Jump to content
LRforum
Lorden

Gunnar's Garage

Recommended Posts

Trivelig hos Lorden som vanlig! Imponerende sag! Og så fikk jeg kjøre Puma! cool Rene Ferrari-giringen gitt. (Rart at det er 23 år mellom disse to 110´erne, og enda 9 år før LR avsluttet produksjonen...)

Pit-stopp på Indre Nordmøre før ferden ned til Sunnmøre neste år er et must ja! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en litt snodig dag. Første vinterdag og 23 plussgrader.

 

Montert de orginale ekstralysa foran på den enda navnløse Pumaen. Koblet opp, og lys ble det. Resten av dagen ble tilbragt på saga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brev til herr Gunnar Børset, herunder også kallet "Lorden" 

Kjære Gunnar, min gode venn og artsfrende. Jeg må hermed utrykke min store bekymring for dem. Slik jeg ser det, er deres eneste plausible bortforklaring på hvorfor man ikke overøses med bilder av deres nyervervede Land Rover av typen Puma, kun være at deres sjarmante kone og børn er ute i det aldeles strålende høstværet, i denne vakre vognen, mens de, min gode mann, er hjemme og passer fjøset. Fjøsstell og bygging av nytt sagverk av typen oppgangssag, virker til å ta mer av deres fokus ift å belemre oss med bilder og beskrivelser av selve vognen. Når de også virker til å være mer opptatt av å melde om det svært gode Nordmørske veiret, enn å melde oss ang vognen, er der stor grunn til alvorlig bekymring. Vel, håper familien dukker opp en gang, slik at det i alle fall kan bli et bilde i tussmørket før kone og børn kjører avgårde på en kveldstur. Dersom de rekker det, vil vi sette pris på om de roper til kone og børn at "skal hilse fra Familien Lindgren nede i sør og gratulere med ny automobil", før munnen deres igjen er nummen av grusen som spinnes opp i det hun farer ut i nattemørket. Vel, min gode venn og artsfrende, våre tanker om god bedring sendes herved, håper det inntreffer før det kommer "hvite menn med tvangstrøye" snikende mens de holder på med, ja hva de nå enn holder på med...hr Børset. 

Ærbødigs hilsen deres venn, Terje Lindgren 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svar til min gode venn Terje Lindgren, for flere også kjent som telindor.

 

Kjære Terje.

Jeg deler din bekymring fullt ut. Ny bil på tunet, og i stedet for å dulle med den, prioriteres saging av tømmer. Jeg tenkte faktisk tanken selv i dag, hva i alle dager er det som skjer. Jeg skuflet tankene bort med at dette er det ingen som legger merke til, at alt er normalt. Men som den gode vennen du er, skjønte du at noe ikke stemmer. Jeg får skylde på årstida, stresser fælt med å få ferdig sagbruket før vintern. Men det er ikke bare det. En måned uten Defender har satt spor. Og de spora er ikke entydig positive desverre. Jeg var på slutten nesten på nippet til å kjøpe annen bil, (D4), men sto den av i siste liten. Min yndige frue, har som du nevner lånt den i dag, og var godt fornøyd. Jeg skal forøvrig hilse tilbake til både deg og din sjarmerende hustru.

Jeg håper på en bedring nå når "bil-balansen" er tilbake til normalen. Ymse utenlandske pushere er besøkt, og planer for Pumastuket har begynt å ta form. Jeg lover deg Terje, bilder og beskrivelse kommer i morgen den dag. Noe annet vil som du påpeker være en god grunn til å bli hentet av menn i hvite frakker. Godt å få dele og satt ord på problemene, ikke godt å gå rundt med alt dette. Jeg har lovet meg selv å ta meg sammen, aldri være uten Defender så lenge. Rett å slett ikke bra.

 

Med vennlig hilsen din venn, Gunnar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er nyervervelsen i all sin prakt.. Har som dere ser ikke ryddet ut medfølgende stasj/skrot, fordi jeg har .......... saget tømmer.:wacko:

Har masse planer med denne (...og). Noe må gjøres raskt, som fiks av sentrallås på en dør, nye hengsler foran, få vekk den irriterende tutinga ved låsing, og en bitteliten lakkjobb. Forøvrig virker skuten å være i god stand. Regelmessig oljet under og godt vedlikeholdt teknisk. Den passerte akkurat 130k. Som dere ser er den høyere foran. Er med nye HD fjører bak, og vil bli byttet når vinterhjula skal på. Er som muligens nevnt tidligere, veldig fornøyd. På tross av kjedelig motorlyd, er momentet bedre enn i td5. Ta her bli bra, som vi sier på Nordmøre.:)

871ACE9A-7F0A-4FFC-87F0-D3B393E275B1.jpeg

950C00E7-A081-4DB9-8E2D-DCBDC0D4EDD6.jpeg

0997E008-07CA-4EC2-8767-F47AC0D7EC0F.jpeg

C0D22712-AF90-4650-87F0-D750CD736335.jpeg

Ett til:

 

 

5B29E0B3-1CA9-4C4F-ADA7-BE93779CBBBF.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå står ein som er lik på tunet. :rolleyes:

 

Edit: Denne. København 2014.

 

 

 

EA22CD51-1126-481A-A097-818C767B7503.jpeg

Edited by Lorden

Share this post


Link to post
Share on other sites

gratulerer med 110 puma :).

 

jeg kjøpte nanocom og der kan du ta vekk tuting ved låsing, har også programert opp fjernkontrollene med den.. ikke testet så mye mer ellers :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker.:)

Skal bestille meg en nanocom jeg og. Hvor kjøpte du?

Tror jeg har funnet feilen, bryteren ved høyre fordør virker ikke. (Kupelys etc) Men regner med nanocom er grei å ha uansett.

Har du kjøpt nytt ratt btw?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bestilte direkte fra blackbox.. ja, synes det er greit å ha diagnosen

har bestilt ratt, men mulig jeg bestiller et til.. ble et som ikke har tuv så mulig jeg tester det ut også bestiller et med tuv..

Driver og gjør meg kjent med min jeg også, og setter mitt personlige preg på den..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker.

Jeg tenkte å bytte til det Raid-rattet du linket til tidligere. I grunnen bare for å ha et med godkjenning. Gratulerer med Puma til deg og. Det er i grunnen hele moroa å sette personlig preg på bilene. Har vert litt lunken til nå, men kjenner det holder på å løsne.B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow! Den var sneisen! Grattis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Endeleg litt tid til bil. Eller egentlig ikkje tid, men fekk litt prioritet i dag.

Sett på skvettlappar bak. Mangla alt, så måtte montera nye brakettar og. Sausa dei inn med fluidfilm. Lakkerte båtplata bak. Denne er desverre limt fast, så den får bli med viare. Skrudd av lyktbeskyttarane fram. Engelsk "plastlakk" = HAT.. Nye pærer i styringa til varmeapparat. No går det an å sjå, å stilla på i mørket. Sett på båtplater på toppen av framskjermar. Grunna lenge på denne, men kom fram til at det er praktisk mht takgrind/telt. Krona det heile med ein slik hengetut frå MUD. Ja så glømte eg: trilla atåt det som skal bli vinterfelger. Med anna dekk sjølvsagt, men for å sjå "stuket"

 

 

E8D00CB0-6B4B-4B24-AFD5-523F4CA7B5D9.jpeg

B1F2245F-E3AB-43DE-AC96-8EAEECA39CEC.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fått orden på en liten men akk så irriterende vannlekkasje. Overløp fra radiator til ekspansjonstank (eller motsatt..), har en enveisventil skjøtt på slangen. Sjølsagt i sedvanlig britisk stil og kvalitet.. Men nu tett. Monterte og mic til stereo, så nå også handsfree. For en utstyrsbombe.:rolleyes:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nye vinterdekk på Pumaen. piggfrie Toyo Observe Gsi 5, i den nette dimensjonen 265-75/16. Har tidligere prøvd Cooper og Nokian, og må innrømme at toyodekka virker meget lovende. 

Satte på spacere og. Liker at det fylles litt ut i hjulhusa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt nyttår folkens.

 

For min egen del startet det nye året på bunnen. Min nyervervede, og så langt, herlige Puma, startet det nye året med å slå seg vrang. Skulle hjem fra arbeid i går kveld, plent umulig å låse opp med fjernkontroll. Låste opp dør med nøkkel, prøvde å starte, startsperre slo inn. Det hele føltes som ribbe uten sprø svor. Især da det var i skiftavløsningen, og mine LR-kritiske kolleger sjølsagt fikk vann på mølla... Kom meg hjem, henta reservenøkkel. Tenkte batteriet var kaputt i fjernkontroll. Ingen suksess. Bytta batteri, like dødt. Klokka passerer 22.45, det snør, og humøret synker. Min kjære kone har en egen evne til å holde hodet kaldt, og googler problemet inne i sin varme Alfa Romeo. Tipps finnes, sjølsagt på LRF. Sikring til sentrallås. Den lokaliseres, og til min kones (og min) store glede, så er den gåen. Byttes og bil starter, men ikke ved bruk av det nøkkelsettet jeg opprinnelig bruker.

Kjører hjem, glad, om enn med en brukbar såret stolthet...

 

Hvorfor ryker sikringen?

Jeg har en teori om kabelbrudd i den ene bakdøren, da sentrallås der ikke virker. Skal feilsøke når været i den store garasjen blir litt bedre. Men jeg undres fremdeles på hvorfor det ene nøkkelsettet ikke virker.

 

Bestillte Nanocom i dag. Ser det som en ren nødvendighet når en skal drive hjemmediagonose.

 

Bilen har forøvrig ennå ikke fått navn, men Pumahelvetet seilte en kort stund opp som en soleklar favoritt i snøbygene i går kveld...

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan være dårlig batteri i nøkkel 1 og at den har kommet ut av sync.   Forsøk å sync den opp igjen. 

 

Har bilen gitt fra seg to blink når du har låst siste tiden ?

 

Regner med nøkkel1 ikke ga noen respons i det hele tatt selv etter du hadde skiftet sikringen ?  

 

 

 

 

 

REMOTE KEY FOB BATTERY REPLACEMENT 

When the battery is due for replacement the following symptoms will be apparent: 

  The remote control will work only with a second press of the unlock button. 

  The indicators will not flash when the alarm is disarmed. 

  Alarm indicator in instrument pack continues to flash rapidly after initial ten second period of rapid flashing. 

 

The remote control battery must be changed while inside the vehicle. DO NOT remove the battery until you are ready to install the replacement. Battery replacement must be completed within five minutes otherwise the EKA code will have to be entered before the remote control can be synchronised to the vehicle. 

 

Fit a new Land Rover STC4080 or a Panasonic CR2032 battery. While sitting in the driver s seat, follow the process to replace the battery: 

1. Insert the key into the starter switch and turn to position II. Return it to position 0 and remove the key. 

2. Starting at the key ring end and using a small coin or screwdriver, carefully prise apart the remote control. 

3. Slide the battery out of its retaining clip. DO NOT touch the internal parts. 

4. Press and hold one of the remote control buttons for at least five seconds to drain off any residual power. 

5. Fit the new battery ensuring that the + symbol is facing up. Finger marks on the battery flat surfaces may adversely affect its performance. Ensure that the battery is clean. 

6. Press the two parts of the remote control casing together, ensuring that they are fully joined. Moisture and dirt must not be allowed to enter. 

7. From outside the vehicle, operate the lock button at least four times. This will synchronise the remote control with the vehicle. 

8. Press the unlock button once to unlock. 

 

The remote control is now ready for use.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...