Gå til innhold

Parallelt koblet varmeapparat uten sirkulasjonspumpe


Geir H

Anbefalte innlegg

Kjøpt meg Isotherm varmeapparat for å montere under 2 seterad. Skal føre slanger fra webasto og bakover opp til baksetet. På Norpart mente han at jeg kunne bruke y-kobling men det fører da til en parallell strøm av vann til dette apparatet. Har noen erfaring med dette uten å sette inn en sirkulasjonspumpe?

Leser at folk har koblet i serie på forumet men ikke alle kanskje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk Y-kobling. Du risikerer at du mister varme bak fordi vannet går letteste vei.

kapp bare en slange og skjøt deg innpå. Gjennom apparatet bak og videre inn på samme slange igjen. Da sørger vannpumpen for å forsyne begge apperatene med vann, men kapp returen fra varmeapparatet for å sikre varmest vann til frontrute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Kan noen si noe om dette med å hente luft utenfra? Min bil er ikke tett og det orginale apparatet vil tilføre luft. Noe behov for å gjøre noe ytterligere?

Ett annet spørsmål: Er det mye støy fra Isotherm apparat?

 

Takk for all god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare luft innenfra første vinter og sleit litt med dug etter skiturer med manse våte klær og vått utstyr I bilen. Hentet uteluft I fjor høst og det ble litt bedre, men ikke veldig. Hadde ikke gjort det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det har vært greit slik Lafterolf sier.

Motor og girkasse utvikler endel varme under kjøring.

Da avkjøles ikke slangene og innhold så fort så lenge de ligger i luftstrømmen innenfor hovedramma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørleggaren hadde koparrør med utvendig plastbelegg då eg dreiv og styrte med eit varmeapparat som skulle få varme frå motoren eit stykke unna.

Fungerte fint her, men eg veit jo ikkje om berre slange hadde vore like bra. For min del var det greitt med rør av andre årsaker, så då tok eg like godt dei med isolasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja lufting kunne vært greit.

Spesielt siden slangene går ned under bilen og opp inni bilen igjen.

 

Men på den andre siden så er det mange slike bøyer hvor det legger seg luftlommer i kjølevannet fra før av.

Aller best måtte være å sette på vakuum for å fjerne alle luftlommer.

 

Noen som har prøvd Biltemas kjølevæske påfyller? Står at den fjerner luftlommer i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det kurant å sette i en lufteløsning på ekstraapparatet hadde jeg gjort det.

Sparer meg ofte for litt mindre plunder ved lufting.

Det er jo ikke bare en gang man skal lufte kjølesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kurant å sette i en lufteløsning på ekstraapparatet hadde jeg gjort det.

Sparer meg ofte for litt mindre plunder ved lufting.

Det er jo ikke bare en gang man skal lufte kjølesystemet.

 

Jeg opplevde at jeg ikke trengte å lufte sløyfa til det ekstra apparatet på nytt selv om jeg hadde tappa ned motoren. Sånn sett så holdt det å lufte på returslangen bakfra første ganga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har to koblet i serie, uten lufting. Det runde inni på vanlig plass, og slanger under til et apparat i setekassa. De varmer skikkelig, aldri problemer med luft. Det må være kraftige vannpumper på seriebilene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...