Jump to content
LRforum
Lorden

Gunnar's Garage

Recommended Posts

5 timer siden, Lorden skrev:

Sikring til sentrallås. Den lokaliseres, og til min kones (og min) store glede, så er den gåen. 

 

Hvorfor ryker sikringen?

Jeg har en teori om kabelbrudd i den ene bakdøren, da sentrallås der ikke virker. Skal feilsøke når været i den store garasjen blir litt bedre.

 

 

Her har du gjort alt rett, Gunnar! Vipp ut gummimansjetten mellom dør og B-stolpen. Dra i ledningene en og en så regner jeg du står med en avrevet ledning i hånda ganske fort. Trenger ikke bruke lengre tid på diagnosen enn det :)

 

Godt nytt år fra Bartebyen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måtte ut å sjekke litt i kveld, mange gode tips, vart for vanskelig å vente til i morgen tidlig.

 

Gjorde som Erik tipset, vippet ut gummimansjetten, dro forsiktig i ledningene, brudd i begge to. Isolerte de, for å lodde når jeg får tid. Prioriteres ganske raskt.

 

Så kjøpte jeg bilen med en annen irriterende feil, den tuter når jeg låser den med fjernkontrollen. Roar tipset meg den gang om at den da sier ifra om at en dør er åpen. Sjekket de små bryterne, og fant en som var gåen. Byttet til ny, men bilen fortsatte å tute. Jeg tenkte at det hadde noe med den døra der sentrallåsen ikke virket, og utsatte det hele til jeg skulle få orden på den. Men den har altså ingenting med tutingen å gjøre. Jøran tipset meg i dag, om at også panseret har en bryter som skal fortelle den etterhvert så smarte Pumaen, om det er åpent, eller lukket. Rengjorde bryter med elektrorens, og oppdaget i samme slengen at braketten den er festet til var litt løs. Strammet bolten, lukket panser, og voila: INGEN TUTING, bare deilige klikk i låsene, og blinking med blinklys. 

I morgen skal det andre nøkkelsettet synkes, for en herlig automobil.:)

 

Takker forøvrig enda en gang for alle gode tips. 

 

Edit: Frå helvet til himmel på 24 t...cool

Edited by Lorden

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutter siden, Lorden skrev:

 

Edit: Frå helvet til himmel på 24 t...cool

 

"Himmelvogna" altså 

 

 

Edited by telindnor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den norske varianten av Puma er vel gaupa..? Gaupterreng der du bor, så "GÆPÅ" skulle vært passele namn på vogna!

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Lorden skrev:

Edit: Frå helvet til himmel på 24 t...cool

 

Gratulerer, godt jobba! Og gøy og se at det er andre også som får humørsvingninger av disse bilene.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.1.2019 den 0.04, Pederover skrev:

Den norske varianten av Puma er vel gaupa..? Gaupterreng der du bor, så "GÆPÅ" skulle vært passele namn på vogna!

 

Foreløpig ligger Pumahelvetet på topp....

 

For vi er tilbake på bunnen, om enn enda dypere.. Skulle låse bilen i dag, og vips, der gjekk sikringa igjenn. Har prøvd med nye, ingen bedring. Løsnet alle kontakter på dørene, med det resultat at nå ryker sikringa uansett... Må være brudd i flere dører, eller dårlig kontakt et sted. I en annen tråd nevnes brent kontakt på alarm ECU. Noen som vet hvor denne er? Har Haynesboka, men dårlig beskrevet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må vel ha Nanocom da sikkert, og den er på vei over fjorden.. 

Det jeg gjorde var å plugge fra kontaktene til dørene, sette i sikring, og den ryker. Plugget så sammen alt, og den ryker da og. Å slik står den. Frykter brudd/dårlig kontakt et annet sted. Tar av grinda så jeg får den under tak. Starter så med å gå over alle dørene. Regner med det er greiest å starte der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig vanlig at det er brudd ved førerdøra, i den delen som er synlig.

Hele ledningen er grei å bytte hvis man ikke vil skjøte. Må av med dørtrekket.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for tips Tom, skal sjekke alle dørene.

 

Ettermiddagen gjekk med til å ta av takgrind, bytte hjul på PU’n, (som forøvrig startet tvert etter noen måneders dvale.. Synd den ikke er EU-godkjent.) og rydde i garasjen. Har nå fått skubbet Pumahelvetet inn, og starter etterkvart å feilsøke. Om en kan si det kom noe positivt ut av dagen, måtte det være en lenge etterlengtet rydding, og hjul med luft i PU’n, ellers er dagen helsvart. Nå er det fjøstid, så muligens litt feilsøking. En ting er i allefal sikkert: det blir et par glass Burgunder i kveld, muligens en hel flaske. Hjelper mot det meste....

 

Forts.følger.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forts:

 

Vel, fredagskvelden ble det en flaske burgunder. Etter første glasset roet kroppen seg litt ned, (Landrovernerver når noe er ødelagt..), og på glass nr 3 var jeg "verdens beste mekaniker" som kunne løse alle verdens problemer... Virker det kjent?

Lørdag gjekk med til andre gjøremål, men tok opp igjenn feilsøking utpå kvelden. Kablene i venstre bakdør hadde vært fikset før. Her var det brukt kabelsko, og det hadde vært varmt grunna overslag...

 

Fjernet alt av gamle reparasjoner i dag. Loddet inn nye ledninger, og brukte krympestrømper som isolasjon. Meget spent når jeg skulle sette inn sikring nr 7. (sentrallås) Den holdt. Ett steg videre.:) Prøvde å starte, uten hell. Byttet nøkkelsett, like dødt. Helvete tenkte jeg, må ha EKA kode, og den finnes selvfølgelig ikke. Men så kom jeg på tipset til Jøran med synking av fjernkontroll, (beskrevet på forrige side), og det VIRKET. Pumahelvetet starter, sentrallås virker, og den helsikkes tutinga er borte. Synket så reservenøkkel, greit med to nøkler som virker. Da er det bare å krysse fingrene for at alt er i orden.

 

Kom det noe godt ut av dette? Tja... Fikk av grinda, ryddet garasjen så bilen får stå tørt, men karnsje det viktigste: Bedre innsikt i sentrallås/alarmproblematikk. Greit å ha med seg om en kommer ut for noe lignende senere og må foreta en feltreparasjon. Og tilslutt: Må få tak i EKA kode, for sikkerhets skyld.

 

Til yngre lesere: Burgunder hjelper ikke mot noen ting. Det eneste som virker når noe er galt, er feilsøking og reparasjon, altså arbeid med klart hode.

 

Ha ein framifrå dag, og takk for all hjelp. LRF er noe helt for seg selv.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er bra Gunnar. EKA leser du ut med nanocom. Kan også disable startsperren og kun la sentrallås fungere.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, jope skrev:

Det er bra Gunnar. EKA leser du ut med nanocom. Kan også disable startsperren og kun la sentrallås fungere.. 

 

Nais.:) Da er det bare å vente på Nanocom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nanocom kom som avtalt frå UK i går. Berget i mange år uten på td5, men nå kom jeg til at dette må være kjekt å ha.

 

Bilen ble kjøpt med lysende motorlampe. Riktig nok med forsikring om at dette gjaldt Air flow meter, og at dette var renset, men grunna mangel på diagonose ( og hastverk frå mi side), ikkje testet etter rens.

 

Dette ble nanocomens første oppgave. Leste av feilkoder, og som nevnt kom denne opp. Slettet, og motorlampe borte. Mulig jeg bestiller en måler og bytter, men foreløpig storligen fornøyd med at jeg fikk det til å fungere. Så må en nok sette seg bedre inn i nanocomens funksjoner framover. Nå gjenstår noe småtteri på vedlikeholdsfronten, før en kan begynne å pynte på den. Greit at alt er som det skal før en koster på dill dall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja... Kaputt sensor, eller dårlig renset. Ny sensor på vei frå EWS. 

 

Kjøpt slik rensespray frå CRC og. Visstnok en egen sak for rens av Air flow mass sensor. Kjekt å ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å ha Land Rover og Alfa Romeo som "dagligbiler", er til tider over middels utfordrende.... Nå Alfaen sin tur å knele, kaputt dynamo. Var nær ved å kjøpe en Freelander 1, med 1,8 motor, bare for morro skyld, men slo det fra meg da jeg egentlig har nok utfordringer.. Får prøve å finne tid til å bytte bunnpannepakning på PU’n, så den lar seg godkjenne, og bli reservebil. Eller finne en brukbar "ur-disco", 2 dørs. Eller begge deler...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutter siden, Lorden skrev:

Å ha Land Rover og Alfa Romeo som "dagligbiler", er til tider over middels utfordrende.... Nå Alfaen sin tur å knele, kaputt dynamo. Var nær ved å kjøpe en Freelander 1, med 1,8 motor, bare for morro skyld, men slo det fra meg da jeg egentlig har nok utfordringer.. Får prøve å finne tid til å bytte bunnpannepakning på PU’n, så den lar seg godkjenne, og bli reservebil. Eller finne en brukbar "ur-disco", 2 dørs. Eller begge deler...:)

 

Du har min fulle sympati! Det er til tider litt tungt å være "Petrolhead". 

 

Jeg har selv vært der at jeg har kikket på Freelandere for å prøve å ha noe i reserve, men kom (som kjent) til slutt til at jeg måtte redusere antall problemer i stedet for å øke de. Men om du tenker i de baner så er vel Freelander 1 diesel den med best "oppetid"? Lavt priset grunnet bensinbilens dårlige rykte, og relativt høy driftssikkerhet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snuser litt på gammel FL med diesel ja, men skulle sikkert gjort som deg Kulien, redusert antall problemer. Trur desverre Mr Romeo er den første som ryker. Vi får se etterhvert.

 

Forøvrig må jeg skryte litt av EWS, deler kommer i posten i ekspressfart. Fabelaktig.

Bestiller via mail, legger inn tlf nr, han ringer ved spørsmål. Veldig enkelt, kjapt og greit. Annbefales på det varmeste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nok sutring gubber :)

Jeg har Freelander med diesel. Det er en helt super bil. Null stress, bare å kjøre, god som gull. Den er bra til å ta seg frem, komfortabel, relativt stille, snaue 0,8 på mila, i det hele tatt. Men som ENTUSIAST bil, vel, det er den kanskje ikke. Det er der alle de andre kommer inn i bildet. Serie, Fender, Disco, Rangers, de må jo ikke gå til enhver tid, men det er ekstra gøy når de gjør det. Så er det masse gla-mestring når vi får fikset det vi ikke kan, og så funker det allikevel. 

Det koster lite og ingenting å eie disse veteranene, billige deler og masse glede. 

Så ut å fiks, eller kjøp en FL og kos dere med den. Men det er masse annet som også er kult, som ikke har grønn oval i front....MYE gøy. F.eks JD :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har så absolutt et poeng Terje. De grønne er det forøvrig lite tull med, på tross av 18000 timer fordelt på to.

 

Men jeg blir ikke kvitt motorlampe, på tross av ny sensor. Den forsvinner etter fjerning av feilkoder, og kommer tilbake etter en stund. Ved ny avlesning får jeg samme feilmelding. Dette gjør at jeg nå har to ting "under lupen":

- Ledninger til sensor

- EGR

Har mest troa på at det siste  som lager krøll. Iflg defender2net hender det at nettopp denne feilkoden kommer opp dersom EGR ikke er i siget. Leste av verdier med Nanocom nå, og den ligger konstant på 288 ved airflow, og EGR viser 0%. 

Renselyden frå EGR har jeg bare hørt et par ganger i mitt eie, så jeg er usikker på hvor høy den skal være.

 

Er det noen andre her inne som har lest av disse verdiene, og kan fortelle meg hvor de ligger?

 

Bilen fungerer forøvrig fin fint, men jeg vil gjerne ha et instrumentpanel uten feilkoder..

 

Edit: Hobbyen ble faktisk et hakk morsommere når diagonosedingsen kom i hus. Ny tid på eit vis...

Edited by Lorden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...