Gå til innhold

To'er feil på bremsene i PKK...


Professoren

Anbefalte innlegg

Fikk fire to'er feil på bremsene i PKK'n.

1: bremsekraftforsterker defekt eller for dårlig virkning

2: utilstrekkelig bremsevirkning på venstre bakhjul

3: bremsene ligger på, venstre fremme

4: parkeringsbremsen holder ikke kjøretøyet i ro i foreskrevet helning

 

Er det noen som kan hjelpe meg med fremgangsmåten for evt å ordne disse problemene selv? Hørt at dette er vanlige problemer med seriebiler... Har alltid ønsket meg en serie bil, og kjøpte en for å også lære og skru litt bil selv. Men jeg er helt nybegynner og trenger nok å få det inn med teskje :blink: I tillegg skulle jeg gjerne kommet i kontakt med noen som faktisk gjør reparasjoner på Land Rover i Vestfold-traktene...

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt bevandret i seriebil, men med de feilene ville i allefall jeg bestilt opp nye deler rund baut og således nullstille bremsene. Er dette en bil du ikke har daglig bruk for, kan du jo åpne opp og se hva som må byttes, hva som bør byttes, og hva som kan være med videre.

Noen "voksne" her inne har kanskje linker eller delenummer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1-tonns versjonen av Serie 3, og lurer på om den har både 11 inch tromler foran som bak. Og kan man da bruke de samme bremseskoa til tromlene bak og fremme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send mail til vestships å bestill nye hjul sylindere å bremsebånd. Å bytt like greit master sylinderen i samme slengen. Da veit du ka du har. Håndbrekket er sikkert gjennomtrukket av olje fra girkassa. Bytt tettning en å sett på nye bremsebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine (enkle) tips:

1: bremsekraftforsterker defekt eller for dårlig virkning

- Jeg ville jo begynt med å sjekke slangen fra manifolden til bremsekraftforsterkeren. er den hel? Er bremsene like harde når du tar den av?

- Jeg leste en test av Land Rover Serie III en gang. Der var bremsene omtalt som "unacceptably firm". Det er min mening også. Bremsene på slike biler minner mer om et treningsapparat på SATS. Er du sikker på at verkstedet som gjennomførte EU-kontrollen vet hvor hard pedalen på disse bilene faktisk skal være? På den annen side: uten fungerende bremsekraftforsterker er bremsene helt uutholdelig harde - og etter min mening farlige.

 

2: utilstrekkelig bremsevirkning på venstre bakhjul

- Dette kan jo være så enkelt som å skru bremseskoene nærmere trommelen med en fastnøkkel. Hvis ikke det hjelper kan det selvsagt være andre ting: skru av trommelen: møter du masse olje og gørr, så er antageligvis simmeringen gåen. Den er kjapp å bytte og koster en femtilapp eller så. LItt usikker på om bremsesko som har gått i olje en stund får tilbake bremseeffekten igjen, eller om du bør bytte de. Jeg byttet det ihvertfall, og rengjorde grundig.

 

3: bremsene ligger på, venstre fremme

- Har du eller noen andre justert avstanden som i punkt 2, og tatt i litt for mye, kanskje? Ellers må du ta av trommelen og se hva det kan være.

 

4: parkeringsbremsen holder ikke kjøretøyet i ro i foreskrevet helning

- Har aldri hatt bil med bedre håndbrekk enn seriebil... Begynn med å justere avstanden mellom trommel og bremsesko med en fastnøkkel. Kanskje det er alt som skal til. Hvis det ikke hjelper og du møter olje og gørr her også, så har du svaret lenger opp i tråden.

 

Generelt synes jeg det er en god ide å vite at ihvertfall bremsene funker 100%, så det å "nullstille" er en god ide. Er du usikker, så synes jeg du skal la et verksted ordne akkurat dette, men det jeg har beskrevet ovenfor er enkle og billige tiltak som kanskje løser noen av feilene for deg - og som ihvertfall ikke gjør vondt verre. En annen bonus er jo at du blir bedre kjent med bilen.

 

...og jeg har også utelukkende gode erfaringer med Vestfold ship. Lykke til!

Endret av olehenrikfjeld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips om du har fått olje/silikonvæske på bremseklossene - Biltemas Bremserengjøring (atr. nr. 364550).

 

Jeg hadde også 2'er feil på bremser bak på min ex.mil i våres - for stort avvik høyre/venstre side.

Tok av tromler - en av de var insauset i silikonvæske. Vasket grundig med denne - på etterkontroll gikk den gjennom uten anmerkning.

 

 

 

Frode

- Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VBF her får man svar på alt og ikkeno, hummer og kanari, appelsin og banan.

Kort sagt uunværlig for normalt fungerende mennesker og oss med langt fremskreden LR gladskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bor i Tønsberg, har hatt en seriebil siden 2008 - lærer stadig nye ting, men har jo plukket opp noe erfaring underveis. Står du fast når du skrur, ta gjerne kontakt, om ikke annet så for moralsk støtte :). Jeg har brukt NAF til PKK kontroller i Tønsberg, hadde problemer med bremsene sist, svært dårlig bremser høyre bak + måtte pumpe for å få fullgod effekt- da byttet jeg bremsesko og bremsesylinder høyre bak, bremsesko venstre bak og mastersylinder. Da ble det bra. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rengjorde håndbrekktrommel med Tec7 da jeg holdt på med bremsene på min ex.mil. Effektivt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Huff, ja? Jeg mente selvfølgelig Tec-7 cleaner. Takk for påminnelsen?? Jeg var så inni "rengjørings-produkter" at jeg tenkte bare det ene ordet i hodet... ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun rengjøring av ymse bremsedeler er en dårlig ide med mindre vi snakker om alt annet enn bremsevæsker og oljer.

Første bud er å få bukt med kilden til væsketilførselen og få stoppet den.

Så kan man tenke rengjøring av deler som fortsatt skal gjenbrukes.

Bremsebelegg suger til seg væsker og har liten lyst til å bli ordentlig rene igjen.

Det ser bra ut inntil belegget blir varmet opp litt ved bremsing og det begynner å svette ut væske.

Før i tiden,da belegget på skoene var naglet,var det enklere å rengjøre.

Da varmet man opp belegget og tørket av etterhvert som forurensningen piplet fram.

Nå er det en viss fare for at varmen svekker vulkaniseringen/limet som holder belegget til skoen.

Det merkes først ved frisk nødbremsing .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Gaute? Jeg uttalte meg kun om håndbrekk. Bremser er viktig, og da er det viktig at ting blir gjort grundig. På min bil skiftet jeg ut alt av bremsekomponenter. Deleprisen er overkommelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått sjekket håndbremsen. I trommelen var det masse gørr og olje, så da tenkte jeg at en pakning hadde gått. Det viste seg at der det skulle være pakning var der ingen :) Så nå er det pakning der, og straks nye bremsesko... Men fikk en liten overraskelse da jeg løsnet mellomakslingsfeste og det rant en "liten" bit olje ut :blink: Hva/hvor må jeg fylle på for å erstatte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og leste noe om at man kanskje må skifte ut tetningsring hvis det har kommet olje inn. Er det da snakk om "tetningsring, innkapslet" 236417 (5330-99-801-6220) eller "tetningsring" FRC1780 (5330-99-829-7480)? Eller begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: bremsekraftforsterker defekt eller for dårlig virkning

 

Innsugingsvakumet på min gamle dieselmotor var så lavt -- og bremsekraftforsterkeren tilsvarende svak -- at eneste løsning var å montere en vakumpumpe. Bilen var livsfarlig!

 

Jeg beskrev min løsning i denne tråden: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=47456&hl=vakumpumpe

 

Bremsene ble kjempebra. Og det er de fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...