Gå til innhold

Anbefalte innlegg

11 timer siden, grunneieren skrev:

Hvordan er trykk reguleringa på d3? Feilen kunne minne om for høyt trykk, da går de i nødmodus, ikke alle motorstyringer som lagrer den feilen?

 

Høyt turbotrykk?

 

På Defenderen drev vi jo å smørte wastegate mekanismen jevnlig. Må kanskje lese meg opp litt på dette på D3. Skal som sagt lese noen feilkoder også. Må bare først... :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, kulien skrev:

 

Høyt turbotrykk?

 

På Defenderen drev vi jo å smørte wastegate mekanismen jevnlig. Må kanskje lese meg opp litt på dette på D3. Skal som sagt lese noen feilkoder også. Må bare først... :-) 

B) På Alfaene er det slik Variabel Geometry Turboer https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-geometry_turbocharger

Disse små flapsene har en tendens til å sette seg fast og da blir det dårlig med trykkreguleringa, typisk er da at at de får for høyt trykk når man trøkker til ordentlig, og så går de i nødmodus.

 

Dersom D3 har slik turbo, så tar du tak i (det som ser ut som Wastgate aktuatoren) og ser om du får bevegd den

 

PS, den derre "Må bare først :-) " skjønte jeg ikke :lol:

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to nye tilfeller av Engine System Failure i dag. Den ene var med halvvarm motor, i akselerasjonsfeltet ut i en 60 sone. Utetemp ca -8. Den neste provoserte jeg frem selv ved å trø skikkelig på gassen i en oppoverbakke på veien hjem igjen. Samme forhold, full akselerasjon, halvvarm motor og -8.

 

Leste av feilkoder når jeg kom hjem, og det er vel kanskje disse som er mest interessante: 

 

P0046 Turbo/supercharger boost control solenoid . circuit range/performance (Intermittent)

P0100 Mass or colume air flow circuit ((Intermittent)

 

Disse to ligger også på engine management, men de ser ikke ut til å være like relevante: 

P0113 Intake air temperature sensor 1 - circuit high input (Intermittent)

P1621 Immobilizer code words do not match (Pending)

 

P0100 kan selvsagt stamme fra skifte av MAF sensor, så vi lar denne ligge foreløpig og ser om den kommer tilbake. 

 

Har lest litt mer om turboen på TDV6 og som du foreslo Rune så er det en turbo uten wastegate men med "Guide vanes" styrt av en stepmotor som igjen er styrt av ECU som altså bestemmer turbotrykket. Dessverre står det også at det ikke er mulig å kjøpe deler til dette, men at hele turboen må byttes ved feil på dette. I tillegg så ser det ut til at man må ned med girkassetraversen og mye av forstillinga for å komme til turboen, så da er jeg redd vi snakker om en litt større jobb her. 

 

Men man har jo Disco3 forumet å ty til. På deres forum står det at det vanligvis IKKE er turboen når denne feilen opptrer alene. Så var det dette med "skal bare først" igjen da, men det kan se ut som at jeg må rense MAP sensor, sjekke intercooler slanger og i tillegg sjekke mekanismen på turboen. Siste er jeg usikker på om jeg kommer til, men vi får se. Må altså bare, få litt mere varme ute (sønnen låner garasjen), og få igjen funksjonen i venstre armen. :)

 

Fra Disco3 forumet: 

P0046

Description

Turbo/supercharger boost control solenoid – circuit range/performance

Meaning

Possibly, it means the turbo charger is being asked to supply an invalid level of boost. While the description mentioned "turbocharger", more often than not (especially if there is ONLY this fault logged) it is NOT a turbo fault, but something that supplies values to the turbocharger.

Causes

  • Faulty Mass Airflow sensor (MAF)
  • Faulty Manifold Absolute Pressure sensor (MAP)
  • Split intercooler hose
  • Sticking turbocharger actuator rod

Resolution

  • Clean/Replace Mass Airflow sensor. Careful when cleaning it. It needs the right cleaner and even then it's easy to damage it.
  • Clean/Replace Manifold Absolute Pressure sensor.
  • Inspect intercooler hose for splits. Replace as required.
  • Check the turbocharger mechanical condition and operation.
  • Clear the DTCs and test for normal operation.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo kjøpt deg LR teltet, det får du over panseret og med noen te lys så kan det bli virkelig så koselig ;) guttungen må vel lære å skru på disco også? ;) Jan dette ha noe sammenheng med att den er tungstartet? Man kan jo aldri vite med disse bilene hva feil kan påvirke andre deler på bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEtte kan godt være en luftlekasje mellom tubo og motor en plass (slange med sprekk / ladeluftkjøler som er sprukket eller bare en snangeklemme som har hoppet av)

 

Høres ut som den mener det er missforhold mellom luftmengden den måler i MAF'en og hva motoren faktisk mottar :-)

 

Ville begynt med sangene jeg, klemm på dem og kjenn etter sprekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, 7 kuldegrader til tross, bare å skride til verket! Armen er heldigvis tilbake i funksjon. Mye som kan fikses med små, lilla piller (les: antibiotika)

 

I dag var heldigvis Frode hjemme igjen fra havet så vi kunne begynne med et par timer med kaffe og lunsj og småprat før vi pakket oss inn og gikk ut i hans garasje (min er jo fortsatt opptatt av en gul seriebil).

 

Vel kort fortalt, så fant jeg vel det jeg lette etter: 

2018-03-01 12.46.11.jpg

 

Tok et bilde fra innsiden av slangen for å se om sprekken gikk igjennom. Det gjorde den: 

2018-03-01 13.20.36.jpg

2018-03-01 13.21.38.jpg

 

Trivelig i Frodes garasje også. På grunn av min skiboks fikk vi ikke inn bilen. Så det stod en gassvarmer å brølte bak ryggen min i stedet. MYE bedre enn å stå ute i minusgrader og kuling. 

2018-03-01 13.22.01.jpg

 

Jeg stakk ned og fikk tak i en rull med vulkaniseringstape for å få en midlertidig fiks mens jeg venter på ny slange. Har erfaring med at dette holder en stund, så slange for komme på neste bestilling tenker jeg. 

 

2018-03-01 14.15.52.jpg

 

Ut med MAP og tørke rent når vi først var på den kanten. Synes ikke det var mye møkk her. Har lest om fullstendig nedsotede sensorer osv, men min så helt fin ut. 

2018-03-01 14.21.59.jpg

 

Har folket noen tanker om type slange man erstatter med? Er det bare å gå for glinsende blå silikon med en gang, eller kjøper man originalslange og setter på plass. 

 

Takk for hjelpa folkens! Utrolig flott å ha et forum å konferere med når motgangen er som verst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silikon slanger, type blå er jo lettere å ha med å gjøre og skal vistnok holde lenger en de orginale, men personlig er jeg litt alergisk mot blå slanger :huh:, Men de kan også skaffes i blank sort :unsure:

Orginal er nok lettere / raskere å få fatt på!

 

Terje på Autopower i Arendal har ofte en del standard dimmensjoner i type blå silikon på lager dersom du kunne tenke deg å gå den veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar Rune. Jeg finner blå og grønne silikonslanger. Har også sett et sett i blank ja. Silikonslangene er dyrere og selges vanligvis i hele sett. Jeg har jo allerede litt deler som jeg ikke har rukket å montere på den bilen. Med andre ord er det jo lettest å bare gå for en originalslange. Den holdt jo de første 232' km'ene... Er det noen grunn til å mistenke de andre for å være dårlige også? 

 

Prøvde forresten å provosere frem igjen feilen i går ettermiddag uten hell. Krysser fingre for at jeg er i mål denne gangen også (uten turbobytte og demontering av halve bilen). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stopper vi denne diskusjonen akkurat her, siden konklusjonen er at det er de billigste slangene som er bra nok for dette. :):):) 

 

De ser ut til å være veldig enkle å få tak på også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny slange bestilt fra England. Så får vi se hva snøkaoset der borte fører til, men håper å ha den i hus når jeg kommer hjem igjen på fredag. Måtte ta en strafferunde på nødreppen min da junior ikke synes noe særlig om at bilen jamra som om vi hadde en katt under panseret. Har nok kjipa litt mye på vulktapen og lufta unnslipper under "bandasjen". 

 

la på en lapp med tec7, gummislange og strips. Så får vi se om det holder mens vi venter på slange. :)

 

2018-03-04 21.43.41.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Blir litt lenge mellom hvert forumbesøk om dagen. Men noe har da skjedd i det siste. 

 

D3 ruller og går. Har fått ny turboslange. Midlertidig fiksen hang på ganske lenge, men nå er den vekk. Den fikk jo også ny mellomaksel her en kveld jeg skulle vestover dagen etter og skulle bare peile olja på girkassa og fant noe annet. Dette står det vel om et annet sted. 

 

Men gøyest av alt er at junior sin bil nå går for egen maskin og også clutch og brems er tilbake. Er vel noen som husker at denne motoren og samtlige pedaler stod dønn fast når vi henta den for et år siden. Er en jobb på rammerust før han kan trille til PKK igjen og få skilt, men det kommer nok i løpet av høsten tenker jeg. 

 

20180810_123742.jpg20180810_120939.jpg20180815_205405.jpg20180815_212841.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va er bedre en en Seriebil?

Det må være to:D

 

Godt å se ungdommen skrur skikkelig bil.

 

 

Fint det siste bilde. Oppstilt og klar for nye eventyr.

 

Hvor mye bil skal dere østover med?

Endret av Thoma_s
Skrivefeil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Thoma_s skrev:

Va er bedre en en Seriebil?

Det må være to:D

 

Godt å se ungdommen skrur skikkelig bil.

 

 

Fint det siste bilde. Oppstilt og klar for nye eventyr.

 

Hvor mye bil skal dere østover med?

 

Den gule er ikke helt klar for registrering enda. Håper å dra østover med Vedskjulet. Må bare bytte en girkasse først. Har nå fyllt opp helgene i mellomtiden med andre ting, så det får bli litt kveldsjobbing. 

 

Garasjen er nå ryddet og klar for fest, så der skrus det ikke om dagen. :)20180818_190251.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok!

 

Vi er nå i en av de få periodene hvor bygget kalles "vår garasje" i stedet for "min". blush Er jo litt gøy å kunne ha det som flerbruksrom da. Ferdig dekket til 35 personer. 

 

20180823_213131.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy att lille gul går for egen maskin :) det er ikke noe å håpe på att vi drar østover med vedskjulet, vi skal dra bortover om du så må klare deg uten revers så får jeg være din revers :) godt att castrol hylla og skiltene over den får stå som pynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Konfirmasjon unnagjort og litt anna også. Forrige mandag begynte prosjekt girkasse på Vedskjulet. Reversen har vært defekt en stund og meningen var bare å skifte rundt med en serie 2 kasse jeg hadde fått låne fra lageret på Evje. Garasjevandringen viste seg fra sin beste side, og fire par hender var i sving for å få ut kassa. 

 

En litt lenger historie kort: S2 kasse uten clutchmekanisme funker ikke som S3 kasse surrogat, og S3 svinghjulshus går ikke på S2 kassa på grunn av forskjellig diameter på kubbeakselen. 

 

Heldigvis har jeg barn som er bitt av basillen og gjerne kjører Disco 3 til Seriebiltreff, så da ble det treff allikevel, om enn i litt feil bil. Det kunne gått verre. Det ble i alt en veldig opplevelsesrik helg. 

 

Fredag for en drøy uke siden. Fikk endelig fyllt opp AC i D3. Herlig!

 

20180903_164152.jpg

 

1-2-3, vi skrur:

20180903_182639.jpg

 

 

TdiThomas i arbeid:

20180903_200224.jpg

 

Det ble mørkt før kassa var ute:

20180903_210745.jpg

 

Fin løsning i regnet, god drenering:

20180904_071700.jpg

 

Like, men ikke like nok dessverre:

20180904_071635.jpg

 

Så ble det avreise Kristiansand fredag ettermiddag. Som noen fikk med seg hadde himmelen bestemt seg for å forene seg med havet: 

20180907_180955.jpg

Heldigvis skulle vi motsatt vei av der trafikken stod. De små vanndammene vi forserte var ikke noe utfordring, men biler i mot som kjørte over i vårt kjørefelt for å unngå vanndammer på sin side ble et problem og skapte kø begge veier. 

20180907_181011.jpg

 

Her ruller Knikeren, Dråget og Kulien (Junior bak rattet) ut fra Shell øst for Kristiansand. Horten neste, .... eller.: 

20180907_184102.jpg

 

 

Vann, vann og atter vann. For noen litt i overkant mye vann i tenningssystemer: 

20180907_191331.jpg

 

Så det ble stopp i Arendal, for å anskaffe fuktfordrivende og fuktforhindrene midler:

20180907_201540.jpg

20180907_201903.jpg

 

Resten av turen gikk fint, og vi ankom Horten i "god" tid før midnatt. Herlig mottakelse av entusiaster som trosset regnet og satt oppe og ventet på oss. Her et bilde av campen etter at det ble lyst neste morgen: 

20180908_071630.jpg

 

Det var veldig artig med frokost og omvisning på KNM Narvik lørdag morgen. Her fra frokostbordet. 

20180908_085458.jpg

 

Skrytebilde utenfor marinemuseet:

20180908_111150.jpg

 

Så seriebiltreff. Grattis til Dråget (Frode) for beste S2. Morro å være i følge med en vinner! 

20180908_165632.jpg

 

Fantastisk middag på kvelden, som alltid når vi er på tur med Dråget:

20180908_202219.jpg

 

Nok et campingbildet. Det var en veldig trivelig kveld på Vestby med gode LR venner. Både nye og gamle bekjentskaper! 

20180909_083843.jpg

 

Til slutt en mindre innholdsrik tur hjemover (heldigvis), men utsikten fra D3 frontruta var den samme gode: 

20180909_135154.jpg

20180909_151422.jpg

 

Nå står teltet til tørk i garasjen. Det kom jo ned et par liter i helga, men vi holdt oss tørre i D3 med såkalt "Day shelter" telt koblet til bak. Fint campingoppsett, ihvertfall for to stk. 

20180909_203222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere bilder, når vi først er i gang. Har jo mange måneder med lite aktivitet å kompensere for: 

 

Han her asså! Knikeren hadde denne gangen høyere motivasjon enn undertegnede for å få min bil på vegen. Takk for hjelpa igjen Kennet! 20180903_190145.jpg

 

En kveld utenfor Kuliens garasje: 

20180903_221905.jpg

 

Robert leder an! Takk for flott helg/treff: 

20180908_111256.jpg

 

Med Serie 3 i disse fargene var det, det hele startet. Den som bare hadde en sånn asså :)

20180908_140358.jpg

 

"It's not what you buy, it's what you build"! Gutta betrakter praktbygget til Odd Thygesen! 

20180908_144317.jpg

 

Hyggelig lag med grillings på Vestby hyttepark. Det var jo litt vann i lufta, men det dempet ikke stemningen nevneverdig! 

20180908_195415.jpg

 

Fantastisk gjeng å reise på tur med. Her fra avslutnings/restelunsjen på veien hjem. 

20180909_143027.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se bilder! Jeg blir med neste år (som jeg pleier å si). 

 

Hjemme igjen eksploderte girkassa:

 

IMG_20180910_213705.jpg

 

Reversproblemet:

IMG_20180910_214544.jpg

 

Veldig gøy å være med å demontere mens vi får forklart alle delers mening med tilværelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa igjen Atle og Fredrik! Alltid gøyere å skru sammen med noen. 

 

Neste år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei oppsummering :)

Godt dere fant problemet :) jeg får nok vært med ei gang i fremtiden med å kløyve ei girkasse sammen med deg Kjartan :)

Så nå er det bare å brette opp armene å få vedskjulet tilbake på veien, lille gul må få litt rustsveising og skilt på, kulien express'en må få nye bremser og litt rustsveising på Cameron :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, knikeren skrev:

For ei oppsummering :)

Godt dere fant problemet :) jeg får nok vært med ei gang i fremtiden med å kløyve ei girkasse sammen med deg Kjartan :)

Så nå er det bare å brette opp armene å få vedskjulet tilbake på veien, lille gul må få litt rustsveising og skilt på, kulien express'en må få nye bremser og litt rustsveising på Cameron :)

 

Ja, nå er det bare resten igjen ;-)

 

Du blir med å sette kassa sammen igjen Kenneth! 

 

Learning by doing:

20180910_214319.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...