Gå til innhold

P38 4.6HSE ABS Fault


runbreiv

Anbefalte innlegg

Så har vi endelig fått feil på ABS systemet. Nå lyser ABS og TC lampa etter oppstart etterfulgt av advarsel om at FUSE 17 er gått. Denne sikringen hadde gått, men ny varte i 2 sekunder før samme lamper og samme gledelige medling dukket opp igjen. Og JA - AirCon får tydeligvis strøm fra samme krets og blir mørk (unntatt lysene på knappene).

 

Har nylig skiftet hjullager foran, inkludert nye originale abs-sensorer og det varte omlag 2 måneder før dette dukket opp ;-)

 

Lynx melder følgende om abs systemet:

absfault.jpg

 

Driver ikke terrengkjøring, så abs sensorene bør ikke være "løse". 95-99 modellene pleier ikke ha feil i ECU.

Bør jeg lete etter jordingsfeil? leser på engelske forum også og leser at "pressure warning switch" er en gjenganger. Forrige eier hadde skiftet akkumulator og nettopp denne "pressure warning switch" like før jeg overtok den.

Noen som har erfaring med dette?

Siden AirCon blir mørk, kan den være med i feilbildet?

Håper å få den på bukk innen fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilhengerfeste på bilen?

Hvis ja, så koble bort kabelen til dette i luka bak på styrbord side av lasterommet. (innenfor styrbord baklykt)

Kabelen til tilhengerfestet går like over eksosrøret og vil om den blir liggende nedpå få en kortsluttning når varmen svir bort isolasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Problemet er tydeligvis sammensatt?

 

Lars Einar sitt forslag synes å stemme, for kabelen har falt ned så den er synlig bakfra - og den er det MYE teip på! (Den kom vell ned etter underspyling og påfølgende owatrolsprøyting - neida har ikke sprøytet sensorer..)

 

Etter å ha lest på engelske forum fant jeg en annen merkelig sammenheng: om sensorene er "misaligned" (feiljustert?) så kan dette få akkumulatoren til å gå lengre enn vanlig, over 10-12 sekunder - opp mot over 30 sekunder - og da går sikring 17... noe som skjedde. Temperaturpanel LCD ble også svart.

Jeg så over sensorene - og den på høyre side var mye høyere enn den på venstre side. Presset den ned med pekefingeren til det sa klikk - og satte i sikringen - viola! LCD på temperaturpanel fungerte igjen - men ABS og TC lyser fortsatt. Så jeg mistenker jordingsfeil - og da særlig kabelen til hengerfeste.

Sikringsboksen er bare EN av delene som forrige eier har skiftet - den ser også helt ny ut, skal likevel følge råd fra Brage og måle om det er jordingsfeil der også i tillegg, grunnet kvaliteten på det som er gjort av forrige eiers verksted ;-) og at laaang erfaring fra andre eiere har det med å stemme ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått over sikringsboks med multimeter og visuelt og den ser helt ny ut og ingen tegn til korrosjon (enda).

Gikk over kabel til henger og fant en kladas med teip. Tok av all teip (flere typer - inkl. maskerings-teip!!!) og fant hull som var brent inn til kobberet i 2 ledninger, slik Lars Einar ymtet om. Skar ut 5cm som var skadet og vasket det hele. Linnet på god isolasjons-teip og dekket det hele med vulk-tape fra Würth. I tillegg er den festet til karoseriet med strips, slik at den ikke faller ned igjen.

Startet Lynx og fjernet feilkodene - og viola - alt ok!

 

Synd at ikke Lynx kan skifte olje, gå over nipler med grease og polere....

 

Bare et synspunkt: Så langt har mine få problemer med bilen egentlig skyldtes tidligere dårlige reparasjoner. Liten tue velter stort lass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Så var det "Fuse 17 failed" igjen da ;-) Har skiftet høydesensor HF. Og dermed begynte runddansen med Fuse 17 og ABS lampa som lyser. Det er system i feilen, for Fuse 17 går så snart jeg beveger bremsepedalen etter et par kilometers kjøring. Setter i ny sikring (10A) og kjører nye 2-3 kilometer og må på bremsepedalen og så kommer varselet med en gang (mulig det er noe annet som trigger...). Ser på engelske forum at noen mener dette skyldes bremselysbryteren, andre sier det skyldes ABS releet. Når Fuse 17 går, forsvinner jo lyset på "Ride Height" velgeren og den går etterhvert på øverste nivå - og feiler, med påfølgende EAS Fault og ned på bumpstops. Noen påstår også at Ride Height MÅ justeres, ellers går pumpa til ABS for lenge... og Fuse 17 går ...

Ihvertfall, har fått laget meg avstandsklosser (bilde vedlagt) for å justere Ride Height (Har Lynx) og skal prøve dette først uansett.

Feilmeldingen fra Lynx>Range Rover P38a>ABS>Wabco 'C'> "Brake Switch Circuit Failure.

Dette kan vell også bety at det er en kortslutning i bremselyskretsen ?? .. blandt andre ting.

Noen som har vært borti det samme?

Ellers:
Fikk skiftet Luftmassemåler og tennplugger/ tennpluggledninger idag. Forrige eier påstod han hadde skiftet nesten alt på bilen. Tennpluggledningene var merket med "98" og av merket Lucas - betyr vell at de har stått på fra bilen var ny? (Var synlig overslag fra ledningen til pluggen på sylinder 8 der den ender i coilen...) Luftmassemåleren var merket "03/98" og det betyr vell også at den har stått på siden ny? Mistenker at det ikke er skiftet en eneste slange på bilen og ser at det er kjølevæske i kløfta mellom ventildekslene...er vell bare å bestille slangesett! Men FOR en nyydelig tomgang etter at den fikk ny luftmassemåler ;-)

PS! Det er bare 3 km til jobben, så det koster bare 2 x 10A sikringer å komme seg på jobb.

eas_adjust.jpg

Endret av runbreiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kom boka opp i displayet på HEVAC ... og sikring 17 har sluttet å ryke. Får vell legge inn energien på å løse problemet i den retningen? Tror jeg skal begynne å studere tegningene til det elektriske annlegget...... ;-)

(har hatt "boka" fremme før, men sletta feilkodene for å se ferske feil, men de kom aldri før nå. Skal hente de ut og publisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag (kveld) fikk jeg tid under tak med "damen" og fikk skiftet bremsebryteren og abs releet. Etter lengre prøvetur med mye bremsing ... ble det suksess. Bremsepedalen føltes annerledes og lurer på om ikke forrige eier ikke hadde skjønt at denne skal selvjusteres etter montering.. at han hadde klemt den inn FØR montering, slik at retur på pedal ble feil. Prøveturen varte 20 minutter og skiftet ikke en eneste sikring!!!

 

Prøvde å justere ride height med Lynx, men den bare ga beskjed om "writing sensor data" og dett var dett... jekket den opp forran og bak og satte under klosser for NORMAL. Og kjørte samme prosedyre, men ser ikke ut til at noe er endret. Skeiv med en halv centimeter etter justering. På klossene var den perfekt hele veien rundt. Noen som vet om Lynx har en begrensning her? Leverandøren påstår at den skal kunne justere ride height for alle fire modus... ?? (Har siste oppdatering 2.6.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...