Gå til innhold

Girolje. Olje er olje, eller?


HansChristian

Anbefalte innlegg

Jeg driver litt med noe annen gammel bil også (VW), i tillegg til Landrover. Nå tenkte jeg at det var på tide å få bytta ut noe girolje på denne (VW Typ1, altså boble). Så vidt jeg har forstått så skal denne ha en EP SAE-90 GL-4 for sommerbruk, eller en EP SAE-80 GL-4 for vinterbruk. Evt en SAE 80W-90 for helårsbruk.

Hos Biltema (som er min hoffleverandør av oljer) så finner jeg kun SAE 80W-90 GL-5, og dette (GL-5) skal visstnok ikke denne girkassa ha. Samtidig, så ser jeg at de også har en EP SAE-90 GL-4, men denne er oppgitt å være en girolje for undervannshus på påhengsmotorer for båt.

Er dette en annen olje enn girolje for bil, eller er det rett og slett bare et markedsføringstriks for å selge flere varianter av akkurat samme olje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver litt med noe annen gammel bil også (VW)

 

Klok mann! B)excl

 

Neidå, gearolje for maritimtbruk er ikkje nødvendigvis egna for bruk i bil. Den er ein del andre eigenskaper i denne.

Det er marginalt med olje du skal ha, så eg vil anbefale deg å fråvike frå din "Hoffleverandør" & kjøpe rett olje ein anna plass.

Det vert ikkje nødvendigvis skrekkelig mykje dyrare heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobler er flotte biler. Jeg har drevet en del med dem opp gjennom. Minst like driftsikker som er LR seriebil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christian ,du kan med fordel bruke EP SAE 90 GL-4 på VW.

 

Dessverre ,så er dette et "markedsføringstriks" fra bla. Biltema ,men også fra andre olje-leverandører.

 

( bare det står Marine,eller Båt på produktet,så stiger prisen sykt.. Se på motorolje 15w-40 eller tilsvarende som fås i Bil og Marine -/ Båt- utgaver )

 

Men den tekniske spesifikasjonen er den samme !

 

Forskjellen på denne oljen ,med EP foran,er at den er tilsatt et "vann hindrende tillsats-middel" . Som i proppelhus har som oppgave å "smøre" propp-akslingen og tetningsring , slik at vann ikke trenger inn. Enkelt forklart !

 

Kan brukes i alle gear-kasser som oppfyller kravet til GL-4 , ( samme gjelder EP GL-5 hvor den oljen skal brukes) men er dyrere pr. liter enn "vanlig" GL-4 / GL-5 pga. tilsetting av middelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hjulpet kompis med rep av girkasse hvor plasthylse mm. var borte og stål hadde gnaget i filler stål.

OG vi vet at den har gått med feil type olje.......

Heldigvis virker det som om han slipper unna med deler for ca 5 laken + jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke allverdens erfaring med oljer, men er ikke en GL5 gearolje "bedre" enn en GL4, og kan derfor brukes som er bedre alternativ??

 

Hva er grunnen til at ikke en GL5 olje kan benyttes?

 

P.S.

 

Trekker tilbake det jeg hadde skrevet ovenfor etter å ha lest dette: http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf

 

Bruk heller alternative leverandører til å få tak i en 80w-90 GL4 olje :)

 

Lurer da på hva jeg egentlig har puttet i min gamle Morris Oxford..... Tid for oljeskift tenker jeg :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GL5 oljer har mer EP-tilsetninger (extreme pressure) enn GL4 og disse kan angripe gult metall i girkasser. GL5 er i hovedsak brukt i reduksjonskasser og vinkeldrev for å takle skjærekrefter i drev. GL4 må brukes i en girkasse beregnet på GL4.

Det er i den siste tiden kommet syntetiske giroljer som har høyere oljefilmstyrke uten så mye EP-tilsetninger som GL5 og gir GL5 beskyttelse. De er som regel omtalt som 75W-90 GL4/5. Jeg har sett flere som omtaler disse positivt i boblekasser.

 

Det også en MT-1 additiv som nøytraliserer GL5 oljer ved høye temperaturer og gjør disse tygge for gult metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GL5 oljer har mer EP-tilsetninger (extreme pressure) enn GL4 og disse kan angripe gult metall i girkasser. GL5 er i hovedsak brukt i reduksjonskasser og vinkeldrev for å takle skjærekrefter i drev. GL4 må brukes i en girkasse beregnet på GL4.

Det er i den siste tiden kommet syntetiske giroljer som har høyere oljefilmstyrke uten så mye EP-tilsetninger som GL5 og gir GL5 beskyttelse. De er som regel omtalt som 75W-90 GL4/5. Jeg har sett flere som omtaler disse positivt i boblekasser.

 

Det også en MT-1 additiv som nøytraliserer GL5 oljer ved høye temperaturer og gjør disse tygge for gult metall.

Er det slik at det er "trygt" å bruke GL4/5 i kasser som skal ha GL4, eller er dette noko ein må ta sjansen på sjølv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Statoil og la frem saken for en som kunne oljer der. Statoil har denne GL 4/5 greia. Han turde ikke å garantere om oljen ikke skadet gule metaller i kassa mi.

 

Så jeg kjører rein GL 4 fra Comma. Bilextra selger den. Bilutstyr Hønefoss har Valvoline GL4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som lager overdrive, tidligere Roverdrive, nå Roamerdrive etter at LR dro merkevarekortet sitt, mener GL 4/5 ikke må brukes: http://roamerdrive.com/lubric.html men det er interessant det Belgarath skriver over her, at disse "kombi" 4/5 oljene har redusert negativ virkning for gulmetall uten å gå på akkord med forbedringene ellers. Men klart, man kan kjøpe og kjøre ren GL4, det hadde bare vært kjekt å kunne bruke samme oljen de fleste steder. Og ikke minst en de har lett tilgjelgelig, f.eks. på Biltema like borti gaten her :)

Forresten, Ragnar, så ligger Bilextra bare litt lenger bort gaten, så jeg kan jo likså godt kjøpe Comma GL4 der, ja ^_^

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at girkassen og differensialen bruker samme olje er litt særegent for boblekassa og stiller litt særegne krav til oljen. Differensialen ville jeg helst hatt en god GL5 olje på, men girkassen ville jeg hatt en tyntflytende GL4 olje på. Mange 10W-40 motoroljer har faktisk GL4 egenskaper.

Jeg personlig ville gått for en moderne GL4/5 olje. Om du finner en med MT-1 spesifikasjoner med liten skrift er det bedre.

Det skal sies at gultmetall korrosjon er et problem som i hovedsak oppstår under ganske høye temperaturer, så med normal kjøring, ville jeg tatt den oljen som gir best sjaltefunksjon og heller brukt en ren racingolje om det er det den skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemmer av NLRK får rabatt hos TESS, fremforhandlet av meg. Benytt GL4 når dette er rett olje, det er rimeligst i lengda - selv om olja kan være noe mer kostbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :-). Finnes det en oppdatert oversikt over hvor og evt % en får hos ulike forhandlere? Mulig jeg ikke var der i timen da dette ble informert om, men ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke eksemplifiserte noen av rabattebe. Det er mulig at rabattavtalen for medlemmer av NLRK ikke er så godt kjent. rabatten varierer noe fra de ulike varegruppene. Jeg kan nevne eksempelvis

- Høyttrykkslanger og koplinger, 35%

- Kilereimer, 30%

- Panasonic batteriverktøy, 25%

- USAG håndverktøy, 39%

- Smøremidler og utstyr, 30%

 

Håper dette var oppklarende.

 

Mvh

Halvor Syvertsen, Kongsberg, 91 11 17 07

Grunnlegger av NLRK Numedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at girkassen og differensialen bruker samme olje er litt særegent for boblekassa og stiller litt særegne krav til oljen. Differensialen ville jeg helst hatt en god GL5 olje på, men girkassen ville jeg hatt en tyntflytende GL4 olje på. Mange 10W-40 motoroljer har faktisk GL4 egenskaper.

Jeg personlig ville gått for en moderne GL4/5 olje. Om du finner en med MT-1 spesifikasjoner med liten skrift er det bedre.

Det skal sies at gultmetall korrosjon er et problem som i hovedsak oppstår under ganske høye temperaturer, så med normal kjøring, ville jeg tatt den oljen som gir best sjaltefunksjon og heller brukt en ren racingolje om det er det den skal brukes til.

 

-_- Det stiller vel ikke mer krav til oljen enn i drivverket på en gammel Land Rover. :wub:

 

Kassa på gamle VW bobler skal ha GL 4 olje. Det er ikke Hypoide drev derinne som trenger noe mer.

 

( Skader forårsaket av feil olje ( GL5 ) skjer i Land Rover kasser også, der er det ikke såå varmt......)

 

Motor bør ha tykk 30 olje og girkasse GL 4 80Wx90.

 

Oljeskift oftere enn moderne biler, da det ikke er oljefilter ( bare sil ) og en automatchoke som pøser på med bensin. Har vær borti å tappe over 7 liter motorolje av ei boble....

Beklager at jeg ikke eksemplifiserte noen av rabattebe. Det er mulig at rabattavtalen for medlemmer av NLRK ikke er så godt kjent. rabatten varierer noe fra de ulike varegruppene. Jeg kan nevne eksempelvis

- Høyttrykkslanger og koplinger, 35%

- Kilereimer, 30%

- Panasonic batteriverktøy, 25%

- USAG håndverktøy, 39%

- Smøremidler og utstyr, 30%

 

Håper dette var oppklarende.

 

Mvh

Halvor Syvertsen, Kongsberg, 91 11 17 07

Grunnlegger av NLRK Numedal

 

Bra Halvor! Vi trenger litt rabbatt her og der.. Nok av firma som tjener grove peng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med den påminnelsen om rabatten hos TESS.

 

Det nevnes GL5 og korrosjon på gult metall ved høy temperatur.Hvor høy er vel et godt spørsmål tror jeg.

(Gult metall finnes i begge kassene,pokalene og diffene.)

Hva tempen ligger på ved fullastet bil,trekking av tung henger eller lavseriekjøring vet jeg ikke.

Dog vet jeg av erfaring med akuttreparasjoner at det fort er blitt ubehagelig høy temp på oljen da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...