Gå til innhold

RoH

Anbefalte innlegg

Olje på pokalene ja, og siden seriebil har kraftig lager(nede) og solid foring/bolt oppe, så holder det bedre enn hva spiralfjørbilene, og oljen renner ikke ut. Øverste foring (kingbolt) har et lite smørehull (plaskesmøring) i bunnen som oneshotfett kan tette, og smøringen blir fraværende.

Kryssene vil også få bedre smøring med olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje på pokalene ja, og siden seriebil har kraftig lager(nede) og solid foring/bolt oppe, så holder det bedre enn hva spiralfjørbilene, og oljen renner ikke ut. Øverste foring (kingbolt) har et lite smørehull (plaskesmøring) i bunnen som oneshotfett kan tette, og smøringen blir fraværende.

Kryssene vil også få bedre smøring med olje.

Supert!

Da blir det olje på pokalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare på:-)

 

Har hørt at det skal være olje på pokalene på seriebiler (GL4) og ikke one shot grease. Stemmer dette?

 

Har problem med at bremsene løper på når jeg triller bilen bakover. Har slipet (vinklet) bakre bremsebånd i toppen, men de tar tydelig tak når hjulet dreies bakover.

Vil motor kraft få de til å slippe, eller er det noe som må justeres.....

One shot er ikke anbefalt. Det er egentelig plaskesmurt. Du bytter pakninger og fyller GL4. Bremsebånd satt feil vei?

Edit; sent ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott arbeid du gjør med seriebilen?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har det blitt noen dager i garasjen med å forsøke å finne ut av det elektriske. Tid og tålmodighet gjør underverker, og har funnet ut av mye så langt.

En liten utfordring er at jeg har veksel strøms dynamo (motor fra en serie 3 tror jeg) Har kjøpt komplett lednings nett fra øya for vekselstrøm og har instrumenter for både serie 2 og 3. Så raskt at ledningene ikke var forberedt for amperemeter, så har satt inn klokken med temperaturmåler. I boken er det kun koblings skjemaet for serie 3 som har vekselstrøm, og her ser jeg at det er nevnt en "voltage stabiliser for fuel guage and water temp guage" ? Ser også at det er noen lyse grønne ledninger som skal forsyne disse med strøm via denne regulatoren, noe jeg har i ledingsnettet mitt. Må jeg ha en slik regulator ?

Om det er noen eksperter på det elektriske der ute, hadde jeg satt pris på litt input ....

 

IMG_3227.jpg

 

IMG_3228.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg med det elektriske. Bare flyttet over fra en annen torpedo, hadde det vært likt som exmil hadde jeg gledelig hjelpa deg.

Men, startrele, sitter vel på feil plass, feil vei. Dette gjør jo ingen forskjell på det elektriske, men kosmetiske, slik startrele er vel ikke org på tidlig s2, men ville plassert det på samme sted som på serie3. Bare for å ha det ikke helt orginalt men s3 look ;)

 

Skimtes vel på dette bildet.

 

Ellers ser alt veldig bra ut :)

 

Keep up the good work B)

P1030131.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I dag kom bak kassen tilbake fra karosseri mannen, som har krympet og rettet alle bulker, samt sveiset igjen noen hull. Trenger bare noen få gram sparkel så blir dette perfekt. Forskjermene håper jeg blir ferdige i morgen eller på mandag.

La bak kassen på og ser da at tanken er for høy. Monterte den bare i festene på ramma, men den må 5-6cm lavere, så spørsmålet er om jeg mangler noe her for å få den korrekt montert.

 

IMG_3243.jpg

 

IMG_3244.jpg

 

IMG_3245.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tid for en liten oppdatering på prosjektet da det ikke har blitt så mye tid til å være i verkstedet.

Har fått fjernet all gammel lakk på innsiden av bak kassen med malingsfjerner og slipt. Blir nok litt sparkel, men satser ikke på et perfekt utseende. Det er en Landrover, så vil bare få bort de værste bulkene. Syregrunnet kassa for å få oversikt over hvor det må litt sparkel til. Ønsker å få montert på kassa da den også er bæring for setekasse og dørker. Ser også at bilen nå er kanske høy pga parabol fjærene. Har også fått montert inn glassene i front ruta og prøve montert den. Det begynner virkelig å bli ferdig bil nå, selv om det er et stykke igjen. Noen bilder fra arbeidet i det siste....

 

IMG_3273.jpg

 

IMG_3274.jpg

 

IMG_3275.jpg

 

IMG_3276.jpg

 

IMG_3277.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da er det på tide med en liten oppdatering.

Har blitt en lang sommer uten så mye jobbing i garasjen, men nå er bak kassen ferdig og montert på bilen. Har også fått ferdig forskjermene som hadde mye bulker samt at det måtte litt sveising til et par steder.  Sidepanelet på ene skjermen var så dårlig at jeg valgte å skifte det ut.  Nå mangler bare litt sparkel og lakk.

Har også prøve montert setekassen og dørkene, og da begynner det å se ut som en hel bil.  Med setekassen på plass fikk jeg også anledning til å starte opp og kjøre litt frem og tilbake, noe som avdekket at de må litt justering til på clutchen.  Pedalen må nesten helt ut før den tar.

 

 

IMG_3427.jpg

IMG_3428.jpg

IMG_3429.jpg

IMG_3419.jpg

IMG_3418.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ting tar tid, spesielt når man ikke har erfaring med sparkling og retting av bulker.  Har prioritert å få dette ferdig før vinteren siden jeg må stå ute og slipe. Men nå er det ikke lenge før skjermer og dører er ferdige.

Men, har ikke hengsler til dørene, og det viser seg at de er vanskelige å få tak i nye.  EWS mente at det gikk å benytte Defender hengsler.  Noen som vet om de passer?

 

Noen bilder :

 

IMG_3520.jpg

 

IMG_3521.jpg

 

IMG_3522.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering på seneste dager jobbing i verkstedet :-)

 

Endelig fått ferdig dørene, ikke perfekt men godt nok.  Nå venter jeg bare på nye dørhåndtak fra EWS, og så håper jeg å få tak i originale dørhengsler.

 

IMG_3538.jpg

 

Fikk også satt på nye dør pakninger.

 

IMG_3534.jpg

 

Rattet jeg har var ikke pent og det viser seg å ikke være så lett å få tak i nytt eller et gammelt som ser pent ut.  Tok derfor å pusset opp det jeg hadde.  Penslet på sparkel i flere omganger og slipte mellom lagene.  Ferdig grunnet ser resultatet bra ut, så nå er det bare å få på lakk.

 

IMG_3541.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Nå trenger jeg litt hjelp fra dette flotte forum.

Med de nye parabol fjærene er bilen blitt veldig høy bak, noe som resulterer i at mellomakselen bak får en ganske bratt angrepsvinkel.  Har hørt at fjærene setter seg litt når man får kjørt bilen litt, men synes dette er i overkant.  Da fjærene ble montert benyttet jeg de gamle sjaklene og lurer nå på om det skal være andre og mindre sjakler for parabol fjærer.

Legger ved et par bilder.

 

IMG_3708.jpg

 

IMG_3707.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel noe mer vekt iom at jeg har hard-top på, og nei, den er ikke like høy som din ser ut nå. Litt vanskelig å bedømme også. Min står på 235/85-16, din ser ut til å ha noe mindre dekk. Og har stått på i 3-4 år tenker jeg. 

Det kan selvfølgelig også ha noe med å gjøre hva slags leverandør/kvalitet det er på fjærene. Mulig at noen gir mer løft enn andre. Mine fra GB-Springs ble oppgitt til å løfte ca 1" ift nye std fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/6/2017 den 14.55, RoH skrev:

Da har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare på:-)

 

Har hørt at det skal være olje på pokalene på seriebiler (GL4) og ikke one shot grease. Stemmer dette?

 

Har problem med at bremsene løper på når jeg triller bilen bakover. Har slipet (vinklet) bakre bremsebånd i toppen, men de tar tydelig tak når hjulet dreies bakover.

Vil motor kraft få de til å slippe, eller er det noe som må justeres.....

 

Off topic, men er det gl4 gir olje en skal smøre med? :-P Skal en barre smøre ett tynt lag på pokalene eller hvordan er det? Nyydelig bil du har :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Oi

var det så lenge siden jeg oppdaterte prosjektet mitt.  Ja det ble vår og sommer uten at det ble jobbet så mye, og når høsten kom var det klart for å begynne med å få på plass karosseriet.

Da fikk jeg virkeligheten mitt i trynet... :-)  Dette er ikke en bil jeg har plukket ned, men en bil som blir bygget av deler fra ulike biler og det viste seg snart at her stemte ting dårlig.  Festene på bak kassa stemte ikke med festene på ramma, men det lot seg løse.  Så skulle dørene på, og det ble fort klart at torpedoveggen lutet for mye bakover så dørene ble hengende for lavt i forhold til bak kassa.  Ikke det enkleste å fikse men etter mye om og men klarte jeg/vi å jekke torpedoen litt fremover samt justere hengslene maksimalt slik at det endelig passet. Men torpedoen var ikke helt der den skulle, så skjermene ble 1 cm for høy i forhold til grillen.  Løsningen blir å heve grillen tilsvarende...  Samtidig oppdaget jeg at jeg ikke hadde de vinkel beslagene som skal feste skjermen i overkant på torpedoen.  De måtte lages og nå er jeg endelig der at skjermene kan monteres.  Har tatt ut innerskjermene for å få skrudd skjermene på plass, og håper bare at jeg får de montert igjen når skjermene er på plass.  Så, derfor har ting tatt tid, men nå håper jeg å komme videre i et bedre tempo.

 

Dekk er også noe jeg må velge, men først må felgene lakkeres på nytt da de ble skadet da en tulling kjørte ned porten til verkstedet slik at den ramlet over de.  Heldigvis ble ikke bilene skadet og jeg fikk ny port på forsikringen.  (Hell i ulykke)

Planen er å ha canvas på bilen, så baklem og bøyler er noe som hadde vært bra om jeg kunne fått fatt i brukt.  (Canvas også om den ikke er for gammel og slitt)  Noen som har?

 

Skal forsøke å oppdatere litt oftere nå!  Et par bilder med skjermene midlertidig på

 

IMG_4100.jpeg

 

IMG_4101.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...