Gå til innhold

Handleliste Norpart


Geir H

Anbefalte innlegg

Lest en rekke tråder om varmeapparat i Defender. Mye bra tråder, så takk for de som har lagt ut. Vet at kjerringa og unga vil sette pris på denne oppgraderingen. Jeg har enda ikke vært i kontakt med Norpart men ønsker å vite litt hva jeg bør handle. Noe jeg ikke så lett så i trådene. Ser for meg en løsning med apparat under andre seterad. Får hjelp til helga og trenger å handle det meste i forkant men sliter med å se den komplette lista.

 

Håper noen kan svare meg på følgende:

  • Det kreves slanger - Biltema er nevnt av noen men er dette noe Norpart leverer?
  • Isolasjon rundt slangene - noen tips?
  • Det kreves 90 graders bend ut fra varme- En skriver at han måtte modifisere anlegget?!
  • Slangeklemmer og skjøtestykker ved webasto må til.
  • Trinnbryter og ledningsett - noe jeg får på Norpart?
  • Muffer for slangegjennomføringer - Norpart eller hvor?

 

Virker som at seriekoble er lurest og at vannpumpe takler det. Må ikke ha luft utenfra, noen som mener den trekker nok fra før. 10 KW er egentlig for mye så holder med 4.2 KW.

Kan være at apparat bygger litt for mye til å få plass under setet.

 

Vet vært mye tråder på dette men hadde vært kanskje til glede for andre og fått beskrevet en handleliste.

 

Takk,

Geir

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger denne også, da sist vinter var kald uten en fungerende Eberspacher :lol:

Den er levert på service nå.

 

Jeg har fått anbefalt varmeapparat Isotherm 10Kw fra Maritim for montering under baksetet.

Så en pris sammenligning fra Norpart og Maritim hadde vært fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Norpart men endte opp med å kjøpe andre steder for å spare penger. Men hvor mye jeg sparte eller ikke sparte har jeg ikke regnet på noen gang.

 

Her er tråden min:

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=69168

 

og her er en grov handleliste:

 

Seatronics.no:
----------------------
4 x Festeklips for varmluftslange 60mm (SVB81333) = 100,-
2 x Overgang 16-20mm for varmtvannsslange (EB2460002) = 190,-
1 x Isotherm 1012WA vann-luftvarmer (3728485A) = 1.995,-
2 x Varmluftslange 60mm (8041586A) = 198,-
Biltema:
----------------------
Overgang 16mm-16mm (5/8 tommer)
Slanger 16mm - 13200-16
90 graders bend slange 16mm
Slangeklemmer
Rør isolasjon
Gjennomføring:
Kjølevæske
Hullbor til metall
Maritim.no:
------------------------
2 stk Eberspächer Utblåsningsdyse 50/60mm Flat 0 grader Sort - 4114-6 = 436,kr
Endret av Bjørn Viggo Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norpart hadde nesten alt jeg trengte. Kunne sikkert spart penger med å shoppet bend, slanger og slikt andre steder. Betalte 3800 for alt og da med en 10 kw isotherm. Trenger ledning til bryter og isolasjon på slanger. Han ga inntrykk av å ha solgt en del til Defendereiere. Håper på montering til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Har montert ekstra varme under setet bak i min Puma 2007 men sliter med å finne hvor jeg skal koble slangene i motorrom. Noen som kan komme med gode råd evt bilde av hvilke slanger jeg skal kutte? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne passer perfekt under de nye baksetene på Puma. Følger med festebrakett som kan skrues rett i plate under sete og følger med opp når du vipper sete frem.

http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/eberspacher-xeros-412-p-193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert ekstra varme under setet bak i min Puma 2007 men sliter med å finne hvor jeg skal koble slangene i motorrom. Noen som kan komme med gode råd evt bilde av hvilke slanger jeg skal kutte? :blink:

Jeg koblet meg på rett etter webasto. Veldig enkelt og ikke noe behov for kutting av slanger som jo er greit hvis man enkelt vil koble tilbake til original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har funnet på en genial løsning for å få varmen ned i fotbrønnene foran når varmeren sitter under baksetet?

Jeg la slanger på gulvet og frem mellom setet og cubbyboksen, men det er ikke særlig pent. Kunne tenkt meg noe mer varig og "skjult"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt, er slanger fra Biltema bare dritt? Gjett hva jeg akkurat har montert på min TD5 til ekstravarmeapparatet under baksetet....

 

Jeg har brukt rundt 1000,- kr så langt. Varmeapparat fra bilopphogger(antagelig fra en transporter), slanger fra, ja, Biltema, totrinns bryter fra båtbutikk pluss noe småtteri. Det produserer akkurat passe med varme, men skulle gjerne hatt uteluft til luftinntaket.

 

Jeg vurderer å bore mange små hull i gulvet rett bak apparatet der luftinntaket er(fortsatt under baksetet), og legge en trakt, kappe over for å ta luften inn utenfra. Inntaket blir rett bak en tverrgående bjelke og ser ut til å være godt skjermet for sprut. Motargumenter?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...