Geir H Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Kjøpt meg Isotherm varmeapparat for å montere under 2 seterad. Skal føre slanger fra webasto og bakover opp til baksetet. På Norpart mente han at jeg kunne bruke y-kobling men det fører da til en parallell strøm av vann til dette apparatet. Har noen erfaring med dette uten å sette inn en sirkulasjonspumpe? Leser at folk har koblet i serie på forumet men ikke alle kanskje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HansChristian Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Jeg lagde eget varmeapparat bak i en Suzuki413 for mange år siden. Da koblet jeg meg bare inn parallelt med det originale varmeapparatet, og dette fungerte ihvertfall helt fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Ikke bruk Y-kobling. Du risikerer at du mister varme bak fordi vannet går letteste vei. kapp bare en slange og skjøt deg innpå. Gjennom apparatet bak og videre inn på samme slange igjen. Da sørger vannpumpen for å forsyne begge apperatene med vann, men kapp returen fra varmeapparatet for å sikre varmest vann til frontrute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir H Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Jeg tenkte å sende vannet bakover fra Webasto. Sett i tråder at man kobler etter webasto. Hva tror du om det lafterolf? Om jeg fokaster ykobling, får jeg skøtestykker hos Biltema? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Koble i serie som Lafterolf sier. Varmest vann til varmeapparat foran, så å ha det etter webasto er nok en god ide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir H Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Takk for hjelpen. Kan noen si noe om dette med å hente luft utenfra? Min bil er ikke tett og det orginale apparatet vil tilføre luft. Noe behov for å gjøre noe ytterligere? Ett annet spørsmål: Er det mye støy fra Isotherm apparat? Takk for all god hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Jeg hadde bare luft innenfra første vinter og sleit litt med dug etter skiturer med manse våte klær og vått utstyr I bilen. Hentet uteluft I fjor høst og det ble litt bedre, men ikke veldig. Hadde ikke gjort det nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir H Skrevet 12. august 2015 Forfatter Del Skrevet 12. august 2015 Takk. Da dropper jeg det inntil videre. Noen som har tips om hva jeg bør isolere slangene med? Diesel motor produserer ikke mest varme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Jeg har aldri isolert slanger. De er ikke isolert i motorromnet heller, og siden vannet sirkulerer tror jeg ikke varmetapet blir merkbart. Skal du isolere selger biltema neopren for rørisolering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Synes det har vært greit slik Lafterolf sier. Motor og girkasse utvikler endel varme under kjøring. Da avkjøles ikke slangene og innhold så fort så lenge de ligger i luftstrømmen innenfor hovedramma. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 12. august 2015 Del Skrevet 12. august 2015 Rørleggaren hadde koparrør med utvendig plastbelegg då eg dreiv og styrte med eit varmeapparat som skulle få varme frå motoren eit stykke unna. Fungerte fint her, men eg veit jo ikkje om berre slange hadde vore like bra. For min del var det greitt med rør av andre årsaker, så då tok eg like godt dei med isolasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir H Skrevet 13. august 2015 Forfatter Del Skrevet 13. august 2015 Takk for gode råd. Man trenger altså ikke luft utenfra eller isolere slanger. Man bør koble i serie og unngår sirkulasjonspumpe. Ikke noen ventil for lufting av kjølesystem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Luft stiger så du lufter på motoren som vanlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 13. august 2015 Del Skrevet 13. august 2015 Tja lufting kunne vært greit. Spesielt siden slangene går ned under bilen og opp inni bilen igjen. Men på den andre siden så er det mange slike bøyer hvor det legger seg luftlommer i kjølevannet fra før av. Aller best måtte være å sette på vakuum for å fjerne alle luftlommer. Noen som har prøvd Biltemas kjølevæske påfyller? Står at den fjerner luftlommer i systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Jeg parkerer alltid bilen i oppoverbakke med radiatoren som øverste punkt når jeg skal lufte systemet, har fungert greit for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Er det kurant å sette i en lufteløsning på ekstraapparatet hadde jeg gjort det. Sparer meg ofte for litt mindre plunder ved lufting. Det er jo ikke bare en gang man skal lufte kjølesystemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EHS Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Hvilken slangediameter benytter dere her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Er det kurant å sette i en lufteløsning på ekstraapparatet hadde jeg gjort det. Sparer meg ofte for litt mindre plunder ved lufting. Det er jo ikke bare en gang man skal lufte kjølesystemet. Jeg opplevde at jeg ikke trengte å lufte sløyfa til det ekstra apparatet på nytt selv om jeg hadde tappa ned motoren. Sånn sett så holdt det å lufte på returslangen bakfra første ganga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Kan være lurt å unngå å bruke plastkoblinger for skjøte slanger da de kan gå i stykker over tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haraldj Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 (endret) Er det noen som har bilder av det ekstra varmeapparatet? Må Gjøre noe i min også, da det er bruksbilen:) Endret 22. august 2015 av Haraldj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir H Skrevet 6. september 2015 Forfatter Del Skrevet 6. september 2015 Jeg er snart i gang med mitt. Ligger ute på forumet en tråd med rikelig med bilder. Fant den ikke i farta nå men søk og du finner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JefeDeMaquinas Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Mao svært likt det som står originalt i 90serie Land Cruiser? Varmeveklsar under passasjersete med føding fra motor. Ein lei feil disse har er at ryk det ein slange el likande under bilen tømmer kjølesystemet seg utrivelig raskt..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 6. september 2015 Del Skrevet 6. september 2015 Har to koblet i serie, uten lufting. Det runde inni på vanlig plass, og slanger under til et apparat i setekassa. De varmer skikkelig, aldri problemer med luft. Det må være kraftige vannpumper på seriebilene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Ser at der er et spørsmål om bruk av skjøtestykker i plast fra Biltema (eller tilsvarende) - kan bekrefte at disse sprekker (eller kan sprekke) over tid. Jeg har skiftet til skjøtestykker i messing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir H Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Endte opp med å bruke messing skjøtestykke. Fungerer strålende dette. Bilen er god og varm. Låter mindre enn orginale apparat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.