Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Arbeidslyst kom til meg!

 

 

2017-08-21 15.43.26.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gautes skrev:

Kall sammen til dugnad og pizza.

Øl først ETTER jobben er gjort.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første siden ferdig. Nytt støtdemper/fjærassembly, bremseskive, bremseklosser og sensor. Siden innerskjermen er ute så fikk jeg søla litt med noe antirust inni der også. :)

 

Så langt synes jeg det er veldig greit å skru på, men ting sitter noe så innmari godt fast. Dimensjon type lett lastebil. Men av kommer det!

 

Luft-tilkoblingen må skrus til med fjærbenet senket ned for å komme til mutteren på koblingen. Spent på om det holder tett, for det ga en litt ubehagelig vinkel på luftrøret mens jeg strammet skruen. Time will shåw! 

 

Fikk også skiftet sideblinkerne. :)

 

 

2017-08-22 21.46.14.jpg

2017-08-22 20.19.49.jpg

2017-08-22 20.21.38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og plutselig er bilen klar og ute igjen og ingen kommentarer skrives på forumet. Joda, det var tett! Mandagen kom fjærbeinet på på høyre siden, tirsdagen inn med nytt stempel i calipperen og sammen med bremsene. La stå i offroad height over natta. Onsdag etter jobb sjekke at høyda er ok, og av med hjul og på plass med innerskjermer og hjulbuer. Kjørte t/r Evje med henger på fredag og alt ok. Lykke! Til og med bremsene sluttet å riste. 

 

I går var det på ny inn i garasjen og vi fikk skiftet olje på automatkassa. Dvs nå tappet jeg bare ned og fyllte opp igjen uten noe større jobb. Det funka jo i to år sist, så vi prøver igjen. Blir å fortsette med oljeskift på motor osv i kveld eller i morgen. 

 

Hyggelig lag med god hjelp og sosialt samvær av gode venner. Dessverre ingen bilder fra garasjen. Men her er et bilde fra veien til Evje med deler til Swapmeet. 

 

2017-09-01 19.32.08.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jschille skrev:

godt jobba :-)  Har nye belger liggande  rund baut, er det eit overkommeleg lørdagsprosjekt å ta alt? Prøver å planlegge dette uten at bilen blir heilt tatt av vegen lenge.. 

 

Hvis du har alt klart så bør det gå. Men jeg ville begynt en stund i forveien med å bearbeide den store bolten nederst med rustløser. Den sitter noe så "inni granskauen" godt fast. 

 

Ellers så mener jeg at jeg brukte følgende verktøy: 

12mm fastnøkkel

15mm fastnøkkel

21mm kraftpipe 

24mm lang kraftpipe (viktig)

Latmannsarm, gjerne to om du har eller noe annet du kan utøve litt vold mot

Store mengder rustløser

Biltemas verktøy til å løsne klips for å få av innerskjermen

 

I tillegg til jekk, støttebukker, hjulnøkkel og sånn for å jekke opp og sikre bilen. 

 

Jeg har nå bare tatt foran, og tok bremser i samme slengen (og de satt også veldig fast), Hvis du har mulighet for å fortsette på søndagen hvis du står fast så tror jeg du er innafor. Det kan være det dukker opp mer verktøybehov bak, men tror det er de samme dimensjonene. 

 

Forøvrig: Ny olje på automaten og nye tuber med Dr. Tranny stappet inn. Kassa girer fint igjen og ingen vibrasjoner i motbakkene. Fikk på ny motorolje, og alle filtere også. Bare fryd å kjøre igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske grei skuring å skifte belger. Mener jeg brukte 5 timer(?) totalt på alle mine 4, uten å stresse noe særlig. Rimelig trangt på toppen, der de henger med tre muttere. Ellers rimelig tut og kjør. Kan være lurt å ha en liten ekstrajekk når du skal få de nye på plass i nedre bærearm, så vidt jeg husker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du ikke ut innerskjermene Andreas? Sparer litt tid, men blir (enda) trangere å komme til.

 

i forhold til hvordan det er beskrevet i Haynes manualen så måtte jeg slippe ned belgene før jeg kulle løsne 12 mm som holder luft-tilkoblingen. Kom ikke til den med belgen på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og i garasjen skjer det skremmende lite om dagen. En kombinasjon av pågående prosjekt på huset og litt helseutfordringer så har det blitt stilt, så stilt, så stilt. 

 

Men jeg har i det minste fått sittet litt i en stol og sett på at Frode har skrudd da. Det er jo alltid hyggelig! 

 

 

Men nå er i det minste garasjen på vei til å bli ryddet for sagspon og løv, og bilene på ny kan innta plassen. Godt er det, for nå er det et digert etterslep på samtlige biler på gårdsplassen. 

2017-10-13 12.25.43.jpg

2017-11-05 21.46.53.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skulle jeg jo ikke ha sagt. For i går kom det en veldig rumling i bilen og vips, så har vi et hjullager til Discoen på vei fra Lier... 

 

Blir jo ikke arbeidsledig på bilfronten med det første ihvertfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, telindnor skrev:

Kjedsomhet er roten til mye gruusomt. Godt vi har Land Rovere og Range Rovere som forebygger dette på en svært effektiv måte :)

 

Amen! :-)

 

Men nå er det først pickupen som har kommet under tak. Den har selvsagt pådratt seg en bensinlekkasje også i løpet av tiden den har stått med defekt clutch... 

 

2017-11-09 19.31.17.jpg

 

Fant en oppskrift på nettet om hvordan få den i extended mode. Trikset med å holde inn bremsa og heveknappen i fem sek virker ikke på min bil. Men med en passende kloss under bilen som den traff mens den senket seg så løftet den seg et par-tre cm til gitt. :-)

 

2017-11-09 15.15.29.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg hørte rykter om at de ville ha betalt for det kittet også. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekt bensinslange fra Biltema. Ny slange fra Maritim denne gangen. 

 

Garasjegodteri! (Kommer vel litt hulter til bulter dette, fikser ikke helt redigeringsformatet etter forumoppgradering)

20171111_130029.jpg

20171111_130033.jpg

20171111_170115.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten også liv i bremselyset igjen. Litt flaut, men det ser ut til at jeg har kobla feil når jeg monterte bakkassa igjen etter å ha skiftet supportene under planet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, svesol skrev:

Slangene fra BT er rett og slett ubrukelige og kan medføre brannfare.

 

Helt sant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...