Gå til innhold

Glødeplugger 2.25 diesel


Anbefalte innlegg

Hei! Glødinga på Magda tror jeg ikke virker, og tror det ikke er riktig montert, kommer bilder, hvor mye strøm skal det gå inn på vær glødeplugg, skal vel gå 12 volt inn på fjøra, og ........ så mye ut til glødeplugger? glødepluggene skal vel ikke ha jord? Dumt spørsmål, men de skal vel ikke det? For det har mine...... Gode råd søkes,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødepluggene på 2.25 seriediesel er vel koblet i serie originalt.... husker ikke akkurat hvordan det ser ut på min, men den siste vil jo da måtte kobles til "jord"..

Ikke prøv 12V fra batteriet rett på pluggen. Da blir den ikke gammel.. Mener det sitter en seriemotstand på torpedoveggen også - som sitter i serie med de fire pluggene.

 

At det fungerer kan du jo sjekke ved å måle strømmen med et tangamperemeter hvis du har... normalt er strømmen høy med en gang, og avtar etterhvert som pluggene blir varme... og hvis det er brudd i en av pluggene vil ingen få noe strøm.

Endret av RaymondN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Strømmen går fra batteri via tenningsnøkkelen gjennom formotstanden og deretter gjennom alle pluggene. Siste plugg er jordet.

Spenningsfallet over formotstanden får gjødekontrollampen til å lyse. Lysstyrken indikerer strømstyrken, synker etter som pluggene varmes opp og får økt motstand.

Ligger rundt 50Amp.

 

Se skjema på slutten av denne manualen. Å la tenningsnøkkel styre et rele istedet for å kjøre glødestrømmen gjennom nøkkelen er en vanlig modifikasjon.

 

Om noen har formotstand og plugger, gjerne brukte, er jeg interessert i å kjøpe.

Endret av Series3 109D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei, har samme problemet at pluggene ikke gløder lenger. Glødelampa i dashboardet lyser ikke lenger, var ganske sikker på at den gjorde det før. 

 

Jeg får startet bilen, men må holde på sikkert 7 sekunder etter "gløding" før den starter. Har festet  prøvelampe på + på batteriet og sjekket pluggene. Der lyser det på alle, når jeg tar prøvelampe borti der de er serie koblet. Det tyder vel på at de er ok.

 

Har også sjekket motstanden på bildet ved å koble glødelampa på minus på batteriet eller jord på bilen, men der lyser det ikke med tenning på på noen av sidene. Motstanden blir heller ikke varm. 

 

Har skrudd ut pæra og sett på den og sokkelen. De ser ok ut. Skrudde av tenningsbryteren der den røde tykke er festet, og den så ny ut. Ingen korrosjon. 

 

Noen forslag? :mellow:

 

received_458157785374398.jpeg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke strøm + til motstanden.

Husk at du ofte bør bryte kretsen om du måler med - .

Husk at du må ri tenningnøkkel til et fjærbelastet punkt og holde for å sjekke strøm til gløding.

Bare tenning på gir ingen gløding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gautes skrev:

Du får nok ikke strøm + til motstanden.

Husk at du ofte bør bryte kretsen om du måler med - .

Husk at du må ri tenningnøkkel til et fjærbelastet punkt og holde for å sjekke strøm til gløding.

Bare tenning på gir ingen gløding.

Glem det. Alt virkerblush fjærbelastet punkt er stikkordet. Må holde nøkkelen rett før den tenner. Har bare vridd rett over fra der det lyser charge, som jeg trodde var gløding. Ryker mindre nå kan du si. Flaut:lol:

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...