Gå til innhold

Gunnar's Garage


Lorden

Anbefalte innlegg

Det gjør min og county, fyrer på gass. Jeg fikk den til å gå fint for et par dager siden, men i går ville den ikke. Tenker å bytte filter ved bakhjul i første omgang, og så sjekke pumpa i tanken. Regner og med det kan være litt krøll med gamle slanger og rør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her kommer det ikke bensin. Skrudde løs ved railen, eller hva det heter, og der kom det null. Neste er å bytte filter og en sjekk av pumpe. Den koster nesten ingenting ser jeg, så mulig jeg bestiller en ny. (Om den får strøm da..) Men alt får vente noen dager, for nå er det full vinter. Snør som bare rakkern.

 

Ellers lekker soltaket på den ellers fortiden så stabile Pumaen. Her skal soltaket løsnes, og mengder med silikon skal på mellom ramme og tak. Av og til lurer jeg på om de noengang klarte å gjøre noe ordentlig på fabrikken. Jeeeses det har kommet mye ræl og dårlig arbeid fra de kanter. Er det avskrekkende for LR-entusiasmen på "Godset"? Nei, dessverre ikke.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

LR-marerittet fortsetter…

 

Pumahelvete har fått seg en ny styrekule, da jeg oppdaget noe slakke ved bytte av dekk. 
Helvete kvitterte med motorlampe. Diagonose viser feil ved gasspedal, og heldig vis hadde jeg ny på lager. Byttet i går, og ingen bedring. Ble faktisk værre. Er møkk lei for å si det mildt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir opp. Drit lei hele greia. Setter inn jævelskapet på verksted. Driver å bytter motor i alfaen, det får holde nå. Har fem biler, og det eneste som virker for tida, er elbilen. Trist men sant. Godt det ikke finnes noen fossile alternativer til LR, for da hadde garasjen blitt rensket for elendige produkter fra kølholmen.

 

Ja jeg vet, om en uke eller to har jeg verdens beste bil i gjenn.

…om noen har en Classic med Tdi i kurant stand, eller vet om en, gi meg et vink. Tror jeg bør ha 6 biler…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått over ymse punkter, renset og smurt uten de store forandringene. Så plutselig natt til lørdag kan det se ut som om den har kurert seg selv… ingen motorlampe, og ikke nødmodus så langt. Vanskelig å drive feilsøk når feil kommer og går. Mulig noe av det jeg har utført har funket. Ellers mekker man Alfa for tiden. Bytte av motor grunnet brente ventiler. Italieneren har brukt mye olje helt fra vi kjøpte denn, og måtte selvsagt knele rett etter at den ble bestemt holdt på Godset. Trøsten er at den er veldig lett å skru på. God plass, og vi tok motor opp på tross av att det er framhjulstrekk. Venter på nytt utløserlager, så skal den settes i sammen igjenn. Av og til hadde det vert greit å IKKE være entusiast…

 

Edit: fikk ikke lastet opp bilder.

Endret av Lorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig "Fryd og gammen".

Fant omsider flere ledninger med dårlig isolasjon i motorrommet. Flere av disse gikk tidvis til jord. Loddet inn nytt, og nå funker alt som det skal. Nå må vi snart vere i mål håper jeg. Alfaen brummer godt med sin "nye" motor, og er straks klar for EU-kontroll. Da er det bare resten igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikser du fint mellom et par fjøs-økter selv Gunnar...

Mener å vite at 4Land i Polen som tidligere opererte på alle typer LR/RR, nå KUN fikser Defendere. Kjenner ikke til andre firma. 

(Dvs en bekjent hadde en LSE RRC hos et verksted i Litauen....det tok et par år, men ble bra til slutt, men da var vel forbannelsen og lommeboka i hver sin ende av skalaen...forbannelsen i peak den ene veien og pila på bånn ift lommeboka VS lovnader.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Terje, jeg hadde en plan en gang. Men så er det slik at det er fryktelig travelt mellom fjøsstellene, og verre ser det ut til å bli… Er vel et spørsmål om prioritering. Om jeg klarer å bli litt strukturert, så karnsje. Målet foreløpig får være å få fjæringa på plass, så får en kappe vekk og sveise ferdig en side om gangen. Vi får se til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkt inspirert av Marius Morch sin tråd, tok jeg et par timer med sjekk av luftfjæringa på Classicen. Den har i flere år ligget nedpå, og  har hatt en mistanke i retning ventilblokka. Fikk fatt i ei brukt blokk på eBay rett etter at den la seg ned, men det hele kokte bort i alt mulig annet. I dag var det på tide å bytte. Overraskende enkelt, og etter å ha fått inn den "nye" blokka, steg bilen til gamle høyder. Herlig. Nå blir det å bestille sveisedeler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Denne gangen skulle jeg vere "smart" før jeg sendte Pumaen inn til EU-godkjenning. Fant litt slakke i et endeledd, og litt rustne bremseskiver bak. Byttet alle endeledd når jeg først var i siget. Så ble det hele satt på vent, intil jeg i går kveld skred til verket, og skulle bytte skiver og klosser bak. Hadde for sikkerhetsskyld kjøpt et overhalingssett til kalipper bak. Alt vel og bra, intill kalippere skulle overhales.. Her klarte jeg å rote det til, i tillegg er kalippere rustne og stygge. Endte med å bestille to nye. Takk Gud for at man har EWS. Ellers har Alfaen fått ny motor og fungerer glimrende som reservebil. (For det må man jo ha når man kjører LR..:lol:) Classicen startes jevnlig og får seg en runde på tunet i ny og ne, og takstoler til nytt garsjeprosjekt skal bestilles i dag. Relativt opptimist til tross for at det snart er vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2021 den 10.14, telindnor skrev:

Fikser du fint mellom et par fjøs-økter selv Gunnar...

Mener å vite at 4Land i Polen som tidligere opererte på alle typer LR/RR, nå KUN fikser Defendere. Kjenner ikke til andre firma. 

(Dvs en bekjent hadde en LSE RRC hos et verksted i Litauen....det tok et par år, men ble bra til slutt, men da var vel forbannelsen og lommeboka i hver sin ende av skalaen...forbannelsen i peak den ene veien og pila på bånn ift lommeboka VS lovnader.)

Det er riktig at Tomek/4Land nå fokuserer på Defendere og på ombygging av Defendere til ekspedisjonsbiler - men han sier ikke nei til en RRC ;-) .  Min -95 RRC er hos Tomek nå ...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Atle G skrev:

Det er riktig at Tomek/4Land nå fokuserer på Defendere og på ombygging av Defendere til ekspedisjonsbiler - men han sier ikke nei til en RRC ;-) .  Min -95 RRC er hos Tomek nå ...  

 

Det er faktisk til vurdering. Skal ta en real status til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

2022 forløp uten noe særlig dramatikk når det gjelder Pumahelvetet. Det vil si, jeg lot sentrallåsen på venstre bakdør være ute av funksjon etter at den sluttet å virke. Tanken var at det da tok lengre tid til nye feil oppsto. 
Slakke i hjullager venstre fram på nyåret. Byttet, og det var i grevens tid, da det indre lageret var defekt. Montert ny lysbryter, (nei jeg har ikke rotet meg til å montere lysforsterkersett, så den begynte også å krangle i det nye året.), og reparert sentrallås på tidligere nevnte dør. Lever farlig nå, da den er helt i orden..

Ja, så har jeg og fått fatt i en slik liten aktiv sub. Montert under baksetet, og var en fornøyelig oppgradering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Langt mellom oppdateringene desverre.

Pumahelvetet har fått nye fjærer og dempere siden sist. Britpart sine stokk stive HD-fjærer og Bilstein støtdempere er byttet ut med komplett sett fra OME. Føles bedre. Videre har jeg fått fatt i ett sett Compmotive ATR i 8,5x16 som og er kommet på. Har 9 stk der 3 er stygge i lakken, og derfor vurderes lakkes i svart.. Vi får se. Planer om å ha fire i orginal farge på Classicen en dag.

Webastoen i Pumahelvetet har i mitt eie aldri virket. Den skulle visstnok være overhalt kort tid før jeg tok over bilen. Har gjort noen sporadiske forsøk på å resette den, samt byttet drivstoffpumpe uten at det ga effekt. Jeg hadde den sågar inne på verksted for et par år siden, og fikk den gang tilbakemelding om at Webastoen var gammel, og jeg burde bytte den i en ny. Har flere ganger vært inne på tanken om å bytte den ut, men tenkte en siste (grundig) sjekk ville være smart først. Skred til verket for en uke siden, og etter ymse målinger kunne jeg konstantere at den ikke fikk strøm. Strippet ledningsnettet til Webasto, og der var det mye rart.. Ryddet opp, lappet sammen, og jammen funker den helt fint. Ingen soting, og går hele syklusen. Hurra. 
Ellers er garagekapasiteten utvidet med 78 kvm, og mere skal det bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Pumahelvetet klar for 2 nye år. Rett i gjennom på EU. Bensinpumpe nr 2 til Classicen er ankommet Godset, og elektrikeren er ferdig med installasjon i ny garasje. Verkstedet kommer opp neste år, så denne får duge som både garasje og verksted i vinter. Ett og annet lyspunktet er det altså i et regntungt Nordmøre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pumahelvetet har fått ny vindusheis på høyre side fram. Defekt motor på den gamle. Lever fryktelig farlig nå da alt er i orden…

Classicen har forøvrig fått korrekt bensinpumpe montert, og startet på første forsøk. Da er det bare å begynne å planlegge restaureringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Planer for Classicen er lagt. Del 1 er ordentlige lokaler. De kommer (forhåpentligvis) ila 2024. Denne settes derfor litt på vent. Men siden "gnisten" til å skru på gamle prosjekter er kommet tilbake, har jeg så smått startet litt med min gamle 88, eller "Øyestad" som han heter. Byttet batterier, og forsøkte en oppstart. Uten hell. Det vil si, den harket seg i gang, men stoppet. Lufter diesel på filter, og pumpe uten at det hjalp nevneverdig. Tømte tank og fylte på fersk diesel, blåste samtidig dieselrør. Når jeg nå pumper på pumpa ved lufting, kommer det null. Ikke er det motstand i pumpa heller. (Hadde tendens før drenering av tank og.) Ser denne har samme pumpe som bensin (2,0 diesel), så en ny pumpe bestilles. Planen er å få den i gang, gjøre noen sveisejobber og gå over resten av bilen med formål om å få skilt på den ila året. Har stått lenge nok nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorden skrev (3 timer siden):

Planer for Classicen er lagt. Del 1 er ordentlige lokaler. De kommer (forhåpentligvis) ila 2024. Denne settes derfor litt på vent. Men siden "gnisten" til å skru på gamle prosjekter er kommet tilbake, har jeg så smått startet litt med min gamle 88, eller "Øyestad" som han heter. Byttet batterier, og forsøkte en oppstart. Uten hell. Det vil si, den harket seg i gang, men stoppet. Lufter diesel på filter, og pumpe uten at det hjalp nevneverdig. Tømte tank og fylte på fersk diesel, blåste samtidig dieselrør. Når jeg nå pumper på pumpa ved lufting, kommer det null. Ikke er det motstand i pumpa heller. (Hadde tendens før drenering av tank og.) Ser denne har samme pumpe som bensin (2,0 diesel), så en ny pumpe bestilles. Planen er å få den i gang, gjøre noen sveisejobber og gå over resten av bilen med formål om å få skilt på den ila året. Har stått lenge nok nå..


Bra. Blir greit med lokale. Føle æ mangle ett sted innendørs med tette vegger der æ kan stå å skru her æ bor mesteparten av tiden.

 

Delelager e greit, det tåler gjennomtrekk. Og skjerm til 88 tåler fint å ligge på lager 😉. Snakkes plutselig.

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir bra Henry Arnfinn. Kommer opp ila vinter/vår for å hente skjerm. Skulle hatt tak i en dør til venstresiden og. Altså førerdør. Om noen har en slik så skrik ut. 
 

Er i ferd med å tømme fjøsen for kyr. Planen er å bruke dette som lokale fram til verkstedet er ferdig. Egentlig et overkommelig prosjekt dette, da den skal fremstå som noe parinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...