Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, @le skrev:

Jeg kan måle på den en dag :)

Tommel opp!

 

11 minutter siden, Dråget skrev:

Men da sier vi: 1-2-3, reiser oss i kor, hopper i arbeidstøyet og tusler ned i våre respektive garasjer.

Jepp! Skal bare først... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står fortsatt inne i betongbunkeren. Vi får teste når den kommer ut i friluft. I følge bruksanvisningen til meteret så trives den best i åpna landskap.

 

Er vel andre ting som er viktigere å få på plass først, men det hadde jo vært gøy å få den også på stell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jepp!

 

Bremseslange på plass, luftet og hjulene montert. Bilen senket til gulvet igjen, og da er den vel kanskje klar for PKK da? (knock on wood...)

 

Litt andre planer fra morgenen i morgen, men så får jeg ta en prøvetur og se hvordan vi ligger an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dråget skrev:

Har du fått på plass stereohylla igjen, eller skal jeg hjelpe deg med den i morgen?

 

Den er på plass! Må ut en tur på morgenen, men du skal ikke se bort ifra at jeg kommer innom deg litt nærmere lunsj. Bør vel egentlig hente Vedskjulet da så vi kan få testa radioene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20171216_100622.jpg20171216_092428.jpg20171216_092425.jpgEn ny økt i dag med lufting. Har røket på en vanlig "fårikkeutluftaavframbremsene"-smell jeg også nå. 

 

Men har nå fått investert i oljesuger/bremselufter og laga en ny reservoirløsning for å samle opp væska. 

 

Blir ikke helt fornøyd, men tar en tur på PKK på bilen mandag morgen så får vi se hvordan det står til. 

 

Men jr er i gang. 

20171216_133906.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er PKK unnagjort. Det ble to 2'ere, og det må man jo være fornøyd med. 

  1. Den første er rett og slett litt irriterende. Jeg fiksa bremselysene og fant en feilkobling bak på venstre siden. Men nå har jammen lyset forsvunnet igjen.
  2. Den andre var at bremsene tar ujevnt på begge akslinger. Det var forsåvidt ikke noen overaskelse. Jeg har styra fælt med bremsene i det siste, og ble ikke så overasket over at det ikke var helt jevnt. På'an igjen! 

Klar for avreise, tidlig en mandags morgen:

2017-12-18 07.12.42.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk da gjort noe idag? Fikk testet at samband fungerte. Godt jeg hadde med spektrumsanalysatoren.

Kløtsj ble luftet(resultat?). 

Ammostereo ble beundret. 

Pepperkaker og julebrus ble fortært. 

Kjasing ble utført. 

IMG_20171218_220107.jpg

 

IMG_20171218_223337.jpg

 

Takk for i kveld, og god jul! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmøtet og God Jul ja!

 

Jepp, vi fikk gjort mye. Etter at festen var over rydda dessuten Frode ut en bærepose med kvist og bark av gråsona og gjorde den riktig så pen baki der. Klar til å sendes videre til ny eier den nå. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke hjuletre i garasjen i år, men jeg har noen gode meningsfeller i de tre gutta som pynter inne. Hjulestemningen er sikret!

 

20171223_175834.jpg20171223_175915.jpg20171223_175745.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og der satt PKK'en der den skulle! 

 

I etterpåklokskapens lys: Av og til er det veldig greit at en kontrollorgan tar en tur med bilen og gir oss en ærlig tilbakemelding. For selv om vi alle har verdens beste bil så hender det jo at vi har skrudd oss litt blinde. 

 

Ujevne bremser bak var et feiljustert bremsebånd, foran vet jeg ikke hva som var feilen, men jeg mistenker at det var enda en luftboble igjen der fremme. Uansett, nye bremsebånd rund baut og kontrolløren svarte at nå kan den ikke bli bedre! Takk!

Ikke fungerende bremselys. Ja, disse spøkelsene jages stadig. Vakkelfeil i bremselysbryter kan gi uante resultater. Det virket hjemme, ikke på kontrollen, så virket det igjen når jeg kom hjem, men plutselig virket det ikke. Ny bremselysbryter og alt ok. 

 

Tjohei hvor det går! Værsågodneste, juniors bil klar for garasjen! 

 

Nye bånd og vasket rent. Gir jo litt godfølelse da! 

2018-01-04 12.39.36.jpg

 

2018-01-04 17.22.23.jpg

 

Fikk jo delevasker av gutta til jul, og nå kan verktøyet endelig vaskes etter bruk. Morsom sak med trykkluftdrift på dysene. Høres ut som en oppvaskmaskin når den går. 

2018-01-04 13.01.07.jpg

 

Innimellom alt dukka en Fiat med lysende motorlampe opp. Kjørte diagnose og fant en gåen coil. Måtte bare forevige den nydelige esken den nye coilen kom i. Synes den minnet om gamle delelagerhyller med fine esker med logo. Ikke så ofte vi ser sånn lenger synes jeg. 

2018-01-04 16.12.12.jpg

 

En digresjon relatert til Fiat'en, valgte å handle denne delen fra Skruvat.no. Var kanskje maks uheldig, men de sendte altså delen fra Sverige, og delen lå selvsagt på tollklarering på Ørebro i det vide og det brede. Endte med at familiemedlemmet som eier bilen ble uten bil i neste to uker på grunn av postgang. Neste gang velger jeg en leverandør som sender fra hovedlager i Norge hvis det haster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var biltema sin versjon. Har foreløpig fyllt den med 12 liter kaldavfetting fra samme sted. Ser ut til å funke bra sånn ved første øyekast. Kjøpte en skuresvamp og gummihansker også. Møkka detter jo ikke av av seg selv, men etter å ligget litt i bad var det nesten bare å dra over med svampen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har egentlig ligget syk på sofaen nå noen dager, men noe skjer jo allikevel. 14 åringen uttalte på søndag: "Du er ikke så god på å være syk du, pappa!". Det er vel noe i det. Dette kom etter jeg lå på sofaen og egentlig heller ville legge meg i badekaret, men i stedet tok på meg arbeidsbuksa og gikk ut og monterte forsterkeren i Discoen. Vipps så var lyden tilbake i bilen! Byttet samtidig DAB adapteret til et nyere jeg hadde liggende, så da ble det fryd og gammen. 

 

Mandag øvde jeg meg på være syk, så da fikk jeg sett "Gudene må være gale", både 1eren og 2eren. Den siste hadde jeg ikke sett før, men med så lite LR involvert spørs det om den blir sett igjen. Eneren derimot er jo definitivt en kultfilm! 

 

I dag ble det ytterligere sofaliv, men en påminnelse om å finne ut hva slags Xenonpærer som sitter på Alfaen tvang meg ut i været. Jeg hadde funnet ut at det var DS2, for det stod det i instruksjonsboka. Problemet er bare at de finnes ikke, og pærene er merket med D2S. Spaghettimafian slår til igjen asså!!! Ser også ut til at jeg må av med hele fangeren for å få ut lykta for så å skifte pære. Sukk asså, takke meg til biler med litt mer plass. Denne bilen, Alfa Romeo GT Q2, har utviklet seg fra å være mitt "Pimp my wife" prosjekt til å bli et elske og hate forhold. Kona elsker den, hun kjører. Jeg hater den, jeg skrur... :-) 

 

Og til slutt, litt hverdagslykke med Vedskjulet aka Serie 3 V8 pickup tilbake på veien. Den naturlige følgesvenn og arbeidshest til det meste av oppgaver. 

2018-01-13 12.19.49.jpg

 

2018-01-09 13.15.45.jpg

2018-01-09 13.16.29.jpg

 

Må innrømme at strømregningen er litt høy nå om dagen, men dette bildet taler vel for seg. Hadde ikke vært så greit å være Alfa og bo i den garasjen uten varmekabler...

2018-01-11 11.02.24.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kulien skrev:

 

I dag ble det ytterligere sofaliv, men en påminnelse om å finne ut hva slags Xenonpærer som sitter på Alfaen tvang meg ut i været. Jeg hadde funnet ut at det var DS2, for det stod det i instruksjonsboka. Problemet er bare at de finnes ikke, og pærene er merket med D2S. Spaghettimafian slår til igjen asså!!! Ser også ut til at jeg må av med hele fangeren for å få ut lykta for så å skifte pære. Sukk asså, takke meg til biler med litt mer plass. Denne bilen, Alfa Romeo GT Q2, har utviklet seg fra å være mitt "Pimp my wife" prosjekt til å bli et elske og hate forhold. Kona elsker den, hun kjører. Jeg hater den, jeg skrur... :-) 

B)

Du har gått feil vei vet du, vant til å skru på solihull produkter med ett hav av plass rundt de fleste ting til en meget kompakt og moderne Alfa :lol:

 

Har ikke prøvd å bytte xenon pærer på de der, men vanlige H4 går i allefall uten å ta av fangeren (har gjort det på guttungen sin 156, etter at han gav opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, du mener jeg skulle gått inn gjennom eksosrøret? 

 

Dekselet bak pæra gikk nesten av. Det er igjen en liten skrue nederst til høyre (bilens høyre altså) som er vrien å komme til. Det er mulig at jeg kommer til den hvis jeg får fjernet batteriet og sikringsboksen (og motoren, og girkassa, og ...)? Skrudde du ut noe mer den gangen som du husker? 

 

Jeg har jo ikke motivasjonen i at noen andre har gitt opp før meg vettu. Det er mye lettere når man MÅ klare det. :) Men da er målet ihvertfall definert. Pæra må byttes uten å skru av støtfanger. 

 

Svigerfar har jo en Tipo, og der måtte jeg ut med innerskjermen for å bytte parklyspære... Da var jeg småsinna kjente jeg... :D

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet ut, og løsna sikringsboksen ja, da gikk det men fordel med smale hender og lange fingre (har ingen av delene :blink: )

 

Har du forresten bytta parklyspærer på den? er en utfordring det også ;) (tips, på med lyset og titte på fremsiden av lykta når pæreholderen skal inn igjen, og så er det ikke vanlig park pærer, de har ett av de derre låsepunktene forskjøvet i forhold til normalen som er 180°. Men de har de på mekonomen til 100kr stykket :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, grunneieren skrev:

Batteriet ut, og løsna sikringsboksen ja, da gikk det men fordel med smale hender og lange fingre (har ingen av delene :blink: )

 

Har du forresten bytta parklyspærer på den? er en utfordring det også ;) (tips, på med lyset og titte på fremsiden av lykta når pæreholderen skal inn igjen, og så er det ikke vanlig park pærer, de har ett av de derre låsepunktene forskjøvet i forhold til normalen som er 180°. Men de har de på mekonomen til 100kr stykket :unsure: )

 

Takk for tips Rune! Må skifte parklyspære også nå i samme slengen ja. Har gått en av hver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har bestilt lyspærer til Alfaen og har ikke tenkt å mase på de... Blir vel skifta en dag. Triveligere å snekre inne enn å skru ute akkurat nå. :)

 

Juniors bil mistet pressenningen to ganger på en uke i stormen, og da var det motivasjon også der i gården til å få den under tak. Den skal et hakk til, helt ned i verkstedet, men nå regner den ihvertfall ikke full av vann. 

 

Greit med to like biler som kan dytte fanger mot fanger. :) 

2018-01-29 20.44.28.jpg

 

2018-01-29 20.45.58.jpg

 

2018-01-29 20.58.56.jpg

 

Bilen har hverken fremdrift eller bremsekraft, så vi dyttet og holdt igjen om hverandre. En kort stropp mellom tilhengerfestene på bilene, og en ekstra som dobbel sikring (oljerelatert yrkesskade). 

 

Som nevnt i en annen tråd fikk jeg en ny feilmelding i Discoen lørdag. Engine Systems failure plonget inn og forsvant like fort som den kom. Leser av feilkoder en dag og ser om det ligger noen i historikken som kan gi en pekepinn om hva som ev skal skiftes. Den gikk nesten 1500 km på en uke uten feilslag her når undertegnede lekte skiboms en ukes tid. God bil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkoden er P0046. Ser ut til at den vanligvis skyldes defekt "Air Flow Sensor" eller MAF sensor som den kalles. Eventuelt kan det være en defekt Turbo assy, men da opptrer den vanligvis sammen med en annen feilkode. Dette er ihvertfall det jeg kommer frem til etter å google litt på Disco forumet. 

 

Så da får jeg hive meg rundt og bestille en MAF fra over dammen, sammen med litt annet småplukk og se om vi får fiks på feilen. Skibussen vår bør helst virke på denne årstiden. :)

 

Edith: Og vipps der var bestillingen gjort og ny MAF "på vei". Får samtidig se å bytte de demperne på bakluka som irriterte oss litt i masse minusgrader på fjellet i forrige uke. 

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg flere typer slepe-dytte-stag gjennom årenes løp.

Mest brukt:

Et solid rør/firkantrør med hengerfestekobling i ene enden og øye i andre enden + kjettingstump og bolt for å kunne låse ringen til en støtfanger.

Litt mindre brukt :

Rør med hengerfestekoblng i begge ender.

Minst brukt:

Rør med øye i begge ender.

 

Her må man bare finne ut hva som passer bilparken og manøvreringsområdene dine best.

Rørene er alt fra ca meteren lange til 2,20.

Solid rør er lurt så de tåler en sideveis belastning uten å knekke sammen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...