Jump to content
LRforum
GuttormG

Lettvekteren

Recommended Posts

Etter å ha kikket litt etter en prosjektbil å tøve med i garasjen ble det handlet inn en Serie3 lettvekt fra austbø109 her på forumet. Usett og uten veldig mye peiling på hva jeg egentlig kjøpte...

 

Anyway-etter noen uker surfing og venting og nedlasting av div manualer ble prosjektet hentet hjem fra andre enden av fylket.

 

20150818_122052_zpstmc7bir0.jpg

 

 

Til tross for 2 år i en gammmel garasje var det luft i dekkene, fungerende bremser og den trillet fint ut.

Vel hjemme ble bilen losset og trillet og taljet (ønsker meg en Tirfor-evt kopi; noen tips?) inn. En plastgrill av helt feil type ble hengt på slik at jeg slipper forklare besøkende og forbipasserende at nei, det er ikke en J**p...

 

 

P1000641_zpssfy2mmqw.jpg

 

Legg også merke til den utrolig fæle frontruta...... Den forsvinner over i skrothengeren nokså snart (om ikke noen vil ha den??)

 

Nå i kveld ble tepper, hjemmelagde dørsider, setebenk av x-finer og spon, et idiotisk lite "sportsratt" og ymse søppel ryddet ut, "før"-bildet ble i iveren avglemt.

 

P1000639_zpsi8cude08.jpg

 

Før jeg avsluttet for kvelden ble dørene plukket av og dørken foran setene skrudd ut.

 

P1000650_zpszz7ysl8m.jpg

 

En kikk i tankene ga ingen fæle overraskelser; de ser overraskende bra ut. Noe rust men ikke noe en runde med rengjøring og spyling vil kunne fixe. Kanskje noe lurium fra Gasolin?

 

P1000645_zpsbiq3mygh.jpg

 

 

 

Nedi motorrommet mangler forgasser og fordeler; begge deler fulgte med bilen og jeg er veldig fristet til å prøve å snurre motoren i gang:-) I morgen kanskje?

 

 

 

 

 

 

Edited by GuttormG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny doning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig med selger og har en ny ubrukt Tirfor liggende.

Ta kontakt hvis interesse.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ble et lite hengerlass med skrot fra gårsdagens innsats; nokså utrolig egentlig. Ryddet unna en display/salg-kjøledisk fra Prior (alle har da en slik??) og noe annet skrot som sto i veien i garasjen.

 

Prøvd å skjønne dette med rammenummer; denne har 951-3 (eller 8-utydelig stempling-må finne fram kritt eller noe og sjekke nærmere)xxxxa

Taster jeg dette i en av de mange dekoderene på nett forteller de at joda, det er en serie 3, RHD, petrol, 1972-1979.

Men all info på nettet ellers sier at høyeste rammenummer skal være 95105805?? Noen som kan forklare dette?

 

Prøver å få en prat med rette mannen hos biltilsynet her på holmen i morgen for å høre litt om hvordan få skilt på denne; greit å vite at det går får en legger ned for mye tid og cash.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke gjort noe mer. Litt puss og stell på Discoen og familieting har vært prioritert. Og jeg reiser ut på jobb i morgen kveld; men er litt fristet til å bruke en time på å få den i gang i morgen. Bare for artig:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ble ikke starting, tiden flyr og flyavgang nærmer seg.

 

Men brukte noen minutter på å pusse fram ramme nummeret skikkelig og det er 951-0xxxx og da stemmer det med offisielle kilder.

 

Hvor kan jeg få nøyaktig/rett info om årsmodell oss?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Further to your Web Research request the build date recorded for chassis number 951-04652-A is 13th March 1978 and was despatched on 13th April 1978.

 

Litt får en da gjort om det er noen hundre mil mellom garasjen og meg:-)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sendte bare konfekt, bobblevin og roser til en dame i tolldirektoratet, lovte tur i åpen LR:-)

 

 

Neida,

epost til post@toll.no og forklarer at jeg eier bil med sånn og sånn rammenr, forklarer dette med at den er solgt av namsfogden og at tollkort og øvrige papirer mangler. Hengte på et par lenker til avisartikkler om salget La ved scan av skrivet fra fogden og eierskiftemelding som bevis på eierskap.. Var spørsmål om rammenr, saksbehandler mente det var for kort; svarte tilbake med info om når LandRover begynte med 17-siffret VIN og la med den infoen jeg i mellomtiden hadde fått om produksjonsdato.

Vips-duplikat i posten

Obs at dette er enkeltvedtak, en har ikke krav på duplikat men det kan utstedes etter nærmere vurdering.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var innom garasjen og klappet bilen litt; bare for å ha gjort noe byttet jeg låsesylinder på tenningslåsen. Ny sylinder med 2 nøkkler kostet vanvittige 3pund....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huff, en blodpris ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

spennende prosjekt. følges..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fokus noen dager nå blir EU-klargjøring av to riskokere; Burde i grunnen hatt større garasje (eller helst et verkstedlokale-noen som vet av noe rundt Kristiansund?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilder er jo kjekt, bilen har jo ikke forandret seg så da få vi ta et av tollkortet. Utrolig motiverende å vite at en har ting klart slik at en kan få skilter!

 

tollkort.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjorde sånn;

 

 

 

 

Neida,

epost til post@toll.no og forklarer at jeg eier bil med sånn og sånn rammenr, forklarer dette med at den er solgt av namsfogden og at tollkort og øvrige papirer mangler. Hengte på et par lenker til avisartikkler om salget La ved scan av skrivet fra fogden og eierskiftemelding som bevis på eierskap.. Var spørsmål om rammenr, saksbehandler mente det var for kort; svarte tilbake med info om når LandRover begynte med 17-siffret VIN og la med den infoen jeg i mellomtiden hadde fått om produksjonsdato.

Vips-duplikat i posten

Obs at dette er enkeltvedtak, en har ikke krav på duplikat men det kan utstedes etter nærmere vurdering.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt framgang(?) i dag; demontert skjermer og radiator. Utrolig nok var det vann på systemet, luktet glycol så forhåpentligvis har det gått bra.

 

bort med panser.jpg

 

 

 

Panseret har 2 stygge revner framme på hjørnene; hvordan fikser jeg det? Er Birmabright greit å sveise for den som kan sveise alu? Lodde med spesialpinner fra ebay? Popnagler og dobbling?

 

revne.jpg

 

revne2.jpg

 

 

Et par av boltehullene i skermene ser ut som om en eller annen har prøvd å rive bolten gjennom skjermen og klart det; der må jeg også finne på noe lurt; mulig en vognbolt kan fikse biffen

 

Baklem til planet kom i posten en dag, den er rengjort; litt overflaterust pusset bort og har fått et strøk epoxyprimer.

Neste steg er litt rydding og organisering, delene tar plass. Kompresjonstest av motoren skal gjøres før den løftes ut for litt puss og kos.

Ramma ser bra ut her framme-hurra! Mer spent på torpedoveggen....

 

Edited by GuttormG

Share this post


Link to post
Share on other sites

jepp-helt kaputt:-) Kappesveisekoseseg! Men utriggere er vel mer som slitedeler å regne. Kanskje ikke rart når det er stort fint hull på toppen som kan slippe inn vann og salt og gode saker ; men ikke noe hull det kan renne ut?

Og masse deilig rust i torpedoen også, bare å fixe.

 

Det øverste panelet på torpedoen; med lufteluker på; er luftelukene like på vanlig seriebil, defender og lettvekt? Ser det finnes reparasjonsbiter som i såfall kan brukes istedet for å bruke en uke med blikksaks og banking..

 

$_12.JPG

Edited by GuttormG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...