kulien Skrevet 13. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2021 Ikke fullt før det renner over! Bedre med en seriebil i garasjen enn to på taket! Osv Osv. Jr ute og øver på brekksladd = ødelagt felg. BM felg ønskes! Førte til økt kunnskap både på brekksladd og hjulskift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 13. desember 2021 Del Skrevet 13. desember 2021 Antar at det ikke øves på brekksladd med den (de) bilene som er avbildet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 14. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2021 16 timer siden, @le skrev: Antar at det ikke øves på brekksladd med den (de) bilene som er avbildet? Hehe, godt poeng, men det har vi flodhester til. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 12. november 2022 Forfatter Del Skrevet 12. november 2022 Tenkte det var lurt å ta EU kontrollen på to biler samtidig! Minst dobbelt så lurt faktisk! 2x kjøreforbud! Godt en har gode venner med gode trekkvogner! Lenge siden jeg har skrudd noe særlig, men blir vel ei rå med det nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 12. november 2022 Del Skrevet 12. november 2022 Da er det håp om garasjekveld(er) vil jeg anta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdiThomas Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 På 12.11.2022 den 23.48, @le skrev: Da er det håp om garasjekveld(er) vil jeg anta Jeg er klar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 10. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2023 Det tok litt tid dette prosjektet, men nå er omsider begge bilene på veien igjen. Vedskjulet hadde relativt få mangler på lista fra PKK, men totalt fraværende bremser på høyre forhjul medførte kjøreforbud. Så den måtte hjem på henger som vist over. Men som seriebiler flest så er den jo grei å skru på, så feilene ble relativt fort ordnet. I tillegg til bremsene (som bestod av en lekk og en helt fast hjulsylinder) så var det litt klamring av bremserør og kabler. Fikk også mangel på slakk i styringa og tighta enda litt på styresnekka. Neste gang tror jeg snekka må skiftes, for nå er det ikke mye å gå på der. Fikk godt over styringa i samme slengen og fyllt litt olje på snekke og hjelpesnekke. Godt å få gjort det også. Heiv den på hengeren igjen og tilbake til Nordlys som godkjente den. Tid for å begynne på Discovery, men som nevnt i annen tråd så slutta seff starteren å virke på Vedskjulet omtrent i det den ble godkjent... Verdens beste forum viste seg igjen å ha svar og Atle G sendte meg to startere hvorav den ene våknet til live etter en kort gjennomgang i skrustikka. Skifta den og så ble det fart i sakene igjen. Artig med Seriebil som hverdagsbil (ihvertfall i perioder) Discoen var et lenger lerret å bleke og jeg begynte med alle rene deleskiftejobber. Opphengsarm bak, opphengskuler foran, alle stabilisatorstagforinger, mellomaksling, baklys, vindusvisker... Og sist men ikke minst Håndbrekk aka EPB Bare å se seg opp på youtube og skride til verket. Jeg valgte å gå inn fra reservehjulsbrønnen og snu aktuatoren. Som vist i denne videoen: Forskjellen var at når jeg fikk ut min "Johnson" så viste det seg at bare enheten var kjørt fast i endeslag. Det endte med at jeg satt alt sammen igjen, løsnet endeslaget og justerte opp håndbremsene ute i hjulet etter Landroverdrive sin video: Delen mine var heller ikke ute i hjulene veldig gamle så der også satt jeg bare sammen igjen med de samme delene. I samme slengen ble det service med filterskift osv, og nye bremseklosser. Det gjenstår fortsatt noen biter som ikke virker på bilen, men den gikk rett igjennom på etterkontrollen og da har vi to nye forhåpentligvis lykkelige år på veien! Bilder kommer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 10. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2023 Bytte av rattaksling gikk veldig greit med hjelp av artikkel på forumet. Litt irriterende at ikke deleleverandørene oppgir at boltene skal skiftes, men har vel bare seg selv å takke for dårlig research FØR jobben påbegynnes. EWS reddet jobben og postet nye bolter dagen etter. Ny og gammel rattaksel. Ser egentlig ut som at de har forskjellige lengde, men den nye passet rett på og delenr var rett uansett hvor jeg sjekket. Som sagt manglet jeg boltene til rattakslingen men EWS fikk de i posten i rekordfart. Morsomt å hente pakke fra Erik på posten. Denne gangen var det en 3 liter hvitvinskartong. Skal innrømme at dama på post-i-butikk kikka litt når jeg hentet den ut... (men det skranglet og ikke skvalpet når en ristet på den altså) Verdens beste forum altså! Styrekuler skal ikke monteres sånn, så vet dere det: Det sporet skal nemlig stemme med merket på opphengsarmen. Også dette kunne man jo lest om FØR man gjør jobben, men det glipper jo fra tid til annen. Andre siden ble montert riktig første gangen. Hjemmelaget kuleleddmontasjeverktøy "Når du jekker en Discovery foran, går bakenden nedover", gammelt garasjeordtak. Disco vs Kinavarmer 1-0 Spot the difference. Det er faktisk irriterende vanskelig å finne orange blinklyspærer til Disco 3. Tok sjansen på disse selv om det stod at de ikke passet til bilen min. De hadde rett! Men med en liten fil ble en liten plastkloss filet ned og vipps så smatt de på plass. :-) Til og med bikkja trives med seriebil som hverdagstransport! Rep EPB. Ikke så mye å legge til utover det som er i videoen over. Synes den var grei å følge selv om de bedyrer at det ikke er en how to video. De gjør det jo anderledes enn det står i boka, og det gikk relativt bra. Opp med bilen, ned med reservehjulet og skride til verket. Jeg gikk også for å slipe av hodene på boltene da de var utrolig rusta. Litt usikker på om jeg heler skulle brukt mer tid med anna verktøy først, for det tok irriterende lang tid å rydde opp i de boltene, og det var ikke lett å komme til med vinkelsliperen inni der. Første kutt unnagjort, men det var en del sliping før hele hodet ga seg. Det er også en forferdelig sittestilling/liggestilling å jobbe under der med sauefett i håret og rust mellom øra. :-) This is it! Legg merke til at skruen/sleiden til venstre i bildet er helt i bunnen. Min var altså kjørt i endeslag på grunn av manglende jusering ute i hjulene, og voila så var altså hele (dritten) ute av drift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Overlevde varmeren? Hadde 2 make... Har du bytta nedre bærekuler og? Må bytte på min, tenker det bør gå forsåvidt greit... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 10. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2023 Jepp, varmeren overlevde. Det gikk mest utover metalldekselet så det fikk jeg retta opp igjen og satt det sammen på nytt. Den står og varmer bilen jeg sitter i akkurat nå faktisk. Jeg bytta ikke nedre kuler denne gangen. Lista var så lang at jeg tok bare det som stod der selv om man kanskje kan forvente at de nedre ryker neste gang. Tror egentlig de nedre er vel så greie å bytte. Ekstern varmerløsning i Seriebilpickup! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 Bra varmeapparat! Jeg fikk også min termostat fra EWS tilsendt i en hvitvinskartong :-) Helt topp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. januar 2023 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Knallfin løsning på nederste bilde. Endret 15. januar 2023 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 23. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2023 På 15.1.2023 den 8.53, Jasswass skrev: Bra varmeapparat! Jeg fikk også min termostat fra EWS tilsendt i en hvitvinskartong :-) Helt topp! På 15.1.2023 den 9.44, lafterolf skrev: Knallfin løsning på nederste bilde. Takk! Noen ganger må en finne en rask og enkel løsning! Kan skrive under på at 8 kw er nok i en pickup hytte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 4. april 2023 Forfatter Del Skrevet 4. april 2023 Småputling på Flodhest om dagen. Den begynte å putre og motorlampa tente for lenge siden. Har i grunnen ikke hatt bruk for den, så den har bare stått i mellomtiden. Fikk tak i en diagnosedings og leste av feilkoder. Det ser ut til at den ikke tenner på en av tennpluggene. Feilen flytter seg når jeg flytter på "coilene/tennspolene", så nå har jeg bestilt en ny og skal prøve igjen. Fryktet et toppakningsbytte, og håper at jeg slipper billigere unna. Krysser fingre og tær! Jeg fant olje i hullet til tennplugg nr 4. Lurer på om ungdommen har vært uheldig under påfylling av olje og at det kan ha kortsluttet pluggkabel og knekt tennspole. Noen som har hørt om slikt før? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.