Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk for gode tilbakemeldinger! Blir jo inspirert av dere andre som skriver så bra til å dele litt om våre opplevelser også. 

 

Så til det tekniske. Jeg er også tilhenger av å bruke lokal arbeidskraft og leverandører, men noen ganger er lista for lang og jobben for stor til at det er et reellt alternativ. Jeg sendte ned bilen til Polen for å få en diagnose på girkasse, få tatt registerreimer og ikke minst oljepumpe og i tillegg få skiftet "crossover" pipe når girkassa var ute. Etter noen eposter frem og tilbake var vi optimistiske på at det kun var converter som skulle byttes. Disse jobbene var det avtalt pris på på forhånd. 

 

Bilen ble som sagt hentet her i Kristiansand og fraktet til Polen. Etter ankomst i Polen gikk de over bilen og sendte meg en liste over andre feil de mente burde rettes. Dette inkluderte da en del på styringen og luftfjæringen som jeg hadde bedt de se på. Sistnevnte har jeg tidligere holdt greit i sjakk på egenhånd, men når bilen ble stående ubrukt en stund på grunn av vibrasjonene i drivlinja så ville den til slutt ikke løfte seg uten at det var noen feilmeldinger. Da er det ikke lett å begynne. 

 

Når jeg sendte avsted bilen la jeg inn noen deler som var kjøpt inn tidligere i tilfelle dette kunne brukes. Dette gjaldt noen sensorer, et hjullager, en brukt kompressor med overhalingskit og noen deksler som jeg selv hadde demontert i feilsøkingen. 

 

Fakturaen fra 4Land inneholder totalt 80 linjer med deler og arbeid. Her kommer det meste av listen:

Registerreimer, foran og bak, inkludert alle strammere, div simmeringer osv

Vannpumpe

Oljepumpe

Oljeskift, samtlige oljer og filtere

Bakbremser, inkludert klosser, bremseskjold, håndbremseklosser og skiver

Bremseslanger

Nedre opphengsarmer begge sider foran

Skiftet begge hjullager bak

Diagnose (Computer diagnostic)

4 - hjulskontroll

Skifte girkasse "capacitor"

Skifte Torque Converter 

*Crossover pipe, inkludert diverse eksospakninger og skruer

Skiftet bryter på bremsepedal

Skiftet girhendel til ny, min var knekt i plasten

Loddet noen ledninger i midtkonsollet som hadde brudd

Overhalt tannstang

Styrekule

Stabilisatorstag link

ABS sensor

**Luftjæring

***Ryggesensor

Polering, innvendig rens

 

* Ser ut til at de har hatt litt jobb med denne. Det er et antall med skruer listet på fakturaen. Tyder på at de har måttet bytte diverse bolter underveis. I tillegg fortalte de at siden originaldelen ser såpass dyr så har de bygd crossover pipe fra deler fra sportseksos. Dette blir mye rimeligere. Slike løsninger liker jeg. 

**De har overhalt kompressoren jeg sendte ned med bilen, men bare brukt deler som jeg sendte med. Tyder på at hele feilen der lå i kompressoren. Fint å kjøre 200 mil uten en eneste feilmelding på fjærene. 

***Jeg slang inni en ryggesensor i siste liten siden den har pepet siden jeg kjøpte bilen. Denne har de bare byttet uten noe videre spørsmål. I samme slengen har de montert en ny refleks på støtfangeren. Denne ble vel antagelig knust den gangen ryggesensoren på samme sted fikk seg en smell. 

 

Totalt har de jobbet 40 timer på bilen. De har i etterkant prøvekjørt bilen ca 30 mil før jeg hentet den. Tomek var veldig tilbakeholdene med å si når jeg kunne hente den fordi han ville testkjøre bilen grundig før han leverte den ut. Det tyder ikke på at de har tatt seg betalt for testingen. Siden det meste av arbeidet er usynlig i det daglige så ba jeg de også ta en polering av bilen. Dette tok de på strak arm og ikke bare polerte, men shina opp hele skinninteriøret i samme slengen. Deilig å få litt "nybil-følelse" igjen når jeg hentet bilen. 

 

Alt i alt må jeg si meg veldig godt fornøyd med hva jeg har fått utført. Når vi i tillegg fikk gjort turen hjem til en ferie, så ble det veldig bra. Med merkeverkstedpris på verkstedstimene ville reparasjonen kostet meg mer bare for arbeidet alene her hjemme, men det er nok ikke en reell sammenligning. Jeg vil uansett ikke nøle med å anbefale 4Land til andre som vurderer en større jobb på bilen. 

 

 

20190808_124539.jpg

Godt å ha gårdsplassen komplett igjen ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Litt stille høst med mye annet fokus, men det hender vi jobber i garasjen på den gule. 

 

Men på tur østover ble det litt utfordringer på D3 fronten også. Når enden er god er alltid glemt, og en reparert ABS sensor er foreløpig status. Mer om dette i en annen tråd: 

 

Og godt nyttår til dere alle! En god jul ble det også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tiden går og det blir ikke så mye garasjetid. Mange andre prosjekter og ikke minst jobb og familie. Mens andre har fått mye fritid i Coronatid så føler jeg at vi bare har dobbelt så mye arbeid med hjemmeskole og full jobb ved siden av. 

 

Men for noen dager siden slo jeg til på en IIdtool BT på finn.no og fikk den sendt hjem på døra vha forumekspressen. Skikkelig opptur på sletting av feilkoder og absolutt et enklere verktøy å bruke enn Nanocommen. Vurderer nå å ta inn Nanoen og gå over til IIdtool fullt og helt. 

 

Min IIDtool er da foreløpig ikke låst opp for min bil siden den er kjøpt brukt. Er det noen som har erfaring med dette som vet om det er noe som er verd å bruke penger på? Første bekjentskap gikk bare på å slette noen feilkoder og det gikk jo brillefint med IIDtool uten opplåsing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, lame skrev:

Hei

Ja opplåst Iidtool er en knallgod hjelp for å en rekke justeringer, kalibrering av luftfjæring og oppdatering av CPU'er etc. Verd hver krone !

 

Takk for tilbakemeldingen, da går jeg for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIDtool kommer fort til sin rett med D3 på gårdsplassen. Har en tid nå hatt plutselige utbrudd av alle mulige feilmeldinger igjen i dashbordet og bilen går i lowered suspension osv. Denne gangen skjer det imidlertid nesten alltid når jeg står stille eller kjører sakte. Har bare stoppet bilen, startet og kjørt videre noen ganger nå. 

 

Men med BT dingz i hus er jo lysten til å lese feilkoder tilstede. Og ja, der var det noen. (jeg har en del gjengangere som jeg ikke tar med nå):

 

 

Engine TDV6
P1935-00 (28) Unknown
P2299-00 (2C) Unknown

Vehicle Dynamic
C1A96-64 (08) Brake lamp switch circuit - Algorithm based failure - signal plausibility failure
( at 254374 km ) ...dvs 5 km siden... 

 
Mulig de ukjente kommer av at jeg ikke har fått låst opp dingzen enda, men et søk og en kikk i denne tråden: http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/71961-land-rover-feilkoder-liste/ så fant jeg at alle tre kodene dreier seg om bremselysbryter. Det burde vel ikke være noen overaskelse. ;)
 
Tenker jeg får sende en bestilling fra Øya med det samme. Har i det siste slitt med dårlig batteri i den ene nøkkelen, så jeg får bestille det også og belage meg på et skifte. Sist kona kjørte bilen måtte hun låse opp manuelt. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kulien skrev:

Tenker jeg får sende en bestilling fra Øya med det samme. Har i det siste slitt med dårlig batteri i den ene nøkkelen, så jeg får bestille det også og belage meg på et skifte. Sist kona kjørte bilen måtte hun låse opp manuelt. 

 

Har en bremselysbryter liggende om du ønsker å kjøpe?

 

EDIT: Britpart - Kr 150,- inkl. frakt

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tysen skrev:

 

Har en bremselysbryter liggende om du ønsker å kjøpe?

 

EDIT: Britpart - Kr 150,- inkl. frakt

 

Oisann, takker så mye! Nå sendte jeg bestillingen rett før jeg la meg i går kveld, så den er vel allerede på vei. Så da får jeg takke nei til et godt tilbud denne gang dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kulien skrev:

 

Oisann, takker så mye! Nå sendte jeg bestillingen rett før jeg la meg i går kveld, så den er vel allerede på vei. Så da får jeg takke nei til et godt tilbud denne gang dessverre. 

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dette øyeblikk kom delen inn døra. 

 

Advanced Factors sammen med DHL er en fantastisk leveransedyktig kombinasjon. Synd å si det, men det er altså raskere å handle fra England (selv i coronatider) enn å få noe internt i Norge. 

 

Bestilte kl 22 mandag kveld, og onsdag før kl 13 var delene på døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten og Bring vil jo helst finne nye veier, så da så...

 

Nordlys - Vogntog kjørte av veien – E6 var sperret i timevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Noen mener jeg driver selvpining, men når gårdsplassen etterhvert har blitt dominert av automatgirede hverdagsbiler var det duket for et nytt familiemedlem. 

 

20200828_162056.jpg

 

Litt arbeid før denne er PKK klar men det skal vi tåle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, @le skrev:

Aiaiai... Hvor er alt det andre som stod der? Inne i garasjen? :D

Litt rundtomkring... ^_^blush

Innkjøpt som øvelseskjøringsbil til sønn 2.0. Blir forhåpentligvis et midlertidig opphold inntil sertifikat er i boks og han er sjekket ut for bruk av D3 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LANDreas skrev:

Du verden. De hoper seg opp! :lol:

Har en tendens til det vet du! 

 

20200901_200544.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Vibrasjonstesting av juniors 2,25. Ser ut til at den bestod testen og at eieren er fornøyd! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...