Gå til innhold

Defender til 50 000,-


Mastermo

Anbefalte innlegg

... og ser nå etter alle typer defender fra 85mod og opp.

 

 

 

 

Sånn for ordens skyld, defendernavnet kom ikke før 1990. Altså, før 1990 fantes det ingen Defender. Men hvis det er 110" (One Ten) du sikter til, kom den i 1984. De aller tidligste registrert seint i 1983. De hadde skyvevinduer, og lås (med nøkkel) på alle fem dørene. Ellers lik 1985. (tror jeg,... :mellow: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. :)

 

For ordens skyld.

 

Leter etter 110, 90, 130 og Defender. :)

 

@austbø109

Mange seriebiler som ser fantastisk fine ut, men syns det blir litt for gammelt når det kommer til interiør. Jeg er kanskje blitt litt for vant til Disco 3.

Budsjett er budsjett og tør ikke å forhandle om mere med sjefen når vi her snakker om bil nr.3. Er ikke akkurat rik.

 

Men syns ikke 50 000 er så ille heller for en prosjektbil.

 

Jeg har det ikke travelt så tenker å ribbe alt fra ramma og bygge den opp på nytt over flere år. Har to unger så det blir å ta tid.

 

 

Liker den 110`ern til 65 000,- til salgs men den ble kontant nedstemt på hjemmebane. :)

 

 

Så ber her om hjelp til å finne en LR som trenger litt kjærlighet for jeg har mye å gi.

 

Så si ifra hvis dere ser noe og si det videre til de dere kjenner.

 

Takk

 

Simon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 110, 90, 130, Defender vill nok begynne å stige i pris nå da det er produksjons slut.

Så det er bare å holde liv i den, hvis du får en. Har sett litt i UK og, og du vill nok slite å finne

en som ikke er helt vrak til den prisen der borte...

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Simon, anbefaler deg å sette opp et søk på Finn.no med varsling på e-post eller i Finn-appen hvis du har det på mobilen. Jeg følger med på salg av Defendere på denne måten, og jeg ser at det av og til dukker opp biler til 50 000 kr, men de snappes rimelig raskt, så det gjelder å få det med seg i tide.

 

F.eks. dukket det opp en 2001-modell 90 Td5 på Finn for en uke eller to siden. Kun gått 133 000 km, men hadde rust i chassis og EU-fristen var i slutten av august. Prisen var vel satt til rundt 50 000, men i følge en som hadde vært i kontakt med selger hadde det blitt budrunde som stoppet på 80 000 kr, så den var nok kanskje et kupp som ikke dukker opp særlig ofte.

 

Et annet eksempel er denne som ble lagt ut ganske nylig: 86-modell 110 300 Tdi. Den forsvant vel også ganske raskt.

 

Ellers ligger det jo også en 84-modell 110 HT V8 til salgs her på forumet som kanskje kan passe som prosjektbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frank

Takk for tips!!

Jeg har søk på alt som rører seg på finn av LR. Inne på blocket hver dag i tillegg. Det er blitt så jeg får abstinenser hvis jeg ikke får sjekket alt hver tredje time.

 

Jeg har fått med meg kuppene du snakker om men de har alle vært så langt unna, og har ikke lyst å kjøpe usett.

Ringte på den 90'n du nevner men kom ikke igjennom før litt senere og da var budene i gang.

 

Den 84 modellen syns jeg er gjort litt for mye med desverre.

 

Men jeg gir ikke opp før jeg har bil på gårdsplassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner en bil innenfor budsjettet. Før eller senere dukker det opp noe. Halve moroa er jo å jakte.

Heier på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for støtten.

 

Jeg jakter dag ut og dag inn. Siste jeg gjør før jeg sovner og første jeg gjør når jeg våkner.

 

Leser så mye Defender-tråder og prosjekttråder at jeg går å dagdrømmer om prosjektbilen.

 

 

Håper på at det er noen der ute som føler det på seg at "winter is coming" og som trenger å rydde plass på gårdsplassen eller i garasjen. :)

 

Jeg krysser fingrene og leser videre i verdens beste forum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke seriebil pga interiør, hadde det ikke vært artig å kjøpt en S3 og bygd den om til defender? Invendig? Det hadde vært en artig tråd å fulge, du skrev du hadde tig, bygge om så det blir flatt gulv fra front til end, ener da fra pedaler og til bakre del av bil, som en "vanlig" bil


Blir kansje vanskelig med registrering?

 


Stavefeil, ikke tig men tid og ikke ener men mener, for ordens skyld :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du likevel plukke hele bilen i fillebiter burde det ikke spille noen rolle om motor, girboks og akslinger er defekt, for man plukker ikke ned en god bil.

Å finne en defender med dårlig hjullager, stripe på en skjerm eller slark i understell er lett. Det er nemlig 90% av de fleste fordi de fleste ikke ligger i forkant med vedlikehold. Hjullager byttes ikke før man står med defekt lager etter veien ett sted, og slakk i drivlinja er like vanlig som kneippbrød.

 

Kort sakt, det du etterspør er ikke en prosjektbil, det er en helt vanlig bruksbil. Det skulle vært en prosjektbil, men mange tror tøff bil er det samme som vedlikeholdsfri bil.

 

Kanskje kan en range Rover gi samme glede, for den deler understell med defender og samtidig er den mer komfortabel. Det som er sikkert er at den er mye rimeligere i innkjøp, og jeg tror statusen med en classiker bare vil stige framover.

Den har et utseende som er fantastisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s3 er fine biler å se på (veldig fine og), om det er noe å kjøre det kan jeg ikke utale meg om siden jeg ikke har kjørt det før men de tilsier det ikke.

RRC to dørs hvit, som den på finn, er også noe som jeg syns er finfint. Men ikke noe jeg vil ha nå.

 

@lafterolf mine ønsker er flytende og jeg ser på alt som ruller og står i ro av LR. Men hjerte er liksom satt på defender +- årstall. Og da en jeg til slutt kan dra på treff og turer med.

Jeg kan gjerne bytte motor, girkasse og andre mekaniske hærligheta, så det er ikke et krav.

Jeg er ikke noe lakkerer eller sveiser, så derfor har jeg sagt i den første tråden at minst mulig rust er fordel men ikke et krav.

Hvis du har et prosjekt til meg stående så må du gjerne si ifra.

 

 

Jeg har god tid, da jeg har tenker å bruke god tid på å bygge opp en bil på nytt. Jeg har ikke noe valg da fulltidsjobb pluss overtid, to unger, hus og mere til tar opp resten av livet.

Jeg er der av den tålmodige typen når det kommer til bilresturering og kommer til å kose meg i verkstedet eller i garasjen. Mye bilder skal jeg ta og til gleden for ivrige forumister. For bilder

det liker vi. :)

 

Men det jeg vil ha, er et utgangspunkt i en bil som er godkjent, gjerne avskiltet, men godkjent. Slik at når man er ferdig så får man ikke problemer med registrering.

 

Orginaltet med et hint av min personlighet og smak er vel det jeg blir å gå for i prosjektet. Tidlig ONE TEN county farge av noe slag kanskje.

 

Men som sagt, jeg leter videre og alle dere der ute som ser dette får si ifra hvis dere kommer over noe.

 

Takk!

 

Simon Mastermo

NLRK - avd. Midt-Norge

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikkje anna enn å støtte lafterolf vedrørande RR-argumentet. Eg er jo grundig inhabil, men eg kan ikkje sjå at ikkje ein RRC skulle kunne oppfylle det meste ein kan få med ein "Defender" frå same epoke.

Sjølvsagt rustar dei, men det gjer alle saman. Ein prosjektbil må ein måtte rekne med å fikse på uansett.

 

RRC kostar ein brøkdel av prisen, har mykje betre komfort, varmeapparat, støydemping og andre daglege goder.

 

Dessutan har du, innanfor eit temmeleg lågt budsjett, valet mellom ulike kapable bensin- og dieselmotorar, ulike understell (med og utan stabstag, spiral- eller luftfjører) og ulike interiør og utstyrsnivå - heilt frå den enklaste som knapt er ein glorifisert seriebil og opp til softdash med all luksus.

Eg ser heilt klart appellen til ein Defender, men ærleg talt synest eg ein RRC har større potensiale på nær sagt kvart einaste område. Kun når det gjeld innvendige kubikkmeter kupéplass vil ein 110 vere betre, og om det er relevant er det jo sjølvsagt eit viktig moment.

 

Defender i denne prisklasse tenderer mykje meir til å vere eit defekt vrak med avrusta ramme og utslite drivverk, medan ein RRC til 50000,- likegjerne kan vere ein strøken bil, klar til mange års vidare bruk.

 

 

For dei som ikkje har oppfatta terrengpotensialet til RRC vil eg vise til t.d. Darién Gap-ekspedisjonen i 1972, eller Camel Trophy 1987 på Madagaskar. Eller gå til Youtube og søk. Eg trur nok dei ulike LR-produkta kjem seg godt fram uansett modell, og det gjerne med full takgrind og alle seta i bruk.

 

Men eg må på ingen måtte oppfattast slik at eg ikkje likar Defender, eller at eg har noko mot modellen. Tvert om, eg er ein av dei som synest det er galskap å legge ned produksjonen, slik dei har truga med i årevis allereie.

Det er berre det at eg synest det altfor ofte dreiar seg kun om Defender og at det kan sjå ut som at mange ikkje er klar over at Defender, RRC og Discovery frå denne epoken i bunn og grunn er same bil med ulike karosserivariantar.

 

Derfor kunne ein tidleg Discovery og vere aktuell, men eg er jo litt på gyngande grunn med omsyn til kva trådstartar til sjuande og sist vil ha. Dette innlegget må derfor takast med ei klype salt og reknast under generell folkeopplysning. :)

 

Og så likar eg veldig godt denne: (http://www.range-rover-classic.com/Home/land-rover-brochures/range-rover-advertisement)

1970%252520Range%252520Rover%252520-%252

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Simon,

 

Jeg har ikke for vane å komme med råd på ting jeg ikke har noe med, og spesielt ikke i en ønskes kjøpt tråd, men jeg kan kanskje komme med noen tips, og tanker rundt ønske ditt. Ser det er mange som er inne på denne tråden å leser, så kanskje rådene kan komme flere til gode. Dette er ikke en pekefinger, men tips fra en som har en del Defenderer bak seg blush

 

Det selges innimellom, med lange mellomrom, nitti og hunderåti, til summer under 50.000,- , men det er sjelden. Jeg har holdt på med dette i mange år, og har opplevd det du ønsker deg tre ganger på 15 år. Det er da biler som har vært på veien igjen for mellom 30-50.000,- i ren på kost/deler uten sveisearbeid og lakkering. Jeg har noen Defendere, tre mener jeg, kjøpt , mellom 50-100.000,- som har vært på veien igjen for 30-70.000,- i på kost, uten lakkering.

 

Jeg har en gang bygd opp en seriehybrid, kjøpt i deler, som oppgitt prosjekt, som ble lakkert, men så dyrt, at jeg dessverre måtte selge den selv til slutt. Jeg selv brukte mye over 200.000,- på den, og da var det sikkert brukt bortimot det samme på den, når jeg kjøpte den i deler.

 

Hvorfor maser jeg om penger, jo, fordi, det er en sum å kjøpe bilen, men det går ofte 1 gang, gjerne 2 og 3 ganger innkjøpsummen å få en billig Defender kjørbar, i min/din stil, før den igjen er på er på veien igjen.

Håper du har et solid budsjett utenom kjøpet, ellers så blir bilen stående veldig lenge. Og blir den det, så er faren for at den atter en gang blir solgt som et oppgitt prosjekt, veldig stor, faktisk oppimot 80-90% dessverre.

Jeg har kjøpt flere oppgitte prosjekt, av entusiaster som i likhet med deg og meg, hadde veldig gode intensjoner, god plass, veldig god tid, men litt lite penger der å da. Så kommer hverdagen, unger vokser og skal hit og dit, hus skal holdes vedlike, kjærringa skal realisere seg selv ;) , andre interesser kommer, kanskje må man flytte, bytte jobb, osv sov, ja i det hele tatt, livet tar over. Og drømmen om en blank fin Defender(entusiast bil) kommer lengre og lengre bak i prioriteringslista og man ender kanskje opp med at tiden har fløyet og interessen er borte.

Jeg har opplevd selgere som har stått med tårene i øynene når jeg har forlatt med hengeren min full av drømmer......huff....ikke like hyggelig bestandig.

Ble trist og brutalt dette, men det er dessverre realiteten. Opplever dette på nesten alle prosjekter jeg kjøper.

 

Så til hvordan man kommer over billige prosjekter;

-For det første, drit i tidsskjema, drømmeprosjektet kommer alltid når det passer dårligst.

-Dernest ha pengene klar. Det er aldri tid til å vente, kommer et godt tilbud, kjøp tvert, ofte usett, oftest kun på prat og intuisjon/følelse. Her er det viktig med erfaring og kjennskap til det man skal kjøpe. (Jeg f.eks. kan nesten Nitti/Hundreåti/Def i blinde, og holder hovedsaklig på med det, og hører derfor fort om bilen kan bli en bil, eller er en dunge med deler.)

-Så, vær aktiv i andre bil miljø, spesielt veteranbil klubber for alle merker og offroad miljøer for alle merker. Jeg har fått like ofte gode tips om bra prosjekter fra folk utenfor miljøet, som i.

-Følg opp rykter, prat med folk, lytt og vær interessert, men vær varsom, husk du roter mest sannsynlig i en annen persons dårlige samvittighet og brutte drømmer.

-Kommer du over et bra prosjekt, prøv å ikke vær grådig, det kan hende du vil/må ha flere ^_^

-Vær forberedt på å kjøre langt for å hente, vær ikke kresen på dette, og ha derfor bil og henger klar på minuttet.

-Greit å ha en god venn/venninne med på tur, greit å få hjelp til å bære, stroppe, selskap, osv

-Ikke stress, verken nå under leting, eller ved selve kjøpet. La selger prate, bruk tid, lytt, husk du lærer garantert noe nytt. Og er det et oppgitt prosjekt, så er det sårt å selge og han/hun vil gjerne høre hva for planer du har for bilen/prosjektet.

-Ikke lov noe du vet du ikke kan holde

 

Lykke til

 

Her har jeg lastet opp "Sagmoen" for transport fra Trøndelag og opp hjem til meg i Gratangen. Her hadde jeg faktisk skrudd hver dag i en hel uke før vi kunne kjøre nordover. Bilde er fra mine foreldres gård, og ikke der jeg hentet bilen. Bilen er en Serie 3.

DSC01617.JPG

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmes Roar excl Meget vesentlige poeng her

Har vel opplevd 50tusen kroners bilen noko hyppigare på dei XX åra eg har surra med LR, men eg er enig i det du skriv om at objektet fort krev innkjøpsprisen minst 1gong til for å verte bra bil. Uavhengig om det er tidlig 110/90 eller seinare Td5 Defender. Ein må stå med bag pakka & penger klar -_-

Lukke til i jakta Simon B)

 

Edit; Skriveleif++

Endret av JefeDeMaquinas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er klart, jeg har selv fått tilbud/sett billige Defendere/Nitti og Hundreåti enn de tre jeg har omtalt her, men valget å la de gå pga at jeg ikke har sett de regningssvarende.
Jeg kjøper ikke for enhver pris....lenger ^_^

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt kan vel en Discovery 2 snart betegnes som den LR som gir mest for pengene. Man får biler som har skilter og er kjørbare for 30K, ganske OK eksemplarer for 50K og veldig fine biler for rundt 80. Teknikken er vesentlig mer avansert, men det finnes etterhvert kunnskap og tips & tricks for å komme rundt hver eneste problemstilling som måtte dukke opp.

 

Jeg sluttet etterhvert med Mercedes fordi eksemplarene som ble for salg på ingen måte forsvarte prisnivået. Samme gjelder egentlig for "rimelige " Defendere, det dukker opp perler innimellom, men generelt er det mye dritt tilsalgs for ganske høye priser.

Jeg ønsker meg 80tallslook på Defender ( oneten )selv, da dette etter mitt syn var " golden age " i produksjonssyklusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...