Gå til innhold

RoH

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

I dag måtte girkassa ut da jeg her om dagen oppdaget at clutchen ikke løste ut. Mye ble prøvet for å se om den bare var litt treg, men den var ikke til å rikke.

Så da er det å forsøke å finne årsaken. Er jo smertelig klar over at motet er større en kompetansen og skulle nok sjekket litt mere før jeg satte ting sammen, men, men.

Utfordringen er kanskje at jeg har en serie 3 motor og serie 2 gear kasse. Jeg vet at når jeg monterte clutchen så var det 3 styre pinnet på sving hjulet, men bare 2 hull i disken, så smart som jeg var så boret jeg 2 hull slik at den passet på sving hjulet. Skrue hullene var de samme. Spørsmålene er da mange :

Har jeg feil disk?

Utløser armene er i lik høyde og når jeg presser på en og en ser jeg at disken trekker seg tilbake.

Kan clutch plata være feil?

Osv, osv

 

Regner med at det er mye kompetanse her på forumet....

 

IMG_3160.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bytte til serie 2 svinghjul for at skal passe sammen?

Kanskje det er løsningen..... Ser at Famous Four har en 3 pakning med clutch, disk og utløser lager til under 100 pund, noe som bør passe sammen. Men, kanskje det er svinghjulet som må passe til gearkassa.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også to størrelser på clutch.

 

Hvordan.kjentes pedalen ut?

Pedalen kjentes fast og fin. Brukte også en stor skift nøkkel på utløseren for å sjekke at jeg hadde fult utslag uten at det hjalp. Virket som slaven også hadde fult utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske det er forskjell på trykkplate på serie 2 og 3, fordi det er annen type type utløser mekanisme på serie 2/2a kassen.

Det går også ann å montere utløsermekanismen feil sammen, slik at slaglengden blir for kort. Det har jeg nemlig prøvd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg jeg har funnet feilen med clutchen. Clutch plata er for stor i forhold til disken. Så på Famous Four at de finnes i to størrelser, 9 toms og 9,5.

Den plata jeg har er 9,5 tommer og er åpenbart for stor for disken. Spørsmålet nå er om jeg skal få byttet plata til en i 9 tommer, eller om jeg skal kjøpe ny disk og plate som hører sammen.... Har testet disken ved å trykke på de 3 utløser armene og den beveger seg fint, så mulig det bare er å få fatt i riktig plate.

 

IMG_3161.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er det tid for en liten oppdatering på prosjektet.

Clutch ble helt fin når jeg fikk riktig plate i forhold til disk. Ble jo litt ekstra jobb å ta ut gearkassa, men det er jo godt å ha noe å gjøre....

Har jo også vært litt spent på om motoren starter etter overhaling, så har brukt tid på å få klargjort for en prøve start. Oppdaget fort at radiatoren ikke var tett, så kjøpte en ny aluminiums radiator av EWS. Har også fått kjøpt inn batteri, lagt strøm til starteren og fylt på olje og kjølevæske. Testet i dag oppstart med start gass, og motoren tente med en gang! Det var en deilig følelse å høre den surre. Får snart fylle på litt bensin slik at jeg kan kjøre motoren varm og få trekket etter toppen og justert ventilene på nytt.

 

IMG_3205.jpg

 

IMG_3204.jpg

 

Liten video av oppstart

 

IMG_3203x.mov

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare på:-)

 

Har hørt at det skal være olje på pokalene på seriebiler (GL4) og ikke one shot grease. Stemmer dette?

 

Har problem med at bremsene løper på når jeg triller bilen bakover. Har slipet (vinklet) bakre bremsebånd i toppen, men de tar tydelig tak når hjulet dreies bakover.

Vil motor kraft få de til å slippe, eller er det noe som må justeres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...