

Da er vi i samme båt! Tror ikke jeg skal foreslå å bytte, for da er vi jo begge to i samme situasjon fortsatt....  cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco levert på verksted i morges. Orka ikke da drivleddet selv, så når det er tatt så skal den være igjennom PKK for denne gang. Stabstagforing på venstre side bak tok jeg selv en kveld og gjorde et forsøk på lysjustering. Det var neimen ikke enkelt, så jeg håper verkstedet finner ut av det også. 

 

20181210_193706.jpg

 

Fulgte Kenneth (aka knikeren) sitt råd og plasti-dippa tåkelysene. Synes i grunnen det ble veldig bra, og mye bedre enn å fjerne de som jeg først hadde tenkt. Tok sikringen bak hanskerommet også. 

 

20181210_204535.jpg

 

20181210_205206.jpg

 

Så var det Alfaen sin tur. Opp på bukken, bore ut skruer for å få av fangeren og ut med oljekjøler og slanger. Har ingen bilder av dette... Knakk selvsagt en bolt, så nå er det bare å lete etter erstatningsdeler. Fyttirakkeren!

 

Hovedkassa til Vedskjulet er kommet sammen igjen. Ser ut til å være dårlig passform på de nye synkroniseringsringene, for kassa ble låst i to gir samtidig når jeg monterte med nye ringer. Siden den ikke egentlig skraper på giret så valgte jeg en enkel løsning og monterte inn igjen de gamle. "Bare" transferkassa igjen å sette sammen så nærmer vi oss bil igjen der også. 

 

Det kommer seg, men har vel fortsatt litt mange prosjekter på en gang synes jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk takk!

 

Når det gjelder Alfaen så må det minnes om at hun som kjører den er superfornøyd! Det er utrolig vakker bil, som er fantastisk å kjøre. Setene er også perfekte for våre rygger og langtur i denne er til å bli blid av. Kjøreglede på høyt nivå. Bare så synd at det er så mye som ryker på den, og at den er så tungvint å skru på. Elsk og hat forhold! Kona elsker den og jeg hater den cool<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, vegarj skrev:

Hvordan justerte du lyset? Min D3 lyser ganske høyt

 

Hehe, jeg tok gamle trikset. Kjørte mot en vegg, åpnet panseret og justerte på skruene med et stjerneskrujern. Det sitter en skrue på hver side av lykta og de er veldig lette å komme til. 

 

MEN, jeg var ikke spesielt fornøyd med reaksjonen på justeringen. Skrudde og skrudde med relativt liten bevegelse i lysbilde. Spurte verkstedet om de kunne ta en titt, og fikk bilen tilbake ferdig godkjent. Lysbildet ser for meg ut som om det er som når jeg leverte den, så tror ikke de har gjort noe mer med det. 

 

 

 

 

Forøvrig angående Alfaen... Det må jo nevnes at det var jeg som skaffa den bilen i sin tid (fra en medforumist) og det ble vel kjapt døpt "Pimp my wife" prosjektet. Bilen som røk ut, var i følge fruen så drepende kjedelig å kjøre at den sånn sett var å betrakte som livsfarlig :o. Synes fortsatt kona kler alfaen, og alfaen kler kona! :-) Angrer absolutt ikke på den handelen, men må få lov til å frustrere litt blant venner. cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, med Discoen godkjent var det tid for å ta en titt på Alfaen. Prøvde først å legge inn "bleie" under oljekjøleren, men den gikk fort full så det var bare å gi på. 

 

Nettet forteller om høye priser på deler, men muligheter for ombyggingskit osv. Uansett, vanskelig å komme i mål under £200 pluss frakt, moms osv, så det var rom for å finne på noe selv. 

 

Ut med den:

 

20181218_214729.jpg

Måtte av med fangeren, og det var jo en jobb. Ser ut til at forrige eier har vært på med litt kobberfett (takk Rune) på skruene, så skruene kom greit av. Leste på et forum at det var "bare 4 skruer". Vel, jeg fant til slutt alle 13. 

 

20181218_214725.jpg

Ombygging må til. Her ligger gammel oljekjøler nederst, og en ny en fra Biltema oppå. Det er den lengste slangen som fikk hovedtrykket. De sitter rett bak fangeren, men blir tydeligvis utsatt for salt og sprut de også. Slangekoblingen lengst til venstre var helt rustet i stykker, og boltene knakk når de skulle demonteres fra kjøleren. Når koblingen i tillegg ikke er normal handelsvare er det bare å bygge om. 

 

En liten brakett måtte til for å løse dette:

20181218_220049.jpg

 

Og plateknekka har jeg blitt glad i

20181218_221324.jpg

 

Og vipps en ny brakett.

20181218_221454.jpg

 

Litt maling, også avgårde til lokalt slangeverksted for å få presset på nye slangekoblinger. 

20181219_193124.jpg

 

Ga de også en dusj med sprayboksen etter montering i håp om at det bremser rustutviklingen noe. 

 

En liten ekstraomgang ble det dessverre da jeg innså under montering av fangeren at de nye rørkoblingene bygde noe mer nedover enn jeg turde satse på. Jeg måtte derfor korte inn braketten noe slik at nederste punkt på kjøler og kobling kom opp rett over den støtten som står ned bak kjøleren. Det gikk veldig fort, og ble ikke dokumentert. Det gjorde jo at braketten ble litt mindre pen også, men resultatet ble relativt bra. Tror det var lurt å legge litt jobb i det i stedet for å ha oljekjølerkobling som laveste punkt i fronten cool

 

"Skulle bare" skifte et hengsel på dørhåndtaket på slutten av økta, men det var ikke nok strøm på bilen til å heve vinduet en gang... Jaja, kan jo ikke skylde på bilen for at batteriet tar kvelden. Straks bil på veien igjen! 

 

20181219_223313.jpg

 

Var forresten lei av å se på feilmeldingen om skifte av olje nå. Jeg har ikke hatt verktøy for å resette service telleren tidligere, da jeg bare hadde gratisversjonen av Multiecuscan. Investerte i lisens til 50 Euro, og vipps så fikk jeg resatt telleren. Har tidligere kjøpt alle adapterene, og er veldig fornøyd med det oppsettet. Har en gammel laptop i garasjen jeg bruker til diagnosen.

 

To lyspærer og et nytt batteri på handlelista, så tenker jeg at jeg får tilbake discoen av kona før jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...