Gå til innhold

Led hovedlys til Defender


Anbefalte innlegg

Fikk montert mine nå på min Defender SVX og det var ganske så rett frem. Er jo litt ekstra å demontere på akkurat den modellen iom at grillen må av før demontering av plasten rundt lyktene. Og jeg har montert A- bar ( kufanger), så den må også av.. Men ganske problemfritt, så nå venter jeg bare på at det blir mørkt. På bilen min ser det bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har prøvekjørt. Mer unyttig bruk av penger skal man lete etter.

Kunne like godt ha kastet pengene inn i ovnen, hadde i det minste varmet litt.

 

Lyset er iskaldt kvitt og blått. Ubehagelig, men det kunne jeg levd med om det ikke var for alle regnbuens farger som blander seg med det ishvite lyset. Sørlig i ytterkantene er alle fargene nesten hypnotiserende.

 

Om man maler frontruta svart, og skraper bort et felt på størrelse med en matboks, får man lysfeltet. Det lyser i en firkant, og utenfor dette er det svart. På bygdeveger er det som å kjøre i blinde når vegene slynger seg rundt.

 

Og dette tilber dere? Er det virkelig ingen som synes dette er elendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne skilt med refleks. Disse lyste i en slags lilla farge når lyset traff skiltet. Hvitlinja på vegen får også lilla farge.

 

Siden ledlysene ikke sprer godt nok må bilen få ekstralys, og siden øed lyser så hvitt burde man bruke led eller xenon vil jeg tro.

 

Om noen fremdeles synes det er verdt å bruke penger på dritten er mine tilsalgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd disse nå over tid og tror om en er fornøyd eller ikke avhenger av hvilken Defender modell du henger de på. Jeg har en SVX utgave med ekstra langlys og disse spreder lyset godt til siden. At lyset har blåskjær venner en seg til. Råder deg å prøvde disse litt før du gir de opp. Jeg er ikke misfornøyd, men har som sagt i utgangspunktet den Defender utgaven med best lys i utgangspunktet og kommer ikke til å demontere mine. Jeg valgte sorte innsatser, mulig de i chrome som du kjøpte gir mer blå/fiolet lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil lyktene blir montert på spiller ingen rolle. Stygt er det okke som, men det er til å leve med om lyset hadde spredt godt nok og at man slapp å se alle regnbuens farger overalt.

 

Hvorfor er ikke det nevnt tidligere?

 

Feltet i lyktene som er blankt reflekterer ikke lyset. Jeg tør vedde på at alle andre også har disse fargene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med pris/ytelse å gjøre - her inne gjelder det jo alltid å finne det billigste og det blir ofte dyrt i lengden (og delene går i stykker eller havner på hylla for feilkjøp)

 

Her er erfaringer fra en som valgte Nolden (som LR har montert orginalt på noen av jubileumsmodellene) - http://www.bluelion.org.uk/landrover/car/2014/11/09/landy_led_lights.html

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mine på en prøvetur igår kveld, og jeg skjønner hva Rolf mener, til en viss grad. Lyset har en litt blåaktig/ lilla farge i ytterkantene. Men det er spesielt i overgangen mellom lys/ ikke lys at lillafargen er. Og det er ca i den høyden at lyset treffer skilt langs veien.

 

Jeg skrudde ikke noe på justeringsskruene på lysene når jeg monterte ( bøyde skuene forsiktig til siden) for å beholde innstillingene som var der. Men, ser nå at jeg må justere litt for å få riktigere lysbilde. Savnet litt mer lys på sidene når jeg hadde på nærlys. Fjernlysene syns jeg var bra, men på min SVX er det også fjernlys originalt der andre har parklys så her lyser LED lysene sammen med andre fjernlys.

 

Det er litt uvant å ha et så definert lys, da de gamle lyktene sprer lyset mer. Men etter at jeg har tatt en justeringsrunde er jeg sikker på jeg blir fornøyd, og jeg kommer til å beholde lysene.

Endret av Darcy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ble montert i dag. Lyktene er mindre i omkrets enn mine gamle 7" lykter, og ringen rundt passet dårlig. Lykta vil klatre ut på en side. Måtte også skjære bort noe av plastbøtta bak lykta.

 

Bilen ser stygg ut, håper det lyser godt.

 

Du skriver her at lysene ikke helt passer i ringen,kan det være at LED lysene dine står feil hvis det er slik at lykta vil klatre ut på en side? På min passet ringen rett på, og festeørene på ringen traff rett på noen opphøyninger på LED lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No som doke samanliknar LED 7" lykter, kunne det ha vore jækelig greit for andre å vite navn & herkomst på dei ulike modellane. 7" LED er diverre ikkje ei generisk betegnelse.... & iallfall ikkje for oss som skrur på litt anna enn LR excl

Eg får vekentlig mail om flotte billige LED ljos i nevnte dimensjon i alle regnbogensfargar til langt gunstigare pris enn det som er nevnt her frå Fjerne Austen. At det naudvendigvis er differnase i kvalitet & passfor mellom ei lykt til 100$ & 500Euro/stk tykjer eg er rimelig.

 

Din kommentar om pris & tilnærming til slike produkt SVEN er uhyggelig treffande & er tykjer forsåvidt synd i Rolf som har brukt x tusen kroner på eit produkt han klårt er ikkje ven med.

Før eller seinare måtte jo denne billig-LED-hypa gå på eit skjær, også blandt LRF`s medlemmar..... <_<;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargene jeg irriterer meg over ligger i ytterkant av lyset, og siden nærlysa står på hele tiden vil det bli to punkt på veien der regnbuens farger er synlig.

 

Lyktene kostet rundt 4500,- levert på døra. Når man bruker så mye penger krever jeg selfølgelig at de skal være fryktelig bra. Kanskje må man finne seg i lysbildet, men skal dette bli trafikksikkert må det ekstralys med spredning til, og med det går det enda mer penger.

 

Kan ikke si jeg gleder meg til snøfokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikla på LED en stund, men synes det er litt dyrt....

 

Har man nye/bra reflektorer, lyspærer som gir litt ekstra/koster litt ekstra samt bra med strøm frem til pæra så har man bra lys. Pærene som gir litt ekstra har kortere levetid enn vanlige pærer, men man kan bytte mange pærer for kostnaden av LED- lys.

 

Men jeg har fortsatt lyst på LED :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur Rolf freister å få fram at fargespekteret vert "feil" med dei lampene han har kjøpt

Så er det frågan om dett er spesifikt for hans erfaring med han sine LED lykter eller om dett er ei problemstillings gjengs over.

 

Ifrå mi begrensa erfaring med LED ljosbjelker (som "alle" tilber) av ulik fabrikat & herkomst, så kan eg forstå kva Rolf sikter til.

 

& JA; Sjølv dei dyrare 7" LED lyktene frå fks Nolden & JWS har eit ulikt ljosmønster & fargespekter. Nok av tester & erfaring til å understreke det.

 

Tok nett ein telefon til "min mann i lampeverdenen" (jada, eg veit-> erfaringsoverføring er styggedom i LRF) som bekrefter det at det er himmelvid forskjell på dei ulike diodene som vert nytta. Enkelte vil også over tid oppleve at diodene eldres & således endrer litt av sin karakteristikk, herunder også fargespekter..

Dette er jo tydelige egenskapar vi kjenner igjen frå xenon...

Interne spenningsfall i lykter (fram til dioda) osv bidrar no som før til dårlig effekt. Mangelfull kjøling er også noko ein slit med i lampeverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...