austbø109 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Veit ikkje om di er lik. Men slenger noen bra på ebay av og til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen N Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Motor ut? Skal du ta den helt ned? Ser ut som spennende prosjekt, lykke til videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Det avhenger av hva jeg finner når toppen og bunnpanna er av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Kompresjonstest; ut med alle plugger og inn med et batteri fra Pajeroen. Første runde var nedslående; 5,5-6 bar. Kom så på at det var dyttet en fille ned i innsuget (ingen forgasser montert)..... Bort med den og nye runde. Alle nå over 6bar. Ikke så sprekt at jeg synes det er noe å juble over. Kaffe og litt tenking; en solid dusj Biltema multispray i alle 4 hull; kjørte noen runder på starteren. Gikk tur med hunden i finværet, besøkte en kompis og kikket på hans gale prosjekt (Plymuth P5 med Volvo B230-amcarfolk er i harnisk..). Vel hjemme igjen; kjørte noen runder på starteren; så til verket med manometeret. Alle sylindere nå rett over 7bar :-) Får ta en runde til i morgen før jeg jubler for høyt. Men ut skal motoren uansett så jeg tok av manifolder (alle muttre og skruer kom pent av etter litt varming og multispray) , generatoren gikk også samme veien. Neste bøyg må bli å få organisert lagring av deler; det tar plass. Og onsdag kommer min mentor i skrupågammeltskrot og hjelper med å ta ut motoren. Oppdaget at det var spylervæskke på tanken:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Og ifølge serie nummer på motor og internett har den fått "ny" motor; serienummeret er 25259541H; noe som skal tilsi at den kommer fra en serie IIa. "Rett motor" skulle ha hatt serienummer som begynner på 951. Jaja-sjå kor eg bryr meg:-) Endret 12. oktober 2015 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
austbø109 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Full overhaling kombinert med sintere kamm å turner topp no da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Noen blodtrimming blir det ikke:-) Omfanget av overhalingen bestemmes når motoren står i bukken og en kan få sett litt nærmere på den. Full overhaling er vel neppe lønsomt-hva koster en fiks ferdig motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
austbø109 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Bytting av veiv å rådelager, honing av sylindere å bytting av stempelringer er ikkje så dyrt, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Sant nok; LR deler er jo latterlig billige egentlig:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Trillet bilen ut i solen og hadde en omgang med Foma 747 og noe miljøfarlig så ble det rent og pent. Noen timer i kveld så er det klart for å løfte ut i morgen. j Det øverste panelet på torpedoen; med lufteluker på; er luftelukene like på vanlig seriebil, defender og lettvekt? Ser det finnes reparasjonsbiter som i såfall kan brukes istedet for å bruke en uke med blikksaks og banking.. Pakningene og fluegitteret er ihvertfall ikke likt så da blir det vel tynnplate og kos med hammer da. Endret 13. oktober 2015 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Andre siden ble jo ren den også:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
austbø109 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Blir fort mye kjekkere å holde på når det er reint å fint, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Og der sto den i stativet Ikke spor av oljelekkasje i bakkant; rent og tørt i bellhousing. Trodde alle LR lakk som bare f.. i begge ender?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Det er flere av oss som holder på med motorer ser jeg. Lykke til, den jeg tok ut var tørr i begge ender (hadde defekt oljepumpe og da) men det har ikke noe med saken å gjøre men motoren jeg kjøpte har lekt så fælt at de har satt i en propp i klutsj huset. Tenkte å prøve med noe gugge i olja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
austbø109 Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Bytt tettninger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2015 Finnes det alternativ til den "morsomme" korktettningen bak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Frituren snart slutt og driver å rydder unna litt; skjermer, panser og dører hengt i taket; det som er plukket av motoren tørket rent og tømt for olje, vann. bensin. Adventstid i garasjen med motorstell:-) Må/bør rigge til noe å få sirkulert litt syre gjennom kjølevannsystemet-der er det masse gugge ser det ut til. Liten pumpe fra Biltema, sitronsyre og noen slangeender så får vi nok til det. Litt Birmabright er snart på vei til verkstedet og jeg har planer om å handle inn et par varianter vidunderaluminiumsloddegreier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Kjølevannssystemet kan også renses opp ved fjerning av frostplugger og bruk av høyttrykksspyler. Pluggen det siktes til er nok vadepluggen som noen muligens har glemt . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Vadepluggen sitter i hos meg også; men rent og tørt er det:-) Blir stadig forundret; nesten ny olje på motor; luftfilteret gulle rent og helt ren olje der og, oljefilteret ser egentlig bare ut som om det er fuktet med motorolje. Hvorfor denne er blitt satt bort for å dø skjønner jeg igrunnen ikke. Gaute-fant du brev i garasjen? Takk for handelen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 Noen som vet om dørtoppene på Lightweight er lik som på "vanlige" seriebiler? Om ikke-hva er forskjellen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
austbø109 Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Di skal vere like. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Noen mening i å flytte over glassene fra de dørtoppene jeg har? Eller er det bare å bla opp og kjøpe fiks ferdige? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLT Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Jeg ville tatt med glassene over, og kjøpt nye lister. Da blir det mulighet for ordentlig lakkering også bak lister og glass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 23. november 2015 Forfatter Del Skrevet 23. november 2015 (endret) I dag har vi bygd HB-apparat; 4 sylindre med fuseldessimator og reaksjonsgrad! Ved hjelp av litt slanger og et par trakter har vi syret ut kjølevannskretsen; den guffa som ble tappet og spylt ut var rimelig fæl. Må sikkert ha noen runder med radiatorrens når den kommer i drift igjen. Og siden jeg nå var i garasjen og ikke hadde annet fore tok jeg en tur på Biltema og handlet litt tommeverktøy og begynte jeg like godt å plukke motoren fra hverandre. Klart til å løfte av toppen Sånn så den ut under. Den er forresten merket med et fint 8-tall; altså 8:1 komp. Toppen av blokka og stempler så sånn ut Har vært folk her før ja, hadde mistanke om det Bare å rive de ut Sylinderveggene er glattslitte men ikke noen slitekant å skryte av. Ingen overraskelser her igrunnen, ser ut til å være tut og kjør rett fram. Ser ikke noe merking på veivlagerene som sier de er undermåls; de er merket "Rover 527172". Sikkert lurt å dra fram mikrometeret og måle for å være sikker. Lagrene ser bra ut og hadde fint tålt å bli montert igjen; men når det først er revet i filler blir det for dumt å spare de småpengene. I morgen skal vi se om vi ikke kan få bort clutch og remskive og nappe ut veivakslingen.. Også gjort ferdig ombyggingen av MIG-apparatet til EURO-kobling (vips ble billigapparatet fra finn.no kurant som fy og en slipper lete jorda rundt etter spisser med rare gjenger!), og rigget opp LED-lyskastere så en halvgammel fyr kan se hva han gjør på. Endret 23. november 2015 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. november 2015 Del Skrevet 24. november 2015 Dette må bli bra. Brev mottatt. Lenge siden jeg var innom her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.