Gå til innhold

Led hovedlys til Defender


Anbefalte innlegg

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dine lykter sprer lyset godt og har ingen farger?

 

Er det bare mine som lyser samelet rett fram og som har regnbuens farger?

Bare jeg som ser lilla refleksskilt også?

 

Eller synes dere andre dette er små bagateller på lykter til over fire tusen kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forsøk på saklig tilnærming:

 

LED blir "dopet" til fargetemperatur som er ønsket (Oppgis i Kelvin (K) )

Vanligste er 4300K som er hvitt til blåhvitt lys (originalmontert D3 Xenon look)

Opp til en 6000K evt 7000K. Da begynner lyset å bli lilla aktig.

Har sett Xenon sett som er opp til 12000K da har du nesten helt lilla lys.

 

Spørsmål som bør stilles:

1)Hvilken fargetemperatur har de ulike LED lampene som verserer i miljøet?

 

2)Hvilken farge oppfattnings evne har de ulike brukerene av LED hovelykter?

 

Lysteknikk:

Regnbuen eller lillaskjæret du får i ytterkantene med LED hovedlysene skyldes ikke nødvendigvis LEDen i seg selv.

Dette kan også skyldes reflektorløsningen og linsekrummingen.

En ideell LED vil kun avgi 4300K om den er produsert med det som fargetemperatur. Ideelle LED finnes ikke.

Ideelle reflektorer vil reflektere alt lys i samme retning. Ideelle reflektorer finnes ikke.

Feilfrie og ideelle linser slipper alt lys gjennom uten brytning av lyset.

Disse finnes selvfølgelig heller ikke.

Summen av disse små skavankene vil bryte lyset i smale bånd i regnbuen.

 

Kvaliteten på "dopingen" varierer fra parti til parti og fra LED til LED i samme parti.

LED armaturer som er satt sammen av mange LED har et forholdstall som beskriver farge avviket i de LED enhetene som ligger nær hverandre.

Dette kalles MC Adams step og skal i de fleste beskrivelser i byggebransjen være forholdstallet 3 eller lavere.

Da blir det nesten ikke synlig fargeforskjell mellom alle de små LEDene i armaturen.

 

Retning og spredningen bestemmes av avblendinger og reflektorer.

Kravet i diverse forskrifter og lover i EU/ EØS og ønsket om et definert lysmønster gjør det vanskelig for lykteprodusentene.

Dette kan forårsake de problemene som Lafterolf nevner.

 

Halogen kontra LED blir en litt vanskelig direkte sammenligning.

De er totalt ulike i oppbygging og lys teknikk.

Halogen er glødelamper som sprer lyset 360 grader rundt det lysavgivende mediet, med fullt lysutbytte hele sirkelen rundt.

LED i ferdig fabrikert form har lys spredning inn til 60 grader, med dertil redusering i lys utbyttet i forhold til en LED med 10 grader spredning. Forutsetter samme effekt (for eksempel 10W)

Glødetråds lyset kan derfor enkelt "bøyes" dit det er ønskelig med et speil(reflektor).

LED lyset blir vanskeligere å styre siden det er mer konsentrert og speilet må være veldig presist laget og possisjonert i forhold til lyskilden, for å treffe på rett plass og med rett spredning.

 

Forsøk på saklig tilnærming slut.

 

Tror det beste for å "roe gemyttene" vil være at noen inviterer LED konvertitter til gards for å sammenligne de ulike

merkene(prisklassene).

Kun da kan det avgjøres om pris har en betydning eller om det er øyet som ser det avhenger av.

 

Ingen ekspert men tror jeg kan litt om lys.

Dersom andre har bedre forklaring tar vi imot med glede.

 

PS.

Slik det ser ut Laftis?

8700-Evolution-Comparison-LB-Web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du fargene i ytterkanten ja, men i tillegg vil det bli farger midt i bildet fordi nærlys er konstant og gir farger i ytterkanten.

Mine lys sprer ikke som på bildet. De lyser rett fram uten å gi tilstrekkelig lys til siden.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lafterolf

Det kan nok være en av svakhetene ved den "billige" varianten.

En uting at nærlys og fjærnlys lyser samtidig. Dette er min personlige mening.

Det ødelegger dybdesynet i mørket i og med at det blir for lyst nært inntil bilen.

OM andre merker ikke har koblet opp lysene på denne måten vil de ha en fordel der.

Spredningen er det verre med.

Nærlyset SKAL "vippe" opp mot høyre.

Fjærnlys er det vel ikke noen klar definisjon på. (Kan ikke den forskriften/ normen ).

 

@OJG

Da ville vel møtende kjøretøy blinket med lysene vil jeg tro.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 2 for og 1 i mot?

 

Det blir 2/3 flertall og vedtatt at de er ok.

 

Da skulle jeg ha handlet dem når jeg var i England og de koster £ 210,- (kr 2730)

 

Men med flaks så fortsetter utviklingen av lys og alle blir fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 for, jeg er også veldig godt fornøyd, Skjønner til en viss grad hva lafterolf mener, men jeg har nok ikke like sterk aversjon mot det lilla skjæret som han da det spiller liten rolle for meg om hvite detaljer langs veien tendenserer mot purpur. At de kaster veldig dårlig i side er jeg ikke helt enig i, men nå har jeg heller ikke en voldsom erfaring med forskjellige lys på bilen og det er for min del natt og dag fra standardlyktene. Jeg mener det er verdt de 4300,- kronene, og tror ikke man får dobbel lysglede av å doble den prisen opp til de dyrere alternativene der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 for, jeg er også veldig godt fornøyd, Skjønner til en viss grad hva lafterolf mener, men jeg har nok ikke like sterk aversjon mot det lilla skjæret som han da det spiller liten rolle for meg om hvite detaljer langs veien tendenserer mot purpur. At de kaster veldig dårlig i side er jeg ikke helt enig i, men nå har jeg heller ikke en voldsom erfaring med forskjellige lys på bilen og det er for min del natt og dag fra standardlyktene. Jeg mener det er verdt de 4300,- kronene, og tror ikke man får dobbel lysglede av å doble den prisen opp til de dyrere alternativene der ute.

4 for, og er meget enig med det hr Baklengs skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fant jammen meg et utvalg av LED lykter på finn.no, her er et rimelig alternativ, Og enda ett

 

Sistnevnte har jeg sett på ebay til kr. 2500,- inkl. frakt levert på døra, mva kommer i tillegg. (Fåes i både RHD og LHD utgaver).

De er også for salg i Jeep klubber til 5000.

 

Skulle gjerne sett test resultat på dem, stoler ikke helt på jeep annonse fra USA. Den ser liksom så pyntet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...