Gå til innhold

Kraftig bankelyd i motor - hjelp


schimbo

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Defender PUMA 110 122 HK Tdi 2007 modell gått 130 000km. Plutselig kom det en kraftig bankelyd i motor. Jeg stoppet og sjekket olje som var over minimum. Tauet til verksted hvor de lyttet og lurte på om det kunne være råde lager som var røket og dermed skadet veiven slik at hele motor måtte taes fra hverandre. Snakket med en som mente dette ikke var rådelager så lenge ikke bilen var kjørt tørr for olje men det var en spesielt del i forbindelse med oljepumpen. Er det noen som har vært borti tilsvarende? TAKK for hjelp, verksted har ennå ikke begynt på en dyr diagnostikk. Verksted sier de først vil skru av bunnpanne for å sjekke lager

 

Endret av schimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette en Td5? Årsmodell?

Oljepumpeboltene på de første motorene var ikke tilstrekkelig tilskrudd og kunne derfor løsne etter en tid.

Om dette ikke ble sjekket og ettertrukket, kunne de løsne helt, falle ut og effektivt ødelegge motoren. Noen få av de siste motorene har også hatt samme problem.

 

Ronny S


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det neppe oljepumpeboltene.
Det er jo en Fordmotor, så mulig du kan finne noe på et forum som diskuterer disse motorene.
Men på sikt så er jeg sikker på at det dukker opp en løsning her også.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo håpløst å vite for meg, jeg har ikke hørt motoren din, og ikke sett den heller.

Men, jeg vet om en Puma eier som kjørte for lenge med bankelyd, og opplevde havari, og så har jeg en bror som har skrudd Ford i 18 år, og i følge han så er det lite trøbbel med Transit diesel, men det har røket noen dyser. Altså diesel innsprøytning dyser.

Når ei diesel dyse begynner å svikte, så gir den alt for mye diesel, og da får man en veldig har banking i motoren, det er fordi det kommer alt for mye drivstoff inn i en sylinder og man får en alt for stor eksplosjon og tenningsbank.

Reis med bilen til et bra, litt stort Ford verksted, så vil de nok finne feilen fort, slik at det ikke blir brukt mange kr på kanskje, vi må se, osv osv.

Ei dyse bytter de fort, programmerer den inn, og du er "good to go" fort......hvis ikke du har vært utrolig uheldig da....

Jeg krysser fingrene og håper at det bare er ei dyse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker til dere alle. Går til Ford verksted først, og har også fått tips fra den lokale LR klubben om en skotsk LR mekaniker i Kristiansand.

Det ordner seg nok, men vil jo helst ha noen som kan motorene til å sjekke fremfor noen som leter i blinde :unsure:

Skal gi oppdatering på løsningen.

 

Svein Erik

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar hadde også denne bankingen, som viste seg å være en ødelagt dyse i sin Transit (samme motor). Han dro ikke til verkstedet med en gang, noe som endte med ødelagt stempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Ville bare oppdatere dere med at problemet med bankelyden var en defekt dyse. Igjen takker jeg alle for fantastisk hjelp som sparte meg for masse penger til feilsøking og gjorde at jeg valgte et verksted med erfaring med disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...