Gå til innhold

Diagnoseutstyr Østfold for L322 2005


Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Opplevde "air susp inactive" melding på displayet i bilen i ferien, ikke kult. Feil meldingen kom plutselig uten varsel, lysene på displayet ved høydejusteringen sluttet å lyse. Stoppet på Statoil for å ta en pause, så kom lysene på en liten stund, så av. Trodde det hadde med batteriet siden jeg hadde litt problemer med å få start når jeg var på Turtagrø. Kjørte fra Turtagrø uten feilmeldinger, så kom "air susp inactive" på displayet i andre sving.

 

Batteriet var modent for bytte, valgte å kjøpe nytt. Men problemet forsetter. Bilen har ikke sunket sammen, men er i normal høyde. fremre venstre "bein" er litt lavere en høyere. Etter hva jeg har lest er dette normalt. Har sjekket at kompressoren går ved å sette strøm på kontakten til kompressoren. Har også prøvd å null stille ved å dreie rattet helt til venster og helt til høyere, men det har ikke løst noe.

 

Har en liste av det som er vanligvis feil, men kommer ikke så veldig lagt uten at jeg får lest av feilkodene og slettet dem. Er det noen i Østfold (Halden, Moss, Fr.Stad eller Sarp) med en diagnose maskin jeg kunne ha koblet meg til og få slette feilkoder?

 

Er det noen som kanskje har en ekstra kompressor liggende? Eller rep kit til kompressoren?

 

mvh

 

Karsten

 

 

Endret av LandRoverE6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra diagnosen (strøm til, releet, sikringer osv) jeg kan gjøre uten en Hawkeye eller lignende er det nok at kompressoren klarer ikke å dytte nok trykk inn trykktanken. Det vil si (tror jeg, håper jeg) at det er stempelringen som har gitt seg. Fant og bestilte fra et firma i UK som selger nye stempleringer og sparer seg kostnaden av en helt nye enhet. Men feilkodene er der fremdeles, dessverre. Får delene i løpet av neste uke om alt går etter plan.

 

Mvh

 

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som kommer av dårlig batteri. Jeg opplevde det samme første uka jeg hadde min 2004-mod. Jeg bytta også batteri, men feilmeldinga ble jeg ikke kvitt før diagnoseutstyr var kjøpt inn ei uke seinere. Nesten to år seinere, nå i juni, var feilmeldinga tilbake, men hjalp ikke å slette med diagnoseutstyret. Etter nøyere sjekk av feilkoden ble kompressoren bytta, og alt er bra igjen. Vil anbefale deg å gå til innkjøp av diagnoseutstyr. Nesten så det burde fulgt med som standardutstyr :-)

 

Mvh ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet Ole. Hadde mistanke om dårlig batteri i lengre tid, men hadde ikke mulighet for å undersøke og bekrefte mistanken. Nytt batteri er satt inn etter full lading med smart batterilader. Bytter stempelringen til uka.

Har sett på Lynx, PC basert diagnose utstyr, eller Hawkeye, vet ikke hva som er beste i grunn. Noen som har erfaringer med noen av disse? Og ja, er helt enig, alle RR burde følge med diagnoseutstyr på kjøpet.

Ingen der ute som har maskin for å slette feilkoder?

 

Mvh

 

Karsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og anbefaler IID tool, den trenger en IOS enhet (ipad / iphone osv) eller android (anbefales ikke).

 

Nanocom kan også vurderes.

 

Med det lille jeg har brukt Hawkeye, mener jeg at det er ikke det beste tool til disse biler.

 

Avhengig av hvilket funksjon du vil bruker på toolet, vil avgi hvilket tool passe best.

 

Android app Torque og en billig ELM237 adaptor er også en feil koder leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei alle

 

Prøver igjen,

 

Er det noen der ute på Østlandet (rimlighets avstand Drammen) som har utstyr for å slette feilkoder på en 2005 RR TD6?

 

Reparert kompressor og den pumper riktig trykk, Releet til kompressoren funker, styrestrøm til releet er stilsted. Prøvd "hard reset" uten å få til å slette feil meldingen.

 

Lite lyst å dra til verksted for dem å ta seg godt betalt for å slette kodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Fant denne oppskriften på en BMW side, prøvde uten hell. Dog kommer man seg inn til en del innstillinger, men slettingen går ikke dypt nok for å slette "Air Susp Inactive" Håper informasjonen hjelper noen der ute.

 

Ignition key must be “off”.
• Press and hold the Check Control button in the instrument cluster (RIGHT button), and turn the ignition key to the first position (KLR).
* You will first see "Check Control OK", some seconds later you will see "Test Nr.01"
* Push the left button on the instrument cluster to see the car's identification number. Add the 5 digits (not 6) together and write down that number, you will need it for unlocking all the functions. Example: A123457 will lead to 2+3+4+5+7 = 21
* Push the right button until you see "Test Nr.19"
* Push left button until you see the number that is equal to the one you calculated above
* Push right button again

1. Display Car's identification number, HW/SW version, construction date
2. instrument cluster self test. Will light up all lights and run all guages
3. Current consumption (liters/hour)
4. Average consumption (liters/100 km)
5. Current range
6. Remaining fuel in tank. Three sets of numbers: A/B/C. C=total amount.
7. Engine RPM / Coolant Temp ©
8. Current Speed (kph)
9. System voltage at Term. "R" (Battery Voltage)
10. Country/Language (UK, US, Spa, Ger, Jap, etc.)
11. Units am/pm
12. Average Speed
13. ETA
14. Date of Software Mask
15. Production Diagnosis
16. ""
17. Display Vehicle Specific Data
18. Alarm Changeover (cont. vs. intermittent OBC chime)
19. Lock/Unlock
20. Correction factor for fuel consumption (nicht ändern!)
21. Reset all defect codes

Alternatively as was suggested use the search feature on the right side of the screen... Good luck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det burde ikke koste allverden å få feilkoder slettet på verksted. "Problemet" med diagnoseutstyr mitt er at det er låst til bilens VIN-nummer, og slik er det nok med flere der ute. Kan være grunn til liten respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for bidraget. Vanlgte å kjøpe en diagnosemaskin (Hawkeye) fra UK. Grunn til dette er et innlegg hvor noen hevdet at alle LR produkter burde komme med diagnosemaskin. Fikk meg til å tenke. Har vært i kontakt med de 2 hoved verkstedene i Drammensområdet, prisen for å slette koder er ikke hårreisende, men det skal ikke mange turer innom for å sletting og feil søking før å ha sin egen maskin lønner seg.

 

Var nok rimelig desperat en stund etter å få slettet koder og hadde samme tanken i hode som du skriver "låst til sin egen bil" Tenkte kanskje noen der ute hadde en maskin.

 

Får min Hawkeye levert i løpet av uka og håper at den løser noen av problemstillingene jeg har med min RR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...