Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenker jeg starter en egen garasjetråd jeg også siden det har vært litt utskiftning i bilparken og det bare sporadisk blir noe biljobbing.

 

I garasjen min hører disse til:

Disco 3, TDV6 HSE, -05, også/tidligere kjent som Wilhelms Vedheng:

Kjartans iPhone 08092015 291.JPG

 

Serie 3, Pickup V8, -78, også kjent som Vedskjulet og har vandret fra hånd til hånd på sørlandet i noen år. Her sammen med discoen og min gamle Defender

Kjartans iPhone 08092015 735.JPG

 

Serie 2, Crew Cab pickup, -60, Kuliekspressen. Min første bil. Opprinnelig bygget som E-verksbil. For tiden uregistrert og på lager.

iPhone Mai 2013 421.JPG

 

Fruen bidrar med diss bilene, dvs at vi deler på det. Hun kjører og jeg skrur:

Alfa Romeo GT Q2 1,9 JTD, -08. Her er skrubilde fra skifte av drivakselledd i vinter:

Kjartans iPhone 08092015 366.JPG

 

Autobianchi -76 m/Abarth motor

Kjartans iPhone 08092015 894.JPG

 

Også er jeg en del av felleseiet på Falconbridge Brannbilen.

Kjartans iPhone 08092015 452.JPG

 

Edit: Fant frem et bilde av kuliekspressen. Denne tråden blir nok bare sporadisk fulgt opp, men det er jo fint å dele litt av det en skrur på, så når ånden er der kommer det noen ord og bilder.

 

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første prosjekt som kan få noen ord er skifte av olje på automaten på D3'en. Bilen hadde lenge hatt jaging på turtall mellom 1800 og 2000 omdreininger og lesing her og der tydet på at dette kunne ha med slitt olje å gjøre. Espen (aka Wilhelm) sendte med alle delene når jeg kjøpte bilen, så det meste var klart på forhånd.

 

Bil inn i verkstedet og opp på bukker. Mye vandring på disse bilene, ikke lett å få bilen i lufta på en vanlig jekk. Siden sakseløfteren min bare løfter 2000 kg måtte jeg bruke jekken på denne jobben.

Kjartans iPhone 08092015 1196.JPG

Kjartans iPhone 08092015 1197.JPG

 

Første trinn var å skru av beskyttelsesplaten som gikk av veldig greit. Jeg tappet så av olja før jeg begynte å skru løs bunnpannen på girkassa. Et godt tips som jeg leste på nettet er å teste at du faktisk får opp påfyllingsskruen før du tapper av gammel olje. Kjipt å stå der og ikke få på ny olje.

 

Så mye olje kom av. Merk at siste delen av olja kom først av når jeg slapp ned bunnpanna. Totalt 5,5 liter fikk jeg ut.

Kjartans iPhone 08092015 1208.JPG

 

Det er ganske trangt å få løs bunnpanna mellom travers og girkasse, så jeg måtte produsere et lavtbyggende spesialverktøy:

Kjartans iPhone 08092015 1199.JPG

Kjartans iPhone 08092015 1201.JPG

Har du en liten skralle som bygger lite så slipper man nok dette. Problemet mitt var at adapterne som skal holde Torx bittet bygger for mye.

 

For å få ut bunnpannen uten å heve girkasse/motor, må oljesugerøret kappes av. Jeg filmet litt og tok noen bilder før jeg dristet meg inn med baufilen og kuttet av røret.

Kjartans iPhone 08092015 1205.JPG

Kjartans iPhone 08092015 1206.JPG

 

Jeg monterte så opp igjen løst filter, ny bunnpanne i stål og ny pakning. Påfylling av olje følger også en spesiell prosedyre. Jeg fyllte på et par tuber med Dr. Trannys som jeg har lest på engelske forum skal hjelpe på tilsvarende problemer som jeg har.

Kjartans iPhone 08092015 1210.JPG

 

Fylling av olje:

Fyll først opp til det renner ut av påfyllingshullet (som for en vanlig girkasse)

Start så motoren og kjør igjennom alle girene (sett den i command shift og kjør 1, 2 og 3. Kjør også gjennom R). I følge annen tråd lar verkstedene de ofte stå i 30 sek i hvert gir for å få temperatur i olja.

Når du har oppnådd mellom 40 og 50 grader i olja fyller du på igjen til det renner ut av hullet. Dette måles ved hjelp av en vanlig utetempmåler i en tråd jeg leste, mens jeg selv benyttet meg av skolekjøkkenets definisjon av "varmt men ikke brennende" til å bedømme temperaturen.

Jeg må også legge til at jeg synes jeg fikk inn såpass lite på første påfylling at jeg etterfyllte en liter straks etter at jeg hadde startet bilen. Da var jeg ihvertfall sikker på at det var nok.

 

Siden denne prosedyren slettes ikke erstatter en flushing er planen å ta bilen inn igjen og tappe av et par liter og etterfylle. Jeg tapper da ned med litermål og etterfyller etter prosedyren over. Dette får komme litt senere når garasjen er ledig igjen.


Noen flere bilder

 

Bunnpanne i stål på plass:

Kjartans iPhone 08092015 1212.JPG

 

Et bit-sett med Torx er gull verd under denne jobben. Jeg brukte dette fra Biltema:

Kjartans iPhone 08092015 1214.JPG

Kjartans iPhone 08092015 1215.JPG

 

Også baufila da. Endte med å bruke løst blad for å komme til:

Kjartans iPhone 08092015 1216.JPG


Og nå henger Pickupen på bukken og starter veien mot godkjenning etter en litt uheldig opplevelse på PKK rundt jul i fjor.

 

Kjartans iPhone 13092015 017.JPG

 

Og som en bisetning må jeg nevne at gleden var stor da det lokale Narvesen hadde Land Rover Owner i hylla i går. Stod fortsatt et igjen når jeg gikk (Narvesen på Amfi Vågsbygd). Hadde en prat med innehaveren og hun lurte på hva vi ville ha, så nå tror jeg det kommer Land Rover Monthly også i hylla senere.

Kjartans iPhone 13092015 016.JPG

 

Også må jeg bruke litt tid på fruens vindusvisker... Sukk asså!

Kjartans iPhone 13092015 004.JPG

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd. Fin brannbil. Min far jobbet forresten på laboratoriet (kjemi-ingeniør) på Falconbridge da han var yrkesaktiv :-)

Jeg blir fast leser på denne tråden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy!

 

Takk for interesse! Bildet av brannbiler er fra en prøvespyling andre påskedag i år. Da var vi alle fire eierne på plass og testet litt. Gøy for store (og små) gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, vi trenger noen skippertak igjen. Det er soleklart.

 

Jeg har da ikke så mange biler? Madammen har jo nesten like mange som meg? Jeg har bare en kvart bil mer enn henne (eller var det en halv?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! Ja, Kuliekspressen er noe for seg selv. Har jo sagt det lenge, men jeg burde nok få tatt et skippertak på den også snart så den kan få rullet litt. Kommer til et seriebiltreff, men vet ikke hvilket. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro med sånne samle tråder. Men er jo fryktelig mye jobb å følge med på alle etterhvert. Tror jeg må vurdere å gå ned til 80% stilling sånn at jeg ikke misser noe. Crew cab seriebil er jo like sjeldent som hønsetenner vel. Åssen greier du å la være å klå på den da?!

I sum..masse kule biler. Kjør på med info-morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skal det ihvertfall være samletråd for det som jeg har, og jeg tror ærlig talt det ikke blir SÅ veldig mye å følge med på herfra en stund...

 

Jeg har veldig lang erfaring i å ikke gjøre noe med Kuliekspressen, så det går helt fint... Har jo eid den i over 25 år, og fortsatt ikke blitt ferdig med den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom et stykke videre på dagen i dag, og jammen kom tdiThomas innom på kvelden så da kom jeg enda litt videre.

 

Kjartans iPhone 16092015a 039.JPG

 

Må ta noen mål nå og forberede litt, så er det bare å starte vinkelsliperen. Mye kjeks i den rammevangen, så det er bare å innse at kontrollanten hadde helt rett.

 

Fikk ny/brukt vinduspussermotor til Alfaen i posten i dag. Tommel opp for Østfold Bildemontering. Etter at en lokal høgger brukte flere dager på å komme frem til at de ikke hadde noen viskermotor, fikk ØBD sendt den i posten på to dager. Kjempeservice. Dessverre løste ikke dette problemet, men det er vel neppe ØBD sin feil.

 

Kjartans iPhone 16092015a 034.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mandag og garasjekveld. @le og Wilhelm stilte og etter en kaffekopp kom vi frem til at vi trengte bedre verktøy for å kutte i ramma til Vedskjulet.

 

Så da dro Wilhelm hjem etter bajonettsag, mens vi andre begynte på en kranglete sentrallås på W sin bil (ute i regnet). Status når vi skiltes var at sentrallåsen funka og vedskjulet var like urørt ?.

 

Selv fikk jeg plundret litt mer med viskeren til fruen også. Nå tror jeg snart den er i orden altså...

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig fin kveld ja!

 

I like måte Landreas. Et trivelig miljø vi alle er en del av. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gutta i gang med å montere døra igjen på WIlhelms Defender. Nå også med sentrallås på høyre bakdør:

 

Kjartans iPhone 22092015 002.JPG

 

Og dette motivet begynner vel både dere og jeg å bli lei av. Multimeter, prøvelampe, koblingsskjema og Alfa Romeo. Nå er det bare igjen å få justert mekanismen i forhold til motoren sånn at de visker og stopper på rett sted....

 

Kjartans iPhone 22092015 001.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Romeo har jo flott design på sine biler da ?

Jepp! Helt enig, og den bilen er en fryd å kjøre. Men den er litt mindre rett frem å skru på enn Seriebilen jeg egentlig vil skru på. Men nå virker vindusviskeren og alt er glemt. ?

 

 

I dag har jeg vaska D3'en og lest av feilkoder. Har den vanlige luftfjæringslampa som kommer og går. Har ikke startet googling etter potensielle feil, men leste av disse kodene. Er det en sammenheng her som gir mening tro.

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

image.jpg

 

Edit1: lagt til bilder

Edit2: dette ser jeg jo nå at blir forskjellige ECUer og ikke nødvendigvis gir noen meninger. Jeg hadde også en feilmelding på for sakte fylling av systemet, men den tok jeg ikke bilde av. Skal lese av etter å ha fått feilmeldingen igjen og se hva som kommer opp.

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra når du skal i garasjen igjen Kjartan. Deilig med høst slik at vi endelig kan begynne å skru på bilene igjen. Ikke noe som kalde, mørke og våte kvelder utenfor (og inni) noen andres garasje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Atle. Nå er det Båtopptak på programmet et par dager, så fortsetter vi i garasjen over helga. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...