Gå til innhold

TDV6 havari, kjente problemer ?


RolfM

Anbefalte innlegg

Kan vi snu litt på saken?

Hvor lenge varer en bil?

I andre land ville en 2005 modell mest sannsynlig vært hugget.

Norge og noen andre land har sinnsyke avgiftssystem som gjør at vi beholder "de gamle vraka" desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvor mange 2005 modeller finner vi på huggeriene? Uavhengig av bilmerke. Og som ikke har vært kollisjonsskadet?

I andre industriland ganske mange. De tørr ikke selge en brukt bil til annet enn eksport.

Snart er vi der i Norge og, regelverket med hensyn til reklamasjoner er søt for sterkt. Jeg tørr ikke selge en 10 praksis gammel bil jeg må garantere i flere år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg følger mye med på hva som skrives om denne saken, også en del andre saker, som kan hjelpe meg til å holde bilen min mest mulig problemfritt på veien. Er det noe som kan gjøres, for å eliminere bort fremtidig store problem og utgifter på en gammel bil, tar eg gjerne i mot gode råd og mest mulig nyttig informasjon. Men som i de fleste tråder her på forumet, så er det noen som virker

veldig opptatt av å bare drenere bort sak, og mer opptatt

av å forklare hvor bra de liker bilen sin. Grunnen til dette forsøket på avsporing kjenner ikke eg, men en mulig grunn som slår meg er en frykt for lavere verdi ved videresalg om det skulle bli kjent at det kan være svakheter som bør kontrolleres. Vi liker alle våre biler, om ikke hadde vi solgt de til fordel for andre biltyper, og

ikke slik som grennes som har totaloverhalt bilen sin slik at den kan rulle og gå i mange år videre. Mulig eg tar feil her, som i mange andre saker, men om det går en saklig diskusjon frem og tilbake om et tema som noen har startet en tråd om, og som i dette tilfellet blir debattert av folk som etter min mening har mye nyttig å komme med, så blir mange av innleggene bare å regne som en avsporing. Før eller siden kan det være eg som har en bil i garasjen som ikke går rundt, og eg hadde kvidd med til å be om gode råd da, om eg i dag hadde bagatelliserte faren som andre prøver å advare i mot. Allt kan skje med alle biler, det vet vi, men om det er en høyere sannsynlighet på min bil, ønsker eg å vite om det slik at eg kan følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det har noe med pris ved videresalg å gjør at enkelte mener at det er noe voldsomt å gå ut i si at alle må bytte veivlagerene vist ikkje så havarerer motoren din å det koste x antall 100 000 kr.

 

Vist alle fikk sett alle tekniske sjonaler til en bilmodell så hadde alle sprunge rundt å viftet med en bonke med papir hos bilforhandleren sin å kjeftet å ment at det er noe som bilprodusenten skal dekke selv om bilen er 10 år... (for dette kan jo skje med min bil)

 

Det jeg mener er at det er ikkje noe problem å spørre om tips å hjelp når en trenger det men dette er mer til skremsel virker det som. Jeg synst nesten synn på han som nettopp har vært å kjøpt seg en D3 å synst det står til, snubler innom LRF å ser dette å står nå å knuser sparegrisen å har sneket unna alt av penger til husoppussing slik at han er klar når granaten går av...

 

Å det er enda lettere å oppsøke et forum som dette her når ting går galt, så det har lett for å samle seg opp med "problembiler" her inne, de som virker hårer mang ingen ting om.... å det er det mange av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutter.

 

For meg ser det ut som om kanskje noen av de postene man lager her blir feil tolket.

Forumet har jo en underliggende mening med å hjelpe eiere av Land rovere i alle varianter. Det er jo ingen tvil om at Discovery 3 er en elsket modell og uten tvil en helt fantastisk bil.

I denne tråden, som egentlig er en spin off av grennes sin tråd, så blir det diskutert hvorfor TDV6 motoren kan havarere og hva man kan gjøre for å unngå dette.

Selvfølgelig er det mye nyttig informasjon å hente ut av en slik diskusjons tråd, du kan lese forskjellige innspill og synspunkter. Så kan du selv gjøre opp din mening om hva som føles korrekt for deg, gjerne med bakgrunn i det du har lest nettopp i denne tråden.

 

Hvis ingen forum hadde diskutert det svake oljepumpehus designet, så hadde du som eier av bilen kanskje ikke vist om det, og dermed ikke hatt noen mulighet til å gjøre tiltak. Dette er en del til en drøy tusenlapp og absolutt verdt å skifte når bilen skal til reg reim skifte. Men du avgjør jo selv om du vil gjøre dette.

 

Så til lagerskålene og oljen. Denne tråden burde i det minste gjøre deg som eier bevist på at det er noe med TDV6 og olje spesifikasjoner og også skifte intervall. Det er ikke ett fett, olje er olje liksom. Og det er en grunn til at det er nøye.

 

Poenget med en sånn diskusjon er jo å samle informasjon for å søke å finne løsninger og også de beste olje alternativene. Det må da kun være positivt og mye bedre enn å bare stikke hodet i sanden å late som ingenting..

 

Vi kan jo i andre tråder diskutere rust og korrosjons behandling opp og ned i mente. Alle vet at bilene ruster, og gjør du ingenting med det, ja så forkortes levetiden på bilen betraktelig. Derfor diskuteres det om fluid film, carosol, dinol, arcanol, owatrol, dinitrol eller tectyl er bra eller best for din bil. Hadde ikke det blitt diskutert ja så hadde du heller ikke der like lett kunne gjort deg opp en mening om hva som er bra for din bil.

 

Så ja i denne tråden diskuteres det TDV6 havari og oppsummert så er det slik:

 

- Enkelte årganger har fra fabrikk fått påmontert ett dårlig designet oljepumpehus, dette anbefales skiftet til nytt forbedret design senest ved reg.reim skiftet. prisantydning på ett slikt nytt oljepumpehus er ca 1500 kr og det er relativt ukomplisert å utføre selve skiftet.

 

- Motoren er satt opp med noen litt for korte lagerskåler til veivakselen, disse lagerskålene kan i enkelte tilfeller løsne å følge med veiven rundt, noe som igjen fører til at olje tilførselen blir blokkert og veivlagerene skjærer seg.

 

- For å unngå at lagerskålen skal kunne løsne, så er det viktig at det blir brukt motorolje med de tilsetningene som best mulig forebygger slitasje mot disse lagrene.

 

- Det blir da også viktig at anbefalt oljeservice intervall overholdes slik at ikke utbrukt olje stresser denne lagerskål installasjonen unødvendig.

 

- I 2014 adresserte Land rover dette problemet og ga ut en bulletin som skal gjøre merke forhandlere / service personale oppmerksom på problem stillingen slik at de igjen kan yte best mulig service til kunden som opplever motorproblem som synes å være relatert til dette.

 

- I 2012 Ble det pga av denne problematikken muligheter for å få kjøpt STD size nytt design lagerskåler og også overdimensjonerte nye lagerskåler som da gir eieren en mulighet til å forebygge eller reparere denne motoren.

 

- I alle utenlandske Land rover forum blir disse temaene diskutert på konstruktiv måte og kreative sjeler finner nok snart mange fine løsninger på dette les, aulro, Landyzone, disco3.co.uk osv..

 

Så dette er litt av fakta, og på ingen måte får det for eksempel gutta Down under til å skygge unna disco 3, men det dukker istedet opp fine beskrivelser for hva du kan gjøre og hvordan du gjør det med bilde illustrasjoner for å hjelpe sin neste Lr venn.

 

Jeg som har postet mange innlegg rundt dette temaet håper jo at det oppfattes som positiv kunnskapsdeling, for det er nå det som er intensjonen.

 

Til sist da hvilken olje skal du bruke ;) ? Landrover sier vel Castrol professional edge 5w-30, og jeg ser at storforbrukerne av Disco 3 fra andre siden av kloden ofte anbefaler Liqui Moly ( går under navnet Top Tec her hjemme ) for den har vist alle de tilsetningene som er bra for disse lagrene.

 

Jeg bruker Dynocat fullsyntetisk 5w-50 men det er på Range Rover -_-

 

Mvh Brage

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite spørsmål. Sikkert vanskelig å få til, men på min tidligere Audi S2, så fikk ikke motoren tenning for den hadde et visst antall omdrininger for å få oljetrykk. Lar ikke dette seg gjøre på LR? Dette var bevisst fra Audi si. Side, og skulle være sånn?!? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutter.

 

For meg ser det ut som om..........

 

 

 

Til sist da hvilken olje skal du bruke ;) ? Landrover sier vel Castrol professional edge 5w-30, og jeg ser at storforbrukerne av Disco 3 fra andre siden av kloden ofte anbefaler Liqui Moly ( går under navnet Top Tec her hjemme ) for den har vist alle de tilsetningene som er bra for disse lagrene.

 

Jeg bruker Dynocat fullsyntetisk 5w-50 men det er på Range Rover -_-

 

Mvh Brage

 

 

 

 

God oppsummering Brage. For om problemet er normalt, stort, veldig stort eller lite og om det bare gjelder LR eller masse andre merker er egentlig ikke noe tema. Noen rammes av denne type motorskader og kan vi gjøre noe som reduserer problemet er det bra.

 

 

Ett lite spørsmål. Sikkert vanskelig å få til, men på min tidligere Audi S2, så fikk ikke motoren tenning for den hadde et visst antall omdrininger for å få oljetrykk. Lar ikke dette seg gjøre på LR? Dette var bevisst fra Audi si. Side, og skulle være sånn?!? ?

 

Om det ikke er slik fra fabrikk må man bygge et eget system men det finnes sikkert ferdige systemer for dette. Mener Hr. Haaland linket til noe en gang...

 

Det er vel tre situasjoner hvor oljetrykket blir for lavt.

  • Utslitt motor.
  • Utslitt eller defekt oljepumpe
  • Defekt bypass ventil.

Generelt:

Det er ikke oljetrykket men oljemengden som sørger for smøring. Trykket er et resultat av mengden olja pumper og hvor mye olje som slipper gjennom i lagrene. Dette er avstemt fra fabrikk. En trykkreguleringsventil i oljepumpa vil hindre for høyt trykk etter som turtallet øker. Buker man olje med annen viskositet vil disse forutsetningene endres. Høyere viskositet fører til mindre oljemengde da olja ikke like lett lar seg presse gjennom lagrene. Resultatet er ikke nødvendigvis for dårlig smøring av lageret men gjennomstrømningen reduseres, temperaturen vil bli høyere og oljens levetid noe kortere. Opplever man lavt oljetrykk i en motor er dette som regel uttrykk for at lagere er slitt og motoren må overhales.

 

 

http://www.skruvat.no/show.aspx?k=Top+tec

 

Jeg ser skrevet har top tec helt ukjent med dette merket, hvilke av disse passer best?

De lister selv denne, http://www.skruvat.no/Olje-syntetisk-4200-5W30-5L-P287576.aspx men ikke Ford spec

 

Liqui Moly olje med Ford spec WSS-M2C934-B (med DPF) heter Top Tec 4500 5W-30. For ford spec WSS-M2C913-C (uten DPF) heter den Special Tec F 5W-30.

Disse oljene er hva LM kaller Synthetic technology og ikke fully synthetic. Her er det forskjell på hva som kan defineres som fullsyntetisk i USA og Tyskland. I USA ville denne vært klassifisert som fullsyntetisk.

Liqui Moly har også en motorbehandlig som heter Cera Tec.

Det er KGK, de som har service på ZF girkasser som tar inn Liqui Moly. Det er dårlig utbygget forhandlernett men KGK har henvist til Tmotor på kongsberg som skaffer alt. Jeg hadde en dialog med han tidlig på sommeren og denne er ikke avsluttet.

 

Selv ser jeg følgende muligheter (for bil uten DPF):

  • Kjøre den anbefalte Castrol Edge Professional 5w-30 A5
  • Liqui Moly Special Tec F 5W-30

 

  • Ingen motorbehandling
  • Cera Tec
  • QMI
  • RVS-Technology

Motorbehandlig er på mange måter et engangsvalg da den verken gir umiddelbar effekt eller kan byttes ut når man måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super oppsummering, Brage!

 

Klarer vi å sette opp en oljeoversikt for de forskjellige årsmodellene?

 

Har fått opplyst fra importøren at jeg skal bruke Castrol Edge Professional 5W-30 A5 på min '06-modell. Regner med at alle før det også skal ha A5, men skal alle etter et spesielt tidspunkt i '07 ha C1? Altså alle med DPF (dieselpartikkelfilter)? Hvor går skillene, på hvilke VIN-numre (vehicle identity number, chassis-/motornummer)?

 

Dette kunne også vært nyttig, som en wiki (sak i forumets eget oppslagsverk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med en oljeoversikt på tdv6, men det vi burde få til er en tilbakemelding fra LR om hvilke preventive tiltak DE mener er nødvendig ut fra deres bulletin om nettopp lagerproblematikken.

 

Vi vet jo om tdv6 som havarerer hvor det kun har vært brukt anbefalt olje og hyppigere skiftintervaller.

 

Men kan NLRK bistå med å få klare anbefalinger/råd fra Land Rover på dette? Gjerne dokumentert, slik at det blir tilgjengelig for alle.

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interesang tråd. :wacko: :wacko: :wacko: :wacko: Selv om den pendler mange veier. Men hoved forståelsen etter å ha lest tråden er vel at man bør velge olje med større omhu, enn vanlig.

 

Selv har jeg en 05-06 tdv6... Anbefalingene i tråden spriker litt syntes jeg

 

Siste er : Castrol Edge Proffesional 5W - 30 A5 ... er det enighet om dette... eller er det flere... ???

Hvilken Mobil olje,, tilsvarer dette... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil Super™ 3000 X1 Formula FE 5W-30 oppfyller Ford spec WSS-M2C913-C for biler uten DPF

Mobil Super 3000 Formula C1 5W-30 oppfyller Ford spec WSS-M2C934-B for biler med DPF

 

Jeg blir ikke klok på Mobils typebetegnelser og forskjellige varianter for forskjellige markeder osv. Mistenker en særdeles aktiv markedsførings/svada-avdeling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hoved forståelsen etter å ha lest tråden er vel at man bør velge olje med større omhu, enn vanlig.

Nja. Du kan kanskje utsette et evt havari med å bruke kvalitetsolje. Men havari skjer uansett dessverre.

 

Selv har jeg alltid brukt Castrol Magnatec A5 5W-30. Motoren har passert 260 000km.

 

Selv har jeg mer tro på hyppigere skift av olje og filter(!) enn hva LR sier (24 000km).

Jeg har halvert til 12 000km. Noe som for min del tilsvarer oljeskift to ganger i året.

 

Det er jo flere som prøver å finne en kvalitetsolje til TDV6, men det er ikke så enkelt. Av flere grunner.

 

Men at mange kjører for lenge på oljen sin før skift, det tror jeg. Og mange bruker nok disse bilene veldig lite også (dvs de står mye stille). Noe som ikke er en god kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det jeg som ikke tolker JLR11 82 10_6E Maintenance Sheet riktig. Nederst på denne så står det:

"IMPORTANT - OIL CHANGE DIESEL ENGINES

If the vehicle is operated on fuel with a high sulphur content (over 0.7) the oil change intervals must not exceed 6,000Km (3750 miles)

If the vehicle is operated on fuel with a moderate sulphur content (between 0.3 - 0.7) the oil change intervals must not exceed 12,000Km (7500 miles)"

Betyr det at den dieselen som vi har her på berget er "low sulphur" eller noe i den rettning som tilsier at vi kan øke intervall på oljeskift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...