Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nja, jeg gjorde en litt kjapp kalibrering, det skal sies. Men høyden var fin den før jeg kjørte. Det må jo være noe i den tunnellen som gjør at det blir slik, så en hump eller noe kan det jo være. Har tenkt på om det er bunnen av påkjøringsrampa som er synderen. Vi akselerer inn i tunnelen ned en bakke, og det er klart at det er litt krefter nedover i bunnen av rampa, men vi snakker jo ikke akkurat om noen store hastigheter da.

 

Vil den oppføre seg sånn i tight mode da? Litt ut av posisjon også slippe seg helt til bunns?

 

Jeg har jo fulgt med på input verdiene fra sensorene og alle går til -200 på likt når dette skjer. Det ser ut som om det er en elektrisk feil som drar ned bussen og kjører alle signaler til himmels på likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker (selvfølgelig) med en gang på støy. Står det noe der i taket som kan forstyrre bilen? Er det en jording eller noe som er dårlig, slik at bilen blir lett påvirkelig? I Oddernestunnelen er det et eller annet som slår ut antikollisjonssystemer og adaptive cruicekontroller...

 

Du kan jo droppe å ta kickdown hver gang du akselererer ut der, så kan du se om det skjer da også ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker (selvfølgelig) med en gang på støy. Står det noe der i taket som kan forstyrre bilen? Er det en jording eller noe som er dårlig, slik at bilen blir lett påvirkelig? I Oddernestunnelen er det et eller annet som slår ut antikollisjonssystemer og adaptive cruicekontroller...

 

Du kan jo droppe å ta kickdown hver gang du akselererer ut der, så kan du se om det skjer da også ;)

 

 

 

Må kanskje prøve å komme meg til byen utenom Vågsbygdporten og se hvordan det går i Oddernestunnelen?

 

Akselerere uten kickdown? Helt uaktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er radaren som blir forstyrret i den andre tunnelen, så det er ikke sikkert at det skjer noe der. Kjører du uten feil "alle" andre steder, så holder jeg en knapp på ekstern støy. Men det er nok bilen din som er feil uansett. Den skal tåle det alle andre biler tåler av støy... Jeg holder en knapp på jordinger. Eller lange løse uoriginale ledninger som er tilkoblet bussen i bilen, og som fanger opp støy (fungerer som antenne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt et par ledetråder å sjekke:

Feilen oppstod etter at de byttet bærebruer bak. Det vil si at de kan ha "tukla med" sensorene, eller kablene til de. Det var visst litt basketak for å få ut bruene, så sjansen for at noe har blitt ødelagt på veien er tilstede. Grunnen til at jeg begynte fremme var at det så ut til å være flest feilmeldinger som skrev seg derfra. Nå, etter å ha skiftet fremme ser det ut til å dette ut alt på likt. Dette er vel i kategorien jordingsfeil/kortslutning vil jeg tro.

Den andre ledetråden er en kabel på kompressoren. Den kommer også inn i jordingsfeilteorien din, så jeg anser den også som en god ledetråd. Dette tenkte jeg å kombinere med å sette inn en ny, brukt kompressor for å se om jeg får opp tempoet på fylling av luft i galleriet (enda en feilmelding).

 

To be continued! Fortsatt morro å utforske luftfjæringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en typisk feil på eldre Discoer at man må tvinne ledningene et eller annet sted på girkassa? Så om de har av-tvinnet noen ledninger til luftfjæringa, så kan det være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp!

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremme på hytta uten trøbbel. Godt jeg har et tett system i det minste.

 

Justerte meg frem til en høyde jeg likte og nappa ut sikringen. Tror kanskje at den er litt lav i forhold til boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke bytta. Du skal ikke se bort ifra at den er synderen, men akkurat denne feilen oppstod under bytte av bærebruene. Det kan selvsagt være tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slitt litt (vel - MYE!) med luftfjæringen selv, og det at bilen faller ned på bumpstops burde ikke ha noe med kompressoren å gjøre. Den er egentlig helt passiv (bortsett fra når den klager over at den er varm), og får egentlig bare beskjed om å gå når det er behov for det.

 

At bilen har blitt mottagelig for eksterne impulser høres lite sannsynlig ut. Vil tro at du enten har en defekt sensor (husk at også nye sensorer kan være defekte - det har jeg bitter erfaring fra), eller at du har en kabel som ikke leder som den skal i gitte situasjoner. For eksempel når den blir utsatt for gitte G-krefter (les: Humper) som kanskje må være ganske så spesifikke.

 

Jeg ville i alle fall ha latt kompressoren være, og heller søkt etter feilen andre steder. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Du er jo en ressurs på området, og jeg tror nok også kombinasjon av at noen har tukla med bakstillinga og feilen er verdt å følge opp.

 

Knikeren har dog erfaring fra en dårlig kabel på kompressoren som ga rare feil, og min bruker en evighet på å løfte bilen. Så jeg tror jeg tar en titt det også når jeg begynner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du si ifra så kan vi ta igjen den tapte kaffekvelden i garasjen din :)

Hei igjen! Du er jo en ressurs på området, og jeg tror nok også kombinasjon av at noen har tukla med bakstillinga og feilen er verdt å følge opp.

 

Knikeren har dog erfaring fra en dårlig kabel på kompressoren som ga rare feil, og min bruker en evighet på å løfte bilen. Så jeg tror jeg tar en titt det også når jeg begynner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, litt mer tid i garasjen innimellom i dag. Ikke lett å få gjort noe om dagen.

 

Fikk rydda plass igjen, inn med bilen og opp i lufta med hekken. Skifta høydesensor på venstre side bak da jeg synes signalet var noe snodig fra den gamle (leste av i Nanocom mens jeg beveget sensoren). Den nye var imidlertid akkurat likedan.

Sensoren gir måleverdier jevnt og fint til den passerer 0. Da går den opp til 55, for så å gå til null og begynne å telle oppover på ny. På ca 160 stopper den, og jeg antar at det er endeslag. Stusser litt på at den gjentar målingen fra 0 til 55 to ganger. Den nye og den gamle gir helt likt signal.

 

Så gikk jeg løs på høyre siden. Byttet denne også, med det resultatet at når jeg nå beveger armen så ser jeg i NC at både høyre og venstre input verdi beveger seg. Altså ser det ut til at høyre sensor bak også overstyrer den venstre. Er ikke dette litt rart da?

 

Leter videre etter dårlige kabler osv i morgen, men gode innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært topp å ha en "operasjon dagsverk" hos deg. Tror jeg hadde lært mye på en dag i garasjen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! I går var jeg rimelig forvirra skal jeg si deg. I tillegg har jeg dratt på meg noe ryggvondt så det blir å sitte stille i sofaen og samle mot for så å krype inn i hjulbuen en runde. Blir så inninatta redusert i fremdrift når ryggen streiker!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg aldri oppdaterte bremsespørsmålet! Tror svaret her var ganske enkelt. Som nevnt i en annen post så var det mye skrik og bråk fra bremsene etter skifte av klosser. Dette skrev seg fra at jeg bare skiftet klosser og ikke skiver. Så de første km ble det innkjøring og tilsliping av klosser. Her har vi nok også grunnen til myk pedal. Med litt mer kraft på pedalen (når motoren går) ble klossene presset noe lenger inn enn jeg greide manuelt. Etter en tur til jobben med bilen var lydene borte og pedalen tilbake til utgangspunktet. Pedalen skal med andre ord IKKE være myk på D3 heller, men den kan være det etter klosseskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skrev jeg på lørdag, det skulle jo vært i går. Men siden jeg er en hverdagssyklist som hadde punktering opphøyet i andre på fredag gikk søndagskvelden med til sykkelreperasjon etter å ha brukt hele dagen på å leke rørlegger på svigerfars utekar.

 

Og slik går nu dagan, ukan, åran osv... Godt en har flere biler, sykler, mopeder osv å velge mellom, men langtur til helga spøker det stygt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kveld i garasjen i går med hjelp av Espen, Frode og Kenneth. I dag også med bilder av at noen skrur bil (ikke meg da, noen må jo organisere og servere kaffe).

 

2016-10-18 22.12.46.jpg

 

2016-10-18 20.37.17.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen gikk tom for strøm, så da gikk alt "bananas". Dårlig planlegging fra undertegnede.

 

Står til lading nå, og gjør en test i kveld. I utgangspunktet (før det var helt slutt), så så det egentlig ganske greit ut, men jeg er usikker på hvor lenge vi egentlig fikk testet før vi gikk tom for strøm. Vi hadde en kaffe mens vi ventet på feilmeldingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...