Gå til innhold

Webasto timer. Coupevifte


ehrnst

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte min første Rr nå i sommer, en 2005 Rrs tdv6. Denne er utstyrt med Webasto timer i taket. Trykker jeg på denne etter å ha skrudd av bilen begynner viften i bilen å gå. Er det slik at coupeen vil varmes så fort det blir kaldt nok til at Webasto starter? Jeg trodde egentlig det bare var motorvarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil nok varme kupeen også. Sannsynligvis derfor den er montert. Men jeg har ingen erfaring med denne timeren selv. Den forrige bilen jeg hadde med Webasto (Mercedes) hadde fjernkontroll og der ble også kupeen varmet. Jeg startet den med flamme-knappen en halvtime før avreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokke i bilen er ettermontert. Normalt skal den ikke starte vifte i RRS / D3, muligens du har en interface fra Danhaug.

 

Danhaug kittet starter vifte, men er litt vanskelig å installere og sette opp.

 

Timer vil gi på signal i 30 minuter.

 

Om bilen er "våken" vil ikke webasto tenner med en slik kit mener jeg.

 

Normalt kan du ikke starter dette om temperature er over 6c eller om kjølevann er for varmt.

 

tick tick lydd er drivstøff pumpe.

 

At webasto ikke tennes kan skyldes mange ting, det trengs å lese av feil koder direkte i webastoen (normalt diagnose utstyr gi ikke nok info).

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar glen. Må vel kanskje dra innom noen som driver med Webasto. Aner ikke hvor kitet kommer i fra, men danhag leverer jo, som du sier. Kanskje mulig å teste igjen om jeg åpne vindu på bilen å venter noen minutter til skjermer oss er skrudd av før jeg trykker på knappen? Forvridd helt idiotisk om det fungerer sånn, jeg bruker ikke bilen hver dag, så timer er jo tullete. Enkelt å utvide med sms-start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ettermontert ovalt ur uten kit for kupevifte på min rrs. Can-bussen må være i sovemodus for at Webastoen skal tenne/starte opp. Jeg lar bilen stå i 12 min uten aktivitet for å være sikker på at bilen sover, men det er mulig at det ikke er nødvendig å vente så lenge. Dersom bilen ikke sover når man trykker på flamme-knappen, vil man høre vifte som starter i Webastoen, men den stopper etter kort tid (1 minutt?) uten at forbrenningen starter. Jeg tror flammesymbolet i displayet på uret da også vil forsvinne veldig fort.

 

Med ovalt ur skal Webastoen starte uavhengig av motortemperatur, i hvert fall opp til 80 grader C.

 

For å teste om Webastoen starter forelår jeg følgende fremgangsmåte dersom diagnoseutstyr ikke tilgjengelig:

 

1. Test med kald motor.

2. Åpne panser og åpne vindu slik at man kan trykke på flammeknappen uten å åpne dørene. Lukk dørene.

3. Vent 12 minutter.

4. Trykk på flammeknappen.

5. Lytt og observer hva som skjer med Webastoen. Etter få sekunder skal vifte i Webastoen starte. Innen ca 20 sekunder skal drivstoffpumpa starte med sine klikkelyder. Dersom Webastoen tenner, vil det komme eksos ut av eksosrøret til Webastoen under 1 minutt etter at flammeknappen ble trykket. Dersom det bare kommer noen klikkelyder fra Webastoen uten at vifte starter, er Webastoen sannsynligvis låst for videre startforsøk.

 

Webasten er montert i motorrommet ved venstre forskjerm. Ekosutløpet er under bilen innenfor venstre forhjul.

Endret av Skogsvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt bare klikkelyder gitt. Slutter å klikke, samtidig som viftene inni bilen stopper. Tar nok i underkant av ti sekunder.

 

Programmerte også bare vifte (sommermodus) men den slutter også etter 10 SEK.

 

Edit: tok kontakt med heatco. Der mente de det var for varmt ute, slik at timeren bare droppet å starte brenneren.

Endret av ehrnst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Chocolademan han er på tasen, han sitter på fullt webasto diagnositic utsytr, han må nok koble ut "klokke" og Danhaug, men kan tvangskjøre det.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom choclademann i kveld. Fikk tvangskjørt, primet et. Konstaterte med utslitt brennkammer. Webastoen hadde over 700 timer gangtid og 19000 startforsøk. Endte med å kjøpe en ny Webasto av han. Får se hva som skjer. Om det er danhag, eller noe annet har jeg ikke fått bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kan dessverre ikke editere min forrige post*

 

Snakket med motorpool. De kunne ikke svare på hva som ble montert, men kunne se det var blitt montert et "webasto kit" på internfaktureringen sin tilbake i 2006. De rådet meg å høre med Heatco, som kunne bekrefte at danhag (som de selger) ikke fantes i 2006. Så hvordan coupe-viftene styres, er fortsatt et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke klart å finne ut noe mer her gitt. 1533 er montert ved taklyset, derfra går kabel over taket mot førersiden. Fra motorommet ser jeg kabelen gå inn på førersiden. Sjekket litt rundt stereoanlegg, men klarte ikke se noe som så uoriginalt ut. Kan det være jeg bare har en gammel sw i bilen, som gjør at viftene starter sammen med Webasto? i såfall vil vel dette forsvinne om jeg oppdaterer til nyere sw.

 

Når det gjelder fjernstyring. Så vurderer jeg å kjøpe danhag gsm og seriekoble sammen med 1533, er vel ingen lettere måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye SW til FBH. Syntes det er veldig rart at vifte gå, muligens noen har prøvt seg å kople fra 1533 til vifte anlegg, disse normalt styres av linbus.

 

Du kan selv mekke en gsm port åpne til aktivere 1533 som du har montert fra før, men det kreves ferdighet med en loddebolt.

 

tippe du har 3 ledning som gå opp til timer i taket, stemmer det ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...