Gå til innhold

Range Rover Classic 3.9 V8 hmm.. skull bare ha noen deler..


Putte79

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Fått tatt litt små ting nå og da! (Dører, låser, vindusheiser, div små elektriske ting osv).

 

Tok i kveld å bytta olje og filter på automat kassa og transfer. Ble bedre på å sette i gir. : )

 

Skal i jula byggesammen helt nye indre og ytre sils + resterende. Skal kutte bort nedre del på A og B stolpen for å sveise inn nytt etter jul. Kan derfor bygge sils helt ferdig, for så å bare putte disse på plass! : )

 

 

IMG_4880.jpg

IMG_4887.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Holder nå på med å sveiser nye indre og ytre sils!

 

Har tilgang på et stort kemppi sveiseapparat. Er meget godt å sveise med,

 

Utfordringen er at det er alt for stort og tungt til å dra frem og tilbake med (jobber på Lillehammer) i ukene.

 

Ønsket meg et lite sveiseapparat til Jul fra Kona! Og fikk det! : )

 

Så nå får jeg også sveiset på ukedagene også!!!!

 

Plan er at bilen skal komme gjennom eu kontroll i løpet av mai/juni! : )

 

IMG_4937.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har da i løpet av sommeren fått gjort litt mer på denne bilen. Er da stort sett ferdig med å bytte/reparere alt av stål rundt hele bilen.

Har fjernet alt av gammelt stål med rust

Mangler kun å få på nye indre winger (vet da svarte hva det heter norsk). 

 

Har kun igjen å bygge ferdig A stolpen på høyre side. Har gjort alt klart, slik at dette ca kun skal ta en liten dag.

Ser fram til å starte å gjøre det som er litt mer gøy:

Gå over alt av elektriske anlegget (lys, styringer, ABS, reler, kabling osv..)

Bytte alt av bremserør/slanger

Bytte alt av drivstoff slanger/rør/filer osv. Har kjøp alt av deler fra summit racing i USA! Tror det skal bli bra.

 

 

IMG_6952.jpg

IMG_6958.jpg

IMG_7310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hmm... har hvert alt for dårlig med å ta bilder, status er at karosseri har hvert ferdig siden sommeren 2018. Planen for påska var egentlig å gå over ramma mens den stod på bilen, lakkere den, og begynne å sette på dører og skjermer osv.

 

Men slik ble det ikke, begynte å pusse på ramma, fant ut at jeg kom til å irritere  meg for resten av livet om jeg "slurvet" med ramma. Endte  opp med å demontere av akslingene og alt under, løfta av karosseri osv. Fikk da tilgang til å ordne det opp ramma ordentlig, var ikke mye. Hadde fått til å sveise opp tidligere det som var dårlig bak på ramma (tverr bjelken som er framfor bak akslingen, hvor alle RRC rammer ruster før eller siden), men kom ikke til på framsiden før karosseri var av. Fikk nå seiset og ordnet dette også. Er faktisk en av bedre RRC rammer som jeg har sett de siste årene.

 

Skal nå etter påske får sandblåst ramma og levert den til galvanisering hos Ferrosink! : )

IMG_1066.jpg

IMG_1079.jpg

IMG_1086.jpg

IMG_1095.jpg

IMG_1104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Liten oppdatering.

 

Startet i helga med å sandblåse ramma, skal være ferdig med sandblåsingen i løpet av uka, før jeg i neste uke leverer den hos Ferrozink for galvanisering.

 

Men er ikke derfor jeg poster en liten oppdatering i dag, men på grunn av min opplevelse med biltilsynet/vegvesenet i trøndelag vedrørende denne saken.

 

Kort om saken:

Sendte mail til vegvesen for en kort tid tilbake på hvordan jeg skulle gå fram i denne saken. Siden eksisterende ramme nummer på ramma er særdeles dårlig og kommer garantert til å bli uleselig ved sandblåsing og galvanisering. Fikk raskt svar fra vegvesen om at dette var ikke noe problem, bare kom med ramme hos de. Så skulle de slå inn nummeret på nytt og om man trenger det, også sette på en ekstra plombering (eller noe som også kan brukes til å verifisere at det er samme ramme før og etter galvanisering). Dro til biltilsynet/vegvesent i dag, møtte særdeles hyggelige folk. Samtlige var meget hjelpsomme. Ramme nummeret ble slått inn på nytt, diverse bilder ble tatt osv. Så nå kan jeg sandblåse ferdig ramma og få den galvanisert.

 

I tillegg så har jeg en annen sak med biltilsynet/vegvesenet som også gjelder ramme nummer på en annen bil jeg holder på å restaurer (se tråd 2 dørs classic 1989 model). Her gjorde jeg en stor feil, sandblåste ramma og galvaniserte denne før jeg hadde snakket/eller forhørt meg med biltilsynet/vegvesenet på hvordan jeg skulle gjøre dette. Var 100% sikker på at jeg måtte slipe bort lakk, få fjernet varm galvaniseringen på et vis (pusses bort og man bruker svovelsyre). Dette var noe jeg ikke hadde lyst til å gjøre siden jeg da måtte bryte/fjerne et større område av galvaniseringen på ramma. Vegvesen hadde sett på denne saken, siden jeg hadde tatt særdeles mye bilder av prosessen/arbeidet med restauereringen kunne man med stor sikkerhet sannsynliggjøre at ramma tilhørte bilen! Så dette ordna seg, jeg må bare komme med bilen og de slår inn nummeret også på nytt på denne! : )

 

Må bare si, opp gjennom årene så har jeg hatt mine diskusjoner med biltilsynet/vegvesenet om biler/modifikasjon/endringer/heving/dekk/felg/godkjenninger på forskjellige duppe dingser osv (eks. var over 10 ganger fram og tilbake med defenderen min før alt var godkjent). Men på sakene mine vedrørende restaurering av mine 2stk Range Rover Classic så har de hvert særdeles hjelpsomme og løsningsorienterte!  All skryt til vegvesenet i trøndelag her! : )

 

Planen nå er å få skrudd denne sammen igjen utover høsten.

IMG_1274.jpg

IMG_1278.jpg

IMG_1281.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Liten oppdatering:

Har fått også sandblåst alt av underdeler. Dette ble ikke levert inn for galvanisert (kun ramma, og tverrbjelke og motorfester ble varm galvanisert), men ble å bruke sprøyte galavnisering (Zinga) på alt det andre. Tok så å syregrunnet disse, før x-lag med 2-komp lakk.

IMG_2154.jpg

IMG_2177.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Slik ble ramma etter galvanisering hos FerroZink! FerroZink ga super service. Så til dere andre som også plukker ned bilene helt ned osv. Lever ramma til galvanisering. Blir mye bedre enn å bruke x-antall lag med "jalla" lakk. Glemte å ta bilder av den før jeg begynte å grunne den litt her og der. 

 

Grunner ramma med syregrunning før noen lag med 2 komp sort lakk.

 

Skal begynne nå i jula å skru sammen alt igjen! : ) Dette blir gøy siden alt er ferdig og klart for bare å bli satt sammen. Ting tar tid.

 

IMG_2620.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...