Gå til innhold

VCU-overhaling selvgjort


torem

Anbefalte innlegg

Etter inspirasjon fra andre her på forumet, som har overhalt vcuen selv, fikk jeg lyst til å prøve.

Freset to hull, ett på hver side og lot den ligge i 4 mndr. Snudde den lit innmellom slik at gørret fikk renne ut. Etterfylte med fettløser og lot alt som ville ut, komme ut.

Fylte på med ny silicon (en blanding av 12500 og 80000)

Kan fremdeles dreie den rundt med en fastnøkkel, trolig noe mykere enn originalt, men det ønskes med tanke på mindre belastning på resten av drivverket. På forhånd satt den helt fast, med utslitt IRD som følge.

Skal jo ikke kjøre i sandtak, bare litt ekstra godt feste på vinterveier. Det skal bli spennende å se om det funker på glatta.

Kostnad 350.- :lol:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMAG0098.jpg IMAG0100.jpg IMAG0101.jpg

 

Kjøpte silicone hos Antrade.no , men finnes også andre steder, for eks :

http://racedayhobbies.com/index.php?main_page=product_info&cPath=240&products_id=60

 

Det er viktig å ikke bore for dypt, da ødelegges lamellene, derfor fresebor (uten spiss) må også være forsiktig med gjengetapp.

Brukte 1/4 tom rørgjenger på smørenippelen (erstattet av plugg etterpå) og 8mm gjenger på "lufteskruen"

Det er bare å etterfylle/justere silinonene når som helst etterpå.

La en kraftig magnet ved fresen og gjengetappen for å hindre at metallspon kom inn i vcuen.

 

Endret av torem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg har boret opp min VCU på samme måte som torem viser her. Var endel tykk gørr som kom ut. Bilen trivdes bedre uten vcuen så den var endel fastere enn godt var. Leste på en engelsk side at 20 000cst var en passelig viskositet på silikonoljen. Da ville koblingen være noe mykere enn originalt og spare drivverket men likevel fungere. Noen synspunkter på viskositeten? Og hvor mye fyllte du på igjen torem? Det som kom ut fra min er tynnet ut litt så vanskelig å måle hvor mye som egentlig kom ut. Vil 150-200ml være passelig mengde mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min ligger fortsatt og renner av seg den gamle oljen. Hullene borret jeg som vist på bildene over i tråden. Det hadde jeg ikke gjort igjen tror jeg. Ville heller boret i siden der originalt fyllehull er. Oljen er handlet inn så jeg satser på å få fyllt den om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle. Har vært bortreist med dårlig Internett.

Resultatet ser bra ut, men vinteren får vel vise hvor bra.

Bilen ble solgt etter to dager på finn, så jeg får vel ikke vite så mye.

 

Til noen av spørsmålene.

Det var praktiske grunner for valg av hullplassering, fikk ikke demontert det ene leddet på akslingen og da var det enklere å få borre på utsiden.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å bruke samme størrelse på begge hullene og lik skruevekt. Man lærer mens man arbeider, eller veien blir til mens man går.

Ser mange er på banen med dette spørsmålet, så det er bare å forske videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

har akkurat byttet kryss, på mellomakslene til VCU, og satt inn en bytte IRD etter et havari. Skal montere også inn bytte VCU men føler at den ikke er å rikke med 2 store skrutrekkere. Velger allikevel å montere den, for deretter å teste med det foreskrevne trikset med 1 meter arm og div kilo på vektarmen for å se om den beveger seg når et av bakhjula er i lufta. Men om den da ikke rikker seg må jeg vel til med det som er beskrevet over her med å tømme den for silikonolje og fylle på ny.

 

men istedenfor å la den ligge noen måneder for å tømmes seg, er det mulig å tenke seg at en borer 2 hull på motsatt side av vcu og kjører den tom ved å la sentrifugalkraften jobbe????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider fått VCUen på bilen etter "overhaling". Alt kjentes ok ut og bilen virker myk og fin å kjøre. Det var også hjulspinn på bakhjulene på grus. Tror dette vil spare drivverket veldig og vinteren vil vise om firehjulstrekken fungerer bra nok. Fyllte opp med en blanding av 15000 og 20000cst olje. Om jeg ønsker en strammere VCU kan jeg enkelt pumpe inn tykkere olje ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har akkurat byttet kryss, på mellomakslene til VCU, og satt inn en bytte IRD etter et havari. Skal montere også inn bytte VCU men føler at den ikke er å rikke med 2 store skrutrekkere. Velger allikevel å montere den, for deretter å teste med det foreskrevne trikset med 1 meter arm og div kilo på vektarmen for å se om den beveger seg når et av bakhjula er i lufta. Men om den da ikke rikker seg må jeg vel til med det som er beskrevet over her med å tømme den for silikonolje og fylle på ny.

 

men istedenfor å la den ligge noen måneder for å tømmes seg, er det mulig å tenke seg at en borer 2 hull på motsatt side av vcu og kjører den tom ved å la sentrifugalkraften jobbe????

 

Høres ut som en god ide´.

Verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...