Gå til innhold

TDV6 havari, kjente problemer ?


RolfM

Anbefalte innlegg

Det er nok mer enn dieselkvalitet som bestemmer oljeskiftintervall.

 

Perfekte forhold er konstant temperatur og konstant " alt "

 

Vi bor i et land der vi har ekstreme forhold. Vi har veldig skiftende temperatur, skiftende fuktighet, mye støv, og ikke minst mye småkjøring.

 

Dette vil si at man skal være veldig forsiktig med å sette opp et servicevedlikehold etter langtidsintervall.

 

12000 km / 1 år ved normalkjøring, og 6000 km / 1 år på småkjøring / barnehagekjøring er absolutt å anbefale.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Blir nok motor bytte på meg med hjelp av litt venner håper jeg, har vel mer og mindre bestemt meg for å gå for NWS motorservices sitt alternativ med nye bedre lagrer, slipt veiv , ny oljepumpe ++++, og fant denne fine beskrivelsen på å ta karosseri av ramme : http://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/24044/Body_Off_Diesel%7E0.pdf

Så håper det skal gå greit, kommer tilbake med informasjon på pris m.m. etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg at svovelinnholdet i drivstoffet påvirker oljens levetid så kraftig at halvering av skifteintervallet er påkrevet. Drar man dette videre vil det si at motorer med høyere "blow-by" enn normalt også vil ha behov for kortere skifteintervaller. Svovelet i dieselen vil i seg selv være korrosiv og blandet med vann danner den syre. Det skjer i motorolja og særlig siden oljefilteret i personbiler ikke flitrerer ut vann. Tunge kjøretøyer har gjerne et by-pass filter som tar seg av vannet. Syre i olja bryter ned de slitasjehemmende komponentene og så har vi det gående i en ond sirkel...

 

http://www.enginebuildermag.com/2014/05/diesel-engine-oil-filters/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B)

 

Så er vi vel der at "ofte" olje skift er serdeles bra for disse motorene.. !!! Altså har pris på denne olje noe å si,,, finnes det en som er good...

Men samtidig prisgunstig,, slik at man kan serdeles ofte kan skifte oljen. ? ( Biltema sin er ikke god nok ??? eller )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig god olje vil ha metallbinnende egenskaper. Dette vil føre til redusert slitasje ved kaldstart, det vil også føre til vesentlig mindre blow-by som igjen fører til mindre koks i oljen. Disse stoffene som er metallbinnende kalles ZDDP og er forurensende ved forbrenning. Så pga miljøkrav fjernes disse fra oljene og kun de flinkeste klarer å beholde masse av dem og samtidig klarer miljøkravene. Når det står i specen at en olje skal ha SJ eller SL så er ikke verken SN eller SM godt nok. Disse oljene inneholder mindre ZDDP.

 

Hvilken oljer som er best er vanskelig å si da jeg ikke har kapasitet til å teste alle oljene, men utfra erfaring så vet vi hvilken oljer som ikke er gode.

 

Tilsetninger er et alternativ for å kunne bruke dagens oljer, men husk på at det er mye annet enn disse stoffene en må legge vekt på valg av olje. Bla filmstyrke. Spesielt på en dieselbil er dette viktig. Hvor flink oljen er til å frakte og avgi dritt til filteret? At oljen ikke damper lett. Dette vil føre til mer gjennomtrekk av oljedamp gjennom veivhusventilasjonen og på den måte lage et hemmende belegg i ic og innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men oljen blir jo svart med en gang motoren startes. Har i alle fall blitt det på alle bilene jeg har vært borti..

Da bytter du ikke olje ofte nok.

Bytter du oftere noen runder, så holder olja seg lengre blank som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei igjen

 

Har jo nevnt det før og nevner det igjen, det er helt greit med at lagrene er skjøre og ja gjerne dårligere enn gjennomsnittet, men de fleste av oss er vel enige om at det er vel i grunn lagrene i motoren som det er viktigst for å ha smøring , for som nevnt av mange olje eksperter her så skal jo ikke lagrene ha direkte kontakt med veiv, for det skal være en fin,fin olje film i mellom lagrene og veiv, og lagrene skal jo ligge fint på sin plass J

Da er jo selvfølgelig rein og god olje i god kvalitet viktig, det er vi også alle enige om, men om olje pumpa svikter av en eller annen grunn hjelper det ikke med verdens aller beste hverken lagrer eller olje, da vil havari være særdeles nærstående.

 

Så etter mye sjekking, utspørring, via telefoner og email i innland og ikke minst utland, lesing på forumer m.m. så er vel jeg rimelig sikker på at jeg kan være helt enig om hva denne "granskningskommisjon " på disco3.uk forumet kom frem til, les utdrag(oppsummering eller /og sjekk linker.)

 

Olje pumpe feil er grunnen til havari på de fleste Tdv6 er jeg nå hellig overbevist om og det er 07 mod som er spesielt utsatt, anbefaler jo alle til å skifte til nå 4. Generasjon oljepumpe, særdeles billigere å ta den kosten, enn et havari.

 

 

 

 

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic107112-30.html

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic107148.html

 

Bodsy wrote:

Ok, so getting these extra cases to me wont really help I don't think, other than to show LR we have more and more evidence to add to the 20+ oil pump cases I already have (most appear to be fine, some with markings appearing)

 

The issue as I see it is this.....

 

We first thought that the failures could be down to a fault in the casting, hence metallurgical testing and x-rays. As farmerboy mentioned above, I have spoken to a couple of forum members that are in the alloys and castings industry and a fault on this scale and with such a broad range of ages is unlikely. The testing that castings (particularly automotive) go through to ensure no air pockets or anomalies appear in each batch, would have identified this and production in all of the major casting houses would have been stopped to resolve the issue. So an ultrasonic and metallurgic analysis is expensive and we now know is unlikely to provide us with any meaningful additional data into a fault.

 

The re-design of the oil pump casing (now on its fourth version since changing to the EuIV engine) is evidence that there was something not quite right. The fourth version has been with us since 2009 and has not been changed since.

This indicates to me that the failure is a design characteristic issue and not a 'fault' with an item.

So then we move on to how to prove that LR knew that there was a design fault with the oil pump casing. Without the evidence of information that LR design team would hold in house and would be very unlikely to publish, we dont really have much more to go on. We dont have any design whistle-blowers as Im sure they will be very loyal to the brand that they have helped to build up.

 

A strongly worded letter of our disappointment and statement of the facts as we know it, I feel would do little to help the overall cause, but I feel if any action, this is about the only action we can take, other than supporting the individuals that are lucky enough to find us here.

 

Shan, at 85,000 miles in your instance, I would be strongly pushing back to LR as it sounds as though you have service history, if your belt was changed 1 year and 2 weeks ago, and it is an 07 registered car, then it has been completed within the requirements that LR state.

 

As a general comment when dealing with them, there are a couple of key points that you may want to hi-light to them

 

This catastrophic failure you believe is caused by the design of the oil pump casing and its structural strength to manage the stresses of being the mounting point for the timing belt tensioner.

 

This is your vehicle, any and all components and fluids remain your property unless otherwise agreed in writing with LandRover.

I would reiterate to them that you have examples of this same catastrophic failure occurring on multiple other vehicles. (The evidence is compelling on this site alone!)

The cause of the failure has been known to LR hence the subsequent redesign on the oil pump casing parts 07A00001 on it supersedes 3 times to finally end up at LR013487

LR002465-LR007131-LR007798-LR013487 until the casing had been sufficiently strengthened to stop this known failure.

 

There is no possible check described by LR as part of either the normal or arduous service routine that would have assisted in identifying this issue to make a preventive maintenance action. Land Rover have been aware of this issue and put commendable steps in place to stop it occurring on later vehicles, but this is a known issue, caused by a known weak point, that neither LR or its service agents have been notified to make customers aware of. Land Rover additionally have not put additional steps in place as part of its service routine to check for this known failure point to rectify prior to the subsequent catastrophic failure occurring.

 

All parts that may have been removed for inspection by LR or its agents remain the property of yourself and you reserve the right to retrieve all parts and fluids for further analysis unless otherwise agreed by you in writing.

 

LR will not do anything unless it is inspected by a LR dealership. In most cases, this cost is attempted to be charged to yourself. Its down to individuals if you wish to pay to or start the discussion as you mean to go on. IMHO that discussion should be aligned to expectations that you expect based upon this design characteristic of the oil pump case, which has caused a catastrophic failure of your engine, to receive a replacement at no cost to yourself.

 

Success has varied in the above from a 0% (usually where the mileage is very excessive or service schedule not been adhered to) to 50% LR contribution (which they will still make a mark up on) right up to 100% LR contribution. I am happy to say that I have helped many members on here get at least 50% but often 100% contribution.

LR also on occasion state that they have not received any other instances of this issue, which we all know is complete Censored . I am happy to stand my Registration number as one of the 100% LR contribution engine replacements as evidence that they do know about this issue. They will have on their records certainly in the exec office EC07 MUD replaced at Shukers Landrover in Shrewsbury in June/July 2012.

 

In relation to the fund that has built up, I mentioned very early in the thread.

 

Quote:

If we get to the end of this process and there is any money left over, I would suggest that it is donated to Charity, Help for Heroes springs to mind as it is generally well supported amongst the LandRover fraternity.

 

 

I would further propose that as one of the long standing members (at least one!) is doing help for Heroes as Team GoatRider (NoDo$h), I would propose that this money in its entirety is passed to their fund.

Martin does have this site and it does help to bring everyone together on this, but in this instance, I think it would be right to go to Help for Heroes if we decide that there is nothing further we can use the funds for in this case.

 

As always if anyone has any further constructive ideas on what tests or analysis we can carry out to provide more evidence for the cause, please raise your hand. Otherwise I feel the Charity route is the way to go.

 

Regards

 

Ian

 

 

Summary again above. Thumbs Up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet pumpa med alle reimer og løpehjul i Desember 2013 ??

Still going strong med snart 182k nå.

Happy for you ??????????

Sikkert veldig,veldig smart, hadde du luktet noe da en plass? Siden du gjorde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i startgropa for pumpehavari diskusjoner på d3 forumet da jeg kjøpte bilen for 2 år siden... Så var klar over problemet før jeg handlet bil. Det var faktisk så stor etterspørsel på pumper så det var prisoppgang og ventetid på disse like etter at jeg handlet deler for mitt reg.rem bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolfM: ikke for å bagatellisere oljepumpeproblemet, men infoen jeg har fått er at det er et styrke problem i huset til pumpen. Dette fører til at huset sprekker ved festet til Reg.reimen. Dette gir registerras og IKKE lagerhavari. Forøvrig er lagerhavari fortsatt problem på sdv6 også. Fra midten av 08 så har tdv6 også fått det sterkeste huset med forsterkning rundt innfestingen til Reg.reim strammehjulet.

 

Og selvsagt må det anbefales at ALLE bytter til den siste oljepumpen for å være sikker på at dette ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å kaste inn enda et moment i debatten; vibrasjonsdemperen (harmonic balancer) som sitter på veivakselen, integrert med reimhjulet (pulley). Er denne defekt vil økt lagerslitasje være et resultat - bl.a. http://damperdudenz.tripod.com/id3.html

I denne forbindelse må man vel også tenke på converter som er full av slam.................

 

Betyr sikkert ikke så mye men....

 

Er nettopp ferdig med min egen test av 3 stk oljepumper (1 gammel og 2 nye med forskjellig delenr).

 

Laget adapter plate av pleksi samt en holder for opp spenning i deiebenken.

 

Det viktigste instrumentet i dette var en trykkregulator hvor jeg kunne regulere ønsket trykk som pumpen over tid skulle gi. Leverings mengde målte jeg enkelt ved å kontrollere returen i et 20 liter spann. Oljen ble varmet opp til 80 grader

 

Trykk og mengde var tilnærmet lik på alle ved ca 5 bar. Ved 7 bar så var den gamle best.

 

Testet alle over tid og forskjellig turtall. Skal utvide testen med å måle temp inn og ut av pumpene.

 

Har syrevasket 5 motorblokker med tanke på overhaling......................Ingen av disse blir overhalt av meg med mindre det blir foretatt linjeboring av lagerleiene og bytte av minst halvparten av rådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...