Gå til innhold

RoH

Anbefalte innlegg

I dag fant jeg løsning på lakk utfordringen!

Dro innom et skadesenter som jeg også har tenkt å benytte til lakkeringen når jeg kommer så langt. Møtte en hyggelig fyr som engasjerte seg på pc'en sin og fant de orginale farvene der. Han sa også at de var pålagt å benytte vannbasert lakk nå til dags, men siden dette var snakk om restaurering kunne han blande lakken på gamlemåten. Da er jeg garantert at den blir slik den var orginalt.

 

Fikk også hengt opp motoren og startet demonteringen.

 

 

IMG_2526.JPG

IMG_2527.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått rengjort blokka og registerdekslet, samt slipt det ned med stålbørste på drill. Fikk så syregrunnet. Farven på syregrunningen er jo ganske lik orginalfarven på motoren (Duck Egg Blue) Trodde jo motoren var gønn, men når jeg nå sammenligner termostathuset med grunningen, ser jeg tydelig at orginalfargen er blå/grønn. Får se hva jeg gjør videre..... kanskje bare legge en klarlakk utenpå grunningen.....

 

 

IMG_2528.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått inspisert motoren og den ser ganske så bra ut. Sylinderene og stemplene ser fine ut og ringene er løse. Litt slakk på øverste kompresjonsring (ca 017), så vurderer å bare sette de tilbake.

Litt mere utfordring med toppen. Her er det ganske stor slakk i ventilstyringene og noen av setene ser ganske så stygge ut, dvs rust. Mulig de kan bli bra ved å frese de opp, men venter litt med å legge arbeid i dette. Tror jeg først ska forsøke å få tak i en topp som er litt bedre. Med den slakken i ventilstyringene blir det nok en del oljeforbruk. Hvis noen har en brukbar topp liggende, så er det bare å ta kontakt. Ny topp fra Turner var i overkant kostbar synes jeg.

 

 

IMG_2529.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er det en stund siden seneste oppdatering her, men det det går fremover. Har benyttet tiden til å vaske og pusse opp diverse deler og fått oversikt over hva jeg trenger av nye ting så langt. Fikk masse deler før helgen så nå blir det fart i sakene.

Fikk tips om et lokalt motorverksted som kunne fikse toppen, så den skal leveres dit sammen med nye ventiler. De skal frese setene og bytte den ene styringen som var slitt. Har også klart paknings sett til motoren +++ slik at den kan settes sammen igjen og monteres i bilen.

 

 

 

IMG_2570.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tar litt tid mellom oppdateringene. Vært mye små ting som tar tid og ikke vises. Fikk endelig toppen tilbake fra maskinering med oppfriskede ventil seter. Satte også inn nye ventiler, så da satser jeg på at det blir bra. Med toppen på plass kunne jeg starte å sette sammen motoren og regner med at den kommer på plass i bilen etter påske.

 

 

IMG_2645.JPG

IMG_2648.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er det tid for en liten oppdatering igjen.

Har fått på noen midlertidige hjul slik at det blir litt stødigere å arbeide med bilen.

Motoren er nå ferdig og jeg har fått testet dynamo og starter slik at jeg vet de virker. Det var ikke lett å få inn motoren alene, men etter mye om og men kom den endelig på plass.

Har også fått montert spenn bånd på bakakselen samt nye støtdempere. Kjøpte nye spenn bånd og monterte de slik se var, men ser at bilen er 4-5cm høyere enn det som står i boken. Ut fra det jeg ser vil det bli helt feil å presse de nye parabol fjærene så mye ned, og regner med at det er en grunn til at båndene har den lengden de har. Passer også fint med lengden på de nye støt demperene.

Har også fått hengt opp eksos anlegget, men her ser jeg ikke helt hvordan potta skal festes. Kjøpte nytt monterings sett, men der fulgte det ikke med noe for å feste potta. Antar at den skal henge i noe som kan bevege seg litt. Noen som vet ? (Se bilde)

Har også fått på plass håndbrekket, men her mangler jeg en eller annen del som skal sitte mellom vippe armen nede på rammen og staget som kommer ut av trommelen. Har spurt EWS, men han kunne ikke hjelpe meg. Må nok skaffe meg en delekatalog slik at jeg enklere kan se hvordan ting skal være.

Nå må jeg også begynne å bestemme meg for hvor mye tid og penger jeg skal investere i lakk og finish siden torpedo veggen snart må på plass. Men det får jeg bruke sommeren på å finne ut av.

 

IMG_2682.JPG

IMG_2684.JPG

IMG_2685.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da er det på tide med en liten oppdatering på prosjektet etter en lang sommerferie.

Har blitt mye pussing av rustne deler og ny lakk nå etter ferien. Viktigst var å få ferdig torpedoveggen slik at jeg kan komme videre. Denne ble pusset, grunnet og lakkert med sprayboks i Marin Blue som er fargen bilen skal ha. Fikk blandet lakk på et lakk verksted som fant fargekoden i systemet sitt. Siden det er en restaurering har de lov å blande lakken etter gamle koder, dvs ikke vann basert. Har også fått pusset opp styresnekken, pedaler og er i gang med sete kassen.

Noen bilder så langt ...

 

IMG_2894.jpg

 

IMG_2922.jpg

 

IMG_2925.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort klar pedalene med nye master sylindrer, men sliter med å få fatt i ene koblingen for bremserøret. Fikk fatt i de to som sitter nederst på bildet på Mekonomen, men de andre har en helt annen dimensjon.

Noen som vet hvor man kan få tak i dette?

 

thumb_IMG_2930_1024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to!!

Knallbra dette

 

Takker!

Nå må jeg nok bestille noen deler fra øya. Må ha reservoar for bremseveske (EWS kunne ikke skaffe det) slik at jeg får testet at bremserør er tette og at clutch fungerer. Skal også bestille en hydraulisk bremselys bryter, og så må jeg ha komplett nytt ledningsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...