torem Skrevet 4. september 2015 Del Skrevet 4. september 2015 Etter inspirasjon fra andre her på forumet, som har overhalt vcuen selv, fikk jeg lyst til å prøve. Freset to hull, ett på hver side og lot den ligge i 4 mndr. Snudde den lit innmellom slik at gørret fikk renne ut. Etterfylte med fettløser og lot alt som ville ut, komme ut. Fylte på med ny silicon (en blanding av 12500 og 80000) Kan fremdeles dreie den rundt med en fastnøkkel, trolig noe mykere enn originalt, men det ønskes med tanke på mindre belastning på resten av drivverket. På forhånd satt den helt fast, med utslitt IRD som følge. Skal jo ikke kjøre i sandtak, bare litt ekstra godt feste på vinterveier. Det skal bli spennende å se om det funker på glatta. Kostnad 350.- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 5. september 2015 Del Skrevet 5. september 2015 Kult. Har du noen bilder? Informasjon om hvor du kjøpte oljen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torem Skrevet 5. september 2015 Forfatter Del Skrevet 5. september 2015 (endret) Kjøpte silicone hos Antrade.no , men finnes også andre steder, for eks : http://racedayhobbies.com/index.php?main_page=product_info&cPath=240&products_id=60 Det er viktig å ikke bore for dypt, da ødelegges lamellene, derfor fresebor (uten spiss) må også være forsiktig med gjengetapp. Brukte 1/4 tom rørgjenger på smørenippelen (erstattet av plugg etterpå) og 8mm gjenger på "lufteskruen" Det er bare å etterfylle/justere silinonene når som helst etterpå. La en kraftig magnet ved fresen og gjengetappen for å hindre at metallspon kom inn i vcuen. Endret 5. september 2015 av torem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paulok Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Hei, Jeg har boret opp min VCU på samme måte som torem viser her. Var endel tykk gørr som kom ut. Bilen trivdes bedre uten vcuen så den var endel fastere enn godt var. Leste på en engelsk side at 20 000cst var en passelig viskositet på silikonoljen. Da ville koblingen være noe mykere enn originalt og spare drivverket men likevel fungere. Noen synspunkter på viskositeten? Og hvor mye fyllte du på igjen torem? Det som kom ut fra min er tynnet ut litt så vanskelig å måle hvor mye som egentlig kom ut. Vil 150-200ml være passelig mengde mon tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paulok Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Dobbelpost.. Endret 6. oktober 2015 av paulok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinArild Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Hei,er det tilfeldig hvor man borer hullene?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 http://radio-active.no/butikk/oljefett/silikonolje kan man kjøpe oljen som vist på bildet. Mr.P Kult. Har du noen bilder? Informasjon om hvor du kjøpte oljen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinArild Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Hei tråden stoppet opp,ble det ikke noen suksess med den selvgjorte vcu overhalingen ,venter i spenning på oppfølgning av tråden. Mvh Stein-Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paulok Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Hei. Min ligger fortsatt og renner av seg den gamle oljen. Hullene borret jeg som vist på bildene over i tråden. Det hadde jeg ikke gjort igjen tror jeg. Ville heller boret i siden der originalt fyllehull er. Oljen er handlet inn så jeg satser på å få fyllt den om ikke så alt for lenge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manta01 Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Noen som har erfaring med hvordan det blir når vcu bjynder å rotere.... når det er forsjellig vekt på skruenne, blir ikkje det en h...... risting...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torem Skrevet 22. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2015 Hei alle. Har vært bortreist med dårlig Internett. Resultatet ser bra ut, men vinteren får vel vise hvor bra. Bilen ble solgt etter to dager på finn, så jeg får vel ikke vite så mye. Til noen av spørsmålene. Det var praktiske grunner for valg av hullplassering, fikk ikke demontert det ene leddet på akslingen og da var det enklere å få borre på utsiden. Det er selvfølgelig ingenting i veien for å bruke samme størrelse på begge hullene og lik skruevekt. Man lærer mens man arbeider, eller veien blir til mens man går. Ser mange er på banen med dette spørsmålet, så det er bare å forske videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HotJohnsen Skrevet 10. november 2015 Del Skrevet 10. november 2015 har akkurat byttet kryss, på mellomakslene til VCU, og satt inn en bytte IRD etter et havari. Skal montere også inn bytte VCU men føler at den ikke er å rikke med 2 store skrutrekkere. Velger allikevel å montere den, for deretter å teste med det foreskrevne trikset med 1 meter arm og div kilo på vektarmen for å se om den beveger seg når et av bakhjula er i lufta. Men om den da ikke rikker seg må jeg vel til med det som er beskrevet over her med å tømme den for silikonolje og fylle på ny. men istedenfor å la den ligge noen måneder for å tømmes seg, er det mulig å tenke seg at en borer 2 hull på motsatt side av vcu og kjører den tom ved å la sentrifugalkraften jobbe???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paulok Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Da har jeg omsider fått VCUen på bilen etter "overhaling". Alt kjentes ok ut og bilen virker myk og fin å kjøre. Det var også hjulspinn på bakhjulene på grus. Tror dette vil spare drivverket veldig og vinteren vil vise om firehjulstrekken fungerer bra nok. Fyllte opp med en blanding av 15000 og 20000cst olje. Om jeg ønsker en strammere VCU kan jeg enkelt pumpe inn tykkere olje ved behov. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torem Skrevet 28. november 2015 Forfatter Del Skrevet 28. november 2015 har akkurat byttet kryss, på mellomakslene til VCU, og satt inn en bytte IRD etter et havari. Skal montere også inn bytte VCU men føler at den ikke er å rikke med 2 store skrutrekkere. Velger allikevel å montere den, for deretter å teste med det foreskrevne trikset med 1 meter arm og div kilo på vektarmen for å se om den beveger seg når et av bakhjula er i lufta. Men om den da ikke rikker seg må jeg vel til med det som er beskrevet over her med å tømme den for silikonolje og fylle på ny. men istedenfor å la den ligge noen måneder for å tømmes seg, er det mulig å tenke seg at en borer 2 hull på motsatt side av vcu og kjører den tom ved å la sentrifugalkraften jobbe???? Høres ut som en god ide´. Verdt å prøve. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Landroverbabe Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Flinke dere er Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.