Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk for gode innspill. Vi har manøvrert den med et stag som det over her oppe på Evje, men vi lånte ikke med oss det hjem. Angret litt på det, men det gikk jo greit uten også. Den siste bakken ned til verkstedet har ikke plass til to biler etterhverandre, så der må vi være kreative. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LANDreas skrev:

Jeg synes du er flink til å være syk, jeg. Du får jo gjort masse! :D

 

Skjønner ikke hvordan jeg skal få tid til å jobbe, når den tid kommer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott garasje har du i alle fall:)

Jeg har sansen for den. Prøver å ta meg en tur oppom deg til sommeren igjen når vi skal nedover igjen. 

Ta litt dekksparking på Golf’n:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Paal Helge skrev:

Flott garasje har du i alle fall:)

Jeg har sansen for den. Prøver å ta meg en tur oppom deg til sommeren igjen når vi skal nedover igjen. 

Ta litt dekksparking på Golf’n:D

 

Takk takk! Velkommen skal du være! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA! 

 

Frode og jeg på tur for å møte Nye Veier og diskutere erstatning for tapt speidergapahuk i Vågsbygdskauen. Kjører standsmessig i Vedskjulet, og undertegnede synes det var ENDA mer lyd enn normalt i girkassa. Smeller inn reversen for å rygge inn på parkeringen (har da jobbet offshore må vite), og til og med Frode reagerer på lyden. Mangler en meter på å rygge helt inn, så kommer det en forferdelig stykk tannpusslyd og bilen står dønn stille. Girstanga kilt fast i gir, og god stemning. Vi skrur av motoren og går i møtet. Vel ute igjen, og vi drar litt i bilen helt manuelt. Da fikk vi løs girstanga og etter det har jeg bare kjørt forover. Prøvde revers en gang til, og det samme skjer. Stygg lyd når en slipper clutchen og girstanga låser seg. 

 

Jeg synes jo gjørelista begynte å bli litt kort, så hvorfor ikke få en girkasseoverhaling i fanget også? 

 

Noen som har en seriebilkasse til overs jeg kan smette på plass???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, @le skrev:

Hurra! Har du ikke ei gul ei du kan låne?

 

 

Haha! God ide! Eller kanskje vi skal holde oss til planen om å gjøre den MER kjørbar og ikke begynne å plukke deler av den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, @le skrev:

Det er vel en stund til den er EU-ok? I mellomtiden kan du sikkert få tak i ei kasse der det står mange andre hangardronninger...

 

Hangardronninger du liksom! Det er jo der vi oppbevarer skattene våre! :-)

 

Takk til hele gjengen som stilte opp i går kveld og var med å manøvrere den gule et hakk lenger ned, og endelig under tak i verkstedet. Vet ikke hva som kommer frem av bildene (tror @le har flere), men her nytter det altså ikke med stag. Opprinnelig plan om bruk av vinsj ble forkastet med oppdagelsen om at Rovdyrets vinsj ikke var helt i form, men mange unge og gamle kloke hoder samt stropper og sjakler så kom den ned, meter for meter. Morro! 2018-02-05 21.54.59.jpg 

 

2018-02-05 21.55.02.jpg

 

Vi er jo et par med litt bagasje fra verden med dobbel sikring, og derav en ekstra stropp som ender opp i en "sikringsbil" i bildekanten til venstre -_-

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilder. Noen av de viser tydelig hvor stor aktiviteten var til tider.

Vinsjen på Rovdyret ja...kanskje noen lesere her kan fortelle hvorfor den bare vil gå saaaaaaaaakte rundt så lenge det ikke er belastning? Pluss at motoren blir kokende varm (helt til man oppdager det og slutter å teste). Jeg tippet på motor som har badet i vann (internt), og lager som står? Man får rullet ut wire når man frikobler.

 

Uansett, bildene:

IMG_20180205_214351.jpg

 

IMG_20180205_214413.jpg

 

IMG_20180205_214452.jpg

 

IMG_20180205_214652.jpg

 

IMG_20180205_214743.jpg

 

IMG_20180205_214933.jpg

 

IMG_20180205_215643.jpg

 

IMG_20180205_220813.jpg

 

IMG_20180205_220819.jpg

 

Den stolte eier:

IMG_20180205_221115.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, @le skrev:

 

Den stolte eier:

IMG_20180205_221115.jpg

 

 

:lol: Kreativ gjeng dere, men aner man ett liite snev av skepsis i utrykket til eieren? føler han at han har tatt seg vann over hode:o (eller skulle det være vinsjen? :lol:

 

Stå på, blir nok fart i den igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, grunneieren skrev:

 

:lol: Kreativ gjeng dere, men aner man ett liite snev av skepsis i utrykket til eieren? føler han at han har tatt seg vann over hode:o (eller skulle det være vinsjen? :lol:

 

Stå på, blir nok fart i den igjen

Haha! Tipper vi finner svarene snart... Han var veldig lykkelig litt senere ihvertfall. Han begynte med en gang å finne frem forgasser fra hylla og begynne montering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 8.48, grunneieren skrev:

Batteriet ut, og løsna sikringsboksen ja, da gikk det men fordel med smale hender og lange fingre (har ingen av delene :blink: )

 

Har du forresten bytta parklyspærer på den? er en utfordring det også ;) (tips, på med lyset og titte på fremsiden av lykta når pæreholderen skal inn igjen, og så er det ikke vanlig park pærer, de har ett av de derre låsepunktene forskjøvet i forhold til normalen som er 180°. Men de har de på mekonomen til 100kr stykket :unsure: )

 

Takk for tips Rune! Det med pæra skjønte jeg tydeligvis, for jeg måtte tre steder før jeg fikk tak i parklyspærer. Men med tipset om montering, smatt de begge rett på plass. Xenon pærene kom også på plass etter din oppskrift. Det var ikke SÅ ille, men fruen undret litt i dag morges når jeg sa at hennes bil ikke var kjørbar fordi jeg holdt på å bytte lyspærer... Da stod batteriet på bakken ved siden av, og sikringsboksen var løftet til side. Tredje forsøk ga meg parklyspærer og etter en relativt kort sammenstillingsfase var alt tilbake på plass igjen. 

Det ble lys:

2018-02-13 11.45.54.jpg

Dagens transport ble forøvrig Vedskjulet! Junior dro meg bakover og over snøkanten i morges, og med unntak av en snuplass på Mjåvann hvor jeg måtte sku den to meter bakover for å komme rundt svingen, så har jeg klart meg med bare å kjøre forover i dag. Godbilen det! Men må nok se meg om etter et reversdrev snart ja. 

2018-02-13 10.19.20.jpg

 

Fikk litt hjelp til diagnose på raslelyd på Discoen i går kveld når @le var innom, og i dag ble nye strammehjul til multireima bestilt. Håper det kurerer bråket foran på motoren og at jeg ikke må grave dypere i materien. 

 

Garasjekveld i går og junior fikk hjelp til å fortsette montering av kalesja. Engelsk presisjon ute og går, og det må nok litt kapp og sveis til før den sitter på plass. Lurte på om delene kunne komme fra en 110", men det er jo ikke noe system i de dårlige pasningene, så jeg tror nesten ikke det heller. Vi får bare få det til tenker jeg. Hyggelig er det nå uansett å ha en sønn som vil ut i garasjen. :)

2018-02-12 22.18.57.jpg

Og i jorda bak passasjersetet dukket den manglende tenningsnøkkelen opp! @le viser arkeologiske evner! 

2018-02-12 22.15.17.jpg

Her mangler en gullfisk: 

2018-02-12 22.15.08.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2018 den 21.53, gautes skrev:

Patinert nøkkel og utslitt tenninglåsesylinder , ser ut som nøkkel står oppned.;)

Virket parklyset?:lol:

 

Nøkler blir patinert etter å lagres under en kg jord noen år. Tror den står samme vei på Kulien, men vet sannelig ikke. Kan vel hende en skrutrekker hadde gjort samme nytten som nøkkelen, men det var jo litt gøy å finne en nøkkel som gikk inn i låsen. :)

 

Parklyset ja. Det virker nok, bare ikke akkurat nå. 

 

På 13.2.2018 den 22.00, Elvehundre skrev:

Canvas-stativet ser solid ut. Hva er dette og hvor kjøper man slikt? Hva er pris sammenlignet med ordinært stativ?

 

hilsen

Henry Arnfinn

 

Ja, ikke sant Henry Arnfinn! Det ser veldig bra ut, og blir jo å regne som en veltebøyle med kryssforsterkningen på bøylen bak førersetet. Vi skulle gjerne visst mer om det egentlig er bestilt til 109, for passformen er helt elendig. Det blir nok en del kapp og slip før vi får det på plass. Stativet fulgte bilen, og vi vet ikke opprinnelsen til det dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discohistorien går viderer i annen tråd angående rasling foran på motoren, og jeg var en smule stressa en liten stund i går når jeg fikk sammen bilen igjen med ny multireim, løpehjul og strammer og lyden var fortsatt like ille. Litt flaut egentlig at jeg ikke tok meg tid til å kjenne over alle de andre komponentene foran der før jeg monterte. Måtte av igjen med reima, og ganske riktig var vannpumpa også ferdig. Forøvrig hadde løpehjulet ulyd, strammeren slarket veldig og reima hadde begynt å sprekke. Ikke noe problem å bytte de ut altså!

2018-02-14 19.34.38.jpg

 

Nå er vannpumpe bestilt mer lokalt og ankommer kl 09 i morgen tidlig. Regner med en rask suksess og ferdig montert før avreise på vinterferie på ettermiddagan. 

2018-02-14 20.49.40.jpg

 

En service er nært forestående, så luftfilteret ble byttet når jeg først hadde av lokket på boksen. Jeg fikk også montert den nye MAF'en som ble bestilt etter noen feilmeldinger tidligere. 2018-02-14 19.34.08.jpg

 

 

Lyd i vannpumpa også ja

2018-02-14 20.46.57.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som så feilen på nest siste bildet? Jeg hadde faktisk glemt å plugge inn kontakten på MAF :o

 

Men uansett, ny vannpumpe montert og endelig "vart det stilt ja". 

 

Nå sitter jeg på hytta med bilen parkert utenfor. Godbilen sin det, nesten hele tida. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kulien skrev:

Noen som så feilen på nest siste bildet? Jeg hadde faktisk glemt å plugge inn kontakten på MAF :o

 

Men uansett, ny vannpumpe montert og endelig "vart det stilt ja". 

 

Nå sitter jeg på hytta med bilen parkert utenfor. Godbilen sin det, nesten hele tida. ;)

 

 

"nesten hele tida" er god beskrivelse på mye og LR-mangt. :)

Flink til å fikse du. God helg og tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"The plongs of death" is back! 

 

På vei ned fra vinterfjellet fikk jeg det fryktede "PLONG" og Engine system failure lyste opp igjen. Samme som sist, bilen dør ned på tomgang, tar ikke gasspådrag og jeg triller inn på sidelinjen. Etter noen få sekunder tar den gass igjen og jeg fortsetter som før uten noen merkbare defekter. 

 

Jeg skiftet altså MAF etter å ha lest om dette. Det var tydeligvis ikke feilen. I de fire gangene jeg har opplevd dette har det alle vært i akselerasjonsfaser eller i motbakke. Altså med litt trykk på turboen og pådrag. To ganger i motbakke og to ganger i akselereringer. 

 

Spørs om jeg må flytte fokus til turbo som jeg også har lest om på Discoforumet. Først så får jeg lese av en feilmelding, men det blir ikke i kveld! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...