Gå til innhold

Lettvekteren


GuttormG

Anbefalte innlegg

  • Svar 213
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kompresjonstest; ut med alle plugger og inn med et batteri fra Pajeroen. Første runde var nedslående; 5,5-6 bar. Kom så på at det var dyttet en fille ned i innsuget (ingen forgasser montert)..... Bort med den og nye runde. Alle nå over 6bar. Ikke så sprekt at jeg synes det er noe å juble over. Kaffe og litt tenking; en solid dusj Biltema multispray i alle 4 hull; kjørte noen runder på starteren. Gikk tur med hunden i finværet, besøkte en kompis og kikket på hans gale prosjekt (Plymuth P5 med Volvo B230-amcarfolk er i harnisk..).

Vel hjemme igjen; kjørte noen runder på starteren; så til verket med manometeret. Alle sylindere nå rett over 7bar :-) Får ta en runde til i morgen før jeg jubler for høyt.

 

Men ut skal motoren uansett så jeg tok av manifolder (alle muttre og skruer kom pent av etter litt varming og multispray) , generatoren gikk også samme veien.

 

 

bort med det.jpg

 

 

Neste bøyg må bli å få organisert lagring av deler; det tar plass. Og onsdag kommer min mentor i skrupågammeltskrot og hjelper med å ta ut motoren.

Oppdaget at det var spylervæskke på tanken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ifølge serie nummer på motor og internett har den fått "ny" motor; serienummeret er 25259541H; noe som skal tilsi at den kommer fra en serie IIa.

"Rett motor" skulle ha hatt serienummer som begynner på 951.

 

Jaja-sjå kor eg bryr meg:-)

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trillet bilen ut i solen og hadde en omgang med Foma 747 og noe miljøfarlig så ble det rent og pent. Noen timer i kveld så er det klart for å løfte ut i morgen.

 

 

renogpen.JPG


j

Det øverste panelet på torpedoen; med lufteluker på; er luftelukene like på vanlig seriebil, defender og lettvekt? Ser det finnes reparasjonsbiter som i såfall kan brukes istedet for å bruke en uke med blikksaks og banking..

 

$_12.JPG

 

 

Pakningene og fluegitteret er ihvertfall ikke likt så da blir det vel tynnplate og kos med hammer da.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere av oss som holder på med motorer ser jeg. Lykke til, den jeg tok ut var tørr i begge ender (hadde defekt oljepumpe og da) men det har ikke noe med saken å gjøre men motoren jeg kjøpte har lekt så fælt at de har satt i en propp i klutsj huset. Tenkte å prøve med noe gugge i olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frituren snart slutt og driver å rydder unna litt; skjermer, panser og dører hengt i taket; det som er plukket av motoren tørket rent og tømt for olje, vann. bensin.

Adventstid i garasjen med motorstell:-)

 

Må/bør rigge til noe å få sirkulert litt syre gjennom kjølevannsystemet-der er det masse gugge ser det ut til. Liten pumpe fra Biltema, sitronsyre og noen slangeender så får vi nok til det.

 

Litt Birmabright er snart på vei til verkstedet og jeg har planer om å handle inn et par varianter vidunderaluminiumsloddegreier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadepluggen sitter i hos meg også; men rent og tørt er det:-)

 

Blir stadig forundret; nesten ny olje på motor; luftfilteret gulle rent og helt ren olje der og, oljefilteret ser egentlig bare ut som om det er fuktet med motorolje. Hvorfor denne er blitt satt bort for å dø skjønner jeg igrunnen ikke.

 

 

Gaute-fant du brev i garasjen? Takk for handelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

I dag har vi bygd HB-apparat; 4 sylindre med fuseldessimator og reaksjonsgrad!

 

20151123_164912.jpg

 

Ved hjelp av litt slanger og et par trakter har vi syret ut kjølevannskretsen; den guffa som ble tappet og spylt ut var rimelig fæl. Må sikkert ha noen runder med radiatorrens når den kommer i drift igjen.

 

Og siden jeg nå var i garasjen og ikke hadde annet fore tok jeg en tur på Biltema og handlet litt tommeverktøy og begynte jeg like godt å plukke motoren fra hverandre.

 

 

Klart til å løfte av toppen

 

20151123_175217.jpg

 

Sånn så den ut under. Den er forresten merket med et fint 8-tall; altså 8:1 komp.

20151123_201530.jpg

 

Toppen av blokka og stempler så sånn ut

20151123_183605.jpg

 

Har vært folk her før ja, hadde mistanke om det

20151123_185029.jpg

 

Bare å rive de ut

20151123_201453.jpg

 

Sylinderveggene er glattslitte men ikke noen slitekant å skryte av. Ingen overraskelser her igrunnen, ser ut til å være tut og kjør rett fram.

Ser ikke noe merking på veivlagerene som sier de er undermåls; de er merket "Rover 527172". Sikkert lurt å dra fram mikrometeret og måle for å være sikker. Lagrene ser bra ut og hadde fint tålt å bli montert igjen; men når det først er revet i filler blir det for dumt å spare de småpengene.

 

I morgen skal vi se om vi ikke kan få bort clutch og remskive og nappe ut veivakslingen..

 


Også gjort ferdig ombyggingen av MIG-apparatet til EURO-kobling (vips ble billigapparatet fra finn.no kurant som fy og en slipper lete jorda rundt etter spisser med rare gjenger!), og rigget opp LED-lyskastere så en halvgammel fyr kan se hva han gjør på.

20151123_183655.jpg

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...