Gå til innhold

Lettvekteren


GuttormG

Anbefalte innlegg

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Den reparasjonene holder ingenting, eneste som er igjen av den orginale utriggerene er de ytterste 4-5cm og de er løvtynne.

Dessuten har jeg stor tro på å gjøre ting rett en gang istedede for å jukse til noe en må ta igjen senere.

 

 

Måtte se på bildene igjen; om noen seriøst mener det der ser "bra nok" ut havner de på listen over folk jeg aldri vil handle bil fra gitt..

 

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Måtte se på bildene igjen; om noen seriøst mener det der ser "bra nok" ut havner de på listen over folk jeg aldri vil handle bil fra gitt..

 

 

Hvis den var ment til meg så var det en ekstremt unødvendig kommentar. Jeg syntes det så ut som det var hold i det. Men alltid best å være på den sikre siden. På bildene syntes jeg det så ut som stålet var tykt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis den var ment til meg så var det en ekstremt unødvendig kommentar. Jeg syntes det så ut som det var hold i det. Men alltid best å være på den sikre siden. På bildene syntes jeg det så ut som stålet var tykt nok.

 

Du må vere den mest hårsåre personen på denne jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint kaldt vintervær; opp med porten, slipp lyset inn og skap naturlig ventilasjon!

 

Stubbene etter forsøk på "reprasjon", ivrige karer har jobbet her..

 

20161107_103656.jpg

 

 

Kappe og slipe bort restene

 

20161107_115904.jpg20161107_115904.jpg

 

 

Rustet hull der ja; kjempeoverrasket altså... Kappe bort og gjøre klart for en insert da.

 

20161107_120924.jpg

 

 

Sjekke om en kan få tusket til seg en bit 2mm plate da noe sted.

 

En annnen utfordring er å få ut restene av boltene som skal holde torpedoveggen til utriggeren; mutteren løsnet jo fint men bolt og rør ser ut til å være for evig forent. Mulig det blir en bit 50x50 firkantrør og noe fiksing der da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hivd ut ACE-greir i fronten av "Svarte helvete" var det nok arbeidslyst igjen til å gjøre litt varmt arbeide på Maggie T

 

En bit papp ble tryllet fram og en mal laget, overført til 2mm plate og vips-en platebit som passer perfekt i hullet. Bare å sveise inn og slipe ned sveisen.

 

20161108_175929.jpg

 

Vakkert er det!

 

Nevnte vel at restene av bolten mellom torpedo og utrigger satt godt?

 

20161107_122755.jpg

 

Noen klask med hammer og dor gjorde ikke nevenverdig inntrykk på denne biten britisk kvalitetstål..

Fram med MAP-brenneren og varmet til "cherryred", så noen kilo snø fra CO2-apparaet; fram med slegga, dor og hammer. Med slegga som mothold og ivrig hammerkyndig kompis i andre enden kom bolten saaaakte ut; her fikk vi ikke en mm gratis gitt!

 

20161108_190042.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målemålemåletenke-en kopp kaffe-merkekappe;

 

20161109_115901.jpg

 

Fint brennlakkert på utsida-ikke noe på innsida-jada-kjempelurt. Borret et 13mm hull i bunnen slik at det går an å få inn guffe og ut vann.

 

Så henge den bortpå ramma og måle og kikke, heftet på plass i ene enden og hengende i bolten i andre enden

 

20161109_121835.jpg

 

Ikke helt rett alle veier så ut med bolten og litt bruk av makt må til. Jekk og noen dask med hammeren.

 

20161109_121846.jpg

 

Noen flere punkt for å holde ting på rett sted langskips.

 

Så var det tverrskips, en vater er da passe bein og fin? Satte den faast i ramma med en tvinge, klaringen inne ved ramma var akkurat 1stk 10mm stoppskive så en slik ble lagt mellom ytterst

 

20161109_124431.jpg

 

Et lite løft med kneet og noen punkter senere; der er den på pass!

 

20161109_131653.jpg

 

 

 

 

 

 


Helsveises når torpedoen er av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

To ting jeg lurer litt på

 

Skal bulkhead bracket ligge stål mot stål med torpedoveggen? Har vært folk her før så nå er det ingen kontakt mellom de to på noe vis..

 

20170123_125416.jpg

 

 

Og er dette orginale sills? Bare en tynn (0,9 sånn omtrent) alubit bøyd i U-form, ingen forsterkninger eller noe slikt; flimsy greier.

 

20170123_125436.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dagens økt med vinkelsliper og plasmaskjærer

 

Vi er på passasjersiden, offeret er en tidligere reparert utrigger, betydelig bedre jobb enn på motsatt side men langt i fra bra.

 

20170123_125350.jpg

 

 

En rask runde med plasmaen (anbefales-løp og kjøp!) og vips avdekkes elendigheten

 

20170123_132726.jpg

 

Igjen solid rustangrep i nerkant (det var dette med å ha drenshull nederst da-legg merke til at britene har borret et øverst i ramma og valgt å molsveise tett i underkant..)

 

20170123_132730.jpg

 

Begynte å slipe rent for sveis og sånt men da ga min trofaste Skil vinkelsliper opp (stakkaren har levd hardt og lenge så helt greit) så da ble det stopp der for i dag. Ny blå Bosch innkjøpt.


Vil tro de fleste seriebiler har rustangrep samme sted; gigantisk fukt og skitfelle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten runde i dag, ikke veldig spennede men er nå dokumentert.

 

Kappet ut det som var dårlig og tynt av stål;

 

20170124_114012.jpg

 

Skjært ut en insert i 2,5mm plate. Tips-slip hjørnene runde så slipper en at de brener bort når en sveiser.

 

20170124_114003.jpg

 

 

Litt sveising og sliping og hullet-Hvilket hull? Aldri vært noe hull der!

 

20170124_122758.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny leke i garasjen, ble lei å late som jeg varmer opp ting med propanbrenneren.

 

20170129_195803.jpg

 

Måtte jo prøves så ut med restene av bolten mellom torpedoveggen og utriggeren på passasjersiden. Fort gjort gitt?

 

20170129_195731.jpg

 

Neste er å tilpasse og punkter på plass ny utrigger. I morgen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gaute.

 

Eller fabrikker en jigg som er solid, som du spenner opp torpedoveggen i.

 

Dersom du beholder torpedo skrudd fast til ramma under sveising så monter på noen lange stag som går fra ramma til toppen av torpedoen også. Så en gang en torpedo som vred seg slik at den måtte kappes opp og sveises på nytt. Og det ble aldri helt bra.

 

Artig å se du holder på med Light Weight'en. Blir bra. ^_^

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...