Gå til innhold

D2 Nav/hjullager


Chad

Anbefalte innlegg

Har superslark i høyre hjullager og venstre kan sikkert byttes for ordens skyld. Ønsker å få gjort dette så snart som mulig, og kontakter EWS. Han har (som jeg visste) originalt og "Kina"-lager liggende. Originalt koster 4300 + mva, Kina koster 1300 + mva. Har hatt liknende tråd ute før, og har sjekket alt jeg fant om dette på forumet, men går litt i surr.

Håper noen kan gi meg konkrete erfaringer og/eller håndfaste argumenter for IKKE å kjøpe Kina. Jeg VET at originalt er best. Jeg VET at nav/hjullager er noe jeg ikke burde kjøpe noe ræl til.
Allikevel er prisforskjellen her SÅ markant (10500,- kontra 3250,- for to nav) at lommeboka ikke kan si "pyttsan". Bilen har gått 287000, antakelig på originale nav. Jeg trenger ikke nav som går 287000 til, da jeg aner at resten av bilen ikke nødvendigvis henger med så langt. Jeg kjører forøvrig veldig lite hardcore offroad, bare en sjelden gang på treff og annet. Mine tanker er at om Kina-nav holder ihvertfall 3-4 år er det en grei investering. Vet forøvrig ikke konkret merke/fabrikant på Kina-navet hos EWS.

Vurderer selvfølgelig også bestilling fra øya. Ser at OEM nav hos Paddocks/Famous koster 169 pund, som med importkalkulator og anslått frakt kommer på litt over 6000,- for to. Er dette samme som EWS sine tro?

Så, fyr løs, overbevis meg om det ene eller andre, aller helst med konkrete erfaringer fra deg selv eller andre :)

Endret av Chad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke LR og jeg blir sikkert korsfestet, brent og druknet...

 

Siden jeg oppdaget ebay for 7-8år siden har jeg konsekvent handlet deler der; alltid billigste (vare+frakt). Kinesiske aluminiumstopper til Pajero, haugevis av bremsecaliper repsett til 25kr, hjullager, LED-pærer, dieseldyser, endledd, foringsett, rep.sett bilprodusentne hevder ikke finnes, filter. Har det vært å finne på ebay har jeg handlet det der.

Bank i bordet osv-alt har passet og jeg har ikke opplevd å få noe som er merkbart dårligere enn orginaldeler. For endel riskokerdeler er "kopien" faktisk bedre/forbedret.

 

Og skulle delene bare være halve tiden av orginaldel, hva gjør det om de kostet 1/3-1/4 av orginalpris??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk herhttp://www.lrdirect.com/TAY100060-Hub-Assy-With-Sensor-Ds-Td5-Fro/?sfi=TAY100060

 

Som du ser kan du velge kvalitet selv etter lommeboken, selv ville jeg nok valgt LRD workshop approved. Det skal sitte timken hjullager inni, så er det greit.

Det er ikke så gøy å bytte disse hubene at du gidder å montere en hub med dårlig kvalitet hjullager. Da er det bedre å ta den ekstra jobben å bare bytte hjullageret inne i huben, hvis du må spare penger. Bare lageret får du for under tusen lappen i rett kvalitet.

 

Mvh Brage

 

vet ikke om du skal ha foran eller bak, men prinsipielt likt er svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt lager montert på høyre side, Timken. Skal montere "Kina" fra Bearmach på venstre, så får vi se holdbarhet. I forbindelse med skifte av nav er jo alltid moment på navskruen en greie. Ikke alltid praktisk å få tak i forum-momentnøkkelen.
Så denne på Biltema i dag - kan den gjøre nytten? Samme moment som kreves til skruen. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-2000022920/

Endret av Chad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...