Gå til innhold

Gunnar's Garage


Lorden

Anbefalte innlegg

Jeg vet Terje, jeg vet. Tanken var å frigi tid til de to andre. Jeg elsker Pumaen, det er bare det at det er litt mere elektronisk mikk makk enn på de andre Defenderne jeg har hatt. Bare for å nevne det, det er samme pedal på td5, dvs at også den kan få trøbbel med Throtle positon sender. Har bestilt en VCV også, greit å være forberedt. Da er man kommet rundt, og kan forhåpentlig fokusere på de to andre reservebilene. Forøvrig må jeg innrømme at det frister å utvide stallen med både D1, LSE og en FL1. Det finnes ingen ende på idiotiet..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har man "fiklet" litt med kontakten på gasspedal, samt fått inn litt elektrorens. Sletter feilkoder, og voila verdens beste bil igjen. Plana var å vente på nye deler fra EWS, men etter ei og ei halv uke i Audi, var jeg helt desperat.. Ble litt leveringstid på delene, men greit å ha på lur når de kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Benyttet det fine været til å få på vinterdekk på Pumaen. Etter at PU’n ble solgt, har det oppstått et slags "seriebilvakum". I dag var det på tide å børste støv av en gammel traver som har vert glemt i flere år. Broderen ble hentet inn, og vi taua Øyestad (88 serie 2, 2,0 diesel) ut av garasjen, etter å ha fått luft i to flate hjul. Etter noe intens tauing, fikk vi jammen start på den og. Håper virkelig jeg får litt tid til overs i vinter, så skal det bli bil av den og. Planene er lagt for lenge siden, og "stuket" er klart.^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lorden skrev:

Benyttet det fine været til å få på vinterdekk på Pumaen. Etter at PU’n ble solgt, har det oppstått et slags "seriebilvakum". I dag var det på tide å børste støv av en gammel traver som har vert glemt i flere år. Broderen ble hentet inn, og vi taua Øyestad (88 serie 2, 2,0 diesel) ut av garasjen, etter å ha fått luft i to flate hjul. Etter noe intens tauing, fikk vi jammen start på den og. Håper virkelig jeg får litt tid til overs i vinter, så skal det bli bil av den og. Planene er lagt for lenge siden, og "stuket" er klart.^_^

 

Vi gledær  vårrs :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Webastotrøbbel, og Sibirske tilstander..

Webastoen har aldri virket etter at Pumaen kom til gards. Forrige eier har vistnok satt inn en ny, men den er altså død. Bytta matepumpe før jul, og har kjørt alskens oppstartsprossedyrer. Bilen er varm og god ved kjøring og leverer mer enn nok varme uten, men en lunk ved oppstart hadde vert greit. La det bort i høst, og tenkte at dette ikke er noe problem, da de siste vintrene har vert nokså milde.. Vel vel, nå har vi bikket 20 minus, og Alfaen står med turbotrøbbel. Synes synd på Pumaen hver morgen når den harker i gang, for det gjør den, starter i 20 minus altså. Derfor bestillte jeg time på verksted denne uken. Gjennomgang av Webasto, og montering av Defa-motorvarmer for å være på den sikre siden. Orker ikke å skru selv denne gangen, har i grunnen mer enn nok å henge fingrene i. Føles nesten som en falitterklering, men er trygg på at det blir rikelig annledning til mere egenmekking senere..:lol:

 

Forøvrig er den såvidt nevnte Alfaen kommet inn under "Gunnars Garage", da det er kommet en bil med stikkontakt inn på tunet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel..

Snakket med verkstedet i dag. De mente det var tull med Defa i tillegg til Webasto, og mente jeg kunne bruke de pengene på ny tilleggsvarmer, altså Webasto. I og for seg enig, men så var det det med tilgang på ny enhet vs Covid-19 da... Spurte om de hadde kjørt en diagonose på Webastoen, men det har de altså ikke. 
 

Så da må jeg vel prøve et par ganger selv. Saken er den at det er helt dødt der framme. (Webasto altså.) Den er og håpløst plassert i Pumaen, så det er ikke rett fram å komme til. Noen som har erfaring med feilsøkingsutstyr som selges på frx eBay? Alle sikringene er hele, men det eneste som virker er displayet. Enheten skal visstnok være byttet før min tid, og det stemmer nok da den er fra 2003. Den var nylig satt inn da jeg kjøpte bilen, den eneste som gjensto var å bytte drivstoffpumpe. Spørs om den har gått i nødmodus. Har prøvd ymse resettoposktifter, men så langt ingen suksess. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med å fjerne nødmodus via diagnose på moderne menneskebiler dessverre.

Er både defa og webasto på D2’en min og, fin løsning da jeg har tilgang på strøm både hjemme og på jobb.

 

Men hvilken styring har du på webastoen din? Løst display i kupeen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iknutis skrev:

Har kun erfaring med å fjerne nødmodus via diagnose på moderne menneskebiler dessverre.

Er både defa og webasto på D2’en min og, fin løsning da jeg har tilgang på strøm både hjemme og på jobb.

 

Men hvilken styring har du på webastoen din? Løst display i kupeen?


Det var vel egentlig det jeg tenkte å ha på min og, dobbelt opp. Men istedet har jeg ingenting for tida.

Er ovalt styringsdisplay i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom irritasjonen over manglande forvarming av motor og kupe, kom motorlampa på. Diagonose sier mekanisk feil ved EGR. "Herlig", bare to år og 30000 km siden den ble byttet. Heldigvis har EWS på lager.

Fint å få flytta fokus litt..

 

#Pumahelvetet#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg styret med Webasto her for et par år siden måtte jeg resette mange ganger :rolleyes: Da aktiverte jeg Webasto med uret, nappet ut en av de tre sikringene i holderen, og satte den inn igjen etter et sekund ca. Da skal Webasto prøve å starte opp igjen. Lurt å ha batterilader på under startforsøk, Webasto er glad i god spenning ved oppstart. Var vel sikring på tilførsel til Webasto jeg nappet ut da om jeg husker rett. 25A eller 30A sikring. De to andre var vel en 5A til uret og 25A eller 30A til kupevifta. Verdt et forsøk hvis det bare er uret det er liv i :)

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfahelvete bremser dessverre utviklingen i Gunnars garage. Brente ventiler, og ja, den har ligget litt høyt på oljeforbruk siden jeg kjøpte den. Årsak/virkning...

 

Vel vel, Jaguaren jeg lenge har ønsket meg får vente litt til, for nå jaktes motor til Guilettaen.

 

Pumahelvete skal få ny EGR-ventil ila helgen. Bare fire bolter, utfordringen er at du ser bare en. Heldigvis har jeg gjort det før. Spørs om det er all småkjøringen som tar knekken på den. Synes et intervall på 25000 km er i det minste laget. Fordelen er at det er med å holde liv i EWS, som nok en gang leverer i ekspressfart. Rett å slett krise når den mannen gir seg. Nok et terningkast 6 sendes i retning Liertoppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småkjøring er vel kjent for å føre til sot-oppbygging i egr-systemet ja. Av de jeg har tatt ut og renset, har det vært sot som har ført til at ventilen henger fast i åpen stilling med påfølgende motorlampe.

En god rens, så har de funket igjen. På en kollegas Citan har vi bestilt ny ventil da rens ikke hjalp, så der mistenker jeg elektrisk feil på ventilen.

På min forrige bil fikk jeg kodet ut egr-ventilen så den står i lukket stilling hele tiden, du har ikke vurdert det på Pumaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet EGR i dag. Selv om det er andre gang, var det like gørr som den første. Den gamle er full i sot. Og ja, plana er å programmere den vekk i forbindelse med tuning. Bytta og VCV. Dette var mer en preventiv jobb da denne visstnok pleier å ryke. Slettet feilkoder og tok en prøvetur. Alt virker fin fint enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
13 timer siden, Pederover skrev:

Takk for besøket og dørhengsler! Placeboeffekten er fantastisk! Med nye dørhengsler er Deffenderen både tightere og raskere! :lol:

:lol::lol::lol:

Ja så rart med det. Kjenner så absolutt den av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Leser om EFI for tiden. Startet min gamle Classic for noen dager siden, og det ga blod på tann. Nytt batteri montert i dag, og frisk bensin ble fylt på tanken. Nå skulle den til pers. Men får ikke start. Er gnist, men kommer ikke bensin. Og nå når jeg hadde et snev av motivasjon. Satser på å bytte filter, og sjekke pumpa før jeg synker dypere inn i "materien"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...